Gå til innhold

Advarer mot giftige squishies

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor bør man egentlig kjøpe leker og klær? Noen som vet om steder å kjøpe fra som er garantert trygge? Ganske redd jeg nå etter at datteren min har kost med denne såpass mye. Men fint lite en kan gjøre med det. Innmari trist.

Anonymkode: 58c19...baf

Kanskje butikker som selger miljøvennlige klær og leker?

Anonymkode: d1ff2...fc0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje butikker som selger miljøvennlige klær og leker?

Noen som er flinke med dette og kan komme med forslag?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Btw. Falske merkeklær, falske merkevesker  osv inneholder ofte gift. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen som er flinke med dette og kan komme med forslag?

Fra googlesøk: "Hos Englebarn.no finner du leker og bøker som er produsert med tanke på både miljøet og barna. Her er det ingen farlige giftstoffer og lekene er av god kvalitet som tåles å leke med."https://englebarn.no/leker.html

• Liker 2
Skrevet

Nå kom jeg til å tenke på noe... dattra hadde sett noe "life hacks" på youtube og fått tips om å legge squishyene i fryseren. Er det slik at vi ikke bør spise maten i fryseren nå eller..er det vel hysterisk..🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og leker som har vært i kontakt med disse, bør de vaskes?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, TeamWP skrev:

Nå kom jeg til å tenke på noe... dattra hadde sett noe "life hacks" på youtube og fått tips om å legge squishyene i fryseren. Er det slik at vi ikke bør spise maten i fryseren nå eller..er det vel hysterisk..🤔

Det vet jeg ikke. Jeg ville sendt en mail til forbrukerrådet eller giftinformasjonssentralen el.l. og spurt.

• Liker 3
Skrevet

Datteren min gråt da jeg tok squishyene hennes! MEn måtte det!

Så hun fikk en Lol dukke som trøsT!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, TeamWP skrev:

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og leker som har vært i kontakt med disse, bør de vaskes?

Jeg ville spurt Forbrukerrådet

"Konsentrasjonen av gift er så høy at barn kan ta skade bare ved å ha dem stående på rommet." "Resultatene fra den danske Miljøstyrelsens test er sendt ut til andre land i EU. I etterkant av testen advarer Forbrukerrådet i Norge altså sterkt mot å la barn leke med squishies."https://www.tv2.no/nyheter/9931758/

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gi gjerne tilbakemeldinger i tråden her om dere får svar på de spørsmålene :smilyblomst:

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke. Jeg ville sendt en mail til forbrukerrådet eller giftinformasjonssentralen el.l. og spurt.

Takk for tipset👌

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk. Da er den satt på verandaen og kastes i morgen etter beskjed til poden

Anonymkode: 3d416...5ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville spurt Forbrukerrådet

"Konsentrasjonen av gift er så høy at barn kan ta skade bare ved å ha dem stående på rommet." "Resultatene fra den danske Miljøstyrelsens test er sendt ut til andre land i EU. I etterkant av testen advarer Forbrukerrådet i Norge altså sterkt mot å la barn leke med squishies."https://www.tv2.no/nyheter/9931758/

Takk, det kommer jeg til å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp dette er grunnen til at vi kjøper økologiske/naturlige/miljøvennlige klær og leker til ungene. Nei, ting er ikke trygt fordi det selges i butikken. Nei, vi er ikke hysteriske. 

Det kommer slike "sjokkavsløringer" med jevne mellomrom, og jeg velger å styre unna det aller meste av glorete plastræl. Barna lider ingen nød, selv om andre voksne sutrer over "hysteri". Vel, det er ikke vi som sitter med skjegget i postkassen, har aldri eid noe som har kommet opp i en sånn artikkel. :)

Anonymkode: 5df79...85c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp dette er grunnen til at vi kjøper økologiske/naturlige/miljøvennlige klær og leker til ungene. Nei, ting er ikke trygt fordi det selges i butikken. Nei, vi er ikke hysteriske. 

Det kommer slike "sjokkavsløringer" med jevne mellomrom, og jeg velger å styre unna det aller meste av glorete plastræl. Barna lider ingen nød, selv om andre voksne sutrer over "hysteri". Vel, det er ikke vi som sitter med skjegget i postkassen, har aldri eid noe som har kommet opp i en sånn artikkel. :)

Så fint for dere. Er det noen som sutrer over hysteri? Kom gjerne med forslag til hvor dere handler. Det vil jeg for min del sette stor pris på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint for dere. Er det noen som sutrer over hysteri? Kom gjerne med forslag til hvor dere handler. Det vil jeg for min del sette stor pris på.

Vi kjøper mye klær brukt, siden skadelige stoffer vaskes ut over tid. Så brukte klær er mindre giftige. Ellers går det i nøstebarn, og klær i økologisk bomull fra f. Eks Newbie (Kappahl), og HM.

Av leker så har det lekekjøkken, kjøpt brukt og malt med miljøvennlig maling fra Livos, og utstyrettil kjøkkenet er kjøpt brukt i tre, stål og keramikk. "Maten" er i tre eller hellet bomull, kjøpt på etsy.

De har dukkehus i tre og Waldorf-dukker, masse utkledningsklær som vi har kjøpt brukt eller laget (upcyklet bruktkjøp). De har klatrestativ i tre (dobler som lekehus) fra klatreverden.no, og briotog. De har noen kosedyr i økologisk bomull som de fikk i gaver.

Dukker av typen Rubens barn, og eldste har dukkevogn i stål og skinn, kjøpt på finn.no. :) Maling og modellkitt fra naturkilden.net, styrer unna plusplus og sånn, det kommer nok en artikkel om de etterhvert.

Masse puslespill og spill og bøker, men de må jeg innrømme at jeg ikke har kontroll på. ;)

Det sutre over "hysteri" i både mannen og min sin familie, og av enkelte vennepar. Men vi ser jo at vi aldri trenger å tenke på om ungene kommer til å få barnekreft av lekene sine, så det går nok bra. ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøper mye klær brukt, siden skadelige stoffer vaskes ut over tid. Så brukte klær er mindre giftige. Ellers går det i nøstebarn, og klær i økologisk bomull fra f. Eks Newbie (Kappahl), og HM.

Av leker så har det lekekjøkken, kjøpt brukt og malt med miljøvennlig maling fra Livos, og utstyrettil kjøkkenet er kjøpt brukt i tre, stål og keramikk. "Maten" er i tre eller hellet bomull, kjøpt på etsy.

De har dukkehus i tre og Waldorf-dukker, masse utkledningsklær som vi har kjøpt brukt eller laget (upcyklet bruktkjøp). De har klatrestativ i tre (dobler som lekehus) fra klatreverden.no, og briotog. De har noen kosedyr i økologisk bomull som de fikk i gaver.

Dukker av typen Rubens barn, og eldste har dukkevogn i stål og skinn, kjøpt på finn.no. :) Maling og modellkitt fra naturkilden.net, styrer unna plusplus og sånn, det kommer nok en artikkel om de etterhvert.

Masse puslespill og spill og bøker, men de må jeg innrømme at jeg ikke har kontroll på. ;)

Det sutre over "hysteri" i både mannen og min sin familie, og av enkelte vennepar. Men vi ser jo at vi aldri trenger å tenke på om ungene kommer til å få barnekreft av lekene sine, så det går nok bra. ;)

Jeg er iallfall redd for at mine kommer til å få kreft nå. Synes ikke dere er hysteriske som passer godt på. Takk for tips. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forresten er det meste fra h&m greit, eller bare utvalgte plagg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...