AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #1 Skrevet 22. juni 2018 Hei! Jeg har jobbet mellom 43-52t i løpet av 7 dager 4-5 uker til sammen i hele år. Jobber innenfor helse og er kun deltidsansatt, men får en del ekstravakter. Dette gjør at jeg ofte fra tirsdag til tirsdag (neste uke) har jobbet 51 timer. (Andre ganger 45 timer, 49 timer, 47 timer og 52 timer) Har jeg rett på å bli betalt overtid? Uansett om første dagen begynner en tirsdag, og siste dagen er en tirsdag? Eller må det være fra mandag-søndag? Takker for all hjelp. Anonymkode: 29c48...312
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #2 Skrevet 22. juni 2018 Du må overskride maks anatll timer or uke mellom midnatt søn/man til neste midnatt søn/man, tirsdag til tirsdag tells ikke. Anonymkode: 4ed4d...116 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #3 Skrevet 22. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må overskride maks anatll timer or uke mellom midnatt søn/man til neste midnatt søn/man, tirsdag til tirsdag tells ikke. Anonymkode: 4ed4d...116 Det betyr at man da kan jobbe onsdag til søndag neste uke? 12 dager på rad? Anonymkode: 29c48...312
Roseh Skrevet 22. juni 2018 #4 Skrevet 22. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det betyr at man da kan jobbe onsdag til søndag neste uke? 12 dager på rad? Anonymkode: 29c48...312 jepp. Du får ikke overtid for det. Det er per uke du ikke må overstige 35,5. Er det fast turnus er det ikke lov jobbe 12 dager på rad, men i ekstravakter er det fullt lov.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #5 Skrevet 22. juni 2018 3 minutter siden, Roseh skrev: jepp. Du får ikke overtid for det. Det er per uke du ikke må overstige 35,5. Er det fast turnus er det ikke lov jobbe 12 dager på rad, men i ekstravakter er det fullt lov. Hvorfor velger dem da å skrive i arbeidsmiljøloven «40timer over 7 dager» istedenfor «40 timer over 1 uke»? Anonymkode: 29c48...312 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #6 Skrevet 23. juni 2018 12 timer siden, Roseh skrev: jepp. Du får ikke overtid for det. Det er per uke du ikke må overstige 35,5. Er det fast turnus er det ikke lov jobbe 12 dager på rad, men i ekstravakter er det fullt lov. Hvorfor velger dem da å skrive i arbeidsmiljøloven «40timer over 7 dager» istedenfor «40 timer over 1 uke»? Noen som kan opplyse litt mer og henvise til reglement? Anonymkode: 29c48...312
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #7 Skrevet 23. juni 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor velger dem da å skrive i arbeidsmiljøloven «40timer over 7 dager» istedenfor «40 timer over 1 uke»? Noen som kan opplyse litt mer og henvise til reglement? Anonymkode: 29c48...312 Det betyr akkurat det samme, du kunne jo argumentert at uken gikk fra tirsdag til tirsdag. Hvis man har fast turnus med gjennomsnittsberegning av timer kan man en uke jobbe 18 timer og en annen 50 timer uten at det uløser overtid, fordi gjennomsnittet er likt timetallet til den stillingsprosenten man har. Dersom man har en 100% stilling og har ekstravakter utover dette vil det alltid bli overtidsvakter fordi det blir arbeid utover full stilling, uavhengig av antall timer den uken. Dersom man har under 100% stillig (40% eller 80% er ett fett her) må man jobbe mer enn max timeantall pr uke (37,5 eller 35,5 avh av turnustype) for å få overtidsbetaling. En uke regnes da for midnatt søndag/mandag til midnatt neste søndag/mandag. Jobber du over 37,5/35,5 timer i denne perioden skal du har overtidsbetalt, hvis ikke får du ikke overtidbetalt, selv om du har jobbet hver dag fra onsdag til onsdag. Dette er regulert både i arbeidsmiljøloven (med forarbeider) og i tariffavtaler. Hvis du ikke tror på det jeg sier, eller vil lese mer om det, så foreslår jeg du bruker gode gamle google. Eller du kan får forbundet ditt til å forklare for deg, men antar jeg rett er du ikke organisert (som flere på KG) og har ingen andre å spørre. Du bør alltid være fagorganisert, meld deg inn snarest. Anonymkode: 4ed4d...116
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #8 Skrevet 23. juni 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må overskride maks anatll timer or uke mellom midnatt søn/man til neste midnatt søn/man, tirsdag til tirsdag tells ikke. Anonymkode: 4ed4d...116 Er du sikker på dette? Tirsdag-mandag er like mye sju dager som man-søndag... Anonymkode: cff21...159
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #9 Skrevet 23. juni 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det betyr akkurat det samme, du kunne jo argumentert at uken gikk fra tirsdag til tirsdag. Hvis man har fast turnus med gjennomsnittsberegning av timer kan man en uke jobbe 18 timer og en annen 50 timer uten at det uløser overtid, fordi gjennomsnittet er likt timetallet til den stillingsprosenten man har. Dersom man har en 100% stilling og har ekstravakter utover dette vil det alltid bli overtidsvakter fordi det blir arbeid utover full stilling, uavhengig av antall timer den uken. Dersom man har under 100% stillig (40% eller 80% er ett fett her) må man jobbe mer enn max timeantall pr uke (37,5 eller 35,5 avh av turnustype) for å få overtidsbetaling. En uke regnes da for midnatt søndag/mandag til midnatt neste søndag/mandag. Jobber du over 37,5/35,5 timer i denne perioden skal du har overtidsbetalt, hvis ikke får du ikke overtidbetalt, selv om du har jobbet hver dag fra onsdag til onsdag. Dette er regulert både i arbeidsmiljøloven (med forarbeider) og i tariffavtaler. Hvis du ikke tror på det jeg sier, eller vil lese mer om det, så foreslår jeg du bruker gode gamle google. Eller du kan får forbundet ditt til å forklare for deg, men antar jeg rett er du ikke organisert (som flere på KG) og har ingen andre å spørre. Du bør alltid være fagorganisert, meld deg inn snarest. Anonymkode: 4ed4d...116 Så reglene vil si at man har rett på overtid hvis man jobber over 35,5t fra mandag-søndag, men ikke rett på det hvis man jobber 7,5t hver dag, utenom en kort vakt, fra onsdag en uke til neste fredag? Syns det er ganske dårlig hvis man av færre dager har rett på overtid enn ved å jobbe dobbelt så mange dager ikke får rett på det(?) Anonymkode: 29c48...312
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #10 Skrevet 23. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så reglene vil si at man har rett på overtid hvis man jobber over 35,5t fra mandag-søndag, men ikke rett på det hvis man jobber 7,5t hver dag, utenom en kort vakt, fra onsdag en uke til neste fredag? Ja, jeg tror det er slik. Overtidsreglene i turnusyrkene er noe komplisert. Anonymkode: 7ce19...65c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #11 Skrevet 23. juni 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så reglene vil si at man har rett på overtid hvis man jobber over 35,5t fra mandag-søndag, men ikke rett på det hvis man jobber 7,5t hver dag, utenom en kort vakt, fra onsdag en uke til neste fredag? Syns det er ganske dårlig hvis man av færre dager har rett på overtid enn ved å jobbe dobbelt så mange dager ikke får rett på det(?) Anonymkode: 29c48...312 Man kan jo ikke la alle bestemme når en uke begynner fordi de da kan få mer betalt? Og er det ekstravakter du har tatt på deg hadde du mest sannsynlig ikke fått de hvis de innebar overtid. Anonymkode: 4efde...94a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå