AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #1 Skrevet 21. juni 2018 Slitsomt! Hun har alltid vært veslevoksen, og i det siste veldig venstrevridd politisk. Sterkt påvirket av kontaktlæreren sin på skolen, som er aktiv i SV. Selv har jeg liten interesse for politikk, for øvrig. Dette med å være mot rettferdighet og sånn, og sterkt engasjert, det synes jeg er bra. Men at en tolvåring skal bli vegetarianer av politiske årsaker synes jeg er litt i overkant. For å ta utløsende årsak: vi hadde kalvestek til middag nylig. Hun spurte hva slags kjøtt det var, jeg svarte at det var kalvekjøtt. «Men, dreper de kalver?» Jeg forklarte at for at man skal få melkekyr, så må de få kalv først, og hunn-kalvene tas som regel vare på siden de selv kan bli melkekyr, mens de fleste hann-kalvene slaktes og blir til kalvekjøtt. Hun ble nærmest sjokkert over dette, og da var det bestemt: hun skulle bli vegetarianer. Hvordan gjør jeg dette, da? Forhåpentlig er det bare en fase. Tenker jo å lage mat som vanlig, og håper det «sklir av». Blir veldig slitsomt om jeg må lage kun vegetarmat, eller særskild mat. Og hva med julaften, for eksempel? Noen andre her som har barn som er eller har sagt de skal bli vegetarianer? Anonymkode: f4a29...cf7 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #2 Skrevet 21. juni 2018 Jeg var slik da jeg var 12, det gikk over. Når det er sagt; det er IKKE riktig at læreren skal påvirke elevene politisk. Dette hadde jeg tatt opp. Anonymkode: 7a2d3...ca0 26
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 21. juni 2018 #3 Skrevet 21. juni 2018 Mi kusine bestemte seg for å bli vegetarianer da hun var 12 år. Hun har vært det siden, og er nå 24 år ca.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #4 Skrevet 21. juni 2018 Lag mat som vanlig, men innfør gjerne en vegetardag i uka for hele familien. Vil hun ha noe annet enn det du har laget får hun ordne det selv. Og sannsynligvis er hun lei lenge før jul hvis du ikke lager noe styr av det. Anonymkode: 2f67a...739 25
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #5 Skrevet 21. juni 2018 Broren min var også 12 da han skulle bli veggis😂 pappa tok det helt med ro og støttet han hele veien. Etter 2 uker ga lillebror opp selv om pappa hadde viet all sin tid på å lage god nok mat til han. Anonymkode: 7821e...30e 11
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #6 Skrevet 21. juni 2018 Det går nok over. Plutselig skal hun være homo en periode osv. Lag mat som før. Så får hun spise tilbehøret. Alle i familien skal ikke måtte spise bare gras fordi at en har valgt å være sær. Anonymkode: e3a85...8ab 16
Sillyline Skrevet 21. juni 2018 #7 Skrevet 21. juni 2018 Jaja, da støtter du henne i valget hennes. Å bli vegetarianer er jo ikke negativt. Hun kan jo lese seg litt opp om hva det innebærer, og hvilke vitaminer og mineraler man som oftest trenger, tenker jeg. Ellers har jeg selv ikke så god peiling på å være vegetarianer, men kudos til de som greier det😊 38
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #8 Skrevet 21. juni 2018 Ta det som en utfordring til å bli mer miljøvennlige i matveien selv? Sett deg inn i hva hun trenger av næringsstoffer, og tilby bønner etc i stedet for kjøtt om dere har kjøttmiddag, og opprordr henne til å lage vegetaralternativet selv de dagene dere ikke spiser vegetar selv. Anonymkode: b1950...767 26
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #9 Skrevet 21. juni 2018 At hun er interessert i politikk bør du støtte, for det er svært positivt. Om man skal spise dietter uten at man er allergisk så må man lage maten selv mener jeg. Hun får alltså lage egen middag om hun ønsker å være vegeterianer. Hos mange barn er dette en fase, men jeg synes også det er rart at hun som 12-åring frem til nå ikke har visst om kjøttproduksjon. Kanskje fordi jeg har vokst opp med kjøttproduksjon, men trodde barn flest visste hvor kjøttet kom fra. Anonymkode: 27e88...7d5 13
Bokdamen Skrevet 21. juni 2018 #10 Skrevet 21. juni 2018 Hvis datteren din vil være vegetarianer, synes jeg du skal støtte henne i det. Involver henne i matlaging, kjøp noen vegetarkokebøker og se i disse sammen. Finn noen blogger til inspirasjon. Masse godt vegetar og verden har godt av at vi alle spiser mindre kjøtt. Kanskje kan hele familien ha en vegetardag i uken? Regner med dette er første gang din datter har tatt et såpass selvstendig valg. Hvis du «overser» det, hvordan tror du det føles? 29
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #11 Skrevet 21. juni 2018 Støtt henne, og be hun delta og lage egen alternativ mat sammen med dere - og respekter valget hennes. Er dere helt støttende og ikke kverulerer, så gir hun nok opp etter noen uker. (kan såklart hende hun velger å fortsette, men det er ikke ofte) Anonymkode: 76543...0d8 10
Muskath Skrevet 21. juni 2018 #12 Skrevet 21. juni 2018 Det er jo ikke veganer hun vil være, så det blir ikke så veldig stor forandring. Hun kan jo spise tilbehør. Kanskje hun går med på å spise fisk/fiskemat? 7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #13 Skrevet 21. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det går nok over. Plutselig skal hun være homo en periode osv. Lag mat som før. Så får hun spise tilbehøret. Alle i familien skal ikke måtte spise bare gras fordi at en har valgt å være sær. Anonymkode: e3a85...8ab Hæ? Sammenligner du det med å være homo (som jeg håper du vet, er noe man ikke velger selv å være) med det å være vegetarianer? Anonymkode: 574b1...c9f 25
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #14 Skrevet 21. juni 2018 Gratulerer med en reflektert datter som stiller spørsmål ved samfunnet vårt. Du kan benytte sjansen til å lage mer vegetarisk mat flere ganger i uka, det er jo en vinn-vinn for både helse, miljø, dyrevelferd og økonomi. Alle har godt av å kutte litt ned på kjøtt. Anonymkode: 05c46...aa7 40
I Grosny Skrevet 21. juni 2018 #15 Skrevet 21. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går nok over. Plutselig skal hun være homo en periode osv. Lag mat som før. Så får hun spise tilbehøret. Alle i familien skal ikke måtte spise bare gras fordi at en har valgt å være sær. Anonymkode: e3a85...8ab Jeg synes du skal lage enda bedre vegetarmat med varierte grønnsaker, linser, bønner og deilig kjøtt som tilbehør for de som vil ha det. 13
Kvinne87Rogaland Skrevet 21. juni 2018 #16 Skrevet 21. juni 2018 Nå klarer ikke jeg være objektiv akkurat, fordi jeg er vegetarianer selv, men... Hvorfor ikke prøve det ut? Å kutte ut kjøtt (spesielt rødt kjøtt) er bra for helsa, miljøet og dyrevelferden. Det er MASSE godt å lage! I tillegg til vanlige retter som grøt, tomatsuppe, blomkålsuppe, ostesmørbrød osv kan du bytte ut kjøtt med bønner, linser, kikerter, tofu osv. Det er masse gode erstatninger også (som Helsans kök "filetbiter"). Chili con carne med bønner istedenfor kjøtt med rømme og godt brød. Pizza med pesto, ost, løk og champignon. Taco med linser istedenfor kjøtt (det er krydderet som lager tacoen, ikke kjøttet). Spør om hun er villig til å spise fisk og sjømat? Masse gode retter her, og fisk/scampi kan erstatte kjøtt i nesten alle retter. Det gjør de i utlandet. Her kan hele familien lære, utforske og oppdage nye retter og smaker! 29
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #17 Skrevet 21. juni 2018 Jeg ble veggis da jeg ble 12. Det har aldri vært noe problem i vår familie. Var veganer også fra jeg var 14, familien respekterte det. Det bør du også. Anonymkode: 40394...0bc 24
Jadzia Skrevet 21. juni 2018 #18 Skrevet 21. juni 2018 Kjør på! Mye god vegetarmat, og jeg tror vi alle har godt av å spise mer grønt. Har vært vegetarianer selv, men det ble vanskelig etter hvert som jeg fikk en del intoleranser. Savner det, og spiser fremdeles mye av det, men må ha kjøtt og for å få et fullverdig kosthold. Det kan være en fase, og det kan vare. Har ei venninne som proklamerte det samme ved middagsbordet hjemme da vi var 14. Nå er hun 40 og fremdeles vegetarianer. 8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #19 Skrevet 21. juni 2018 Jeg ble vegetarianer som 14 åring og det var ikke en fase. Tenker at her er det viktig å ta henne seriøst istedenfor å forvente at det skal gå over. Jeg ville laget felles vegetarmiddag 1-3 ganger i uka avhengig av hvordan kostholdet deres er, ellers bør hun forsøke å lage sin egen mat enten sammen med deg eller på egenhånd. Dette er en gyllen mulighet til å lære å lage mat og om pris på grønnsaker og masse annet. Dersom du vil ha det så enkelt som mulig så er det bare å finne en oppskrift på bønneburgere og lage en stor porsjon som man fryser ned. Så kan man ha "vanlig" mat ved siden av. Dette fungerer også sammen med julemat hvor man f.eks. kan fryse ned vegisterkaker (lenge til jul så ikke noe å stresse med) Ellers så ville jeg oppfordret henne til å ta blodprøver 1-2 ganger årlig i starten for å se om hun får nok vitaminer og mineraler i seg, få henne til lese om ulike næringsstoffer og kilder til disse, og lære å ta ansvar over eget kosthold mens du følger forsiktig med fra sidelinjen Anonymkode: 5dfc2...180 19
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #20 Skrevet 21. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: At hun er interessert i politikk bør du støtte, for det er svært positivt. Om man skal spise dietter uten at man er allergisk så må man lage maten selv mener jeg. Hun får alltså lage egen middag om hun ønsker å være vegeterianer. Hos mange barn er dette en fase, men jeg synes også det er rart at hun som 12-åring frem til nå ikke har visst om kjøttproduksjon. Kanskje fordi jeg har vokst opp med kjøttproduksjon, men trodde barn flest visste hvor kjøttet kom fra. Anonymkode: 27e88...7d5 Poenget var dette med kalvene. At eldre kyr/okser omsider slaktes er liksom greit. Men søte, små kalver, nei det syntes hun var helt forferdelig. Anonymkode: f4a29...cf7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå