Gå til innhold

Nye naboer, hvordan forholde seg til de?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg har blitt som de der andre fæle folkene som forhåndsdømmer og fulle av fremmedfrykt, men here it goes!

Jeg har fått nye naboer i gaten, noen av våre nye landsmenn. Har bare sagt hei når jeg har møtt de i gata. Det er to menn, vet ikke noe om de egentlig. De la meg til på facebook, vurderte lenge å ikke godta, men synes jo det var hyggelig.

Han ene kommenterer på alt jeg legger ut. Så skriver han også meldinger på facebook, hvordan helgen min har vært og sånn. Jeg svarer hyggelig. Så spurte han meg om hjelp med betydningen av et norsk ord. Og så spurte han meg om hjelp med å få til kabelTV hjemme hos de. Jeg var dessverre vekkreist og hadde ikke mulighet til å hjelpe. Men nå spør han om jeg vil komme på besøk. Og jeg kjenner at det har jeg ikke lyst til... Jeg kjenner de ikke og er usikker på hva intensjonene er (selv om det HELT SIKKERT er uskyldig noboskapelig).

Hva svarer jeg?

Anonymkode: 40528...919

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er jo opp til deg selv, men du la de til på facebook. Allerede der gjorde du jo tabben når du ikke vil ha noe med de å gjøre. Ikke inviter noen inn i livet ditt når du egentlig ikke vil ha noe med han/hun å gjøre...et godt tips til neste gang! Gå litt mer forsiktig frem.

Neste gang du får ny nabo; er du på hils med den nye naboen når dere møtes....lett tåkeprat. Thats it. Vil du gjøre noe mer etterhvert så KAN du gjøre det om DU har LYST til det.. 😊

Skrevet

Sikkert noe helt uskyldig. Men hvis du føler deg utrygg, så kan du ta med en venn?

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

(...) Jeg kjenner de ikke og er usikker på hva intensjonene er (selv om det HELT SIKKERT er uskyldig noboskapelig).

Hva svarer jeg?

Yeah.... right. Tror jeg på også...

2 hours ago, Nyttig said:

(...) men du la de til på facebook. (...)

Nei. Det gjorde hun ikke.

BTW: For meg personlig er bare naboer randoms som deler samme bygg/gate som meg; hverken mer/mindre.

Anonymkode: 1f94a...0c3

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Du kan begrense tilgang til folk du er venner med på Facebook. Da ser de ikke visse newsfeeder og de kan ikke kommentere på bilder etc.

Utover det så sier du at det ikke passer og at du er opptatt.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Yeah.... right. Tror jeg på også...

Nei. Det gjorde hun ikke.

BTW: For meg personlig er bare naboer randoms som deler samme bygg/gate som meg; hverken mer/mindre.

Jo, hun godtok de på facebook.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nye landsmenn er ofte veldig gjestfrie, så jeg tenker du bør takke ja. Det er en vennlig gest og du får muligheten til å finne ut hva det er for slags folk. Spør om du kan ta med en vem, eller unnskyld deg med en annen avtale etter en halvtime, om du ikke vil være der så lenge. Om du ikke har klare mistanker om alt disse karene har noe shady på gang, tror jeg det er helt greit å gå på besøk.

Anonymkode: e5512...44c

• Liker 5
Skrevet

Et sted må det jo starte for å bli kjent tenker nå jeg. Du kan ikke kjenne noen du ikke kjenner??? Hmmm... 

Er du kanskje litt typisk norsk også?? I visse kulturer er de gjerne mer «vennlige» enn den norske kulturen. Misforstå meg rett.. men det er typisk norsk å være litt lukket sånn sett. 

Er sånn selv, men samtidig ikke...  og jeg er ikke oppvokst med norske foreldre, men stor innflytelse fra venner gjennom årene. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Nmtt skrev:

Et sted må det jo starte for å bli kjent tenker nå jeg. Du kan ikke kjenne noen du ikke kjenner??? Hmmm... 

Er du kanskje litt typisk norsk også?? I visse kulturer er de gjerne mer «vennlige» enn den norske kulturen. Misforstå meg rett.. men det er typisk norsk å være litt lukket sånn sett. 

Er sånn selv, men samtidig ikke...  og jeg er ikke oppvokst med norske foreldre, men stor innflytelse fra venner gjennom årene. 

Helt enig i dette. I mange andre kulturer er det vanlig å ta mye kontakt og invitere på besøk raskt for å bli kjent. Men typisk norsk å føle seg litt invadert da, jeg har følt det mange ganger selv. De vil nok bare være hyggelig. Jeg ville bare svart høfflig, men tydelig nei til det du ikke selv vil, samt begrense tilgangen på Facebook. Hils høfflig, men kort når du ser dem i gata.

Anonymkode: c49aa...a70

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg har blitt som de der andre fæle folkene som forhåndsdømmer og fulle av fremmedfrykt, men here it goes!

Jeg har fått nye naboer i gaten, noen av våre nye landsmenn. Har bare sagt hei når jeg har møtt de i gata. Det er to menn, vet ikke noe om de egentlig. De la meg til på facebook, vurderte lenge å ikke godta, men synes jo det var hyggelig.

Han ene kommenterer på alt jeg legger ut. Så skriver han også meldinger på facebook, hvordan helgen min har vært og sånn. Jeg svarer hyggelig. Så spurte han meg om hjelp med betydningen av et norsk ord. Og så spurte han meg om hjelp med å få til kabelTV hjemme hos de. Jeg var dessverre vekkreist og hadde ikke mulighet til å hjelpe. Men nå spør han om jeg vil komme på besøk. Og jeg kjenner at det har jeg ikke lyst til... Jeg kjenner de ikke og er usikker på hva intensjonene er (selv om det HELT SIKKERT er uskyldig noboskapelig).

Hva svarer jeg?

Mulig jeg er naiv, men det virker som de bare forsøker å bli kjent med deg og lære hvordan ting fungerer her i Norge. 

Hva slags besøk er du invitert til? Det er forskjell på kaffe en søndag formiddag og middag fredag kveld. Bortsett fra at du kanskje oppfatter de som masete og litt innpåsliten, virker de ellers som ok folk? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, Nyttig said:

Jo, hun godtok de på facebook.

Ja, nettopp? Å legge til og å godta er to forskjellige ting, ja :-)

AnonymBruker
Skrevet

Legger du til alle naboene dine på facebook og skriver meldinger med dem?

Anonymkode: 66075...8ce

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de er fra typ Syria el så er de kjappe til å legge til på face. Ikke for noe annet enn vennskap- og terskelen er lavere enn hos oss. 

Anonymkode: 9c160...925

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...