Nyttig Skrevet 22. juni 2018 #1 Skrevet 22. juni 2018 Det er mange måter å jobbe på, noen jobber turnus med friuker, selv har jeg jobbet begge deler. Men liker best å ha friuker. Nå i ettertid tenker jeg mest på de som jobber man-fre hver uke, tredemøllelivet med mye stress og lite tid til andre ting, Spesielt når man har barn også. 1. Hvor bra trives du med man-fre jobb? 2. Føler du at du får koblet av, egentid? 3. Alt føles som stress og jag? 4. Drømmer om å reise, leve livet? Men låst hver uke til jobb. Det triste med arbeidslivet er jo at man lever kun 1 gang, så skal man bruke store deler av livet på jobb. Tror mange drømmer om å gjøre helt andre ting, man leser om flere som gir opp å selger alt for å reise og oppleve. 😊
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #2 Skrevet 22. juni 2018 Jeg kan skjønne hva du mener, men velger å snu på det. I stedet for å gnure på alt det jeg ikke kan gjøre, prøver jeg å tenke at jeg har kvelder og helger fri, seks uker ferie i året, og at de timene jeg må legge inn på jobb hver dag er nødvendige for å ha økonomi til å betale regninger og kose meg litt ekstra. Jobben min er ikke så verst heller, selv om den ikke er verdens mest spennende. På en måte kunne jeg tenke meg å jobbe i perioder heller enn 8-4 mandag - fredag, men siden jeg har familie ville det blitt veldig upraktisk, og mye ville falt på mannen min. Egentid har vi praktisk talt ikke i denne fasen, men det endrer seg når barna blir større. Så ja, jeg er fornøyd etter omstendighetene. Aller helst skulle jeg jo vunnet en haug penger i Lotto, sagt opp jobben og brukt all min tid på hobbyer, studier, familie og reise, men fram til det skjer velger jeg å være så fornøyd jeg kan. Rammene får jeg ikke gjort så mye med. Anonymkode: d3275...d25 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #3 Skrevet 22. juni 2018 Jeg jobber 100% vanlig dagtid mandag til fredag + ca 50% kveld og helg i tillegg. Funker helt utmerket. Anonymkode: 4f469...85f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #4 Skrevet 22. juni 2018 Før jobbet jeg litt ulikt, nå jobber jeg man-fre. Synes jeg har masse fritid, trener eller møter venner i ukedagene, reiser på småturer i helgene. Skulle gjerne backpacket mer enn 4-5 uker i året,men de ukene utnytter jeg til fulle Anonymkode: f2a46...9cf
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #5 Skrevet 22. juni 2018 Jeg jobber dagtid mandag til fredag og mannen jobber tre-turnus. Ja, jeg er av og til litt misunnelig på han som kan være hjemme på dagtid mens huset er tomt. Samtidig ser jeg jo alle kvelder og helger jeg har fri, som han går glipp av sosiale ting pga jobb. Så jeg er fornøyd med å jobbe som jeg gjør. Det er jo masse fritid, og jeg synes jeg får koblet av selvom det er hektisk såklart. Anonymkode: d3662...f22 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #6 Skrevet 22. juni 2018 Jeg har jobbet turnus i mange og liker ikke det å måtte snu døgnet hele tiden, gjorde meg syk rett og slett. Likte heller ikke å ha tredje hve helg jobbing da det var drepen for mitt sosiale liv. Nå har jeg jobbet et halvt år kun på dagtid i ukedagene, og det å måtte stå opp tidlig med vekkerklokke på er et helt annet liv, men heller ikke helt for meg. Så fra høsten skal jeg jobbe mest dag, litt kveld og en fem-seks helger i året så jeg får litt fri i uken innimellom. Det tror jeg vil passe meg perfekt, og så slipper jeg nattevakter og å snu døget. For øvrig hjelper det ikke å klage over det man ikke har, men bruke de mulighetene man faktisk har. F.eks har jeg ofte med meg turutstyr på jobb, og så går jeg rett på fjellet etter jobb, lager middag på stormkjøkken, lese i en bok, rusler i naturen, tar et bad, soler meg, nyter utsikten, og når jeg da kommer hjem på kvelden har dagen vært mye mer enn bare jobb og stress. Anonymkode: 94a84...58d
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 22. juni 2018 #7 Skrevet 22. juni 2018 Når man har barn passer jo 8-16 man-fre mye bedre enn turnus da... Nå har jeg veldig fleksibel arbeidstid, men jeg liker det. Er et rutinemenneske som liker å være i aktivitet og føle at jeg bidrar til fellesskapet. For meg er da også jobben/utdannelsen min en stor interesse. Hadde sikkert vært annerledes om jeg hadde hatt en kjedelig jobb jeg hatet.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #8 Skrevet 22. juni 2018 Jobbet tidligere 8-16 hver dag + overtid i perioder. Det trivdes jeg veldig godt med. Kunne gjøre ting etter jobben og hadde gode tider og mye energi. Nå jobber jeg som helgevakt og ekstravakt. I sommer når alle tar ferie kommer en hel uke med 15-21 på hverdagene og lørdagen med 13-18. Det trives jeg mindre med. Får ikke kommet ordentlig i gang med dagen og føler meg helt død når jeg kommer hjem, må bruke neste dag på å hente meg inn. Anonymkode: 74df5...b4c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #9 Skrevet 22. juni 2018 1 time siden, Nyttig skrev: Det er mange måter å jobbe på, noen jobber turnus med friuker, selv har jeg jobbet begge deler. Men liker best å ha friuker. Nå i ettertid tenker jeg mest på de som jobber man-fre hver uke, tredemøllelivet med mye stress og lite tid til andre ting, Spesielt når man har barn også. 1. Hvor bra trives du med man-fre jobb? 2. Føler du at du får koblet av, egentid? 3. Alt føles som stress og jag? 4. Drømmer om å reise, leve livet? Men låst hver uke til jobb. Det triste med arbeidslivet er jo at man lever kun 1 gang, så skal man bruke store deler av livet på jobb. Tror mange drømmer om å gjøre helt andre ting, man leser om flere som gir opp å selger alt for å reise og oppleve. 😊 Tja. Jeg hadde trivdes bedre hvis det var mulig å få tatt avspasering/ferie. Det har med andre ord blitt mye overtid og lite fri de siste 5-10 årene. Men for å svare på punktene: 1) I utgangspunktet er det greit med man-fre jobb, hvis det ikke blir altfor mye overtid og helgearbeid. 2) Dessverre lite i nåværende jobb - ikke på grunn av man-fre jobb i seg selv, men på grunn av overtid/helgearbeid og lite bemanning. 3) Har vært mye stress i dagliglivet ja, henger sammen med punkt 2. 4) Det er det som er bakdelen med å jobbe mye. Man er veldig bundet opp, og kan ikke planlegge fritid/reiser/hobbyer siden man alltid må prioritere jobb. Men dette har egentlig lite med man-fre ordning å gjøre i seg selv, veldig mange har tross alt 5 uker ferie og diverse avspaseringsdager. Kjenner flere som har masse fritid og stadig vekk drar på kortere og lengre ferieturer i løpet av året, og som til vanlig har en man-fre jobb. Man blir ikke nødvendigvis noe mer fleksibel av turnus heller, det kommer helt an på turnusen og hvilken bransje man er i. Men du har sikkert rett i at mange drømmer om å oppleve, reise, eller bruke mye tid på hobbyer/realisering av ønske av noe slag, og at noen går så langt som å selge. Jeg kommer nok ikke til å bli en av dem som selger alt jeg har for å reise jorda rundt (med sannsynlig videre prisstigning i området jeg bor i vil det være dumt å selge nå), men jeg legger planer for å heller leie ut leilighet, ta permisjon og så reise Anonymkode: 59546...024
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #10 Skrevet 22. juni 2018 Jeg brukte ca. 1 år på å bli vant til å jobbe 8-4. Det var forferdelig å stå opp, gjøre den samme rutinen hver dag, og dra på jobb i så mange timer. Nå synes jeg det er greit. Går ikke og tenker over at "nå er det søndag og da blir det fem dager med jobbing på rad" som jeg gjorde før. Når jeg jobbet i turnus under studiet så synes jeg det var gull. Mye kveld og natt, hadde energi til å dra rett fra nattvakt til forelesning. Det føltes ikke som om jeg jobbet særlig mye nettopp fordi vaktene var på ulike tidspunkt. Viste seg i ettertid at jeg hadde jobbet tilsvarende en 40% stilling i 3 år. Jeg følte jeg bare jobbet litt her og der. Men jeg ville ikke hatt turnus om jeg hadde barn. Anonymkode: 0e91d...a8d
Gjest making.a.mess Skrevet 22. juni 2018 #11 Skrevet 22. juni 2018 2 timer siden, Nyttig skrev: Det er mange måter å jobbe på, noen jobber turnus med friuker, selv har jeg jobbet begge deler. Men liker best å ha friuker. Nå i ettertid tenker jeg mest på de som jobber man-fre hver uke, tredemøllelivet med mye stress og lite tid til andre ting, Spesielt når man har barn også. 1. Hvor bra trives du med man-fre jobb? 2. Føler du at du får koblet av, egentid? 3. Alt føles som stress og jag? 4. Drømmer om å reise, leve livet? Men låst hver uke til jobb. Det triste med arbeidslivet er jo at man lever kun 1 gang, så skal man bruke store deler av livet på jobb. Tror mange drømmer om å gjøre helt andre ting, man leser om flere som gir opp å selger alt for å reise og oppleve. 😊 Det kan du om du er villig til å ta risikoen. Lev så billig som overhodet mulig. Spar opp penger. Lei ut leiligheten din, si opp jobben eller ta et års ulønnet permisjon. Og reis. Helst på billigst mulig måte. Eller søk jobb i andre land og flytt rundt. Evnt ta et år som hjelpearbeider eller annet givende arbeid. Det er fullt mulig.
Gjest Kritt Skrevet 22. juni 2018 #12 Skrevet 22. juni 2018 2 timer siden, Nyttig skrev: Det er mange måter å jobbe på, noen jobber turnus med friuker, selv har jeg jobbet begge deler. Men liker best å ha friuker. Nå i ettertid tenker jeg mest på de som jobber man-fre hver uke, tredemøllelivet med mye stress og lite tid til andre ting, Spesielt når man har barn også. 1. Hvor bra trives du med man-fre jobb? 2. Føler du at du får koblet av, egentid? 3. Alt føles som stress og jag? 4. Drømmer om å reise, leve livet? Men låst hver uke til jobb. Det triste med arbeidslivet er jo at man lever kun 1 gang, så skal man bruke store deler av livet på jobb. Tror mange drømmer om å gjøre helt andre ting, man leser om flere som gir opp å selger alt for å reise og oppleve. 😊 1) Trives godt med det, selv om jeg godt kunne tenke meg mer fri. 2) Ja, men kfr. punkt 1 3) Nei, på ingen måte, har en utfordrende jobb som jeg trives med, og kunne ikke tenkt meg å være foruten. Men stress har det vært, særlig da barna var små. 4) Jeg reiser og lever livet, både i og utenfor jobb. Om man ha fri hele tiden blir jo ikke dét noe spesielt. Man bør forsøke å finne en jobb man trives med, så det jobben ikke bare blir en tvangstrøye.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #13 Skrevet 22. juni 2018 Jeg har barn og jobber turnus. Elsker det! Trenger den alenetiden jeg har på dagtid. Får ordnet huset, handlet og gjort alt som skal gjøres på dagtid. På kveldsvakt har jeg i tillegg masse energi, og får max ut av døgnet. Når jeg har dagvakter jobber jeg 7-15 og er helt ødelagt etterpå, kvelden blir brukt til sofa og TV. Jobber ikke natt. Mannen er flink med ungen vår, og de får god kvalitetstid sammen uten meg når jeg jobber kveld. Jeg kan levere sent i barnehagen når jeg har kveldsvakt, og tar igjen litt tid med barnet der. Anonymkode: 52959...8a8
Nyttig Skrevet 22. juni 2018 Forfatter #14 Skrevet 22. juni 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har barn og jobber turnus. Elsker det! Trenger den alenetiden jeg har på dagtid. Får ordnet huset, handlet og gjort alt som skal gjøres på dagtid. På kveldsvakt har jeg i tillegg masse energi, og får max ut av døgnet. Når jeg har dagvakter jobber jeg 7-15 og er helt ødelagt etterpå, kvelden blir brukt til sofa og TV. Jobber ikke natt. Mannen er flink med ungen vår, og de får god kvalitetstid sammen uten meg når jeg jobber kveld. Jeg kan levere sent i barnehagen når jeg har kveldsvakt, og tar igjen litt tid med barnet der. Anonymkode: 52959...8a8 Dette er jeg enig i, alle mennesker er ikke laget biologisk for å stå opp tidlig. Jeg liker å stå opp kl 7-8. Jobber heller utover kveld enn 7-15, når jeg gjorde det var jeg så trøtt og sliten hver kveld.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #15 Skrevet 22. juni 2018 2 uker på - 4 uker fri i Nordsjøen, med millionlønn, synes jeg er helt topp Anonymkode: b7ce7...0fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå