AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #1 Skrevet 22. juni 2018 Hva er synd i bibelen.Er det bare sex utenfor ekteskap eller kyssing,befaling,seksuelle tanker? Anonymkode: d0258...c81
Minitroll Skrevet 22. juni 2018 #3 Skrevet 22. juni 2018 Du får ikke fripass til himmelen bare for det du er sammen med en kristen. Du må ta i mot jesus i hjertet ditt for å komme dit. Eller er det sånn at du bare vil besudle en pur ren kristen. Tenner du på kristen manns/kvinnes blod? 1
BerntHulken Skrevet 23. juni 2018 #4 Skrevet 23. juni 2018 2 timer siden, Minitroll skrev: Du får ikke fripass til himmelen bare for det du er sammen med en kristen. Du må ta i mot jesus i hjertet ditt for å komme dit. Eller er det sånn at du bare vil besudle en pur ren kristen. Tenner du på kristen manns/kvinnes blod? 😂 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #5 Skrevet 23. juni 2018 2 hours ago, Minitroll said: Du får ikke fripass til himmelen bare for det du er sammen med en kristen. Du må ta i mot jesus i hjertet ditt for å komme dit. Eller er det sånn at du bare vil besudle en pur ren kristen. Tenner du på kristen manns/kvinnes blod? Hmmm... Tenker at himmelen er åpen for alle som vil, jeg. Det er jo ikke slik at noen kan hindre deg, andre enn deg selv. Anonymkode: f480d...b72 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #6 Skrevet 23. juni 2018 3 hours ago, Minitroll said: Du får ikke fripass til himmelen bare for det du er sammen med en kristen. Du må ta i mot jesus i hjertet ditt for å komme dit. Eller er det sånn at du bare vil besudle en pur ren kristen. Tenner du på kristen manns/kvinnes blod? Men sånn helt ærlig, dette er ikke tull altså, det er faktisk folk som mener og tror slike ting som dette, selv om de egentlig sjelden befinner seg på nett, helt hvorfor vet jeg ikke. For mange andre å forholde seg til enn Jesus kanskje, blir litt slitsomt. Anonymkode: f480d...b72 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #7 Skrevet 23. juni 2018 Men er kyssing,beføling lov utenfor ekteskap.? Anonymkode: d0258...c81
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #8 Skrevet 23. juni 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er kyssing,beføling lov utenfor ekteskap.? Anonymkode: d0258...c81 Jeg er kristen, så jeg kan prøve å svare kort. Man kan si det enklest sånn. Alt er lov, men ikke alt gagner. Evangeliet og læren etter Jesus er anti-etablissement og anti-religion. Vi lever per definisjon ikke etter "loven", fordi den som lever etter loven skal bli dømt etter loven. Nå skal jeg ikke bli for esoterisk her, men han OPPFYLTE loven og etablerte den nye ordningen der man skal elske sin neste som seg selv. Dette er essensielt for å forstå hva Jesu lære er basert på. Også kan man ta den klassiske "ja, men da kan man jo bare gjøre som man vil, og bare be om tilgivelse etterpå". Jepp, det er faktisk helt sant. Men å være en troende kristen(altså ikke en kulturell kristen som ikke vet hva kristendom egentlig er), er en livsforvandlende prosess. Det forandrer hvordan man tenker og ser på virkeligheten. Og bibelen er fullstendig tydelig på at kristne skal leve etter visse prinsipper og retningslinjer. I bunn og grunn betyr det at man skal prøve så godt man kan, men det er nåde hvis man faller. Er kyssing og beføling lov utenfor ekteskapet? Ja, selvfølgelig. Kristendommen er ikke som islam som skal mikro-diktere hvert minste element av hvordan man lever livet sitt. Evangeliet er basert på den ultimate frihet under ansvar. Det var aldri ment som en religion, men frihet FRA religion. Håper dette i det minste hjelper litt. Anonymkode: 1eec3...832 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #9 Skrevet 24. juni 2018 Hvis man definerer seg som kristen, må man jo definere noen som "ikke kristen". Det er her paradokset kommer inn. Mange kristne er meget dømmende mennesker som går rundt å sier eller tenker at "du kommer til helvete" "du har ikke tatt i mot jesus" "du er ikke frelst". I Bibelen står det faktisk at det kun er Gud som kan dømme. Og de fleste kristine følger ikke det Bibelen sier, de er slaver av en sekt. Anonymkode: 4dca5...75f 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #10 Skrevet 24. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man definerer seg som kristen, må man jo definere noen som "ikke kristen". Det er her paradokset kommer inn. Mange kristne er meget dømmende mennesker som går rundt å sier eller tenker at "du kommer til helvete" "du har ikke tatt i mot jesus" "du er ikke frelst". I Bibelen står det faktisk at det kun er Gud som kan dømme. Og de fleste kristine følger ikke det Bibelen sier, de er slaver av en sekt. Anonymkode: 4dca5...75f Jeg tror ikke kristne er mer dømmende enn noen andre. Alle som tror på noe vil av natur da tro at visse andre tar feil. Det betyr ikke at man hater noen, eller er "dømmende" mot dem som tror på noe annet. Man er simpelthen uenig. Denne uenigheten kan håndteres hatefullt f.eks, men det finnes ingen automatikk i det. Hverken for kristne eller ikke-kristne. Det står faktisk at mennesker skal dømme de falne englene i bibelen. Men det stemmer at på et tidspunkt så skal Gud dømme alle mennesker etter hva de har gjort. Og alle skal høste sin lønn etter gjerningene de har utført på jorden. Det evangeliet etter Jesus handler om er at man gjennom å akseptere Jesu død på korset blir frikjøpt fra denne dommen. Er ikke mer komplisert enn det. Dette med at de fleste kristne ikke følger bibelen, og er slaver av en sekt, fremstår for meg som et ganske ureflektert utspill. Hva i bibelen mener du at de ikke følger, som igjen kvalifiserer til din stempling av dem som slaver av en sekt? Og er det ikke litt ironisk at du langer ut mot kristne for å være dømmende, men du dømmer på denne måten? Det er noe med det Jesus sier om å finne flisen i sin brors øye, men ignorere bjelken i sitt eget. Alt godt. Anonymkode: 1eec3...832
Gjest bluen9 Skrevet 24. juni 2018 #11 Skrevet 24. juni 2018 (endret) Jeg tenker at du ikke trenger å øve noe til dette, bare hopp i det, og din partner vil fortelle deg alt som du trenger å vite. Hvis det som blir fortalt er for mye for deg, har du ihvertfall prøvd og sett hvordan det går. Ikke vær redd for å prøve, hva er det verste som kan skje? Endret 24. juni 2018 av bluen9
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #12 Skrevet 24. juni 2018 Det vil jeg fraråde. Det blir for store forskjeller. Kristne tror jo ikke på vitenskap, så det blir fort konflikter, spesielt med hensyn på å oppdra barn. Anonymkode: f77d3...f0f
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #13 Skrevet 24. juni 2018 Hmm, jeg er kristen 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil jeg fraråde. Det blir for store forskjeller. Kristne tror jo ikke på vitenskap, så det blir fort konflikter, spesielt med hensyn på å oppdra barn. Anonymkode: f77d3...f0f Hmm, jeg er kristen, men jeg tror at Guds skaperverk og vitenskap går hånd i hånd. Mye vi ikke vet og kan forstå. Men med barneoppdragelse kan det bli en del konflikter ja Anonymkode: bce60...a51 1
Cuntzilla Skrevet 24. juni 2018 #14 Skrevet 24. juni 2018 Det er vel litt opp til enhver å plukke og mikse det man selv ønsker å følge fra bibelen. For noen betyr kristendom at homofile må steines, for andre er det bare en barnetro som ikke betyr noe særlig i hverdagen deres. Når det kommer til de som praktiserer å ikke ha sex før ekteskap så har jeg hørt at man kan bli riktig så kreative så lenge man ikke penetrerer. Putt den i rumpa eller i munnen eller i øret, du er fremdeles jomfru i Guds øyne da Det er jo bare et tolkningsspørsmål. Så uansett, du må finne deg en kristen først og så finne ut hvordan de ser på det, for det er veldig individuelt.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #15 Skrevet 24. juni 2018 Akkurat nå, Cuntzilla skrev: Det er vel litt opp til enhver å plukke og mikse det man selv ønsker å følge fra bibelen. For noen betyr kristendom at homofile må steines, for andre er det bare en barnetro som ikke betyr noe særlig i hverdagen deres. Når det kommer til de som praktiserer å ikke ha sex før ekteskap så har jeg hørt at man kan bli riktig så kreative så lenge man ikke penetrerer. Putt den i rumpa eller i munnen eller i øret, du er fremdeles jomfru i Guds øyne da Det er jo bare et tolkningsspørsmål. Så uansett, du må finne deg en kristen først og så finne ut hvordan de ser på det, for det er veldig individuelt. I virkeligheten kan ingen plukke og mikse fra bibelen. Det som er befalinger fra Gud/Jesus sin side skal du følge. Om noen andre sier noe er det ingen befaling, men du bør gjerne følge det og. Du er ikke kristen om du mikser. Det er bare noe de sier for å få folk bort fra kristendommen. Men jeg er usikker på om bibelen siet du ikke skal ha sex utenfor ekteskapet. Du skal i alle fall ikke bryte ekteskapet, det står der. Onanering står det faktisk ikke noe om. Men ut fra det som står ellers, er det ikke til å anbefale. Anonymkode: f0297...513 1
Opplyst Skrevet 24. juni 2018 #16 Skrevet 24. juni 2018 (endret) 2 timer siden, Cuntzilla skrev: For noen betyr kristendom at homofile må steines, Kristendommen er ikke det samme som islam. Dette er to vesensforskjellige religioner, og selv om muslimer steiner homser, henger homser i byggekraner på torget og kaster homser ut fra taket på høyhus, så betyr ikke det at kristne også gjør det. Endret 24. juni 2018 av Opplyst
visp Skrevet 24. juni 2018 #17 Skrevet 24. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I virkeligheten kan ingen plukke og mikse fra bibelen. Det som er befalinger fra Gud/Jesus sin side skal du følge. Om noen andre sier noe er det ingen befaling, men du bør gjerne følge det og. Du er ikke kristen om du mikser. Det er bare noe de sier for å få folk bort fra kristendommen. Men jeg er usikker på om bibelen siet du ikke skal ha sex utenfor ekteskapet. Du skal i alle fall ikke bryte ekteskapet, det står der. Onanering står det faktisk ikke noe om. Men ut fra det som står ellers, er det ikke til å anbefale. Anonymkode: f0297...513 I virkeligheten? Det gamle og det nye testamente er to ganske forskjellige ting. Man skal vel ikke anse bibelen som en bok full av befalinger, men heller veileding. Du er ikke kristen om du mikser? Har du enerett på å kalle deg kristen? Bibelen har blitt tolket, prøvd å bli forstått i i noen år nå og deler av den har jo også blitt holdt borte for å forenkle makten til kirken, da den ikke helt passet inn i resten av shalabangen:) Det står noe om onani i bibelen jo. 1
Cuntzilla Skrevet 24. juni 2018 #18 Skrevet 24. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I virkeligheten kan ingen plukke og mikse fra bibelen. Det som er befalinger fra Gud/Jesus sin side skal du følge. Om noen andre sier noe er det ingen befaling, men du bør gjerne følge det og. Du er ikke kristen om du mikser. Det er bare noe de sier for å få folk bort fra kristendommen. Men jeg er usikker på om bibelen siet du ikke skal ha sex utenfor ekteskapet. Du skal i alle fall ikke bryte ekteskapet, det står der. Onanering står det faktisk ikke noe om. Men ut fra det som står ellers, er det ikke til å anbefale. Anonymkode: f0297...513 Du må jo plukke og mikse, da bibelen er skrevet av mennesker og inneholder masse selvmotsigelser samt generell galskap fra tiden den er skrevet i. Brenner du en okse i hagen på generell basis eller mener at folk som går i plagg som er mikset av to forskjellige stofftyper skal steines? Eller mener du jorden er 5000 år gammel? Akkurat. Om du er kvinne bør du forresten tie i denne forsamlingen, det er anbefalt av gud og jesus.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #19 Skrevet 24. juni 2018 3 minutter siden, Opplyst skrev: Kristendommen er ikke det samme som islam. Dette er to vesens forskjellige religioner, og selv om muslimer steiner homser, henger homser i byggekraner på torget og kaster homser ut fra taket på høyhus, så betyr ikke det at kristne også gjør det. Mange kristne land i verden som ikke tolererer homofile. Kristendommen og Islam er veldig like på de fleste områder. Anonymkode: f77d3...f0f 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #20 Skrevet 24. juni 2018 2 minutter siden, Cuntzilla skrev: Du må jo plukke og mikse, da bibelen er skrevet av mennesker og inneholder masse selvmotsigelser samt generell galskap fra tiden den er skrevet i. Brenner du en okse i hagen på generell basis eller mener at folk som går i plagg som er mikset av to forskjellige stofftyper skal steines? Eller mener du jorden er 5000 år gammel? Akkurat. Om du er kvinne bør du forresten tie i denne forsamlingen, det er anbefalt av gud og jesus. At ikke du forstår bibelen betyr ikke at den inneholder selvmotsigelser. Ingen okser trenger å bli ofret siden Jesus døde for dine synder. Anonymkode: f0297...513 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå