Gå til innhold

Tenåring som vil tjene penger, men ikke orker å gjøre noe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboers barn på 13 ønsker å tjene penger. Problemet er bare at han ikke utretter stort, dessverre med god hjelp av samboer. Jeg trenger å få beiset og oljet terasse med mer i sommer, og det kunne selvsagt vært kjekt å få en arbeidsvillig ungdom til å gjøre arbeidet. Nå har det seg slik at sønnen til en kollega på snart 17 år kan gjøre arbeidet. Men samboer mener nå det er perfekt for sønnen og at jeg skal betale ham for å gjøre jobben.

Har tidligere erfart at han skulle støvsuge for penger, men da han var ferdig var det masse støv og sand igjen på gulvet. Han skulle rydde løv og lignende i hagen tidligere i vår, men da endte det opp med at faren sto og jobbet og han satt og så på. Og flere lignende tilfeller. Og etterpå gir faren ham penger for utført arbeid. Han skal være her en uke mens far jobber og far mener han kan jobbe med oljing, beising og vask den uka. Jeg er hjemme med baby og kan ikke stå og henge over tenåringen for å passe på at han gjør det han skal. Det er jeg som skal betale, men jeg vil for det for det første være sikkert på at det bir gjort ordentlig, og for det andre at det blir gjort. Kollegas sønn er veldig hendig og arbeidet vil bli gjort ordentlig. Når det gjelder sambos sønn er jeg mer usikker. Er jeg urimelig dersom jeg lar kollegas sønn ta arbeidet i stedet for samboers sønn?

Anonymkode: fa61d...b59

Videoannonse
Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg tenker kanskje den jobben er litt for krevende for en på 13 år, men at det hadde vært god trening for han å få prøve litt med litt veiledning. Kunne ikke 13 og 17-åringen gjort jobben sammen og delt pengene? Da blir det nok gøyere for dem også.

Skrevet
4 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg tenker kanskje den jobben er litt for krevende for en på 13 år, men at det hadde vært god trening for han å få prøve litt med litt veiledning. Kunne ikke 13 og 17-åringen gjort jobben sammen og delt pengene? Da blir det nok gøyere for dem også.

Tror nok ikke den 17-åringen har veldig lyst til å jobbe sammen med en giddalaus lat unge på 13 som garantert bare vil sitte og se på mens han klager.. 

• Liker 33
Skrevet

Du har helt klare krav og forventinger til hvordan arbeidet skal utføres og hvordan resultatet skal bli, dette må du kommunisere tydelig til 13 åringen. Skriv en kontrakt, hvor du tar med at arbeidet skal være utført til oppdragsgivers tilfredstillelse før lønn utbetales. Blir det noe styr her, og 13 åringen eller far syns dette er tull, så kan du jo si at det er helt vanlig at det skrives en arbeidskontrakt, og om ikke 13 åringen kan forholde seg til det, så går jobben til 17 åringen. Du må også ta høyde for at 13 åringen trenger noe opplæring i beising, så sørg for ha det på plass aller først!

Lykke til!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Det blir ikke morsommere for 17-åringen. Må veilede og passe på en 13-åring og så få mindre lønn for arbeidet.

Jeg ville gått for 17-åringen og sagt til samboer at basert på tidligere erfaring vil du ikke gi 13-åringen så mye ansvar. Han får heller ta mindre jobber til å begynne med og så får dere se det an. Kanskje han kan få mer krevende arbeid om noen år når han er mer moden

Anonymkode: 0bcbc...922

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville glatt gitt jobben til 17-åringen.

Anonymkode: 0f075...59e

• Liker 5
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
2 minutter siden, slumkim skrev:

Tror nok ikke den 17-åringen har veldig lyst til å jobbe sammen med en giddalaus lat unge på 13 som garantert bare vil sitte og se på mens han klager.. 

Jobber de sammen skal de utføre like mye arbeid, da skal ikke 13 åringen sitte å se på

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)
På 21.6.2018 den 13.18, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke morsommere for 17-åringen. Må veilede og passe på en 13-åring og så få mindre lønn for arbeidet.

Jeg ville gått for 17-åringen og sagt til samboer at basert på tidligere erfaring vil du ikke gi 13-åringen så mye ansvar. Han får heller ta mindre jobber til å begynne med og så får dere se det an. Kanskje han kan få mer krevende arbeid om noen år når han er mer moden

Det viktigste er at begge står på, at de oppmuntrer hverandre og at de sammarbeider. 

Endret av Jegskulleønskeat
Skrevet

Er det så farlig da om det kanskje ikke blir utført like godt av 13 åringen? Hvis han har glede av det, og faren har glede av det, så er det velg det som teller? Bare det blir gjort, selvfølgelig. Det må jo faren sørg for, og synes du kan la det bli deres problem. Det er vel ikke bare ditt ansvar og du som bestemmer over verandaen?

Se på det som en mulighet til å knytte bånd med 13 åring og sin far og deg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg malte ei lita hytte med fetteren min ifjor. Det var ingen problem selvom jeg var 19 år og han 16 år. Aldersforskjell trenger ikke å ha så mye å si. Det viktigste er at begge står på, at de oppmuntrer hverandre og at de sammarbeider. Vi delte også på lønna. Ingen sure miner for det

Det var dårlig skrevet, beklager det. Det er ikke at han er 13 som er problemet, men at han er lat, lite selvstendig og mangler arbeidsvilje. Da må den andre gjøre alt selv eller mase og "holde han i hånden" konstant og det er ikke så greit. 

Om begge jobber så godt de kan så er det selvfølgelig greit å dele og jobben blir hyggeligere.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Beise OG olje terrassen...? 

Er det ikke enten eller? 

Ville forøvrig latt 17-åringen gjøre det, så ikke jobben må gjøres om igjen til neste år. 

Anonymkode: 22c77...d5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gjerne gitt oppdraget til ham på 13 om jeg hadde vært sikker på at ting ble gjort. Hadde også gladelig brukt litt tid på å lære opp. Men saken er den at om han skal gjøre det så ender det opp med at faren står og jobber hele ettermiddag og kveld. Og jeg gir ikke bort penger til det.

Forslaget om å la 13-åringen jobbe med 17-åringen var ikke så dumt. Jeg kan høre med han på 17. Tenker at den yngste kanskje kan lære litt både praktisk og arbeidsmoral av han som er litt eldre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beise OG olje terrassen...? 

Er det ikke enten eller? 

Ville forøvrig latt 17-åringen gjøre det, så ikke jobben må gjøres om igjen til neste år. 

Anonymkode: 22c77...d5c

Olje terrasse og beise levegg med mer

AnonymBruker
Skrevet

Maling blir penest om det gjøres skikkelig. Verken 13 eller 17 åringer maler fint og nøye. Det er ikke lett å beise terrassegulver pent. Sett jobben til voksne. 

De kan heller vaske biler, klippe plen osv.

Anonymkode: e2591...7d1

Skrevet

En 13-åring må klare å arbeide. Jeg er gammel tante, forstår jeg, men jeg gikk med avisen da jeg var 13. Det var ikke komplisert, men jeg lærte arbeidsmoral og å ha en forpliktelse. Tror flere barn og unge har godt av å jobbe om sommeren, enten det er beising eller vedstabling. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde delt dette arbeidet opp i flere deler og lønnet det etterhvert. For eksempel beise levegg - strøk 1, beise levegg - strøk 2, beise rekkverk - strøk 1, -strøk 2, olje terassen) med betingelse om at arbeidet skal utføres selv (eventuelt med veiledning, men far skal ikke gjøre jobben) og godkjennes av deg før han får tilgang på neste jobb. 

På den måten slipper du å risikere å sette bort HELE jobben til en lat slabbedask av en 13-åring eller å måtte betale for at samboeren din skal gjøre jobben for ham. Samtidig MÅ gutten ta seg sammen og jobbe ordentlig for å få se snurten av noe særlig med penger. Han MÅ gjøre jobben ordentlig på del 1 før han får tilgang til jobb 2 etc. Et trappetrinnssystem, om du vil. Gidder han da ikke å gjøre jobb 1 selv en gang, er det jo bare å sette bort resten av jobben til 17-åringen med svært god samvittighet. 

Du kan også finne opp en aller første jobb som ikke har med terassen å gjøre for å teste hvor ivrig han er på å jobbe seg oppover i det hele tatt før du gir ham noen av terassejobbene. Å støvsuge, stryke duker, luke kjøkkenhagen - hva som helst som er kjedelig nok til at du får testet om det er utsikten til penger eller latskapen som vinner ut. 

Anonymkode: b9a70...c75

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør du det ikke selv? Å forvente at en 13 åring skal klare gjøre en bra jobb på noe sånt er bare dust og du kan faktisk ikke forvente det av en på 17 eller.

Anonymkode: 9307c...5c5

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, slumkim skrev:

Da logger de timene han jobber.

Det kan være 17åringens ansvar. 

Feks;

9-12 ; gunnar jobber.

12-14: gunnar pause.

9-14; Ola 17 jobber. 

Ola får betalt for timer; 5

Gunnar får betalt for timer; 3

En flott utfordring for begge.

Anonymkode: 28f22...365

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gitt jobben til syttenåringen, og jeg ville ikke pålagt ham jobben med å prøve samarbeide med en erfaringsmessig arbeidssky trettenåring dersom han ikke var spesielt interessert i akkurat det. Veldig lite attraktivt å ende opp som barnevakt om man er interessert i å gjøre en effektiv jobb for å tjene penger. 

Du har sikkert lassevis med andre oppgaver til trettenåringen der det ikke er like nøye om og hvordan jobben gjøres. Da kan dere, fortrinnsvis far, ta opplæringsjobben og eventuell masing selv.

Jeg personlig hadde ikke mast og bare latt være betale for jobb han ikke gjorde, men din utfordring blir jo å få far med på dette. Så lenge far vil sabotere ordningen, ville jeg bare holdt meg unna og gitt viktige jobber til andre. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS her

Synes det er flere gode forslag her. Tar det med meg. Utgangspunktet mitt er at jeg ikke ønsker å sette 13-åringen til dette arbeidet for jeg er sikker på at han verken har forutsetning for å gjøre jobben og heller ikke driven som skal til for å gjennomføre. Men pappaen står på sitt, så jeg må nok insistere på å dele det opp, slik en her foreslo. Og legge inn en forutsetning om at gjennomfører han ikke så tilbyr jeg 17-åringen jobben. Jeg skal også forhøre meg med sistnevnte om han kan tenke seg å jobbe med samboers sønn. 17-åringen klarer jobben, han går håndverkslinje på vgs og har gjort lignende oppgaver hos min kollega med veldig fint resultat.

Jeg er enig i at en 13-åring, snart 14, burde klare å ha en liten sommerjobb. Men det er utfordrende når arbeidsvilje og innstilling generelt er på bånn. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...