AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #1 Skrevet 22. juni 2018 Diskuterer du vekt med nære venner? Jeg har to venninner som er fryktelig tynne. Så tynne at det kan kalles sykelig. Føler ofte litt synd på de, virker så skjøre. Har en venninne som er i den andre enden av skalaen, og er sykelig tykk. Svetter av de minste bevegelser og småspiser hele tiden. Føler at vekten er så høy at det kan lede til sykdom. Så siden dette er nære og gode venner, bør man snakke høyt om det? Eller føles det bare ubehagelig? Når man har gode venner vil man jo ha de i livet sitt, og jeg vet ikke om det kan være naturlig og ta opp noe slikt, om det er noen konkrete problemer her. Anonymkode: 2ef63...b51
The Kitten Skrevet 22. juni 2018 #2 Skrevet 22. juni 2018 Nei, jeg snakker ikke om vekt med venner. Har ingen venninner som er så tynne at det er på grensen til sykelig, men et par av venninnene mine er overvektige. Men de har jo speil, så de vet jo hvordan de ser ut.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #4 Skrevet 23. juni 2018 Niks! Ikke gjør det. Har to nære venner som gjerne vil snakke om sin/andres vekt/kropp/diett/trening, og det synes jeg er sykt ubehagelig. De er normalt tynne, men vil gjerne stramme opp/være slankere. (Men så har jeg hatt spiseforstyrrelser før, så mulig jeg er var.) Uansett hva du sier vil det være uhøflig, og det er sannsynlig at det vil føles invaderende og sårt. Bare dropp det. Folk har speil og alle nyhetskanaler flommer over av kostholdsråd. Anonymkode: bb692...635 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #5 Skrevet 23. juni 2018 Min feiteste venninne snakker ofte om vekten sin selv både på tomannshånd og i større grupper. Hun får masse råd og støtte da hun vil bli sunn. Men hun gjør aldri noe med det, fortsetter å kjøre bil overalt og handle kebab. Jeg slet med spisevegring og ble undervektig for en stund siden. Da var det litt kjipt å få kommentarer om at jeg måtte spise mer og diverse. Jaaa, jeg prøvde jo hver dag?!? Heller delta i samtalen om de tar det opp enn å starte samtalen. Anonymkode: 61e75...5bc
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #6 Skrevet 25. juni 2018 Så det er helt vanlig og gi blaffen i venners helse og vel? -TS- Anonymkode: 2ef63...b51
Belima Skrevet 25. juni 2018 #7 Skrevet 25. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det er helt vanlig og gi blaffen i venners helse og vel? -TS- Anonymkode: 2ef63...b51 Ja, du kan si det sånn, men vekta til andre skal ikke snakkes om. Vekt er tabu for de fleste.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #8 Skrevet 25. juni 2018 Nei, du gir ikke blaffen i dine venners helse og vel, men det er frekt å være en bedreviter. Jeg var overvektig og klarte ikke å gå ned i vekt før jeg fant ut av det selv. Det beste du kan gjøre er nok å la det ligge med mindre det er tydelig at de virkelig skader seg selv. Jeg regner også med at du er og har alltid vært normalvektig, så å komme med råd og forslag til vektøkning/nedgang blir for dumt. Anonymkode: 771e8...e7a
Gjest O.G. Skrevet 26. juni 2018 #9 Skrevet 26. juni 2018 Jeg ville vært veldig forsiktig med å si noe før de sa noe selv.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #10 Skrevet 26. juni 2018 På 23.6.2018 den 0.39, AnonymBruker skrev: Diskuterer du vekt med nære venner? Jeg har to venninner som er fryktelig tynne. Så tynne at det kan kalles sykelig. Føler ofte litt synd på de, virker så skjøre. Har en venninne som er i den andre enden av skalaen, og er sykelig tykk. Svetter av de minste bevegelser og småspiser hele tiden. Føler at vekten er så høy at det kan lede til sykdom. Så siden dette er nære og gode venner, bør man snakke høyt om det? Eller føles det bare ubehagelig? Når man har gode venner vil man jo ha de i livet sitt, og jeg vet ikke om det kan være naturlig og ta opp noe slikt, om det er noen konkrete problemer her. Anonymkode: 2ef63...b51 Folk vet som regel om de er tykke eller tynne, man skal aldri kommentere! Jeg har vært sykelig tynn selv grunnet sykdom som ingen visste om, mange kommenterte vekta mi. Måtte jo legge på meg, er jo ikke pent å være så tynn, kropp som en 14 åring som voksen. Ja jeg sleit skikkelig med å finne klær, strl xs i bukser på bikbok for s var for stort. Hyggelig å høre fra andre hvor sykelig og stygg kroppen min var når jeg ikke kunne noe for det. Nå er det mange år siden jeg ble frisk og har lagt på meg til normal. Etter en fødsel nå så veier jeg litt mye igjen og er så redd for at det skal kommenteres på samme måte. Har fått lavt stoffskifte etter fødsel så jeg jobber med saken. Anonymkode: 5e814...d68
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #11 Skrevet 26. juni 2018 De vet det nok selv. Men om du legger merke til plutselig drastisk ned eller oppgang i vekt, hadde jeg personlig vurdert å snakket med personen, men ikke om vekta. Vekt er ikke noe man tar opp uten vidre. Kanskje du kan snakke litt om din kropp under en helt vanlig samtale, kanskje de åpner seg litt da? Det er jo ikke sikkert at noen av dem har noen problemer med seg selv de er klar over, derfor bør man gå varsomt frem. Anonymkode: 03215...1d8
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #12 Skrevet 26. juni 2018 Nå er jeg overvektig, og jeg er fullstendig klar over det. Dette er tatt opp med både lege og psykolog. Og jeg jobber med det, men det er utrolig vanskelig, og det går så sakte. Jeg sitter jo ikke å diskuterer dette med mine venner. Er jeg med de, vil jeg gjerne prate om koseligere ting. Og jeg hadde syntes det var frekt, hvis en av de hadde tatt det opp. For da har jeg jo inntrykk, av at de mener jeg er dum, og overhodet ikke er klar over problemet. Anonymkode: 6a906...922
Jadzia Skrevet 26. juni 2018 #13 Skrevet 26. juni 2018 jeg snakker om det hvis de tar initiativ til det. Aldri ellers. Å påpeke andres vekt, uansett om de er magre eller feite er uhøflig og respektløst. Men jeg kritiserer de aldri selv om de tar initiativ. Mer at jeg da kan nevne ting jeg vet som kan hjelpe med det problemet de har, eller bare støtte de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå