Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen sparsommelige sjeler har fått lån når dere har spart nok til 600 000 i egenkapital, men er ufør eller av andre grunner har lav inntekt. Hvilken bank fikk dere evt lån i? Spurte min nåværende bank, men de sa blankt nei uten å vurdere det noe mer. Så for meg lån på maks 900k, men gjerne så lite som 500k. 

Svar fra ufør singel eller par er å foretrekke da det er mest relevant. 

Anonymkode: deedc...b7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Effektiv rente for tiden er mellom 2 og 3 %. For 500k betyr minst 10k i året i bare renter. I tillegg skal lånet tilbakebetales. På 20 år blir det 25k i året. Altså 35k pr år, eller 3k pr måned minimum. 

Man sparer husleie, men må i tillegg til lån betale forsikring, kommunale avgifter, avgifter til borettslag og vedlikehold. 

Sett opp et budsjett som viser at du klarer det, også om renta blir høyere. Så presenterer du det for banken. Da kan det tenkes du får et mer positiv svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde EK på 2,2 mill :)  blankt nei i banken på lån siden jeg var uføretrygdet. Du må søke startlån i kommunen din.Det er ikke EK som betyr noe, men betalingsevne på årlige inntekten din

Anonymkode: 287eb...2a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde EK på 2,2 mill :)  blankt nei i banken på lån siden jeg var uføretrygdet. Du må søke startlån i kommunen din.Det er ikke EK som betyr noe, men betalingsevne på årlige inntekten din

Anonymkode: 287eb...2a1

Hvilken bank var det? Og hvor mye ønsket du å låne? Det høres jo helt vilt ut. Er det sånn, så vil det si at jeg aldri kan flytte da. For jeg bor i bolig til 3 mill, har 1 mill i lån. Ønsker å flytte i en mindre leilighet, nærmere sentrum. Men de koster jo ca 3 mill. Og hvis ingen bank vil gi lån til uføre, så går det dårlig. 

Anonymkode: 4693d...3e7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde/har 400.000 brutto i året og er uføretrygdet (NAV trygd + forsikringsutbetalinger). Da jeg skilte meg, hadde jeg ca 900.000 i egenkapital, og fikk med et nødskrik låne 1.7 mill av Dnb. Den eneste grunnen til at de lånte meg pengene, er at jeg har vært kunde der i flere titalls år, og de kunne se hele historikken min og at jeg hadde stålkontroll på økonomien og ikke var noen ødeland.

Jeg slapp å røre sparepengene mine til egenkapital, de 900.000 kom fra boligsalget av boligen jeg delte med eksen.

Sparepengene mine på 200.000 tok jeg og betalte inn på boliglånet nå i våres, da jeg leste denne artikkelen. De var egentlig myntet på oppussing etterhvert, men jeg får heller bo i en litt sliten bolig. Jeg ville heller ha boliglånet litt ned med tanke på kommende renteøkning(er).

Jeg har derfor nå 1,5 mill i boliglån. Har bare ett barn, aldri hatt bil og har ingen andre former for lån.

Anonymkode: 6d90d...7e6

Gjest Nina1975
Skrevet

Er ufør, 310.000 i året, EK 1 mill, kunne få låne 1,2 mill i sbanken. Har vært kunde  i mange år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...