Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har bare et spørsmål til dere som har kjøpt bolig, enten alene eller sammen med noen. Hvor mye lån tok du/dere opp og hvor mye tjener du/dere totalt?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ser på ulike hus, og lurer derfor på hva som er vanlig å betale på et lån i måneden i forhold til inntekt. Det er litt interessant å vite hvor mye folk har til overs etter at hus/leilighetslån er betalt i måneden.

Anonymkode: 6f252...452

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en husstandsinntekt på 1,1 mill. Har 2,4 i lån.

Anonymkode: b30eb...97c

Skrevet

Vi har ca 1,2 mill til sammen og har ca 4,2 i lån. Inkl bilene. Fikk kjøpe bolig til 6 hvis vi ville, men ville ikke låne over evne. Betaler ca 15k i mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Rentenivået nå er så lavt at de færreste har store rentekostnader ift. bolig. Men, så betaler en kanskje mer i avdrag i stedet. Låner du 2 mill. til rente 2,5% (ganske vanlig rente nå, mange betaler lavere- mange mer) så koster lånet 50.000 i renter pr. år, dvs 4166,- pr mnd. 

Det ligger an til at renten skal settes opp slik at en må se for seg en rente på 4%. Med 2 mill i lån blir dette 80.000 i årlige rentekostnader, eller 6666 pr mnd.

I tillegg må du betale avdrag. Låner du på 25 år blir det også 6666 pr mnd. Dvs. at du vil ha kostnader pr mnd på ca. 10833 v/rente på 2,5%. Dette øker til 13.332 v/rente 4%.

Husk at du får fradrag på skatten ift. rentene, 23%. Dvs. at selv om du betaler rente på 6666 pr mnd får du fradrag på 23%, så reell rentekostnad pr. mnd kr 5133.

Anonymkode: 3e70b...31f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...