AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #1 Skrevet 22. juni 2018 Trenger noen råd om hva jeg skal gjøre nå. Vi leier, jeg og barna. Leier ett hus og huseier bor 15 min unna ca, men er ofte i området.. Dette ble ett problem allerede da vi flyttet inn, for han kom titt og ofte innom, ringte på døren å skulle prate litt, fortelle om ditten og datten om huset og tomta osv... Fikse småting.. (mann i 50 årene) Informerte han da om husleieloven, der det står at huseier må varsle opp til en uke i forveien før han kommer. Vi ble enig om at hvis han skulle komme for å fikse noe på huset så skulle han ringe minst en dag i forveien. Han ringte på tirsdag, da var vi bortreist.. Jeg svarer på telefonen og han sier "Jeg står hos deg nå men du er ikke hjemme, ok om jeg gjør ditten og datten ute??" Jeg sier vi er bortreist og at jeg ikke setter pris på at han dukker opp uten forvarsel, men ok, bare gjør det du skal ute. Kommer hjem på kvelden og ser tydelig spor på at han har vært inne i huset. I går: Sitter i sofaen på kvelden og ser plutselig tre menn ute i hagen, deriblant husieren. Fyker ut å spør hva dem driver med!! Jo, dem skal snart begynne å grave (noe med kloakken) så dem skal se seg rundt.... Jeg bare går inn igjen, klarer ikke ta konfrontasjonen der og da. Han kommer inn etter en halvtime, går rett inn og kommer inn på stua der vi sitter å spiser middag. Prater og styrer på.. jeg reiser meg opp for å følge han ut, og spør samtidig om han var inne her på tirsdagen. Ja, det var han, for han måtte i kjelleren en tur! (Har hatt kloakklekasje der nede gjentatte ganger, så jeg forstår han vil sjekke, men ærlig talt) Får meg ikke til å si noe annet enn "Du skal varsle meg" før jeg lukker igjen døra. Er så sint at det koker!! Er litt fortvilet.. Føler meg ikke trygg i eget hjem. Kan han virkelig bare dukke opp slik? Hvilke rettigheter kan jeg ha, og hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 070aa...f26 1
abc123detvardet Skrevet 22. juni 2018 #2 Skrevet 22. juni 2018 (endret) Kan man nekte utleier adgang? Når er det nødvendig at du som utleier kan gis en rett til å få adgang til utleieenheten, altså når er det leietaker ikke kan nekte deg adgang? Eller når kan du tvinge det gjennom ved for eksempel å reise sak for domstolene? Svaret reguleres av husleieloven § 5-6. Typisk, i situasjoner hvor det er nødvendig for å begrense eller avverge skader på husrommet, vil leietaker ikke kunne nekte huseier adgang. Dette er helt rimelig og et godt begrunnet unntak. Det er jo tross alt utleier som eier og har interessen av at husrommet ikke forringes. Også i tilfeller hvor det er nødvendig å ta seg inn for å vedlikeholde øvrige deler av boligen som ikke er utleid. Det hender jo at stoppekran eller sikringsskap er plassert i husrommet og da er det nødvendig med tilgang. Kilde: https://www.help.no/Fagomraader/Naborett-og-eiendom/Juridiske-artikler/Kan-utleier-gaa-inn-i-boligen-du-har-leid Endret 22. juni 2018 av abc123detvardet 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #3 Skrevet 22. juni 2018 Jeg ville begynt å se meg etter et nytt sted å bo. Evnt montere sikkerhetslenke, så får du ihvertfall fred når du er hjemme. Anonymkode: c2ae6...34e 14
Rucula Skrevet 22. juni 2018 #4 Skrevet 22. juni 2018 Jeg (utleier) har kun gått inn i vår utleie leilighet en gang uten å varsle på forhånd. Da var det vannlekasje, rørlegger stod og ventet og hovedvannkranen er i utleiedelen... jeg ringte først og sa jeg måtte inn... de ville ikke at jeg skulle gå inm der. Men jeg måtte. da jeg gikk inn var det masse hasj og hasjpiper på stuebordet... derfor ville de jo selvsagt ikke at jeg skulle inn dit. 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #5 Skrevet 22. juni 2018 36 minutter siden, Stellalove skrev: Jeg (utleier) har kun gått inn i vår utleie leilighet en gang uten å varsle på forhånd. Da var det vannlekasje, rørlegger stod og ventet og hovedvannkranen er i utleiedelen... jeg ringte først og sa jeg måtte inn... de ville ikke at jeg skulle gå inm der. Men jeg måtte. da jeg gikk inn var det masse hasj og hasjpiper på stuebordet... derfor ville de jo selvsagt ikke at jeg skulle inn dit. TS her.. Å fy!! Hva gjorde du da?? Problemet her er at han dukker opp i tide og utide, uten å avtale på forhånd. Det er f.eks ikke ok at han kommer 22.30 en vinterkveld for å hente noe som han har satt igjen i kjelleren. "Kjørte forbi og lyset sto på så tenkte jeg skulle stikke innom" .. Er ikke greit! Og når jeg snakket med han, og han nevner ikke at han MÅ inn. Det var absolutt ingen grunn til å gå inn å sjekke kjelleren. Jeg har på ingen måte noe å skjule, men det er jeg som bor her, mitt hjem, jeg betaler i dyre dommer for å leie her, og det bør ikke være for mye forlangt at han oppfører seg litt mer profesjonelt. Anonymkode: 070aa...f26 16
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #6 Skrevet 22. juni 2018 Da hadde jeg sett meg om etter et annet sted å bo. Hadde blitt kjempestressa av å aldri vite når han dukker opp. Det er greit at det er han som eier huset, men jeg som leietaker vil føle at det er mitt hjem selv om jeg ikke eier det. Anonymkode: 69cac...be2 10
Rucula Skrevet 22. juni 2018 #7 Skrevet 22. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS her.. Å fy!! Hva gjorde du da?? Problemet her er at han dukker opp i tide og utide, uten å avtale på forhånd. Det er f.eks ikke ok at han kommer 22.30 en vinterkveld for å hente noe som han har satt igjen i kjelleren. "Kjørte forbi og lyset sto på så tenkte jeg skulle stikke innom" .. Er ikke greit! Og når jeg snakket med han, og han nevner ikke at han MÅ inn. Det var absolutt ingen grunn til å gå inn å sjekke kjelleren. Jeg har på ingen måte noe å skjule, men det er jeg som bor her, mitt hjem, jeg betaler i dyre dommer for å leie her, og det bør ikke være for mye forlangt at han oppfører seg litt mer profesjonelt. Anonymkode: 070aa...f26 Det er overhode ikke greit å ha drt sånn. Det er jo ditt hjem så lenge du leier der. jeg ville tatt en prat med han, og sagt at du ikke orker å fortsette å ha det sånn. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 22. juni 2018 #8 Skrevet 22. juni 2018 Å låse seg inn uten avtale = nødverge. Dvs en krise som gjør at boligen står i fare for å bli skadet. Å komme innom for å sjekke noe som ikke er nødverge = varsle på forhånd OG finne tidspunkt som passer. Å ordne seg sånn at en må inn i tide og utide i en boenhet man leier ut er fullstendig useriøst. Jeg har hatt mange husverter opp igjennom og har lært meg at idioter lar det seg ikke gjøre å omvende. De må man bare flytte fra. Ordentlige husverter oppfører seg som folk og forstår at de ikke er velkommen på døren når som helst, selv om det er ok at de ringer på døren hvis de likevel er i området og har et spørsmål eller trenger en avklaring en gang i blant.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #9 Skrevet 22. juni 2018 Sikkerhetslenke og kommer han når dere er hjemme uten å si fra så si at det ikke passer. Ikke slipp ham inn. Bare si at nå er et dårlig tidspunkt, ta kontakt så kan vi avtale en tid. Ja, men jeg skal bare. Det er greit det, men det passer IKKE for meg nå. Og lukk døra. Mens du søker etter nytt sted å bo. Anonymkode: f8f19...d07 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #10 Skrevet 22. juni 2018 Anmeld han? Det at han låser seg inn uten å varsle og uten at det er nødvendig (det å bare skulle sjekke noe er ikke absolutt nødvendig) er innbrudd. Anonymkode: 20b70...36c 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #11 Skrevet 22. juni 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anmeld han? Det at han låser seg inn uten å varsle og uten at det er nødvendig (det å bare skulle sjekke noe er ikke absolutt nødvendig) er innbrudd. Anonymkode: 20b70...36c Han har jo nøkkel, og er eier av bolig, så innbrudd er litt drøyt vel?? Jeg har vurdert frem og tilbake nå om jeg skal sende en sms og skrive "Hei, vil bare minne om denne https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/711/Utleiers-adgang-til-boligen.aspx . Forventer at dette respekteres fra nå av. Vurderer også å bytte lås" Hva tenker dere? Anonymkode: 070aa...f26 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #12 Skrevet 22. juni 2018 De gangene jeg måtte inn i leiligheten til leietakerne mine var da de ba meg sjekke gjenglemte ting eller slippe inn leveranse. Da insisterte jeg på å få det skriftlig, selv om de ikke syns det er så nøye. Når jeg må snakke med dem, sender jeg SMS på forhånd for å høre om det passer og venter til de åpner døren og ber meg komme inn. De skjønner ikke at jeg er så rigid på det, for forrige utleieren deres var visst like ille som din, ts. Det din utleier driver med er ikke greit. Jeg ville nok sett etter et annet sted p bo. Anonymkode: f7cc3...a30 3
Gjest Mass Skrevet 22. juni 2018 #13 Skrevet 22. juni 2018 Du skal jo ha 24 timers varsel før utleier får komme inn i leiligheten viss jeg husker rett.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #14 Skrevet 22. juni 2018 Jeg har vært utleier. Jeg trengte å gå inn i boligen (ikke nød, men et reelt behov). Jeg fikk ikke tak i leieboer på telefon på over en uke. Min daværende kjæreste jusstudenten påstod jeg kunne bli anmeldt for innbrudd om jeg bare låste meg inn. Anonymkode: e95b8...cfa 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #15 Skrevet 22. juni 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært utleier. Jeg trengte å gå inn i boligen (ikke nød, men et reelt behov). Jeg fikk ikke tak i leieboer på telefon på over en uke. Min daværende kjæreste jusstudenten påstod jeg kunne bli anmeldt for innbrudd om jeg bare låste meg inn. Anonymkode: e95b8...cfa Hva gjorde du da? Anonymkode: 6cbd0...341
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #16 Skrevet 22. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hva gjorde du da? Anonymkode: 6cbd0...341 Etter en ukes tid fikk jeg tak i ham. Det var ingen dramatikk i det. Hadde det vært nødstilfelle med for eksempel lekkasje, hadde jeg selvsagt låst meg inn. Anonymkode: e95b8...cfa
The Kitten Skrevet 22. juni 2018 #17 Skrevet 22. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her.. Å fy!! Hva gjorde du da?? Problemet her er at han dukker opp i tide og utide, uten å avtale på forhånd. Det er f.eks ikke ok at han kommer 22.30 en vinterkveld for å hente noe som han har satt igjen i kjelleren. "Kjørte forbi og lyset sto på så tenkte jeg skulle stikke innom" .. Er ikke greit! Og når jeg snakket med han, og han nevner ikke at han MÅ inn. Det var absolutt ingen grunn til å gå inn å sjekke kjelleren. Jeg har på ingen måte noe å skjule, men det er jeg som bor her, mitt hjem, jeg betaler i dyre dommer for å leie her, og det bør ikke være for mye forlangt at han oppfører seg litt mer profesjonelt. Anonymkode: 070aa...f26 Slik jeg har forstått det har huseier lov til å komme inn for å utføre nødvendig arbeid. Som i eksempelet med vannlekasjen. Det er ikke nødvendig å komme inn for å hente noe man har glemt. Og det er ikke ok å stikke innom bare fordi lyset står på... Dessverre er ikke slike utleiere så mye å gjøre med. Du kan stå på krava til du er blå i fjeset, men de kommer bare å ignorere det. Men det kunne vært verre... En venninne av meg og typen hennes leide en gang hos en fyr som hadde skjulte kameraer i leiligheten og drev og spionerte på dem.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #18 Skrevet 23. juni 2018 7 timer siden, The Kitten skrev: Slik jeg har forstått det har huseier lov til å komme inn for å utføre nødvendig arbeid. Som i eksempelet med vannlekasjen. Det er ikke nødvendig å komme inn for å hente noe man har glemt. Og det er ikke ok å stikke innom bare fordi lyset står på... Dessverre er ikke slike utleiere så mye å gjøre med. Du kan stå på krava til du er blå i fjeset, men de kommer bare å ignorere det. Men det kunne vært verre... En venninne av meg og typen hennes leide en gang hos en fyr som hadde skjulte kameraer i leiligheten og drev og spionerte på dem. Skrekk og gru. Den tanken har jeg faktisk tenkt jeg også. Han vet så mye om meg uten å kjenne meg. Og han har ifølge naboen vært her ett titalls ganger når vi har vært borte. Hun har sett han ute, men vet ikke om han har låst seg inn. Det som bekymrer meg mest er at jeg har ei 14 år gammel datter. Tenk om....? Hun er jo alene hjemme innimellom. Anonymkode: 070aa...f26
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #19 Skrevet 23. juni 2018 Tror ikke du har lov til å bytte lås. Anonymkode: 9d099...27d 1
Violetta Skrevet 23. juni 2018 #20 Skrevet 23. juni 2018 Knytt en tynn tråd mellom inngangsdøren og noe annet. Så tynn at den ryker om noen åpner døren. Slik ser du om noen har vært inne. Eventuelt kamera (en gammel telefon?). Du betaler for å disponere leiligheten, den er å betrakte som ditt hjem, du har rett til å føle deg trygg der. Si kraftig ifra, han kan ikke komme og gå som han vil. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå