AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #1 Skrevet 22. juni 2018 Har, dvs. hadde, en barnløs tante, som var kortvokst og noe handikappet. For 15 år siden flyttet jeg og familien til dit hvor hun bor, slik at vi har hatt mye med hverandre å gjøre, vi har hjulpet henne i mange sammenhenger, og behandlet henne nærmest som hun var mor og ikke "bare" tante. Hun døde nylig, 81 år gammel. Det var ikke det at vi forventet noe spesielt, men i testamentet kom det altså fram at deler av formuen var testamentert til søskenbarnet mitt, som hun også er tante for. Dette testamentet ble skrevet for 25 år siden, på et tidspunkt hvor søskenbarnet mitt studerte i denne byen, noe han gjorde i kun to år, og vet at han var med å hjelpe henne med å flytte en gang på den tiden. Men de siste 15 årene har han vel knapt besøkt henne. Skjønner ikke at hun ikke endret testamentet, men ville jo blitt feil av oss å nevne noe om dette. En bitteliten trøst er at hun spesifiserte beløpet han skulle arve i kroner, slik at dette selvsagt er langt mindre i dag enn hva det var den gangen, og hennes totale formue er en del større enn det hun hadde da. Men "problemet" er at hun har 12 nevøer/nieser, så blir jo ikke noe særlig mye på meg/oss. Lov å være skuffet over dette? Jeg er også blitt "utnevnt" til administrator av boet. Ikke kommet helt i gang ennå, men blir jo blant annet å sjekke alt av innbo, smykker osv., se hva som er av verdi, og så ta det med i betraktningen. Føler jeg har "førsteretten" på det om det er noe spesielt, men kan vanskelig tenke meg at det er noe særlige reelle verdier, foruten leiligheten og det hun hadde i banken.. Anonymkode: 28c5d...1ff 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #2 Skrevet 22. juni 2018 Hvorfor skal du ha mer bare fordi du har vært der? Get over it. Anonymkode: c8468...51b 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #3 Skrevet 22. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler jeg har "førsteretten" på det om det er noe spesielt, men kan vanskelig tenke meg at det er noe særlige reelle verdier, foruten leiligheten og det hun hadde i banken.. Nei, det gjør du ikke. Når mamma døde drev broren min på slik. Førsteretten... Man gjør som loven sier. Anonymkode: da752...7e3 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #4 Skrevet 22. juni 2018 Har hun spesifisert i testamentet at nieser og nevøer skal arve direkte? Hvis hun ikke har gjort det så er det søsknene hennes som arven skal deles på og om disse er døde skal hvert søsken sin del gå videre til denne sine barn. Altså hvis den ene broren hennes f.eks har bare ett barn vil denne få like mye alene som de 6 barna til søsteren hennes får på deling. Anonymkode: 99416...0c8 8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #5 Skrevet 22. juni 2018 Har en onkel som har administrert mange slike gamle tanter dodsbo og han har tatt seg godt betalt. Har ikke blitt mye igjen etter han har skrevet regning. Just saying. Men han er en respektert og aktet KRF representant I bygda da.... Anonymkode: 09e03...e55 2
draug 75 Skrevet 22. juni 2018 #6 Skrevet 22. juni 2018 Åhjelpes. Kan alle som leser denne tråden ta til seg følgende og spre ordet: Mangler du livsarving, har du mer enn en arving, eller har du eller din ektefelle særkullsbarn, så skriv testament og sørg for at det ikke kan kjennes ugyldig ihht. arveloven. Trådstarter her risikerer å bli uvenner med hele slekta. Fordi alle kommer til å mene de hadde "rett på" mer enn det de faktisk arver. En plass uti slekta mi var det en kall som ble uvenner med alle og som bonus fikk uthuset sitt fullt av gammelt ræl som ingen ville ha. Hvorfor? Fordi noen ugifte tanter døde og etterlot seg noe rask da vet du. Kallen bodde nærmest og ble utnevnt til bobestyrer. Så kom slektningene da, den ene "jada, tante hadde sagt at jeg skulle ha denne og denne etter henne", den andre "da sa de at dette og dette var mitt, det skulle jeg ha" når tantene døde. Så slik da bemektiget de seg lysestaker, bilder og møbler, alt som var brukende, før skiftet kom skikkelig i gang. Da var det lite igjen å dele. Så det som da ble del av skiftet, lakener, klær, gamle kobberkjeler og melkespann med hull i og slikt, det fikk kallen ta vare på "inntil videre" og der lå det i uthuset hans, tantenes gård ble det hyttetomter av og husene der ble stående til de falt ned, uten at noen hentet det i hans levetid. Og de andre arvingene var greie nok til å gi han skylda for at skiftet ble så knagert som det ble. 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #7 Skrevet 22. juni 2018 Du har selvsagt lov til å bli skuffet, ingen kan nekte deg det. Men skuffelse gir dessverre ingen rettigheter til noe mer enn de andre. Situasjonen er et resultat av at dere aldri tok opp temaet mens hun levde. Det var synn, og jeg håper folk kan lære av andres feil, og ikke vær så forbanna sensitive til arv! Disse pengene/ eiendelene har aldri vært dine, og nå må du justere forventningene og være glad for det du får. Før du begynner på skiftet, så avtal en kompensasjon for jobben. Når du går inn i leiligheten, så ha med vitne. Vær føre var, for i arveoppgjør kommer fanden frem i mange Anonymkode: c3ca1...b4f 3
Gjest HanenIFlokken Skrevet 22. juni 2018 #8 Skrevet 22. juni 2018 Var det derfor du holdt deg rundt henne de siste årene, for å slå kloa i arven? Arv er for mange en forbannelse, og splitter familier hver dag. Selv har jeg hus, biler og alt jeg trenger i livet mitt. Og forventer ingen arv fra mine egne foreldre engang. Jeg håper mine foreldre realiserer sine verdier og bruker de på seg selv så godt det lar seg gjøre
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #9 Skrevet 22. juni 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hun spesifisert i testamentet at nieser og nevøer skal arve direkte? Hvis hun ikke har gjort det så er det søsknene hennes som arven skal deles på og om disse er døde skal hvert søsken sin del gå videre til denne sine barn. Altså hvis den ene broren hennes f.eks har bare ett barn vil denne få like mye alene som de 6 barna til søsteren hennes får på deling. Anonymkode: 99416...0c8 Jeg kjenner til regelverket, så helt unødvendig av deg å ta opp. Men du mener kanskje jeg skulle erstattet følgende setning: "Men "problemet" er at hun har 12 nevøer/nieser, så blir jo ikke noe særlig mye på meg/oss." med for eksempel: "Men "problemet" er at hun har/hadde 5 søsken, hvor min far (hennes bror) er død og vi i min søskenflokk er 3, slik at det blir 1/15 på meg/oss." For det har veldig mye å si om jeg får 1/12 eller 1/15 av en formue som du ikke kjenner til størrelsen på, ikke sant? Anonymkode: 28c5d...1ff 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #10 Skrevet 22. juni 2018 14 minutter siden, HanenIFlokken skrev: Var det derfor du holdt deg rundt henne de siste årene, for å slå kloa i arven? Arv er for mange en forbannelse, og splitter familier hver dag. Selv har jeg hus, biler og alt jeg trenger i livet mitt. Og forventer ingen arv fra mine egne foreldre engang. Jeg håper mine foreldre realiserer sine verdier og bruker de på seg selv så godt det lar seg gjøre Nei, det forholdt seg helt naturlig. Og det er ikke snakk om en veldig stor formue. Rundt 1,2-1,5 mill., kommer an på hva leiligheten selges for. Det hadde jo vært mye om f.eks. kun jeg hadde fått det. Nå er det i stedet mange som får rundt 100.000 hver, knapt merkbart. Det som er litt av poenget er at jeg ikke tror hun har tenkt på testamentet i det hele tatt. Hun døde relativt plutselig, og jeg er nokså sikker på at om hun hadde tenkt på testamentet og satt det opp på nytt, så ville vi fått en god del, kanskje til og med alt. Så ikke skuffet av henne, mener ikke det, men skuffet over at det endte som det gjorde, uten at hun fikk ta stilling til hva hun tenkte i dag, som nok ganske sikkert er noe annet enn for 25 år siden. Anonymkode: 28c5d...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #11 Skrevet 22. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det forholdt seg helt naturlig. Og det er ikke snakk om en veldig stor formue. Rundt 1,2-1,5 mill., kommer an på hva leiligheten selges for. Det hadde jo vært mye om f.eks. kun jeg hadde fått det. Nå er det i stedet mange som får rundt 100.000 hver, knapt merkbart. Det som er litt av poenget er at jeg ikke tror hun har tenkt på testamentet i det hele tatt. Hun døde relativt plutselig, og jeg er nokså sikker på at om hun hadde tenkt på testamentet og satt det opp på nytt, så ville vi fått en god del, kanskje til og med alt. Så ikke skuffet av henne, mener ikke det, men skuffet over at det endte som det gjorde, uten at hun fikk ta stilling til hva hun tenkte i dag, som nok ganske sikkert er noe annet enn for 25 år siden. Anonymkode: 28c5d...1ff Skuffet over hva? 100 tusen knapt merkbart sier du. Da trenger du jo ikke arven etter henne? Anonymkode: dd124...476 7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #12 Skrevet 22. juni 2018 Blir egentlig målløs over at det går an å bli skuffet over å arve bare 100 000kr av en *tante*. Da har du for mye penger fra før, altså! En tante er en relativt perifer slektning, de fleste arver aldri sine tanter i det hele tatt. Det er ikke som foreldre rent arvemessig. Slutt å klage! Hadde du sett for deg å sitte med leiligheten hennes helt selv? Null sympati herfra. Anonymkode: 74fae...eda 7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #13 Skrevet 22. juni 2018 Arv og grådighet. Samme gamle regla! Anonymkode: a34fc...2b0 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #14 Skrevet 22. juni 2018 Jeg fikk ikke en krone da pappa døde, så livet suger. Get over it. Du arvet 100 000, så du bør være fornøyd Anonymkode: 9b79d...bc2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #15 Skrevet 22. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skuffet over hva? 100 tusen knapt merkbart sier du. Da trenger du jo ikke arven etter henne? Anonymkode: dd124...476 Om man sammenligner 100 000 med 15 ganger så mye, så er det knapt merkbart. Å få redusert boliglånet med 100.000 er knapt merkbart for de fleste i våre dager. Skuffer over hva? Jo, over at vi som har tatt oss av henne i så mange år ender opp med det samme som mange som ikke har besøkt henne en eneste gang i denne perioden. Det er da ikke noe unaturlig å være litt skuffet over? Anonymkode: 28c5d...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #16 Skrevet 22. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en onkel som har administrert mange slike gamle tanter dodsbo og han har tatt seg godt betalt. Har ikke blitt mye igjen etter han har skrevet regning. Just saying. Men han er en respektert og aktet KRF representant I bygda da.... Anonymkode: 09e03...e55 Kristne folk er generelt griske også Anonymkode: 64b34...f0e
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #17 Skrevet 22. juni 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om man sammenligner 100 000 med 15 ganger så mye, så er det knapt merkbart. Å få redusert boliglånet med 100.000 er knapt merkbart for de fleste i våre dager. Skuffer over hva? Jo, over at vi som har tatt oss av henne i så mange år ender opp med det samme som mange som ikke har besøkt henne en eneste gang i denne perioden. Det er da ikke noe unaturlig å være litt skuffet over? Anonymkode: 28c5d...1ff Du er skuffet fordi det lå en forventing hos deg om å få en større del av arven fordi du har vært der mer. Tror folk rett og slett er veldig forskjellige der, noen forventer mer fordi de har gitt mer omsorg, mens andre ikke setter noe likhetstegn mellom omsorg og «belønning» i etterkant. Anonymkode: d0de8...446 2
Gjest catalula Skrevet 22. juni 2018 #18 Skrevet 22. juni 2018 Blir faktisk kvalm. Dårlig! Hva slags type mennesker er det som forventer å arve penger, og til og med blir skuffa fordi det ikke er nok??? Helt alvorlig talt... Det er da ikke dine penger... Høres ut som om motivasjonen for å være rundt denne tanta bare var penger. Skjerpings... Bruk energien din på noe annet og vær litt mer takknemlig! Makan!!!!
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #19 Skrevet 22. juni 2018 Hva er det med alle arvetrådene i dag? Så mange grådige folk det er... Om noen har skrevet et testamente bør man respektere den avdødes siste ønske. Det handler ikke om alt det er urettferdig for deg, det handler om at den døde ønsket det slik. Og det er også på tide å bli voksen og unne andre noe. Klarer ikke folk å spare selv? Blir helt matt. Anonymkode: 8931e...157 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #20 Skrevet 22. juni 2018 Håper det ligger noe annet bak enn det som kommer fram i denne tråden. Du virker veldig bortskjemt og selvsentrert. Anonymkode: a9632...7c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå