Gå til innhold

Hvorfor stagnerer vekten plutselig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært veldig flink i tre måneder nå og gått ned 10 kg. 10,6 for å være helt presis. Har holdt meg på 1800 kalorier, trent 4-6 dager i løpet av uken. Men i det siste har vekten stagnert helt. Den rikker ikke på seg. Har det med at jeg kanskje må justere litt på kaloriinntaket eller gjøre en endring i treningsformen? Løper kun for deg meste.

Anonymkode: b5b1e...f78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten har du nådd ditt vedlikeholdsnivå, eller så har den ukentlige vektnedgangen blitt så liten at den drukner i de normale vektsvingningene. Avhengig av hva som er problemet, må du 1) smøre deg med tålmodighet og fortsette som du gjør, 2) senke kalorimålet ditt, 3) være nøyere på kaloriinntaket ditt, 4) revurdere vektmålet ditt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Til mer jeg tar av, til mindre må jeg spise for å fortsette å ta av. 

For meg er 1800 kalorier så mye at jeg går opp. Men jeg er 55 kg (normalvekt for min høyde). 

Anonymkode: c1d66...faf

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til mer jeg tar av, til mindre må jeg spise for å fortsette å ta av. 

For meg er 1800 kalorier så mye at jeg går opp. Men jeg er 55 kg (normalvekt for min høyde). 

Anonymkode: c1d66...faf

En stor kropp trenger flere kalorier enn en liten kropp. Se på det som positivt at du trenger færre kalorier for det betyr at du har gått ned i vekt 💃

Anonymkode: 71853...fb8

AnonymBruker
Skrevet

Etterhvert som du går ned går også kaloribehovet ditt ned. Når vektnedgangen din har stagnert kan det være at du har nådd en såpass lav vekt at kaloribehovet ditt ligger på ca 1800, da vil du, som nevnt tidligere, ikke gå ned. 

Du sier ingenting om høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå. Men søker du litt finner du kalkulatorer på nett som er gir en god indikator på hva ditt kaloribehov er. Så legger du kaloriinntaket ca 500 under. Eller mer eller mindre. Alt etter hvor fort og mye du vil gå ned. :) 

Anonymkode: 7c9ef...a25

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etterhvert som du går ned går også kaloribehovet ditt ned. Når vektnedgangen din har stagnert kan det være at du har nådd en såpass lav vekt at kaloribehovet ditt ligger på ca 1800, da vil du, som nevnt tidligere, ikke gå ned. 

Du sier ingenting om høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå. Men søker du litt finner du kalkulatorer på nett som er gir en god indikator på hva ditt kaloribehov er. Så legger du kaloriinntaket ca 500 under. Eller mer eller mindre. Alt etter hvor fort og mye du vil gå ned. :) 

Anonymkode: 7c9ef...a25

Takk for flott kommentar med god beskrivelse av hvorfor dette skjer. Jeg bruker tdee:-) men fant ut at jeg kan spise 2000 kalorier om dagen, så blir 1500

Anonymkode: b5b1e...f78

Gjest HanenIFlokken
Skrevet

Du trener sier du og da vil musklene bli større, muskler veier mer enn fett og vann du slanker av deg.. Så det er helt vanlig å stagnere innimellom :)

AnonymBruker
Skrevet

Under vektnedgang er det normalt å nå noen platå underveis. Ofte opplever man en rask nedgang i starten før det stopper litt opp. Kroppen trenger litt tid for å skjønne hva som foregår, men om du fortsetter som du har gjort vil du se stort det løsner igjen om litt. I tillegg vil du også bygge muskler som gir økt vekt.

Anonymkode: 32c61...2d6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...