Gå til innhold

positivisme vs hermeneutikk???

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest gjestsomhåperpåhjelp

noen som kan forklare meg forskjellen mellom positivismen og hermeneutikken på en enkel måte?? synes det er så vanskelig så trenger litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
noen som kan forklare meg forskjellen mellom positivismen og hermeneutikken på en enkel måte?? synes det er så vanskelig så trenger litt hjelp.

Ah! Det er ikke så hokuspokus ser du :-)

P. generaliserer, imens H. lar oss gå spesifikt på den enkelte generalisering :-) Akkurat slik som i mange tråder her i forumet skulle man kunne si. Ofte er det generelt man tar som utgangspunkt, med innvendinger fra spesifikke personer - som i seg selv er blandt de generelle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestsomtrengerhjelp

fagboken min ligger på bordet den, og ja jeg har lest mye hvis du ikke tror det.. virket på bemerkningen din som om du trodde jeg ikke hadde lest og at jeg bare var ute etter et enkelt svar.. men skjønner det rett og slett ikke... men skal ikke spørre her jeg hvis det skal være sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
fagboken min ligger på bordet den' date=' og ja jeg har lest mye hvis du ikke tror det.. virket på bemerkningen din som om du trodde jeg ikke hadde lest og at jeg bare var ute etter et enkelt svar.. men skjønner det rett og slett ikke... men skal ikke spørre her jeg hvis det skal være sånn...[/quote']

Men? Nå forstod du det - eller?

P. er det generelle, ikke sant. Og innenfor det generelle så finnes det jo alikevel noe eget - eller hva. Og dette er hva H. lar oss gjøre, å gå på det spesifikke i det generelle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest...

Positivismen er mer forbundet med naturvitenskaplige tenkemåter og hermeneutikken er mer forbundet med humanvitenskapelige tenkemåter. Man snakker ofte om positivismen som forsøker å forklare ting (gjerne bevise dem empirisk og konkret), mens hermeneutikken forsøker å fortolke ting. Positivismen er dermed mer rettet mot det absolutte, mens hermeneutikken mot det relative.

Tok dessuten et søk i google med ordene "hermeneutikk" og "positivisme", og da fikk jeg opp denne lenken som nummer tre, og som du sikkert kan få en del ut av: http://www.hf.uio.no/iks/ariadne/Idehistor...positivisme.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hvis det ikke kan telles, så teller det ikke! :) Slagordet til positivismen. Men også positivismen, i ren tilstand, er forfeilet. Men mange av prinsippene innenfor positivismen er elementære for vitenskap, uten disse blir det lett "synsing" uten substans.

Hermeneutikk er som sagt mer humanistisk. Vitenskap utvikler ikke nødvendigvis linært, men i sirkler. Ny kunnskap forandrer premissene for vitenskapen.

Heldigvis har de fleste fagfelt en kombinasjon av begge retningene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
så h går mer i dybden mener du?

Nja, det skulle man kunne si.

Se for deg dette:

Du sitter med A ( = gitt informasjon, på et generelt nivå - altså det Positivistiske) Generalisering gir jo en pekepinn/rettesnor for hvordan noe er. Alikevel er det også innenfor A en Hermeneutisk del som lar oss gripe fatt i hver enkeltstående/spesifikke del innenfor det generaliserende A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noen stikkord som kanskje kan hjelpe:

Positivismen: utvikling, en slags historisme, kausal årsak- virkningsforhold, forklare, lovmessig, nyttig, virkelig, sikre, erfaring, presis, relatert, ekstrem empirisk,

hermeneutikk: fortolkning, for-.forståelse, del forutsetter helhet og helheten forutsetter delen, tekst/ kontekst, forstå,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest manic

Det er jo faktisk ingen her som kommer med en enkel forklaring da. Alt er jo typisk lærebokfraser. Jeg forsto det slik at personen ville ha en enkel forklaring med enkle ord som er lettere å forstå, han har sikkert lest om den hermeneutiske sirkelen og for-forståelse i læreboka si.

Jeg synes også slike begreper er vanskelige og klarer ikke helt å komme med enkel forklaring men jeg kan prøve meg på hermeneutikk :

Eh ;) Tenk deg at du at du har bodd i utlandet noen år og kommer hjem til Norge og slår opp på vg-sine fotball-tabellsider. Da må du nesten ha litt grunnleggende kunskaper om reglene i norsk fotball, vite hvordan vg rangerer ulike spillere etter antall scoringer osv. Du må forstå fotballsjargongen og reglene i Norge for å forstå hva vg vil fortelle, ha lest vg før, kjenne til fotball osv. Da forstår du helheten. Delene sier noe om helheten og helheten sier noe om delene, og både helhet og del er viktig innenfor hermeneutikken.

Dette var kanskje ikke så bra, men jeg prøvde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snerpete?

Prøver et eksempel jeg også:

Hva er årsaken til at enkelte barn gjør det dårlig på skolen?

Positivismen vil kanskje forklare dette med for mye TV-titting og måle hvor mange timer barn ser på TV og hvor godt de gjør det på skolen. Finner de at mange barn som ser mye på TV også gjør det dårlig på skolen, vil de kunne konkludere med at det at noen barn gjør det dårlig på skolen (virkning) skyldes for mye TV-titting (årsak).

En hermeneutisk tilnærming vil se på helheten; barnets livssituasjon; hvordan barnet har det hjemme (hvor mye oppfølging barnet får), hvordan læresituasjonen på skolen er (støy fra medelever), muligheten for dysleksi, motivasjon etc etc.

Her kan man også finne at barn som gjør det dårligere på skolen også ser mye TV, men det kan igjen skyldes dårlig oppfølging fra foreldrene og/ eller lærevansker og/ eller liten motivasjon. Det er her dette med sirkel og horisont kommer inn.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...