Gå til innhold

Katten kaster opp hver natt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kastrert hannkatt på 8 år. Han har begynt å kaste opp hver natt. Det er nesten bare mat og litt flytende med samme farge. Ser ikke noe pels, ingen orm, og ingen dyrerester.

Han har hatt flere slike perioder før. Varer 3-4 uker. Jeg har tatt blodprøver og røntgen de fleste andre gangene, men de har ikke funnet noe. Har nylig testet han på grunn av endring adferd. Her var det blodprøver og urinprøve. De finner ingenting, men mistenker problemer med tennene eller angst.

Nå skal han rense tennene neste uke. En av disse ser rimelig stygge ut. Kan nesten se ut som han har blemmer i tannkjøttet rundt, og selve tannen er gul. Han har tidligere operert ut 3 tenner på grunn av TR. Kan dette være grunnen til at han kaster opp?

Kan det være angsten?

Kan det være at jeg må be om en spesifik test som ingen har tenkt på?

Kan det være at han heller bør slippe? Han virker fin i formen ellers, men kanskje jeg og samboer er blinde. Jeg har begynt å mentalt forberede meg på at det går den veien, men jeg er ikke klar til å miste han enda.

Hvorfor kaster han opp så ofte? Hvorfor finner ikke dyrelegene noe?

Anonymkode: f8f24...8ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere sjekket ham for allergi? På lik linje med mennesker, kan også dyr reagere på mat/ ting i hjemmet. Det er kanskje verdt en test? Har dere forsøkt å bytte för?

Skrevet

Hvilket for evt godis bruker dere? katten min reagerer på all maten og godisen av Eyropris sitt merke og noe annet billigmat

AnonymBruker
Skrevet

Har byttet fôr noen ganger ja. Han har gått på Matmons, Royal Canin (RC), Apetitt og Arcana. Vi bruker som regel RC, men tyr til Matmons hvis økonomien er strammere. Virker ikke til å ha så mye å si. Han har også hatt perioder med alle disse uten at han kaster opp. Skal prøve RC Calm hvis han fortsetter å pare seg på ting etter tannrens. Dette er avtalt med dyrelegen, som ikke vet at han har ny runde med spysyke. Kanskje jeg bare burde prøve det nå?

Av våtfor rullerer vi på Whiskas, Max, Pussi og Friskies da den andre hunnkatten blir litt lei hvis vi holder oss til et merke. Guttepusen spiser mest tørrfôr og sausen/geleen fra våtforet.

Av godbiter er han veldig kresen. Han ELSKER de pinnene fra whiskas og vitakraft. Han liker også dreamies og purina Party Mix, men sier av og til nei til disse. Vi er ikke like flinke til å gi han godbiter. Nå har han gått noen uker uten. Eller han fikk en pinne etter dyrelegebesøk for en og en halv uke siden. På vinteren, hvor han røyter ekstra mye, får han vaselin daglig. Det hindrer hårballer og han elsker det.

Av menneskemat hender det en skjelden gang i blandt at han får en sardin i olivenolje, eller en sammenklemt bit med brunost, og en veldig skjelden gang tomatsaus fra makrellfiletboksen. Han liker ikke andre ting. Samboer gir også kattene melk eller fløte. De har ikke reagert på det tidligere.

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne; Han har ikke tatt allergitest. Kan være noe ute. Er som regel på sommeren han har hatt slike perioder.

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Katter skal ikke ha melk/fløte, slutt helt med det.

Anonymkode: 29e37...ebd

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

vitakraft.

Max

Det er disse merkene katten min reagerer på så jeg ville ha sluttet med disse. De andre har ihvertfall ikke min pus reagert på 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katter skal ikke ha melk/fløte, slutt helt med det.

Ja, si det til samboeren min. Han gir dem om morgenen før jeg står opp (hvis jeg kan ligge lenge) og når jeg er på jobb. Han vil bare være ekstra snill med dem og mener de ikke har skade av det en gang i blandt siden de ikke får diaré. Jeg sier at det blir som at de spiser en hel kake, og han mener fast bestemt at det ikke gjør noe en gang i blandt.

15 timer siden, Diamant20 skrev:

Det er disse merkene katten min reagerer på så jeg ville ha sluttet med disse. De andre har ihvertfall ikke min pus reagert på 

Kan prøve en stund uten disse :).

Han har ikke kastet opp i natt. Mulig det holder at han har tørrfôr hele dagen? Jeg hadde fri i går og passet på at skåla med tørrfôr var halvfull hele tiden.

Friforer kattene da han har som vane å sluke fôret hvis han går tom en stund. Det virker også som han blir stresset av at skålen står tom (uler og bærer seg og løper løpsk, bestandig like ”morsomt” når han skal møte fastende til dyrelegen..). Tenker å prøve å legge ut flere skåler med tørrfôr de dagene begge jobber. Ingen av kattene er tykke.

-TS

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, si det til samboeren min. Han gir dem om morgenen før jeg står opp (hvis jeg kan ligge lenge) og når jeg er på jobb. Han vil bare være ekstra snill med dem og mener de ikke har skade av det en gang i blandt siden de ikke får diaré. Jeg sier at det blir som at de spiser en hel kake, og han mener fast bestemt at det ikke gjør noe en gang i blandt.

Kan prøve en stund uten disse :).

Han har ikke kastet opp i natt. Mulig det holder at han har tørrfôr hele dagen? Jeg hadde fri i går og passet på at skåla med tørrfôr var halvfull hele tiden.

Friforer kattene da han har som vane å sluke fôret hvis han går tom en stund. Det virker også som han blir stresset av at skålen står tom (uler og bærer seg og løper løpsk, bestandig like ”morsomt” når han skal møte fastende til dyrelegen..). Tenker å prøve å legge ut flere skåler med tørrfôr de dagene begge jobber. Ingen av kattene er tykke.

-TS

For en dust samboer du har. Men, kjøp i det minste kattemelk hvis han ikke klarer å lære nye ting. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje en mulighet her for at katten blir syk fordi din samboer forer katten med diverse "godbiter" som din samboer ikke skjønner (ikke vil skjønne)  at ikke egner seg for katter?

Anonymkode: 93e96...171

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 22.6.2018 den 9.16, AnonymBruker skrev:

Av menneskemat hender det en skjelden gang i blandt at han får en sardin i olivenolje, eller en sammenklemt bit med brunost, og en veldig skjelden gang tomatsaus fra makrellfiletboksen. Han liker ikke andre ting. Samboer gir også kattene melk eller fløte. De har ikke reagert på det tidligere.

-TS

Og nei, katter skal ikke ha krydret tomatsaus.

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje en mulighet her for at katten blir syk fordi din samboer forer katten med diverse "godbiter" som din samboer ikke skjønner (ikke vil skjønne)  at ikke egner seg for katter?

Tror de hadde funnet ut av det hvis det var noe slikt. Tok 3 blodprøver i forbindelse med adferdsendring for litt siden, 4 blodprøver for oppkast i vinter og 5 blodprøver (+røntgen) for oppkast i fjor når han hadde en slik periode. De finner ingenting galt med han, bortsett fra tennene (han har TR, som gjør at han må trekke). Så mange som tror at katter skal ha melk så ville jeg trodd de sjekket for det. Dyrelegene vet at vi bor i et område med mange eldre mennesker. Samboer har bare vært her de siste tre årene. De forrige fem årene var han en innekatt, da jeg bodde rett ved E6.

Samboer kommer fra gård hvor de alltid har gitt kattene melk rett fra kua uten at noen av dem har blitt dårlige av det. Noen har til og med blitt svært gamle. Tror det er derfor det er litt vanskelig for han å svelge. Spurte han om guttepusen hadde fått noe i det siste, men han har ikke det på over en måned. Samboer har ikke gitt han noe etter at han begynte å kaste opp. Han vet jeg liker å ha kontroll over hva han får i seg i slike perioder.

Jentepusen er i en periode hvor hun sluker i seg alt i et jafs før hun skal ut. 

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nei, katter skal ikke ha krydret tomatsaus.

Har gitt han type en pekefinger nå og da. Ikke en teskje engang. Kutter det ut også.

Kan også være at en av naboene gir kattene noe funky mat. Jentepusen kommer ofte inn med en pølsebit som jeg må tvinge fra henne. Guttepusen er livredd i folk og vil som regel ikke ha menneskemat, men det kan jo hende han sniker i seg noe når ingen ser han.

-TS

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Stakkars den ja. Det virker ikke som den har det så bra😰😰 Håper den blir frisk 

AnonymBruker
Skrevet

Har han begynt å drikke og tisse mer? Har han blitt testet for nyresvikt? Min katt fikk kronisk nyresvikt (som er normalt for katter litt oppi årene), og da kastet han opp nesten daglig i flere mnd, samt at han drakk og tisset mer og mer. Han virket i fin form i månedsvis, til det plutselig bare sa "pang" og jeg satt med en dødssyk katt som måtte avlives 😕 Så det kan jo være en idé å sjekke nyrene. Katten kan leve fint med nyresvikt om det oppdages tidlig og han får spesialtilpasset kost/medisiner. 

Anonymkode: 17c23...592

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han begynt å drikke og tisse mer? Har han blitt testet for nyresvikt? Min katt fikk kronisk nyresvikt (som er normalt for katter litt oppi årene), og da kastet han opp nesten daglig i flere mnd, samt at han drakk og tisset mer og mer. Han virket i fin form i månedsvis, til det plutselig bare sa "pang" og jeg satt med en dødssyk katt som måtte avlives 😕 Så det kan jo være en idé å sjekke nyrene. Katten kan leve fint med nyresvikt om det oppdages tidlig og han får spesialtilpasset kost/medisiner. 

Anonymkode: 17c23...592

Nei, han drikker og tisser som vanlig. Nyrene ble testet for 2 uker siden, da vi skulle utelukke svikt i binyrene (adferdsendringene). De var "glatte og veldig fine".

Foreløpig har han "bare" kastet opp i 5 dager, men i fjor sommer (på samme tid) og på vinteren kastet han opp hver dag i 4-5 uker.

-TS

Skrevet

kjøp kattemelk på butikken som samboer kan gi til kattene istedet

AnonymBruker
Skrevet

Spiser katten mye gress?

Anonymkode: e629a...c79

Skrevet

Det kan være en hårball som sitter fast. Det høres sånn ut siden det kun er mat og flytende væske med samme farge som maten som kommer opp. Han prøver nok å få opp noe hår som sitter fast i systemet. Kanskje du kan prøve å gi ham kattemalt?

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Diamant20 skrev:

kjøp kattemelk på butikken som samboer kan gi til kattene istedet

Kjøpte whiskas kattemelk i går som vi prøvde å gi dem tidligere i dag. De har enda ikke rørt det. Står på flasken at den bare holder i 4 dager etter åpning. Det blir jo voldsomt mye, så tror nok jeg gir resten til noen av nabokattene, og så ser jeg om veninna mi vil ha de andre flaskene.

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser katten mye gress?

Anonymkode: e629a...c79

Nei. Har aldri sett han spise gress.

Nå har han ikke spydd i natt heller. Virker som det har hjulpet å ha flere skåler med tørrfôr fremme.

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...