Gå til innhold

Kan Anders Behring Breivik noengang slippe ut av fengsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I teorien kan han slippes ut etter hvert.

I praksis kommer han til å sitte til han enten stryker med, eller har blitt så gammel og skrøpelig at han kan overføres direkte til et sykehjem. (Håper inderlig han havner på et sted hvor det jobber en brukbar prosentandel med innvandrerbakgrunn.)

Gjest Winza
Skrevet

Håper virkelig ikke det! Ble så glad når jeg hørte at hans endelige anke ble avvist, han skal være taknemlig for at han i det hele tatt får mat og drikke hver dag..

Skrevet
7 minutter siden, Isambard skrev:

Like fullt vil det i praksis være ekspertene som bestemmer om han skal ut. De skal ikke vurdere hva han fortjener, kun om han er farlig. Det kan bli tøft å argumentere for at han er en reelt farlig om 40 år.

Sånn er systemet i Norge, enten vi liker det eller ikke. 

Ja, dessverre. 

Vel vel, trøster meg med tanken på "velkomstkomiteen" som venter dersom han slipper ut en dag. :) 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel, i praksis gjør vi det, du kan redde over 1 menenskelig/år ved å omfordele 10 millioner kroner/år til andre formål som medisnier og behandling  som nektes fordi de er for dyre. 

Vi velger å fremstå som bedre og mer moralske, men under overflaten tas det brutale valg som at abbs liv er mer verdt enn andres. 

Og det er ganske sykt, om en tenker litt :) 

Anonymkode: 0bfdc...968

Om du tror på det så burde du jo tro at du ikke er noe bedre enn Breivik. Du kan jo redde mer enn 100 menneskeliv ved å hjelpe barn i Afrika.  Men mest sannsynlig tror du at du er et bedre menneske enn Breivik og det er jo fordi du skiller mellom det å aktivt ta et liv og det å ikke redde andres liv. 

Anonymkode: aa547...bd9

Skrevet

Akkurat her tror jeg nok norsk rettsvesen har vett, og aldri slipper den mannen løs.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han skulle hatt et skudd mellom øyene...

Anonymkode: 13cc8...3a2

Og nettopp derfor kommer lik aldri han tom å slippe ut, uansett. Så og si hele den norske befolkningen hater han, og ønsker han (forståelig nok!!) død. 

Så han blir nok aldri en fri mann igjen. 

Anonymkode: e7882...f07

• Liker 1
Skrevet

Det er forståelig nok mye følelser i denne saken. Jeg mener likevel han skal ha en objektiv vurdering av samfunnet.

Den dagen han ikke lengre ansees en trussel (etter 21 år) kan han slippes fri. Jeg tviler på at han overlever så lenge i det fri, men det er en annen diskusjon. Jeg tror heller ikke han er i stand til å utføre så mye mer kriminalitet. Hele grunnen til at han ikke ble tatt i forkant var at ingen kjente til han. Nå kjenner hele landet til han.

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis henretter vi ikke folk for å spare penger. 

Anonymkode: 9fb8b...e6c

Nei, vi gjør ikke det - men jeg tror nok ikke jeg er den eneste som har tenkt tanken "hva hvis.....?" Millioner spart, lidelsene pårørende har med å få klaska bilder og nyheter om hans klagemål og sutring i mediene gang på gang etc.

Når det er sagt, så mener jeg at når han først er fengslet, så skal han ha de samme rettighetene som alle andre som sitter inne. Selvsagt.

AnonymBruker
Skrevet

Han kan søke om prøveløslatelse i 2021. Altså om tre år. Om han får det avhenger om vilkårene er oppfylt. Det er det ingen som vet på nåværende tidspunkt.

Anonymkode: 67c40...7bf

Gjest Winza
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han kan søke om prøveløslatelse i 2021. Altså om tre år. Om han får det avhenger om vilkårene er oppfylt. Det er det ingen som vet på nåværende tidspunkt.

Fikk ikke han livstid i fengsel?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Winza skrev:

Fikk ikke han livstid i fengsel?

Det er ikke noe som heter livstid i fengsel i Norge. Heller ikke for ABB.

Han ble dømt til 21 års forvaring med en minstetid på 10 år.

Det vil si at han kan søke om prøveløslatelse etter å ha sonet i 10 år, altså i 2021. Men dersom han fortsatt anses som en trussel vil han få avslag. Men det er det altså ingen som vet med sikkerhet på nåværende tidspunkt.

Han kan søke hvert tredje år etter 2021. Og mediene kommer til å dekke hver detalj av saksbehandlingen av ABBs søknad om prøveløslatelse hver gang. Slik at vi kommer til å måtte leve med denne saken i uoverskuelig fremtid eller helt til han faktisk blir løslatt. Men om han blir det kommer mediene til å flokke seg om han for intervjuer og bokavtaler, så da blir vi ikke kvitt han da heller.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig har ikke noe i mot mennesket Anders Behring Breivik, og selv om jeg synes det hele er en tragedie, er jeg ikke en av de tøffingene som vil «ta saken i egne hender». Jeg håper han blir rettferdig og godt behandlet til han dør.

Anonymkode: 178e0...b28

• Liker 1
Gjest Winza
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg personlig har ikke noe i mot mennesket Anders Behring Breivik, og selv om jeg synes det hele er en tragedie, er jeg ikke en av de tøffingene som vil «ta saken i egne hender». Jeg håper han blir rettferdig og godt behandlet til han dør.

Ingen som har drept mennesker i kaldt blod og som ikke viser noen anger fortjener å bli rettferdig og godt behandlet..

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Winza skrev:

Ingen som har drept mennesker i kaldt blod og som ikke viser noen anger fortjener å bli rettferdig og godt behandlet..

Det mener du :)

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter 2. vk var det vel også gjerne kvinner og barn som fikk gjennomgå. Man klarte jo å tilgi mennene som sendte jødene til konsentrasjonsleirene. Da kan ved vel være at om man ikke tilgir Breivik, i hvert fall lar han få være i fred. 

Anonymkode: aa547...bd9

• Liker 1
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, Winza skrev:

Det er det nedfelte lover som bestemmer, Winza.  Hva vi syns og mener påvirker ikke dette.

La oss bare håpe at Rettsvesenet er fornuftige her, og aldri løslater Breivik...for vår og hans egen skyld.

Jeg tror at ABB aldri ser friheten igjen. 

Skrevet
53 minutter siden, isw skrev:

Det er forståelig nok mye følelser i denne saken. Jeg mener likevel han skal ha en objektiv vurdering av samfunnet.

Den dagen han ikke lengre ansees en trussel (etter 21 år) kan han slippes fri. Jeg tviler på at han overlever så lenge i det fri, men det er en annen diskusjon. Jeg tror heller ikke han er i stand til å utføre så mye mer kriminalitet. Hele grunnen til at han ikke ble tatt i forkant var at ingen kjente til han. Nå kjenner hele landet til han.

Selvfølgelig overlever han ute i det fri. Det var lynsjestemning ang drapsmennene fra Baneheia også. Andersen ble sluppet ut av fengsel for lenge siden. Og så vidt jeg vet, så lever han i beste velgående.  Han overlevde til og med inni i fengselet, sammen med andre mordere og banditter.  

• Liker 1
Gjest Winza
Skrevet
1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Det er det nedfelte lover som bestemmer, Winza.  Hva vi syns og mener påvirker ikke dette.

La oss bare håpe at Rettsvesenet er fornuftige her, og aldri løslater Breivik...for vår og hans egen skyld.

Jeg tror at ABB aldri ser friheten igjen. 

Håper på det, for jeg ville virkelig ikke følt meg trygg i Norge generelt med han fritt rundt i gatene

AnonymBruker
Skrevet

Staten har selv blod på hendene i tilfellet AAB siden de ikke har gitt han den hjelpen han trengte som liten gutt. Da kunne hele greia kanskje vært unngått.

Anonymkode: c2619...627

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Winza skrev:

Håper på det, for jeg ville virkelig ikke følt meg trygg i Norge generelt med han fritt rundt i gatene

Hvorfor ikke?

Anonymkode: 7ee10...542

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...