Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hiv dere rundt og kom med kloke råd og oppmuntrende historier 👍👍💗💗

Anonymkode: b0ac0...edd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for å ha en døgnrytme, prøv å kom deg ut en gang for dag. Vær fysisk aktiv, oppsøke gjerne naturen. Hold deg unna alkohol og andre stoffer. Legg bort grublingen over ting du ikke får gjort noe med. Derimot gjør du noe med de tingene du faktisk_kan_ gjøre noe med. Oppsøk helsetjenesten, ikke vær passiv til din egen sykdom og situasjon. Husk du er selv ansvarlig for eget liv.

Anonymkode: a72de...bb3

• Liker 5
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Oppsøke hjelp. Det går ikke å bare ta seg sammen, tenke positivt eller late som ingenting. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres hardt ut, men det er ikke ment slik. Noen sa det til meg en gang, og det fikk meg til å tenke litt.

"Når du henger med hodet er det fort gjort å kun se sin egen navel". 

Jeg var sånn. Var veldig deprimert, og vendte alt innover. Jeg klarte ikke å se andre mennesker, og jeg klarte ikke se andre fine ting i omgivelsene mine. Jeg ble først veldig lei meg av den kommentaren (og på tidspunktet var den nok ikke fint ment heller), jeg følte at personen manglet fullstendig forståelse og empati, men etter hvert tok jeg det til meg på en annen måte. Jeg begynte å "løfte blikket" litt mer, fant glede i å bry meg om andre mennesker, og fant glede i å observere de fine tingene som fantes rundt meg. Det gjorde meg ikke frisk alene selvsagt, men det hjalp på veien. Og jo friskere jeg ble (med terapi og hard jobbing), jo mer klarte jeg å vende blikket utover og sette pris på det fine, som egentlig alltid hadde vært der.

Jeg var kanskje litt ekstrem i hvordan jeg dyrket min egen sykdom og lidelse, så dette er ikke en kommentar til de som får til å ikke gjøre dette, andre kan være f.eks. alt for selvoppofrende, og bør absolutt passe på å vende blikket innover og ta vare på seg selv :)

Anonymkode: 13d49...f11

• Liker 2
Skrevet (endret)

De fleste vil slite psykisk i livet på en eller annen måte. Mange tror de er deprimerte fordi de er "Lei" seg, det er jo ikke det samme.

Husk en annen ting, et menneske er ikke det samme hver dag. Noen dager er du mer sliten enn andre, jobb og press rundt deg vil også påvirke energinivået ditt.

Gode tips:

- Sunt variert kosthold, spis så rent som mulig. I Norge har vi en av verdens strengeste matkontroll, her får du råvarer av høy kvalitet. Unngå bearbeidet mat, sats på ting fiskestykker, kjøttstykker, grønnsaker, ris, potet for eks. Unngå godteri/søtsaker.

- Unngå nikotin, koffein og alkohol. Koffein trigger angst, alkohol ødelegger hodet og innvollene dine. Nikotin er galskap å være avhengig av; det er for svake mennesker.

- Lær deg å være selvstendig, reis ut i verden alene å bygg selvsikkerhet. Lær deg å trives i eget selskap, da slipper du å være avhengig av bekreftelse fra andre mennesker.

- Ikke bry deg om hva andre synes/tenker/tror om deg.

- Ikke sammenlign deg med andre.

- Vi mennesker tror andre vil det samme som oss selv, legg av deg dette. Aksepter at andre vil noe annet enn deg selv i livet.

- Søvn, noe av det viktigste i livet. Stå opp til samme tid hver dag, uansett dag. Etter noen mndr er kroppen blitt programmert til fast rytme.

- Kom deg ut i naturen så ofte som mulig, dette er en meget god medisin for psykisk helse. Dra gjerne på turer med overnatting utendørs alene. Nyte stillheten. 

- Husk å bruk alle tid på deg selv som du trenger selv, uansett. Ikke la andre styre deg/tiden din, uansett.

- Avslutt alle nedbrytende relasjoner rundt deg, tenk deg godt om utbyttet av de menneskene du bruker tid på. Hva du får ut av det, de fleste kan fjerne endel mennesker rundt seg som er nedbrytende.

Endret av Nyttig
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hver gang du sier noe stygt til deg selv (feks som i en indre monolog), si noe positivt også.

Ikke fortvil over eller hat deg selv for ting som skjedde som var utenfor din kontroll. 

Viktigst av alt: Dine feiltagelser, skavanker og mindre gode sider gjør deg ikke fæl. Det gjør deg til et menneske. Alle har feil. Prøv å begynn å godta dem slik at du kan bli glad i deg selv, for den du er.

Anonymkode: a3e8c...3da

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Nyttig skrev:

De fleste vil slite psykisk i livet på en eller annen måte. Mange tror de er deprimerte fordi de er "Lei" seg, det er jo ikke det samme.

Husk en annen ting, et menneske er ikke det samme hver dag. Noen dager er du mer sliten enn andre, jobb og press rundt deg vil også påvirke energinivået ditt.

Gode tips:

- Sunt variert kosthold, spis så rent som mulig. I Norge har vi en av verdens strengeste matkontroll, her får du råvarer av høy kvalitet. Unngå bearbeidet mat, sats på ting fiskestykker, kjøttstykker, grønnsaker, ris, potet for eks. Unngå godteri/søtsaker.

- Unngå nikotin, koffein og alkohol. Koffein trigger angst, alkohol ødelegger hodet og innvollene dine. Nikotin er galskap å være avhengig av; det er for svake mennesker.

- Lær deg å være selvstendig, reis ut i verden alene å bygg selvsikkerhet. Lær deg å trives i eget selskap, da slipper du å være avhengig av bekreftelse fra andre mennesker.

- Ikke bry deg om hva andre synes/tenker/tror om deg.

- Ikke sammenlign deg med andre.

- Vi mennesker tror andre vil det samme som oss selv, legg av deg dette. Aksepter at andre vil noe annet enn deg selv i livet.

- Søvn, noe av det viktigste i livet. Stå opp til samme tid hver dag, uansett dag. Etter noen mndr er kroppen blitt programmert til fast rytme.

- Kom deg ut i naturen så ofte som mulig, dette er en meget god medisin for psykisk helse. Dra gjerne på turer med overnatting utendørs alene. Nyte stillheten. 

- Husk å bruk alle tid på deg selv som du trenger selv, uansett. Ikke la andre styre deg/tiden din, uansett.

- Avslutt alle nedbrytende relasjoner rundt deg, tenk deg godt om utbyttet av de menneskene du bruker tid på. Hva du får ut av det, de fleste kan fjerne endel mennesker rundt seg som er nedbrytende.

👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver gang du sier noe stygt til deg selv (feks som i en indre monolog), si noe positivt også.

Ikke fortvil over eller hat deg selv for ting som skjedde som var utenfor din kontroll. 

Viktigst av alt: Dine feiltagelser, skavanker og mindre gode sider gjør deg ikke fæl. Det gjør deg til et menneske. Alle har feil. Prøv å begynn å godta dem slik at du kan bli glad i deg selv, for den du er.

Anonymkode: a3e8c...3da

Begynne hver dag med å se deg i speilet og si "jeg er glad i deg" høres litt rart ut,men er forsket på, og ja d hjelper 

AnonymBruker
Skrevet

Psykotiske bør ikke inngå noen form for relasjoner. Fiks eget liv først.

Anonymkode: c1450...ca8

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mye bra nevnt, et godt tips som hjalp meg var å gjøre noe man liker hver dag. 

Anonymkode: e4c74...a79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykotiske bør ikke inngå noen form for relasjoner. Fiks eget liv først.

Anonymkode: c1450...ca8

Unngå alle mennesker som tror at å slite psykisk er det samme som psykose. Det er fordummende og deprimerende å omgi seg med sånne og kan lede til eksistensielle kriser der man tenker at det ikke er håp for menneskeheten i det hele tatt og sånt. 

Anonymkode: 731a1...c6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke forvent at venner, familie og  kjæreste skal forstå sykdommen din. De er friske og vil aldri klare å sette seg inn i hue ditt. Det er hardt å være pårørende. Ikke anklag andre for din sykdom.

Anonymkode: 6a02c...d16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med depresjon og angst siden jeg var et lite barn. Nå er jeg 28 og i løpet av denne tiden har jeg fått uendelig med råd og tips til hva jeg bør gjøre. Likevel er det to ting jeg alltid vender tilbake til: fysisk aktivitet og evnen til å vende blikket utover.

Dette betyr ikke at man skal presse seg selv eller at man ikke skal annerkjenne egne problemer. Fysisk aktivitet kan være alt fra en 30-minutters rolig gåtur til 1 times intensiv løpeøkt. Og å vende blikket utover handler bare om å se litt oppover og legge merke til hva som skjer rundt deg.

Selv prøver jeg å ha disse to tingene som vane, men når jeg har ekstra tunge perioder så er dette helt avgjørende for meg for å komme meg gjennom det og opp til overflaten igjen.

Anonymkode: 9aefb...452

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...