Gå til innhold

Tante og onkel vil testamentere leiligheten sin til barna til broren min, ikke broren min og meg som de har sagt før. Føler meg "snytt"...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tante og onkel er barnløse og bor i en stor gammel herskapsleilighet i et av Københavns bedre strøk. De har i alle år sagt at broren min og jeg skal arve dem, halvparten hver. Broren min flyttet til København i forbindelse med studier og han har blitt boende der. Fikk seg jobb, ble sammen med ei dansk jente og de bor sammen på tiende året og har to barn under skolealder. 

Tante og onkel er begge tidlig i 60-åra og spreke, så de er ivrige "reservebesteforeldre". De stiller opp som barnevakt, kjøper masse ting til barna og er jevnt over mye sammen med broren min og familien. De har tett kontakt og har etterhvert fått et ganske nært forhold har jeg inntrykk av.

Selv er jeg i København på besøk flere ganger i året, prøver å ta fire til seks helgeturer, samt en lengre tur i løpet av sommeren for å være sammen med både den eldre og yngre garde. Jeg har selvsagt ikke et like nært forhold til verken tantebarna mine eller tante og onkel som de har til hverandre, de bor jo i samme by og ser hverandre flere ganger i uka.

For noen uker siden var tante og onkel på besøk hos foreldrene våre og da annonserte de at de har bestemt seg for at de ønsker å testamentere leiligheten sin til barna til broren min. Det er jo selvsagt opp til dem hva de gjør og jeg forstår det jo i og for seg, siden de har et langt nærere forhold til dem og de har jo glede av hverandre jevnlig. Allikevel synes jeg det er sårt og jeg føler meg "snytt", da jeg på en måte blir "straffet" for at jeg ikke bor i København med mann og barn, men er singel og barnløs og bor i Oslo.

Anonymkode: f4f00...ec2

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er utrolig råttent gjort, dette kan jo skape stor splid mellom deg og din bror. Ville nok kuttet kraftig ned på kontakten med tanten og onkelen din var jeg deg. Forstår godt om Danmarksbesøk ikke frister like mye fremover.

Endret av Potetjinta
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Potetjinta skrev:

Det er utrolig råttent gjort, dette kan jo skape stor splid mellom deg og din bror. Ville nok kuttet kraftig ned på kontakten med tanten og onkelen din var jeg deg. Forstår godt om Danmarksbesøk ikke frister like mye fremover.

Jeg har ikke lyst til å lage konflikt ut av det, det vil det ikke komme noe godt ut av. Siden de ikke har livsarvinger står de jo fritt til å testamentere det de etterlater seg til hvem de ønsker og arv fra den kanten er ikke noe jeg har lovmessig "krav" på, så det er jo ikke noe jeg kan gjøre juridisk sett. Men jeg klarer ikke gi slipp på følelsen av at det er blodig urettferdig og at jeg føler meg "snytt". 

TS

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lyst til å lage konflikt ut av det, det vil det ikke komme noe godt ut av. Siden de ikke har livsarvinger står de jo fritt til å testamentere det de etterlater seg til hvem de ønsker og arv fra den kanten er ikke noe jeg har lovmessig "krav" på, så det er jo ikke noe jeg kan gjøre juridisk sett. Men jeg klarer ikke gi slipp på følelsen av at det er blodig urettferdig og at jeg føler meg "snytt". 

TS

Da føler vel broren din seg snytt også da, siden det er barna hans som om ca 20 år kommer til å arve leiligheten....... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er som du sier TS, det er ikke noe du kan gjøre med det, de bestemmer det jo selv, men jeg skjønner så godt hvorfor du reagerer. Det ER skikkelig dårlig gjort å ikke holde seg til det de har sagt hele tiden. De burde ikke sagt noenting i det hele tatt, for da hadde det ikke blitt såre følelser rundt dette. 

Anonymkode: 3bd05...19f

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, FrodeF skrev:

Da føler vel broren din seg snytt også da, siden det er barna hans som om ca 20 år kommer til å arve leiligheten....... 

Tja, han virker fornøyd med at barna hans ligger an til å få en god startkapital i relativt tidlig voksenlivet. Han og samboeren sitter godt i det økonomisk, begge har lederstillinger og de har gjort noen gode sprang i eiendomsmarkedet, har solgt to boliger med millionfortjeneste de siste fem årene, så de overlever nok godt uten halvparten av den leiligheten.

TS

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ville du fått et "Ja" fra Justisministeriet på søknad da tror du?

Det er ikke ret frem for utlendinger å besitte eiendom i Danmark.

Anonymkode: e929c...904

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med foreldrene dine? Eller broren din? Kanskje de kan snakke litt med din tante og onkel så de får øynene opp litt. De er nok "ruset" på barnebarn og tenker ikke helt klart. 

Anonymkode: 2517a...90a

• Liker 1
Skrevet

De tenker sikkert at du og broren din klarer seg fint uten en arv og at den kommende generasjon trenger arven mere.

Jeg ville kanskje forhørt meg med tante og onkel om dine eventuelle fremtidige barn blir inkludert.

• Liker 13
Skrevet

Skjønner deg godt...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som du sier TS, det er ikke noe du kan gjøre med det, de bestemmer det jo selv, men jeg skjønner så godt hvorfor du reagerer. Det ER skikkelig dårlig gjort å ikke holde seg til det de har sagt hele tiden. De burde ikke sagt noenting i det hele tatt, for da hadde det ikke blitt såre følelser rundt dette. 

Anonymkode: 3bd05...19f

Ja, det hadde vært mye bedre om de ikke hadde sagt noe i det hele tatt, så hadde ingen forventet noe. Jeg har på ingen måte basert livet mitt på at jeg skulle arve tante og onkel, om de når "vanlig" alder før de går bort kommer jeg til å ha passert 50 når det skjer og da burde jeg jo uansett ha etablert meg, men følelsene kom allikevel når de fortalte at de planlegger å endre testamentet sitt.

Ville du fått et "Ja" fra Justisministeriet på søknad da tror du?

Det er ikke ret frem for utlendinger å besitte eiendom i Danmark.

Anonymkode: e929c...904

Jeg har ikke satt meg inn i jussen rundt det og det er ikke det tråden handler om heller. Den handler om at planen hele veien har vært at broren min og jeg skulle arve hver vår halvpart, det har vi fått høre i årevis. Nå er planen endret. Jeg får ingenting og barna til broren min får hver sin halvpart og jeg føler meg såret og snytt.

4 minutter siden, Infinity skrev:

De tenker sikkert at du og broren din klarer seg fint uten en arv og at den kommende generasjon trenger arven mere.

Jeg ville kanskje forhørt meg med tante og onkel om dine eventuelle fremtidige barn blir inkludert.

Jeg kan ikke få barn selv og har ingen planer om adopsjon, så det er det ikke noe poeng i å spørre om.

TS

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du med en leilighet i Køben om 20 år? 🙄 Skjønner meg ikke på folk som snakker om arv lenge før noen er døde (gjelder både deg og slektningene dine). 

Anonymkode: 197b1...159

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du med en leilighet i Køben om 20 år? 🙄 Skjønner meg ikke på folk som snakker om arv lenge før noen er døde (gjelder både deg og slektningene dine). 

Anonymkode: 197b1...159

En leilighet i Køben kan bli til penger. Ganske mye penger faktisk. Tante og onkel har selv gjort dette til et tema da de ikke har livsarvinger og broren min og jeg er eneste nevø og niese. De gjorde det til et tema for over 10 år siden faktisk.

TS

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Var med på noe av det samme. Hele livet hadde jeg blitt fortalt at jeg skulle arve sånn og sånn. Plutselig en dag ble dette trukket tilbake. Naturligvis reagerte jeg litt, helt spontant og ugjennomtenkt, da jeg fikk høre det. Da fikk jeg beskjed om at jeg var utakknemlig som ikke satt pris på de godene jeg hadde fått gjennom årene. Som om det var jeg som hadde funnet på dette med arv. Dette var noe jeg hadde blitt lovet igjen og igjen fra jeg var liten jente! Selvfølgelig trodde jeg det var sant.

Noen folk er bare sånn...

Anonymkode: 3236f...07d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

For din onkel og tante er jo disse barna blitt deres barnebarn. Ikke rart de vil tilgodese dem. 

Forstår at du synes det er trist å gå glipp av arven, men tanter og onkler bør man aldri regne med arv fra uansett. 

Anonymkode: 9dab4...55d

• Liker 14
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det forstår jeg veldig godt. Hadde syntes det var ille nok hadde de bare gjort det uten videre, men det verste med dette er at de har lovet deg halve leiligheten. De må da forstå at du blir lei deg, forstår virkelig ikke hva de tenker med! Har selv en far som i alle år har drevet forskjellsbehandling, så det er det verste jeg vet!

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For din onkel og tante er jo disse barna blitt deres barnebarn. Ikke rart de vil tilgodese dem. 

Forstår at du synes det er trist å gå glipp av arven, men tanter og onkler bør man aldri regne med arv fra uansett. 

De burde da ikke lovet TS arv. Det er ikke sikkert TS hadde forventet noe fra de i utgangspunktet hvis de ikke hadde vært så store i ordene sine.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de vil tilgodese dem kunne de jo gitt dem min brors halvpart? Evt. delt det i tre, 1/3 til meg og 1/3 til hvert av tantebarna mine, eller i fire, så broren min og jeg fikk 1/4 hver og barna til broren min 1/4 hver. Er mange måter å gjøre det på uten å ta fra meg den arven de har forespeilet meg i et tiår. 

Nei, man kan ikke regne med arv fra tanter og onkler og det hadde jeg heller ikke gjort om ikke tante og onkel hadde skapt denne forventningen med å selv si at "du og broren din skal arve oss, dere får halvparten av hver".

TS

• Liker 21
Skrevet
53 minutter siden, Infinity skrev:

Vi to hadde sikkert også klart oss fint uten 1 mill ekstra, men det er fremdeles ganske kjipt og bli lovet det hele livet. - For så å plutselig få beskjed om at den gis bort til noen andre. Kjenner jeg blir lei meg på TS sine vegne, jeg! :(  Men, nå er jeg en person som aldri kunne funnet på å brutt et sånt løfte - og forventer derfor det samme tilbake. Det er ikke for mye å forvente av folk at de faktisk skal stå for det de lover!

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår din tante og onkels ønske om å hjelpe sine «grandtantebarn» en gang i fremtiden, og intensjonen bak er nok god. Samtidig så er jo realiteten at du faktisk har besøkt de og brukt tid med de, noe jeg synes er en faktor her. Hadde du «aldri» brukt tid på din tante og onkel, ville jeg syntes det var helt greit at de testamenterte til din bror/hans arvinger, men det er jo ikke caset her.

Ved å gjøre det på denne måten risikerer jo din tante og onkel å skape splid mellom deg og din bror. Det tror jeg nok de garantert ikke ønsker, og kanskje heller ikke har tenkt på? Da er jo spørsmålet - hvordan kan du få frem det for de, uten at du virker som «den bitre, sutrete og forsmådde»?

Anonymkode: cfc3e...342

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...