Gå til innhold

Alene med baby, trening, sosiale ting?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er alene med baby og ikke har barnepass, hvordan får dere ordnet med alt mulig alene? Treningssenter, shopping, diverse som barnet enten blir fort sliten eller burde slippe. 

Tips og råd for å komme gjennom alt alene med en liten mottas! 

Grunnen er fordi samboer jobber så mye at jeg føler ikke jeg kan stole på at han er hjemme en dag eller ettermiddag. Jeg kan ikke satse på å få trent tre kvelder i uken. Han har sagt på forhånd at han skal være hjemme, men det dukker alltid opp noe. Som fører til at jeg må droppe trening, venner eller andre planlagte ting. Vi har hatt mange runder med prat uten at det hjelper stort. Har prøvd å si til han at jeg nyter det jo, men det er jo kjedelig for han som aldri får være med å oppleve nye ting.

Han sier han har lyst til å være mer hjemme, men noe skjer alltid. I dag ringte han kl 17 for å si at han hadde 1 time igjen på jobb. Likevel så jeg han ikke før etter 21. Han måtte gjøre seg ferdig, innom her og der for jobben osv så gikk tiden. Jeg mener jo da at da bør han ikke si at han var hjemme mellom 18 og 19 da. Skjønner ikke at det er mulig at det dukker opp ting sånn hele tiden. Om han kommer hjem tidlig så sitter han på tlf/mail med jobben et par timer så da er det heller ingen avlastning.

Mine tanker er da at jeg får klare meg alene så får han bare holde på uansett hva han måtte gå glipp av. 

Anonymkode: 47389...aa4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn her det her og. :rolleyes: har ingen tips Desverre. Har bare baby foreløpig. 

Anonymkode: f8e39...7c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn her det her og. :rolleyes: har ingen tips Desverre. Har bare baby foreløpig. 

Anonymkode: f8e39...7c7

Baby er kun 3 mnd her så er veldig liten ennå, men barnefar har jobbet dobbelt opp i 2 måneder. Jeg regner ikke med forandring så jeg får bare klare meg selv. For å si ifra hjelper ikke, mye ord og lovnader. I kveld ble det jo 3t ekstra og kjempe dårlig stemning igjen. Merker jeg blir litt amper når han lovet seinest forrige fredag at han den kommende uken skulle være ferdig til normal tid. Hittil har det ikke skjedd så får vi se i morgen om det blir sånn da. Lørdag skal han på konsert så er vel egentlig alene hele denne helgen også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer var som deg. Kom som regel etter sju, og da måtte jeg prøve å sove litt.

Trening måtte jeg bare glemme, men det finnes mange steder kurs på dagtid for mødre med baby. Noen treningssentre har faste timer for mødre der de tar med babyen.

Shopping kan gjøres på nett eller ikke i det hele tatt dersom det ikke er noe man absolutt må ha. Babyen kan være med for å handle mat på nærbutikken. De fleste butikker har vogn med spedbarnsete som barnet kan ligge i. Sover barnet, kan du gå med barnevogna (dersom du gikk til butikken) eller du kan ta hele bilsete med babyen oppi vogna. Det går også bra å handle litt med babyen i bæresele/bæresjal. 

Jeg møtte sjelden venner, men det kan gjøres med trilletur med vogn eller bæresele/bæresjal. Eller man kan møtes hjemme hos hverandre og ta med babyen. Jeg var noen ganger på kafé med babyen, men synes det var bedre å møtes andre steder.

Alt jeg ikke måtte gjøre, unnlot jeg å gjøre. Da jeg hadde baby gikk jeg inn i en boble der jeg levde for babyen. Da barnet ble eldre var det enklere å gjøre egne ting igjen, men jeg merker at jeg prioriterer annerledes enn jeg trodde jeg kom til å gjøre. 

Anonymkode: 5c8f5...318

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting er jobbing, men at manen går på konsert(!) i stedet for å avlaste deg, viser at han virkelig ikke forstår situasjonen.

Jeg ga litt opp å si ifra når det gjaldt jobbing, for det hjalp ikke og det ble dårlig stemning. Prøvde i stedet å vise glede når han kom, og det hjalp i det minste på stemningen selv om det ikke alltid var så lett.

Min man stakk ikke av på guttetur eller konsert i helgene. Da skulle han være sammen med babyen og meg. Viktig at han også blir godt kjent med babyen, og jeg trengte desperat avlasting og søvn. De første månedene var fullstendig unntakstilstand med kolikk, vognnekt, klistremerkebaby som kun sov oppå meg og det hele. Møtte ikke venner, tenkte ikke tanken på å trene og hadde mer enn nok med å overleve.

Det blir bedre :klem:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du blir oppgitt og frustrert! Dumt for han at han ikke prioriterer dere. Jeg ville ikke akkurat sittet fromt hjemme med foldede hender og middagen klar etter 3 timer. Da ville jeg ha kosa meg med middagen da den var klar, og tatt meg en lang kveldstur med vogna etterpå og latt han komme til tomt hus og tomt bord.

Men du er inne på løsningen selv, så dette klarer du fint. Kos deg med babyen din, og gjør det du må/vil.

Vil forslå nettshopping og vennebesøk hjemme hos deg. Trening hjemme på matte med baby ved siden av eller når babyen sover. Går også fint å jogge en liten tur med en 3 mnd baby i vogna om det ikke er for humpete og du har en ok vogn.

Og så får du bare ta med deg baby om det må til, det gjør jeg. Min tåler fint både shopping og kafetur. (men jeg fortrekker å handle på nett og få besøk da!) Og som nevnt før i tråden, de fleste treningssentre har enten barnepass eller babytimer.

Min baby er og 3 mnd! De er så herlige på denne tida, så mye smil og nye ting som skjer. Forsøk på rulling og artige godlyder! Synes synd på mannen din som går glipp av det.

Anonymkode: 658c1...bbb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min samboer var som deg. Kom som regel etter sju, og da måtte jeg prøve å sove litt.

Trening måtte jeg bare glemme, men det finnes mange steder kurs på dagtid for mødre med baby. Noen treningssentre har faste timer for mødre der de tar med babyen.

Shopping kan gjøres på nett eller ikke i det hele tatt dersom det ikke er noe man absolutt må ha. Babyen kan være med for å handle mat på nærbutikken. De fleste butikker har vogn med spedbarnsete som barnet kan ligge i. Sover barnet, kan du gå med barnevogna (dersom du gikk til butikken) eller du kan ta hele bilsete med babyen oppi vogna. Det går også bra å handle litt med babyen i bæresele/bæresjal. 

Jeg møtte sjelden venner, men det kan gjøres med trilletur med vogn eller bæresele/bæresjal. Eller man kan møtes hjemme hos hverandre og ta med babyen. Jeg var noen ganger på kafé med babyen, men synes det var bedre å møtes andre steder.

Alt jeg ikke måtte gjøre, unnlot jeg å gjøre. Da jeg hadde baby gikk jeg inn i en boble der jeg levde for babyen. Da barnet ble eldre var det enklere å gjøre egne ting igjen, men jeg merker at jeg prioriterer annerledes enn jeg trodde jeg kom til å gjøre. 

Jeg må finne en kjole til spesiell anledning, men av diverse grunner så får jeg ikke reist dit jeg skal pga baby. Har laget avtale med samboer for helgen så jeg får reist, spent på om det skjer. 

Han var med meg da jeg bandt meg til 12 mnd på et treningssenter så jeg kunne ha det som egen tid noen ganger i uken. Hittil har jeg ikke fått reist fordi han kommer sent hjem. Så jeg sa til han nå at for hver måned jeg ikke får reist så må han betale regninga. For det er ikke pga meg at det ikke blir brukt, jeg har ellers også trent mye på senter så det er ikke kun etter fødsel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting er jobbing, men at manen går på konsert(!) i stedet for å avlaste deg, viser at han virkelig ikke forstår situasjonen.

Jeg ga litt opp å si ifra når det gjaldt jobbing, for det hjalp ikke og det ble dårlig stemning. Prøvde i stedet å vise glede når han kom, og det hjalp i det minste på stemningen selv om det ikke alltid var så lett.

Min man stakk ikke av på guttetur eller konsert i helgene. Da skulle han være sammen med babyen og meg. Viktig at han også blir godt kjent med babyen, og jeg trengte desperat avlasting og søvn. De første månedene var fullstendig unntakstilstand med kolikk, vognnekt, klistremerkebaby som kun sov oppå meg og det hele. Møtte ikke venner, tenkte ikke tanken på å trene og hadde mer enn nok med å overleve.

Det blir bedre :klem:

Nei han har vært mer ute i helgene enn meg og nå skulle de begynne med lønningspils på jobben og. Så jeg sa at det er greit så lenge han er ferdig til normal tid hver dag. Lett å si seg enig, men null handling. Nekter jeg han å reise så gjør han jo ikke det da. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du blir oppgitt og frustrert! Dumt for han at han ikke prioriterer dere. Jeg ville ikke akkurat sittet fromt hjemme med foldede hender og middagen klar etter 3 timer. Da ville jeg ha kosa meg med middagen da den var klar, og tatt meg en lang kveldstur med vogna etterpå og latt han komme til tomt hus og tomt bord.

Men du er inne på løsningen selv, så dette klarer du fint. Kos deg med babyen din, og gjør det du må/vil.

Vil forslå nettshopping og vennebesøk hjemme hos deg. Trening hjemme på matte med baby ved siden av eller når babyen sover. Går også fint å jogge en liten tur med en 3 mnd baby i vogna om det ikke er for humpete og du har en ok vogn.

Og så får du bare ta med deg baby om det må til, det gjør jeg. Min tåler fint både shopping og kafetur. (men jeg fortrekker å handle på nett og få besøk da!) Og som nevnt før i tråden, de fleste treningssentre har enten barnepass eller babytimer.

Min baby er og 3 mnd! De er så herlige på denne tida, så mye smil og nye ting som skjer. Forsøk på rulling og artige godlyder! Synes synd på mannen din som går glipp av det.

Anonymkode: 658c1...bbb

Nei jeg har for lengst begynt å spise det jeg vil til middag når jeg er sulten, blir ofte middag til en syns jeg. Tidligere satt jeg oppe og ventet på å få tid med han, nå legger jeg meg sammen med baby og gir litt f. 

Min baby tåler lite, en biltur og en kort handletur på matbutikken er nok før hn blir stresset. Må vi innom flere butikker så blir det sutring, vil helst ikke ligge i vognen eller i bæresele. Vil bæres slik at hn får hodet fremover. Tåler ikke så mye lyder av den slag som er ute i butikker og kafeer. Er lite med venner fordi jeg har vært sliten som kan bunne i lite aktivitet. Så har mai måned vært ekstremt varm her så det har vært farlig varmt med en kort biltur, trilletur og alt utendørs. 

Hadde nok en prat nå i kveld. Har en avtale om å ha han hjemme i morgen til kl 13.30. Sa at om han ikke er hjemne til det så bare reiser vi uten  å gi han beskjed.

Skrevet

Jeg tenker du er raus som synes det er greit at han drar på lønningspils. Han burde jo dra hjem til babyen og deg i stedet for å drikke med kollegene på jobben. Så får han heller ta lønningspils når ting er enklere hjemme.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Grønt blad skrev:

Jeg tenker du er raus som synes det er greit at han drar på lønningspils. Han burde jo dra hjem til babyen og deg i stedet for å drikke med kollegene på jobben. Så får han heller ta lønningspils når ting er enklere hjemme.

Som sagt er det ok om han er hjemme til normal tid hver dag før den pilsen. Hvis ikke så nekter jeg han. 

AnonymBruker
Skrevet

Først hadde jeg gjort det klinkende klart for mannen at jeg er sjukt skuffa over at han ikke evner å prioritere familien sin. Med mindre dere er helt ekstremt økonomisk avhengige av at han jobber så vanvittig mye, eller han er i oppstartsfasen av egen bedrift eller lignende, så er det ingen grunn til å jobbe overtid hver eneste dag. Og den fritiden han har bør gå til familien først og fremst. Hadde sagt rett ut hvor utrolig dårlig gjort det er av ham å overlate alt ansvar til deg og det skal skje en helomvending nå. Ikke noe «skal prøve å bli bedre», stryk prøve fra den setningen, det hører ikke hjemme i et familieliv. 

Trening gjennom permisjonene her bestod av trilleturer, bærturer og styrkeøvelser hjemme, treningssenter kunne jeg bare glemme. Alt sosialt som kunne overstimulere baby ble porsjonert over flere dager. Ba heller venninner hjem til meg på lunsj enn å møtes på cafe, ba de mest «babyvennlige» venninnene med på shopping slik at de kunne trille litt med vogna mens jeg prøvde klær osv., avtalt med dem på forhånd selvfølgelig. 

Om han vet om en avtale du har på forhånd så bør han vær så god innfinne seg hjemme i rimelig tid, hadde vært ei masekjerring uten sidestykke i timene før hvis det ser ut til at han driter i det.

Anonymkode: 5180e...bb7

• Liker 7
Skrevet

Hvis treningssenteret har barneparkering og du har en baby som klarer sove på dagtid og i vogn, kan du time treningen etter det. 

Samboeren din kan jeg ikke hjelpe med. Han har prioriteringene sine på helt feil plass.

Skrevet

Du er altfor grei med ham, TS. Jeg hadde ikke godtatt det der. Jeg synes du skal ta en alvorsprat med ham, og si at du forventer at han holder det han lover, og at han tar ansvar på hjemmebane på lik linje med deg. Du har ansvar for baby på dagtid mens han er på jobb (et normalt antall timer), resten av tiden deler dere på. 

Nå er det din tur å komme deg ut litt, og hans tur til å bli bedre kjent med barnet sitt ;) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først hadde jeg gjort det klinkende klart for mannen at jeg er sjukt skuffa over at han ikke evner å prioritere familien sin. Med mindre dere er helt ekstremt økonomisk avhengige av at han jobber så vanvittig mye, eller han er i oppstartsfasen av egen bedrift eller lignende, så er det ingen grunn til å jobbe overtid hver eneste dag. Og den fritiden han har bør gå til familien først og fremst. Hadde sagt rett ut hvor utrolig dårlig gjort det er av ham å overlate alt ansvar til deg og det skal skje en helomvending nå. Ikke noe «skal prøve å bli bedre», stryk prøve fra den setningen, det hører ikke hjemme i et familieliv. 

Trening gjennom permisjonene her bestod av trilleturer, bærturer og styrkeøvelser hjemme, treningssenter kunne jeg bare glemme. Alt sosialt som kunne overstimulere baby ble porsjonert over flere dager. Ba heller venninner hjem til meg på lunsj enn å møtes på cafe, ba de mest «babyvennlige» venninnene med på shopping slik at de kunne trille litt med vogna mens jeg prøvde klær osv., avtalt med dem på forhånd selvfølgelig. 

Om han vet om en avtale du har på forhånd så bør han vær så god innfinne seg hjemme i rimelig tid, hadde vært ei masekjerring uten sidestykke i timene før hvis det ser ut til at han driter i det.

Anonymkode: 5180e...bb7

Vi har ikke økonomiske problemer, uten overtid så har vi samlet inntekt på over 40k i mnd så jeg syns vi klarer oss fint på det vi har. I tillegg har jeg sagt her hjemme at vi skal bruke tid på hverandre før renhold og rydding i hjemmet for jeg syns det er viktigere. Rydding kan vi gjøre i helgene eller jeg gjøre på dagtid, så vil si at det ikke er fælt for han å komme hjem heller.

Sist jeg hadde en avtale, frisørtime så ble jeg forsinka fordi han var forsinka hjem. Så derfor pakker jeg nå klart til å ta med baby hver gang i tilfelle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Harlekin skrev:

Du er altfor grei med ham, TS. Jeg hadde ikke godtatt det der. Jeg synes du skal ta en alvorsprat med ham, og si at du forventer at han holder det han lover, og at han tar ansvar på hjemmebane på lik linje med deg. Du har ansvar for baby på dagtid mens han er på jobb (et normalt antall timer), resten av tiden deler dere på. 

Nå er det din tur å komme deg ut litt, og hans tur til å bli bedre kjent med barnet sitt ;) 

Har tatt tre sånne prat i det siste og må si at jeg ler nesten fordi det hjelper jo ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får jo ikke gjort så veldig mye mer med at han jobber overtid da. Eneste jeg kan gjøre er å finne løsninger for meg selv. 

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tatt tre sånne prat i det siste og må si at jeg ler nesten fordi det hjelper jo ikke. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får jo ikke gjort så veldig mye mer med at han jobber overtid da. Eneste jeg kan gjøre er å finne løsninger for meg selv. 

Men jobber han overtid fordi han vil, eller fordi han må? Jobbet han mye overtid før også, og så forventer sjefen at han skal fortsette som før? Jeg synes mannen må innse at når man har fått barn, så endrer livet seg, og man ikke ikke fortsette å leve samme livet som man gjorde før man fikk barn. 

Familievernkontoret kanskje? Ev få en annen, venn eller familie, til å snakke med ham, som han kanskje vil høre på?

Endret av Harlekin
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Harlekin skrev:

Men jobber han overtid fordi han vil, eller fordi han må? Jobbet han mye overtid før også, og så forventer sjefen at han skal fortsette som før? Jeg synes mannen må innse at når man har fått barn, så endrer livet seg, og man ikke ikke fortsette å leve samme livet som man gjorde før man fikk barn. 

Familievernkontoret kanskje? Ev få en annen, venn eller familie, til å snakke med ham, som han kanskje vil høre på?

2 uker fordi han måtte og resten fordi han ikke klarer å si nei når han blir spurt. Ca 20 timer overtid hver uke. Han bytta jobb rett før ungen kom så han har ikke vært der lenge nok. Men var samme på andre jobben. 

Eneste han pleier å høre på er meg 😜

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 uker fordi han måtte og resten fordi han ikke klarer å si nei når han blir spurt. Ca 20 timer overtid hver uke. Han bytta jobb rett før ungen kom så han har ikke vært der lenge nok. Men var samme på andre jobben. 

Eneste han pleier å høre på er meg 😜

Da har han altså mulighet til å si nei. Da mener jeg det er ingen bønn. I det minste må du kunne stole på at han kommer når han sier han skal komme! F.eks. kan han jobbe overtid noen dager i uken, men ikke hver dag. 

Når han ikke hører på deg og ikke på andre dere kjenner, da synes jeg det er nødvendig å dra inn eksterne, f.eks. familievernkontoret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...