Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det muligens et tegn på at sensor ikke har gjort en super jobb med retting av eksamen når en gruppe på 25 elever alle får 4?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er det. Men flertallet av elevene har neppe grunn til å klage. Tenker skolen å gjøre noe med det?

AnonymBruker
Skrevet

Ved retting av eksamen er det alltid to sensorer. Høres veldig rart ut det du beskriver, men at to sammen skal ta lett på det.. nei, den kjøper jeg ikke! Tull eller bare tilfeldigheter! 

Anonymkode: 116f0...83e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sensorer er bare mennesker de også, og det er klart det er forhold knyttet til den aktuelle sensoren som vil ha betydning for karaktersetting. Om det vil ha noe for seg å klage vet man jo ikke. Det er jo ikke sikkert at besvarelsen din er mer enn en 4'er hos en annen sensor heller. 

Nå går jeg høyere utdanning og har også sett hvor forskjellig poengsum to sensorer kan gi samme deloppgave i et eksamenssett, til tross for at oppgaven er veldig rett frem og har en sensorveiledning der det eksplisitt står hva som gir poeng og hvor mye poeng det gir. Sensurering er ikke spesielt godt kvalitetssikret som mange ønsker å tro. 

Anonymkode: e7497...c82

Skrevet

Det blir ikke noe klaging, det var bare meg som syns det var litt rart..!

AnonymBruker
Skrevet

4 kan være så mangt, husk på det. Det kan være alt fra en veldig svak firer, som grenser mot en treer, til en veldig sterk firer som grenser mot fem. 4 er den videste karakteren på skalaen. 

Anonymkode: 79d45...446

AnonymBruker
Skrevet

Alle 25 får 4?

Ja, da er det noe som stusser!

Hvilket fag er det snakk om?

Her har tidligere både kollega og meg hatt sensur på samme eksamen, da har vi også diskutert oss fram til karakter.

Anonymkode: 34e55...7c2

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo uvanlig, men ikke umulig. Her må vel hver enkelt elev føle på det selv, hvorvidt en firer er passende. Er det "opplagt" at noen har blitt feilbedømt, enten den ene eller andre veien, kan man jo klage. 

Anonymkode: 6af31...895

Skrevet
6 timer siden, Noldus skrev:

Er det muligens et tegn på at sensor ikke har gjort en super jobb med retting av eksamen når en gruppe på 25 elever alle får 4?

Det er jo minst to som skal være enige om karakteren. 

Karakter 4 representerer jo et visst spenn i kunnskap og forståelse. Man kan gjengi fagstoffet, men i bare noe grad anvende fagstoffet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...