Gå til innhold

Dere som mener dere har blitt brukt og utnyttet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere noen gang tenkt på at det dere føler dere har gitt til noen, ikke er så fantastisk som dere selv hevder?

Jeg har vært i vennskapsrelasjoner hvor jeg har gitt mye men fått lite tilbake. Det kan være helt greit, fordi vedkommende har faktisk ikke så mye å "bidra med". Jeg sitter ikke å forventer at siden jeg har gitt noe, så skal jeg kunne forvente å få masse oppmerksomhet, beundring, osv - i retur. 

Jeg har også gitt mye til folk som rett og slett ikke brydde seg noe særlig. Vartet opp til middag og selskap for flere tusen kroner. Kjørt og hentet. Men så har kanskje ikke jeg, vært den personen de prioriterer høyest. - Og det er helt ok. Livet går videre. Ingen sure miner. Jeg prioriterer da også andre venner.

Jeg ser tråd etter tråd her inne med folk som føler seg "brukt og utnyttet" og ikke "blir verdsatt". Om det er venninner som er snurt fordi de ikke blir anerkjent nok. Besteforeldre som ikke blir hyllet. Til og med tanter som ikke vil gi omsorg til tantebarn uten å vite at de får ubegrenset med kjærlighet i retur..

Hva med å bare gi for å gi, for givergledens del? Det virker som at mange idag gjør ikke det. De gir fordi de spekulerer i hva belønningen kan bli. Det er altså mer en transaksjon. 

Og ja; Jeg har også hatt folk i livet mitt som har vært snurt fordi de mener de har gitt til meg og ikke blitt satt nok pris på. Men vet dere hva; Det de ga, var rett og slett ikke så fantastisk som de selv tenkte. 

Anonymkode: 8ec35...abf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje ikke så fantastisk...eller ikke godt nok. Særlig ikke for de som er godt vant, men når man er i enveisrelasjoner over det hele blir det sårende. Tanter venter seg ikke ubegrenset med kjærlighet tilbake. Det er ikke deres unger, så hvorfor bruke mye tid? 

Anonymkode: 0db16...71e

AnonymBruker
Skrevet

Du om det. Jeg er selv en person som gir mye og sjeldent tenker på egen vinning i noe av det jeg gjør. Men jeg har en grense og er også opptatt av rettferdighet. Mange mennesker er dessverre bare griske, egoistiske idioter som meler sin egen kake hele livet. Å gi til den typen mennesker er meningsløst og absolutt ikke noe som gir meg en god følelse. Jeg ser heller ikke hvorfor man ikke skal advare andre mot dem. "Ikke lån xxx penger, f.eks."

Anonymkode: c0c70...db4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Livet lærer en at man må sette visse grenser. Man kan ikke være alles dørmatte og melkeku. Mennesker fungerer ikke på den måten at altruisme over hele linja fungerer. 

Anonymkode: 0db16...71e

Skrevet

Enig med deg Ts. Samtidig blir det naturlig at man distanserer seg til folk som aldri sier så mye som takk, eller viser noen interesse for å ta vare på forholdet. 

Viktig det du peker på. Synes alle kan være flinkere til å vise takknemlighet. Da er det også veldig hyggelig å gi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt greit for meg å være den som gir mest, men får jeg aldri noe tilbake. Så trekker jeg meg vekk. Og for meg er det svært viktig i gode vennskap, at da det virkelig gjelder, så stiller man opp for hverandre.

Noen mennesker ser jo ut som hobbyen deres er å bruke, og utnytte andre mennesker. Hadde en sånn venninne, og tilslutt hadde hun gått gjennom nesten hele byen, og måtte flytte, da hun hadde ingen igjen. 

Og jeg skjønner jo at noen blir såret, for noen har kanskje vært den som alltid har stilt opp i mange år, og den ene gangen de trenger noen, får de ikke noe tilbake. Så begynner de å se, at det vennskapet de trodde var bra, egentlig er enveiskjørt. Jeg skjønner jo da godt at de blir skuffet og lei seg. Kunsten er vel å oppdage det tidlig nok, å trekke seg unna, eller ikke investere mye i det vennskapet. 

Anonymkode: 0731e...e4b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer genuine og oppriktige relasjoner. Å gi bare for å gi er jo falsk det også. Når jeg først gir noe, er det fordi den personen allerede har gitt meg noe, en følelse, kanskje vært der for meg når jeg trengte det uten at h#n visste det selv. 

Det enkleste er å kvitte seg med slike som skal ha ting men aldri engang viser at dere er likeverdige.

Anonymkode: 70738...8b3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...