Mona.sof Skrevet 21. juni 2018 #1 Skrevet 21. juni 2018 Jeg kom til Norge for et ar og et halvt år siden. Nå går jeg på skolen for å lære norsk. min mann er fra Bosnia men bodde i Norge mer enn 25 år. Jeg føler meg veldig stresset og engstelig mesteparten av tiden siden alt er nytt for meg. Jeg har allerede ferdig med høy utdanning i fjor ( master degree in international relations), og jeg snakker godt engelsk og fransk. Jeg ønsker å bli integrert i det norske samfunnet og til å møte noen fordomsfri mennesker. Jeg har muslimsk bakgrunn, men jeg er ikke religiøs, men jeg føler meg dårlig når jeg hører noen kommentarer om folk som kommer fra andre land. Jeg vil bare høre fra nordmenn om hva man bør gjøre for å bli oppegående og bidre i samfunnet ? også for å få nye venner ? Å være ærlig tror jeg at norske folk er lite individuelte og har ikke et sosialt liv. Jeg håper det er ikke riktig? 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #2 Skrevet 21. juni 2018 Den aller beste måten å få venner og bli integrert på er å delta i en frivillig forening. I Norge er praktisk talt alle fritidsaktiviteter, fra idrett til håndarbeid og korsang, organisert som foreninger som er åpne for alle. Det er der nordmenn har mye av sitt sosiale liv og blir kjent med nye folk. Også barns fritidsaktiviteter, som fotball og korps, er organisert slik. For å finne en forening som passer for deg og dine interesser kan du sjekke https://frivillig.no/ Anonymkode: de425...a35 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #3 Skrevet 21. juni 2018 Frivillig forening, gruppetimer på treningsstudio, kurs, og generelt andre plattformer hvor man finner venner Anonymkode: 928c9...fc8
RoH Skrevet 21. juni 2018 #4 Skrevet 21. juni 2018 (endret) For og være ærlig tror jeg ikke du kommer til og bli integrert i det Norske samfunn, du kan bli akseptert på et vist nivå. Få venner som er "etnisk norske" Mulig dine barn vil bli 100% integrert om dere fokuserer på og ta opp den norske kulturen i dere. Jeg regner med at du kan spørre deg selv om hvor lang tid det ville tatt om jeg kom til Bosnia før jeg ble integrert som kristen der. Hva skal til for at du føler deg integrert i Norge er et mye mer relevant spørsmål. Hva mener du med lite individualitet og lite sosialt liv? Her tror jeg du er påvirket av andre som ikke er fra Norge. Du skal være klar over at vi har økt befolkningen med 20% siste 30 år som følge av innvandring på godt og vondt. Endret 21. juni 2018 av RoH 1
Gjest HerrBæsjerumpehull Skrevet 21. juni 2018 #5 Skrevet 21. juni 2018 Du må ikke tro alt du leser i norsk mainstream media. Nordmenn er ikke så rasistiske som det Dagbladet/NRK/VG/Aftenposten vil du skal tro. Det gjelder også innvandringskritiske mennesker på høyresiden av politikken. Den store majoriteten av nordmenn vet å skille mellom snørr og bart, enkeltmennesker og demografi. Vi har egentlig en sterk kultur for åpen dialog her til lands, selv om denne har vært skadelidende de siste 10-20 årene. D.v.s. at du når som helst kan si akkurat hva du mener og tenker, og så lenge du unner andre den samme friheten er det ingenting i veien for at folk på alle sider av det politiske spekteret vil ta godt imot deg og sette pris på dine inputs. Kort fortalt: Slapp av, det ordner seg.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #6 Skrevet 21. juni 2018 9 minutter siden, Mona.sof said: Jeg kom til Norge for et ar og et halvt år siden. Nå går jeg på skolen for å lære norsk. min mann er fra Bosnia men bodde i Norge mer enn 25 år. Jeg føler meg veldig stresset og engstelig mesteparten av tiden siden alt er nytt for meg. Jeg har allerede ferdig med høy utdanning i fjor ( master degree in international relations), og jeg snakker godt engelsk og fransk. Jeg ønsker å bli integrert i det norske samfunnet og til å møte noen fordomsfri mennesker. Nordmenn er generelt flinke i engelsk. Likevel bør du passe på å snakke norsk for å få så mye trening som mulig. Jeg har en amerikansk kjæreste og han brukte lang tid på å lære seg norsk fordi alle var villige til å snakke engelsk med han. Snakket engelsk med han jeg også så jeg er jo like skyldig. Anonymkode: f1393...14a 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #7 Skrevet 21. juni 2018 Hei TS, det virker som du ikke forstår norske folk, men gjør deg en mening utfra det du er vant til. Du kaller norske folk for lite individuelle og uten sosialt liv, fordi de er på en annen måte enn deg. Jeg får inntrykk av at du ser deg selv som bedre enn norske. Hvis du ønsker å bli kjent med fordomsfrie mennesker, bør du kanskje se på egne fordommer først? Og så være villig selv til å se norske folk som nettopp individer, og ikke en gruppe. Hvis du bor i Oslo, kan du huske på at innvandrere utgjør en tredjedel av innbyggertallet. Denne utviklingen har skjedd svært fort, over relativt kort tid, og mange norske føler seg faktisk en smule innvadert av innvandrere som vil ha innpass og respekt for sin egenart, og samtidig kritiserer de norske for å være som de er. Anonymkode: c134f...f1c 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #8 Skrevet 21. juni 2018 Jeg er russisk, men har bodd i Norge i 17 år. Føler meg godt integrert, samboeren min er norsk. Men det som hjalp meg mest av alt, var studietid i Norge, jeg gikk på norsk høgskole, jobbet i studentsamskipnaden, og sånn traff jeg mange venner. Jobbet også deltid på Rema1000, og traff venner der. Så ble jeg ferdig med studie og begynte å jobb full tid, og fikk god tone med noen kolleger. Og nå har vi barn i barnehagen, og da blir man sosial med andre foreldre i barnehagen. Også kommer det skole, korps, fotball osv... Det er diverse arenaer man kan få seg norske venner, men du må bare finne noe som passer nettopp deg. Blir vel jobb for deg nå? Nordmenn, som andre nasjoner, er forskjellige. De er kanskje litt mer bortskjemte i forhold til å vokse opp i velstand og trygghet, men ellers merker jeg ikke noe forskjell fra russere, sånn sett. Nå bor jeg i Oslo, og her er folk mer åpne til forskjellige nasjonaliteter, religioner osv. Bodde i liten by i NordNorge før, og der var folk betydelig mer snevertenkende. Hvor sosiale de er, det tror jeg kommer mer an på personlighet enn nasjonalitet. Anonymkode: 51a13...d32 2
Mona.sof Skrevet 21. juni 2018 Forfatter #9 Skrevet 21. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei TS, det virker som du ikke forstår norske folk, men gjør deg en mening utfra det du er vant til. Du kaller norske folk for lite individuelle og uten sosialt liv, fordi de er på en annen måte enn deg. Jeg får inntrykk av at du ser deg selv som bedre enn norske. Hvis du ønsker å bli kjent med fordomsfrie mennesker, bør du kanskje se på egne fordommer først? Og så være villig selv til å se norske folk som nettopp individer, og ikke en gruppe. Hvis du bor i Oslo, kan du huske på at innvandrere utgjør en tredjedel av innbyggertallet. Denne utviklingen har skjedd svært fort, over relativt kort tid, og mange norske føler seg faktisk en smule innvadert av innvandrere som vil ha innpass og respekt for sin egenart, og samtidig kritiserer de norske for å være som de er. Anonymkode: c134f...f1c Jeg sa ikke nordmenn er dårlig . Jeg prøvde å bli kjent med noen mennesker her, men jeg kunne ikke holde kontakten etter det første møtet. I mitt land er det veldig vanlig at jeg møter nye mennesker og går til kafé konsert eller forestilling sammen. Kanskje her i norge har du en annen måte å sosialisere på, men jeg har aldri ment å si noe dårlig 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #10 Skrevet 21. juni 2018 For meg er det et stort pluss at du ikke er religiøs. Siden jeg er ateist selv. Jeg syns det er kjipt å bli kjent med muslimer, invitere de på middag, og så kan de for søren ikke spise norsk mat uten å klage eller forvente brød å rive ved siden av? Når jeg drar på besøk spiser jeg det som blir tilbydd. Og spiser slik de spiser det. Derfor syns jeg at gjester kan spise slik vi spiser hjemme hos oss selv også. Så om noen er religiøs og dermed forventer halalmat, da kutter jeg ut for det har jeg forsøkt og jeg orker ikke slik religiøs mas om mat. Øv deg på norsk, øv deg på å være selvstendig og gjerne handy med hammer, skrujern og annet. Er det noe jeg opplever er at mange muslimske damer ser på meg ikke som en venninne men hennes altmuligvenn når evt menn ikke kan fikse ting for henne. Og en ting til. Aldri dikte opp ting eller lyve om ting. Er det noe som får nordmenn til å snu tvert om i nye bekjentskap er det særlig om det oppdages at det er blitt fortalt løgner og de har blitt testet. For nordmenn er det viktig med trygghetsfølelse og naturlig kjemi i dannelse av vennskap. Anonymkode: 8f296...856 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #11 Skrevet 21. juni 2018 Norge har en relativ stor norsk-bosnisk befolkning. Du kan jo finne noen norsk-bosniere som har bodd her lenge eller er født og oppvokst her, til å introdusere deg for norge og nordmenn. Den beste måten å bli kjent med folk på er som kjent gjennom venner. Anonymkode: 7223a...1ca
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #12 Skrevet 21. juni 2018 Det er til din fordel at du ikke er religiøs. Norge er et sekularisert samfunn, og i den grad folk er kristne er det mer på et personlig plan. Mitt råd; anse deg og introduser deg som ikke-religiøs/agnostiker/ateist. Det verste du kan gjøre er å ta utgangspunkt i din muslimske bakgrunn og bli fornærmet over kritikk av islam - da faller du automatisk i samme bås som mange muslimer som ikke vil integrere seg. Jeg er 100% norsk og har venninner som er innvandrere, deriblant min nærmeste venninne. Hun er kurder, men hun er ikke religiøs og lever sitt liv som andre norske jenter. Hun har høyere utdannelse, har studert utenlans, dater og har kjærester. Jeg har merket at hun også har litt tilbøyeligheter til å lete seg frem til andre utlendinger for vennskap, men jeg har oppfordret henne til å unngå det - man blir veldig lett en "klikk". Anonymkode: ea523...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #13 Skrevet 21. juni 2018 57 minutter siden, Mona.sof skrev: Jeg sa ikke nordmenn er dårlig . Jeg prøvde å bli kjent med noen mennesker her, men jeg kunne ikke holde kontakten etter det første møtet. I mitt land er det veldig vanlig at jeg møter nye mennesker og går til kafé konsert eller forestilling sammen. Kanskje her i norge har du en annen måte å sosialisere på, men jeg har aldri ment å si noe dårlig Jeg må si meg litt enig med inntrykket TS har fått, hun baserer jo sitt inntrykk på noe. Generelt er jo vi nordmenn ganske lukkede sammenlignet med folk fra kollektivistiske kulturer/land, og det merker man veldig på eksempelvis t-banekulturen vår hvor vi ser ned på mobilen vår og helst vil sitte alene for oss selv. Anonymkode: 25940...6ea 3
Dysnomia Skrevet 21. juni 2018 #14 Skrevet 21. juni 2018 Snakk med folk i området der du bor og engasjer deg i dugnader, bli med på forskjellige arrangementer og skap deg en oversikt over hva du liker å bidra med. Da finner du fort en plass i samfunnet og så lenge du bidrar til å fostre positivitet og en villighet til å lære og ta til deg en annen kultur skal det nok gå kjempefint. En ting som er viktig er å la andre føle at du virkelig har lyst til å være med på det sosiale og det som gjør norge så spesielt ! Nemlig de medmennesklige relasjonene vi har. Lykke til og alt godt med deg !
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #15 Skrevet 21. juni 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må si meg litt enig med inntrykket TS har fått, hun baserer jo sitt inntrykk på noe. Generelt er jo vi nordmenn ganske lukkede sammenlignet med folk fra kollektivistiske kulturer/land, og det merker man veldig på eksempelvis t-banekulturen vår hvor vi ser ned på mobilen vår og helst vil sitte alene for oss selv. Anonymkode: 25940...6ea Vi er som de i andre storbyer/land. Det kreves så mye av oss at vi verner de øyeblikkene vi kan synke inn i vår egen boble. Anonymkode: 8f296...856
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #16 Skrevet 21. juni 2018 1 time siden, Mona.sof skrev: Jeg sa ikke nordmenn er dårlig . Jeg prøvde å bli kjent med noen mennesker her, men jeg kunne ikke holde kontakten etter det første møtet. I mitt land er det veldig vanlig at jeg møter nye mennesker og går til kafé konsert eller forestilling sammen. Kanskje her i norge har du en annen måte å sosialisere på, men jeg har aldri ment å si noe dårlig Hvor gammel er du, og hvor bor du hen da? Om du vil kan vi gjerne snakke litt og bli bedre kjent om vi bor i nærheten av hverandre? Anonymkode: 680f1...2c0
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #17 Skrevet 21. juni 2018 1 time siden, Mona.sof skrev: Jeg sa ikke nordmenn er dårlig . Jeg prøvde å bli kjent med noen mennesker her, men jeg kunne ikke holde kontakten etter det første møtet. I mitt land er det veldig vanlig at jeg møter nye mennesker og går til kafé konsert eller forestilling sammen. Kanskje her i norge har du en annen måte å sosialisere på, men jeg har aldri ment å si noe dårlig Tror nok det å finne venner i Norge er vanskeligere enn i mange andre land, tror vennskap her ikke bare er for å gå på kino, kafe m.m. Venner er mer en del av familien og man stiller 100% opp for de. Derfor yror jeg kanskje det er vanskligere å få annet enn bekjente i førsten, men gi det noen år, så blir bekjente familie. Anonymkode: 33cee...5b5 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #18 Skrevet 21. juni 2018 Nordmenn er kjent for å være vanskelige å bli kjent med. Men etter hva jeg har hørt, så er det beste å engasjere seg i en eller annen forening, en hobby hvor man er en del av en større gruppe osv. Anonymkode: f031d...7d4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #19 Skrevet 21. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nordmenn er kjent for å være vanskelige å bli kjent med. Men etter hva jeg har hørt, så er det beste å engasjere seg i en eller annen forening, en hobby hvor man er en del av en større gruppe osv. Anonymkode: f031d...7d4 Og min utenlandske kjæreste sier det eksakt motsatte. Han kan ikke skjønne hvorfor nordmenn omtales på denne måten. Mulig han har knekt nordmann-koden, ikke vet jeg, men han syns vi er veldig lett å bli kjent med. Det er lett å komme i kontakt med folk, de er genuint interessert i å bli kjent med han og han har en stor vennekrets. Mulig det har noe med hvilket land man kommer fra og hva slags innstilling man kommer med også. Anonymkode: 85781...5eb
Ginavn Skrevet 21. juni 2018 #20 Skrevet 21. juni 2018 6 timer siden, Mona.sof skrev: Jeg kom til Norge for et ar og et halvt år siden. Nå går jeg på skolen for å lære norsk. min mann er fra Bosnia men bodde i Norge mer enn 25 år. Jeg føler meg veldig stresset og engstelig mesteparten av tiden siden alt er nytt for meg. Jeg har allerede ferdig med høy utdanning i fjor ( master degree in international relations), og jeg snakker godt engelsk og fransk. Jeg ønsker å bli integrert i det norske samfunnet og til å møte noen fordomsfri mennesker. Jeg har muslimsk bakgrunn, men jeg er ikke religiøs, men jeg føler meg dårlig når jeg hører noen kommentarer om folk som kommer fra andre land. Jeg vil bare høre fra nordmenn om hva man bør gjøre for å bli oppegående og bidre i samfunnet ? også for å få nye venner ? Å være ærlig tror jeg at norske folk er lite individuelte og har ikke et sosialt liv. Jeg håper det er ikke riktig? Hvis du vil bli kjent med flere bosniere, finnes det veldig mange i Sarpsborg! Jeg synes du skriver veldig bra norsk, og det er hyggelig å lese at du vil bli bedre integrert Det er synd, men ikke overraskende, at du blir møtt med fordommer. Selv er jeg gift med en mann fra Balkan (ikke Bosnia) og nordmenn har fordommer mot området. Dette kan/burde løse seg opp når de blir kjent med deg som individ. Egentlig er du inne på noe i det siste du skriver - det er mye gruppepress i Norge og alle skal passe innenfor samme mal. Andre har kalt Norge den siste sovjetstaten. Å ønske at butikker er åpne på søndager er et stort tabu - her skal det være stengt, fordi man skal på tur, man skal være med familien, man skal være hjemme uten å gjøre noe, eller man skal i kjærka. Du trenger ikke å gjøre mye, synes jeg, da. Jeg har hatt mange kolleger fra utlandet, og det viktigste for meg var at de snakka bra norsk og var trivelige. Ellers er det kanskje viktig å sette seg inn i geografien - hvor er de største byene, noe politikk (statsminister, politiske partier), hva slags mat vi liker og litt historie. Norge har en litt mindre komplisert historie enn hva du finner på Balkan. For meg - 100 % norsk - behøver noen fra utlandet altså ikke å lære å stå på ski, å være med på dugnad (aldri vært med på det selv) eller å la vær å handle på søndager. Det jeg vektlegger er personligheten, ikke hvor norsk du prøver å være. Men om du ønsker deg en bunad fra området du bor i, fordi du elsker Norge, må du gjerne skaffe en - du får lov av meg Jeg vet ikke om jeg vil anbefale å lese kvinneguiden for å forstå nordmenn. Det er mye trolling, mobbing og selvhevdelse her inne og kvinneguiden gir nok ikke et helt riktig bilde av Norge og nordmenn, blant annet er det omtrent et menneskerettighetsbrudd her å ha barnevakt for baby på 5 måneder, fordi den skal være limt fast på mor. Gi faen i dem som har fordommer - ikke bekymre deg for idioter, det er bortkasta tid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå