Gå til innhold

Hvor vanlig er det at foreldre blander seg inn når man er voksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er det vanlig at foreldre blander seg inn i privatlivet når man er voksen? Når foreldrene mine kommer på besøk begynner de å ommøblerte huset mitt evt klage på hvordan huset mitt ser ut. Kommentere på utseende mitt. Føler de alltid finner noe å klage på. Jeg er for mye hjemme eller for mye ute, sover for mye eller for lite, spiser for mye ellers så spiser jeg for lite. Tar jeg et glass vin til maten kommenterer de på det også. Også går de å kikker i skuffer. Åpner private brev fra legen selvom jeg har sagt de ikke får lov. Om de er på besøk og jeg bare går på tolalettet og jeg har mobil/pc fremme så går de inn og leser meldingene mine (skal ikke gjøre den tabben mer). De ringer ofte og spør hvor jeg er og hvem jeg er med. De maser hele tiden og spør og graver i sexlivet og ringer å spør hvor mange sexpartenere jeg har hatt og hvem. Og når jeg ikke vil si det blir de sure. Ikke særlig gøy når jeg sitter på bussen og blitt utspurt sånn (ja det har skjedd...). Jeg tjener egne penger og jeg har fint rå til å betale husleie, mat og regninger. Likevell klager de på hvordan jeg bruker pengene mine. Også skal de alltid klage på vennene mine og vil ikke jeg skal gå med de. Ingen av vennene mine driver med festing/drikking/narkotika eller noe kriminelt så de har ikke grunn til å blande seg inn hvem jeg gpr med. Og uansett hvilken kjæreste jeg får skal de alltid klage på han å. Begynner å bli veldig lei. Kanskje jeg overragerer og må finne meg i at det bare "er sånn foreldre er". Vet ikke hva som er normalen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er IKKE normalt!

• Liker 18
Gjest Stella Rose
Skrevet

Overhodet ikke normalt.

Skrevet

Mine foreldre gjør noe av det.

Det har blitt bedre etter jeg sa rasende klart i fra om at nå er dere på besøk, og får oppføre dere deretter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ikke greit. 

Gi klar beskjed om at du er en flott, selvstendig, smart og omsorgsfull person som klarer seg utmerket selv. Skryt litt av at foreldre til vennene dine er imponert over deg, bare for å gni det litt inn. 

Så gir du beskjed om at hvis de ikke slutter med den oppførselen så må du rett og slett kutte de ut, eventuelt flytte. At du ønsker å ha god kontakt med familien din og du er glad i de, men du blir kjempe lei deg og såret og stresset når de oppfører seg som de gjør. At de ikke stoler på deg, du har da aldri gjort noe galt?! 

Så får du bare slutte å ta telefonen, eventuelt svare at dette gidder du ikke og legger på hvis de begynner. 

Kommer de på besøk får du bare si at de må gå hvis de begynner med ulumskhetene. 

Håper det ordner seg for deg ❤️

Anonymkode: a8550...8b0

• Liker 1
Skrevet

Nei så voldsom innblanding er ikke normalt!

Mange foreldre kan være litt kritiske når det gjelder pengebruk, så det er kanskje 'normalt'. Men de har jo ikkd noe med det. Jeg har fått høre at jeg må få mer gardiner og pynt i huset. Men da sa jeg bare at jeg liker det slik. Jeg og mamma har veldig forskjellig smak... 

Alt det andre synes jeg er fullstendig merkelig, uhøflig og frekt.

Jeg ville ikke svart på noen ting, når de spør om slike ting. Jeg ville faktisk også redusert kontakten både på telefon og besøk. Gjerne fortell dem at du ikke liker det de holder på med. 

Skrevet

Helt horribel oppførsel. Hadde ikke fått komme over dørstokken min før de hadde lært å oppføre seg. Aldri hørt på makan!

Skrevet

Det der er absolutt ikke normalt, høres ut som at dine foreldre (eller en av dem) har et stort kontrollproblem og legger usikkerheten sin over på deg. 

Du burde sette grenser for deg selv, sett dem på plass!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herre min hatt, dette var så ekstremt at jeg lurer på om ts allerede begynner å kjede seg pga ferie på grunnskolen. :overrasket: 

Anonymkode: 93a6a...19a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke passord på telefonen?

Anonymkode: 2477f...58a

Skrevet

Foreldrene mine er unormale også.
Får folk de kjenner til å spionere, uansett hvor jeg er i landet. Er ikke normalt, og vil anbefale deg å kutte dem ut og vær tydelig.

AnonymBruker
Skrevet
På 22.6.2018 den 11.15, solmåneogstjerner skrev:

Nei så voldsom innblanding er ikke normalt!

Mange foreldre kan være litt kritiske når det gjelder pengebruk, så det er kanskje 'normalt'. Men de har jo ikkd noe med det. Jeg har fått høre at jeg må få mer gardiner og pynt i huset. Men da sa jeg bare at jeg liker det slik. Jeg og mamma har veldig forskjellig smak... 

Alt det andre synes jeg er fullstendig merkelig, uhøflig og frekt.

Jeg ville ikke svart på noen ting, når de spør om slike ting. Jeg ville faktisk også redusert kontakten både på telefon og besøk. Gjerne fortell dem at du ikke liker det de holder på med. 

Du er vel bare 20 da? 

Anonymkode: 51d03...b9e

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel bare 20 da? 

Hvorfor tror du det? Nei er ganske mye eldre enn det.

Men de tingene jeg nevnte som jeg har opplevd selv tror jeg 'barn' i alle aldre kan få høre fra den eldre garde som ofte er noe mer nøysomme (Og har en annen interiørstil). Men som jeg sa, det betyr jo ikke at de har noe med det. Jeg har sagt det til dem og ikke fått høre slikt senere. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen foreldre har nok litt vanskelig for å godta at ungene blir voksne og kan ta vare på seg selv og bestemme over sin egen tilværelse. Det kan hende du blir nødt  til å fortelle dem det 😉 

Litt gnål må man kanskje regne med?  Min mor var snar til å kommentere at jeg hadde det rotete, at jeg ikke tok vare på plantene mine og lignende ting. Jeg gadd ikke å lage noe show ut av det. Pleide bare å svare med et smil at hun fikk være glad for at jeg ikke var hjemme hos henne og rotet lenger, og at ikke alle synes det er like viktig å ha det strøkent til en hver tid.

Hvis hun hadde begynt å ommøblere eller lignende hadde jeg gitt klar beskjed om at det ikke var akseptabel oppførsel.

Anonymkode: 45110...ab1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du TS? 

Anonymkode: 20957...a46

• Liker 1
Gjest ilsep
Skrevet

Du burde bytte ut låsen, ikke gi de nøkler, og gi klar beskjed om at de må respektere at du er voksen og ikke vil ha råd og innblanding osv med mindre du spør om det selv.

Dette er jo overtramp!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du TS? 

Anonymkode: 20957...a46

ts er 20

AnonymBruker
Skrevet

Er det ein spesiell grunn til at di ikkje stoler på deg eller at du ikkje kan ha eit autonomt vaksent liv? Eller har di alltid vore sånn? Det er ikkje normalt i utgangspunktet å oppføra seg sånn nei. Du burde setta ned foten, om di har innsyn i økonomien din så går du inn i nettbanken og kutte di vekk.

Anonymkode: a63f6...64c

AnonymBruker
Skrevet

Vanlig tror jeg, men er vanlig og ikke bry seg så mye og. Moren til en av mine beste kompiser er veldig slik "nå er dere myndige og får klare dere selv". 
Mamma har vært av sistnevnte. Villet være med og se på kontrakter?! Følelsesmessige avgjørelser og til og med sagt hva jeg bør skrive i en søknad. Det hun ikke helt skjønner er at ting man skrev i en søknad da hun var ung er temmelig utdatert 😛 

Anonymkode: 0f2f5...282

Skrevet

Jeg sa til min mor at om hun ikke stolte på oppdragelsen hun hadde gitt meg, var det uansett for sent nå. Og så sluttet jeg å svare på spørsmål om ting hun ikke hadde noe med. Du trenger ikke svare på forhør, og du trenger ikke ta imot besøk når de er så grenseoverskridende. Bare å si at de gjør ikke annet enn å klage over hjemmet ditt uansett, så da skal de få slippe å se det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...