Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2005 #1 Skrevet 3. mars 2005 Uff, føler meg så dårlig og trenger virkelig å høre andres synspunkter/råd! Saken er at jeg omgås et menneske jeg rett og slett ikke liker/trives med. Normalt liker jeg de fleste og det er sjeldent jeg ikke liker noen. Derfor blir jeg så satt ut nå for jeg føler meg som en dårlig person som ikke liker han. Ekstra ille er det fordi han er grei og hyggelig og er en de fleste liker. Jeg har ikke noen grunn til å ikke like men klarer ikke å styre det. Et annet problem er at jeg har problemer med å skjule det selv om jeg prøver. Er bombesikker på at han merker på hele meg at jeg ikke liker han og syns det er flaut og det får meg til å føle meg som en dårlig person. Jeg skjønner at man ikke kan like alle og at det er naturlig men hvorfor skal det være så vanskelig å skjule det? Syns også det er flaut at andre skal merke at jeg ikke liker han og føler meg som en dritt unge som ikke klarer å styre kroppsspråk og alt sånn at han og andre merker det. Lurer på hva andre gjør i samme situasjon.
Gjest SumoBryter Skrevet 3. mars 2005 #2 Skrevet 3. mars 2005 Jeg er sa elendig til a styre kroppspraaket nar jeg ikke liker noen at jeg ma dessverre bare gi opp med en gang.... Det gjor vel meg til et forferdelig men aerlig menneske, som har faa men naere venner. Noen ganger skulle jeg onske jeg klarte a holde oppe en falsk fasade, men jeg klarer det ikke... og noen ganger er det jo bedre a vite hvor man har folk, enn aa innbilde seg at alle er hyggelige og saa er de ikke det likevel.
Gjest Lizzi Skrevet 3. mars 2005 #3 Skrevet 3. mars 2005 Er du nødt til å omgås denne personen da? Og eventuelt i hvilke sammenhenger? Dersom du ikke klarer å skjule at du ikke liker personen så hold deg mest mulig unna han. Ikke forsøk å late som, men vær likevel høflig. Det er greit å ikke like noen. Det som ikke er greit er å være uhøflig av den grunn.
Gjest gjest1 Skrevet 3. mars 2005 #4 Skrevet 3. mars 2005 Å omgås mennesker man ikke liker er en del av livet som man bare må lære seg, først som sist. Det vil alltid være noen på studier, jobb, vennekretsen etc etc som man ikke finner direkte sjarmerende. Men alle mennesker har _noen_ positive egenskaper. Av og til må man lete aktivt etter dem...men det er det man må fokusere på. Du gjør ikke ting lettere for deg selv når du tenker på hvor usmakelig han er hver gang du ser personen. Kardemomme-loven gjelder her også. Vil dere at mennesker som ikke liker dere skal vise det..? Slik at andre også kan se det? De aller fleste av oss vil ikke det. Det sosiale samfunn fungerer mye bedre om ikke alle er dønn ærlige alltid.
Gjest Gjesta Skrevet 3. mars 2005 #5 Skrevet 3. mars 2005 Jeg forstår problematikken, og kjenner meg igjen - selvom man så gjerne vil like personen, så får man det bare ikke til. Men du, selvom man gjerne VIL like alle, så er det kanskje for mye forlangt? Man har ikke kjemi med alle, og det å være ærlig å innrømme det for seg selv er egentlig ganske viktig. For det at man ikke kommer overens med noen gjør oss faktisk ikke til dårligere mennesker - for det er likt for alle. Skjønner at det kan være vanskelig å skjule følelsene dine, men det er vel kanskje noe du må jobbe enda mer bevisst med? Dette med å sende signaler fx, blir jo veldig viktig - eller rettere sagt det å ikke sende signaler... Men jeg skjønner at det er vanskelig, altså. Bare ikke tenk at du er et dårligere menneske fordi du ikke liker denne personen - for det er naturlig at vi opplever det fra tid til annen. K
nallemaja Skrevet 3. mars 2005 #6 Skrevet 3. mars 2005 jeg ville foretrekke at folk signaliserte til meg om de ikke liker meg fremfor at de spiller skuespill og later som de liker meg hvis de ikke gjør det. Er det noe jeg ikke liker så er det å bli lurt av falske folk. Men man må kunne være høflig da, selv om man ikke liker folk, særlig hvis det er noen man må omgåes ofte... Jeg liker de fleste folk jeg, men har ingen problemer med å mislike folk heller...bare viktig å ikke gjøre de til fiender av den grunn...
Gjest Gjesta Skrevet 3. mars 2005 #7 Skrevet 3. mars 2005 Enig med deg, nallemaja - selvom man ikke kommer overens, så bør man jo ikke gjøre noe stort poeng ut av det - og det er derfor jeg syns det er like greit å bare være hyggelig og naturlig overfor en person jeg ikke liker så godt, uten at jeg behøver å føle meg falsk av den grunn. For meg er det vanlig folkeskikk. Og det bør jo ikke være noen spesiell grunn til at man ikke liker en person, og derfor kan det kanskje også være vanskelig og unødvendig å være åpen om det, føler jeg. K
nallemaja Skrevet 3. mars 2005 #8 Skrevet 3. mars 2005 helt enig, men jeg syns det er ekkelt når folk som ikke liker meg LATER som om de liker meg.(liksom som om de liker meg MINST like god som deres beste venninne)...det er til å spy av, og gjør meg usikker. Men vanlig folkeskikk skal man jo selvfølgelig ha. hm...av og til er det litt godt å ikke like noen også, for da blir liksom de man liker godt ENDA bedre!
Gjest SumoBryter Skrevet 3. mars 2005 #9 Skrevet 3. mars 2005 helt enig, men jeg syns det er ekkelt når folk som ikke liker meg LATER som om de liker meg.(liksom som om de liker meg MINST like god som deres beste venninne)...det er til å spy av, og gjør meg usikker. Men vanlig folkeskikk skal man jo selvfølgelig ha. hm...av og til er det litt godt å ikke like noen også, for da blir liksom de man liker godt ENDA bedre! Jeg er helt enig med deg
Cata Skrevet 3. mars 2005 #10 Skrevet 3. mars 2005 Derfor blir jeg så satt ut nå for jeg føler meg som en dårlig person som ikke liker han. Ekstra ille er det fordi han er grei og hyggelig og er en de fleste liker. Kjemien stemmer ikke med alle. Det er bare sånn det er. Du trenger ikke ha dårlig samvittighet av den grunn, og du trenger heller ikke late som om dere er "bestekompiser". Men normal høflighet må du tviholde på. Det er tross alt ikke hans skyld at kjemien ikke stemmer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå