Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har klart å få meg en betalingsanmerkning pga litt pengeproblemer kombinert med litt rot og sommel. Blir den stående til evig tid slik at jeg alltid vil ha problemer med lån etc?

:-(

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Den står i ett år etter at den er betalt. Om du ikke betaler risikerer du at den står det lenge.

Du må selv sjekke at den blir slettet, det er ikke alltid dette går automatisk.

Gjest Tabby
Skrevet

Nei det blir den ikke. Hvis du gjør den opp blir den stående synlig for de som evt sjekker deg i 1 år. Om du ikke gjør opp for deg skal den stå i 3 år.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar

har gjort opp for meg, men anmerkningen står der fortsatt etter to år! Hvor henvender jeg meg for å få den SLETTET?

Gjest Tabby
Skrevet

Hør med inkassoselskapet som førte saken om hvorfor den ikke er registrert slettet.

Hvor har du fått beskjed at den ikke er det? Er det noen som har tatt en kredittvurdering på deg?

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja :-(

Har søkt om lån, og tenkte ikke på engang at det kunne være problemer. Tjener bra og har lært å betale regninger i tide :wink: Så skulle altså denne gamle saken dukke opp og gjøre verden kip! Æsj :tunge1:

Gjest Tabby
Skrevet

Hvis du kan sende meg en pm så jeg vet hvem du er, så skal jeg sjekke hvordan reglene er i morgen. Fikk masse info om det på jobben tidligere i uken men jeg har ikke fått lest igjennom det enda. Men jeg kan sjekke det i morgen hvordan det ligger an i forhold til lovverket. Men jeg er sikker på at en sak skal slettes når den er rettet opp, senest ett år etter at den er gjort opp.

Jeg lover å holde ikke gi noen info om hvem du er hvis du tør å stole på meg. Du kan jo evt opprette et nytt nick. :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Ja :-(

Har søkt om lån, og tenkte ikke på engang at det kunne være problemer. Tjener bra og har lært å betale regninger i tide :wink: Så skulle altså denne gamle saken dukke opp og gjøre verden kip! Æsj :tunge1:

Du kan jo ringe for eksempel Kreditorforeningen? De vet helt sikkert hva du skal gjøre.

Skrevet

Kreditorforeningen? Ta heller en telefon til det selkapet som gir disse kredittopplysningene (Lindorff, Dun & Bradstreet eller Creditinform), og spør dem hva praksisen er og om de ikke har fått melding om at du har gjort opp for deg.

Dersom du har gjort det så skal jo dette gå frem av kredittsjekken.

Gjest Tabby
Skrevet

Beklager at jeg ikke fikk svart i går, men nå har jeg fått sjekket opp litt her.

Alle personer som har hatt skattbar inntekt er registrert hos kredittopplysningsbyråene. For privatpersoner kan opplysninger om inkassosaker registreres først 1 måned etter at inkassoselskapet har tatt rettslige skritt. Dog er det ikke lov å registrere saker som er omstridte, dvs hvis man har lagt inn klage pga en sak ikke skal være inkassosak.

Informasjon på privatpersoner skal kun skje når man har saklig behov, f eks ved søknad om lån, og da skal personen det gjelder på gjenpartsbrev som opplyser om hvem som har sjekket og hva vedkommedende firma har fått av opplysninger, man får også vite hvilket firma som har gitt ut opplysningene.

Negative anmerkninger skal slettes senest ved utgangen av det kalenderåret de er tre år gamle. Og fordringer som er gjort opp skal slettes fra basen innen ett år etter at de er betalt.

Du har rett til innsyn i hva som står om deg, i følge personvernloven § 20.

Når opplysningene er feil, noe som jo ikke skal skje, skal uriktige opplysninger slettes. Dette skal skje uten at det er nødvendig med pålegg fra datatilsynet. Byråene har også rutiner som skal sikre at det er god kvalitet på opplysningene de har i sine baser.

Om det er registrert en opplysning som ikke er korrekt, ta kontakt med kredittopplysningsbyrået som har feil i sine databaser for å be de rette opp.

Dette er da informasjon fra datatilsynet som jeg har fått fra min jobb. Jeg håper dette hjelper deg videre med saken din. :) Og at du kan få det lånet du trenger når saken her er ute av verden.

Gjest Ryddejenta
Skrevet

Negative anmerkninger skal slettes senest ved utgangen av det kalenderåret de er tre år gamle. Og fordringer som er gjort opp skal slettes fra basen innen ett år etter at de er betalt.

Hva er en negativ anmerkning? Betyr dette at det er forskjell utfra hva saken er som avgjør om det er 3 eller 1 år som er "frist for sletting"?

Gjest Tabby
Skrevet

Hva er en negativ anmerkning? Betyr dette at det er forskjell utfra hva saken er som avgjør om det er 3 eller 1 år som er "frist for sletting"?

En negativ anmerkning er rett og slett en inkassosak, dom i pengekrav, utlegg/utpanting eller ikke søkegod/insolvent. Altså at man ikke har gjort opp et krav.

En sak som er gjort opp skal slettes innen 12 måneder etter at den er gjort opp, med mindre det er spesielle omstendigheter som tilsier at den bør stå.

En sak som ikke blir gjort opp skal slettes innen utgangen av det året den blir 3 år, så om en sak er registrert i januar 2005 skal den fjernes fra registerne innen utgangen av 2008.

En betalingsanmerkning er en betalingsanmerkning uansett hvilken type den er. Forskjellen på ett og tre års reglene er rett og slett om man gjør opp for seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...