Gå til innhold

Må tisse hver natt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det siste året har jeg måttet stå opp for å tisse hver natt. Først en gang pr natt, så to og nå må jeg opp inntil tre ganger hver natt. Helt håpløst og forstyrrer nattesøvnen veldig.

På dagtid kan jeg derimot holde meg lenge. Hva feiler det meg og er det noe jeg kan gjøre? Har prøvd å ikke drikke noe etter kl. 18:00, men virker ikke som det har noe å si.

Anonymkode: 896d4...92d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det siste året har jeg måttet stå opp for å tisse hver natt. Først en gang pr natt, så to og nå må jeg opp inntil tre ganger hver natt. Helt håpløst og forstyrrer nattesøvnen veldig.

På dagtid kan jeg derimot holde meg lenge. Hva feiler det meg og er det noe jeg kan gjøre? Har prøvd å ikke drikke noe etter kl. 18:00, men virker ikke som det har noe å si.

Opplever det samme :( 

slitsomt! 

Kanskje stress? Jeg vet ikke og har vel egentlig bare gitt opp...

AnonymBruker
Skrevet

Aktiv blære? Kanskje du må ha medisiner for det. Ta det opp med legen. 

Anonymkode: 1232a...75d

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Dette er mer vanlig jo eldre man blir.  Dette er nok noe man må leve med hvis man er litt opp i årene. Hvis du er ung kan du jo snakke med legen om det.

Anonymkode: b7a99...314

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Absurdah skrev:

Opplever det samme :( 

slitsomt! 

Kanskje stress? Jeg vet ikke og har vel egentlig bare gitt opp...

Føler med deg og synd at du har gitt opp 😕

Har ikke lyst til å gi opp riktig ennå, men i mitt tilfelle er det nok garantert ikke stress. Får ofte høre at det er et fremmedord for meg 😂

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Dette er mer vanlig jo eldre man blir.  Dette er nok noe man må leve med hvis man er litt opp i årene. Hvis du er ung kan du jo snakke med legen om det.

Er "bare" 40, så føler det kanskje er litt tidlig å få sånne aldersplager 😂

Vet jeg burde gå til legen med det, men har litt legeskrekk😕

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 og flyr på do fem ganger om natta. Overaktiv blære. Slitsomt, men hatt det sånn i to år så begynner å bli vant til det. 

Anonymkode: 15a8a...9b1

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 30 og flyr på do fem ganger om natta. Overaktiv blære. Slitsomt, men hatt det sånn i to år så begynner å bli vant til det. 

Anonymkode: 15a8a...9b1

TS her. Bare lurte, når man har overaktiv blære, må man ikke da gå ofte på do om dagen også? Det jeg synes er så rart at jeg kan holde meg lenge på dagtid. Hvor mange ganger i døgnet går du på do, tror du?

Føler forøvrig med deg. Fem ganger hver natt er jo helt sinnsykt 😕 Da skal jeg ikke klage på mine tre 😂

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er litt tidlig. Det fins medisiner mot overaktiv blære. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

begynte rundt 38 her. Og etter det jeg forstår ut av mine venner er det veldig vanlig fra rundt 40.

Anonymkode: 1bc43...681

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg og synd at du har gitt opp 😕

Har ikke lyst til å gi opp riktig ennå, men i mitt tilfelle er det nok garantert ikke stress. Får ofte høre at det er et fremmedord for meg 😂

Hehe ok.

Jeg er «bare» 31. Men vært sånn en stund nå. Men til gjengjeld, så drikker jeg MYE vann og drikker også 1 glass om natten. Så kan nok skylde på meg selv haha

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Bare lurte, når man har overaktiv blære, må man ikke da gå ofte på do om dagen også? Det jeg synes er så rart at jeg kan holde meg lenge på dagtid. Hvor mange ganger i døgnet går du på do, tror du?

Føler forøvrig med deg. Fem ganger hver natt er jo helt sinnsykt 😕 Da skal jeg ikke klage på mine tre 😂

Har selv overaktivblære i en alder av 25, for meg er det i perioder, selv om jeg må ofte på de i de gode periodene, er det svært merkbart i de verste periodene. Hele juni har jeg vel vært innom toalettet 1 gang i timen, opp til hver halvtime. På natten har jeg bare gitt opp og sliter meg nå ut før jeg sovner av utmattelse. 

Jeg ville uansett ha tatt en tur til legen, det kan rett og slett være en UVI. Fikk beskjed av legen at ikke alle merker symptomer, men at de gjerne må oftere urinere på natt fordi kroppen nå slapper av, og hjernen får lov til å "kjenne på" om det er noe som ikke stemmer. 

Ellers finnes det medisiner mot overaktiv blære, jeg har blant annet prøvd BetMiga (denne er vel svært omdiskutert) og Vesicare uten særlig hell. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, dillyduzit skrev:

Har selv overaktivblære i en alder av 25, for meg er det i perioder, selv om jeg må ofte på de i de gode periodene, er det svært merkbart i de verste periodene. Hele juni har jeg vel vært innom toalettet 1 gang i timen, opp til hver halvtime. På natten har jeg bare gitt opp og sliter meg nå ut før jeg sovner av utmattelse. 

Jeg ville uansett ha tatt en tur til legen, det kan rett og slett være en UVI. Fikk beskjed av legen at ikke alle merker symptomer, men at de gjerne må oftere urinere på natt fordi kroppen nå slapper av, og hjernen får lov til å "kjenne på" om det er noe som ikke stemmer. 

Ellers finnes det medisiner mot overaktiv blære, jeg har blant annet prøvd BetMiga (denne er vel svært omdiskutert) og Vesicare uten særlig hell. 

Takk for svar 😊 Bare sånn av nysgjerrighet siden jeg har litt legeskrekk, hvilke undersøkelser måtte du gjennom for å få stilt diagnosen?

Trist å høre at medisinene ikke virker for deg. Høres jo ut som et helvete 😥

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 😊 Bare sånn av nysgjerrighet siden jeg har litt legeskrekk, hvilke undersøkelser måtte du gjennom for å få stilt diagnosen?

Trist å høre at medisinene ikke virker for deg. Høres jo ut som et helvete 😥

Det ér et helvete også, men det har blitt bedre med tiden, mentalt altså. Jeg gikk igjennom 2stk cystoskopi (kamera opp i blære), gynekolog, ultralyd, utallige samtaler med urologer, tisseskjemaer, det er vel det jeg husker. Prosessen tok lang tid, men det var ikke før en sykepleier(!) slo ideen for urologen. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, dillyduzit skrev:

Det ér et helvete også, men det har blitt bedre med tiden, mentalt altså. Jeg gikk igjennom 2stk cystoskopi (kamera opp i blære), gynekolog, ultralyd, utallige samtaler med urologer, tisseskjemaer, det er vel det jeg husker. Prosessen tok lang tid, men det var ikke før en sykepleier(!) slo ideen for urologen. 

Helt utrolig at det skulle være så vanskelig å få stilt en såpass vanlig diagnose??? Helt horribelt.

Forøvrig hjalp det lite på legeskrekken min å høre at du måtte gjennom to cystoskopier 😯 Har hørt at det er grusomt smertefullt 😟

Skrevet

Jeg er bare 29 men har de siste par åra merket at jeg må oftere på do om natta. Nå er det ca 3 ganger hver natt. Ikke så veldig plagsomt til vanlig, men jeg er veldig glad i å sove ute i telt/hengekøye og da er det et mareritt! 

Ligger god og varm nedi soveposen mens vinden og regnet pisker på teltduken også må jeg bare ut.. :( 

Varierer veldig hvor ofte jeg må tisse på dagtid, men nå som jeg tenker over det så er det nok litt over normalen. Kanskje jeg får nevne det for legen neste gang jeg er der. 

• Liker 1
Skrevet

Bare siden ingen andre har spurt;
Har du nylig (iløpet av det siste året eller så) begynt å ta medisiner, tabletter, vitaminer, eller begynt å spise matvarer som kan være vanndrivende?
Alt som inneholder koffein kan være alt fra "ikke i det hele tatt" til "svært" vanndrivende, ekstremt mange medisiner er potensielt vanndrivende pga innholdet, eller har diuretisk som bivirkning, og særlig C-vitamin kan få folk til å løpe på do oftere enn vanlig.

• Liker 3
Skrevet

Hadde samme problem lenge, gikk over etter ett par dager da jeg sluttet på p-pillen 🤔 Hvis du går på p-pillen kan det muligens være derfor? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slo vel inn for et par år siden for meg, men ikke noe problem hvis jeg er sliten/sover dypt. 

Hvis jeg våkner tar jeg vanligvis en tur på toalettet, men ikke alltid.

- Mann 47

Anonymkode: 9966b...aff

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Minya skrev:

Bare siden ingen andre har spurt;
Har du nylig (iløpet av det siste året eller så) begynt å ta medisiner, tabletter, vitaminer, eller begynt å spise matvarer som kan være vanndrivende?
Alt som inneholder koffein kan være alt fra "ikke i det hele tatt" til "svært" vanndrivende, ekstremt mange medisiner er potensielt vanndrivende pga innholdet, eller har diuretisk som bivirkning, og særlig C-vitamin kan få folk til å løpe på do oftere enn vanlig.

Ikke som jeg vet, men tusen takk for tips 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...