Gå til innhold

Sparer du til noe spesifikt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva sparer du til, og hvor mye legger du av per måned til det? Har det måttet gå på bekostning av andre ting du brukte å unne deg, eller påvirker det ikke økonomien/livet ditt nevneverdig? :)

Tenkte å begynne å spare til bryllup. Min. 5000 kr per måned. Tror ikke det vil gjøre store innvirkninger, annet enn at jeg må slutte å kjøpe klær jeg ikke trenger. Har for mye klær allerede, blir bare med en shoppestopp en stund.

Anonymkode: 58e12...2af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sparer til en bil til.  Gidder ikke låne penger til det.

Går ikke på bekostning av noe annet. Penger til overs går dit.

AnonymBruker
Skrevet

Har en buffer som jeg ikke vil røre. Og i mellomtiden sparer jeg til en tørketrommer, ny mobil (min er 8 år gammel), reise til utenlandsbryllup som gjest, og en ny veranda.

Anonymkode: ac10a...80c

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp tømt sparekontoen min pga kjøp av ny fiolin. Nå sparer jeg til reiser. Har tre ulike kontoer som jeg hver måned overfører penger på (1000 kr på hver konto.) Den ene er min årlige felespilletur til Skottland, den andre kontoen er for årets jentetur til en ennå ikke bestemt storby, den andre er for en storbytur jeg og mannen skal ta sammen.

Anonymkode: 997d9...93a

AnonymBruker
Skrevet

Sparer til enebolig. 14 000 i måneden pluss nedbetaling av eksisterende boliglån. Regner med å være i boks om rundt 2 år. 

Anonymkode: ca576...927

AnonymBruker
Skrevet

Sparer i aksjefond for høyest mulig avkastning.

Anonymkode: 83be0...1e6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp tatt 200.000 av sparepengene mine og nedbetalt på boliglånet, pga den kommende renteøkningen.

På senvinteren tok jeg også 60.000 fra bufferkontoen min til å betale for 2 kosmetiske operasjoner, samt en rørleggerjobb jeg måtte ha i leiligheten. Da ble bufferkontoen redusert til 40.000, og jeg driver nå og sparer den opp til 100.000 igjen. Foreløbig er den bare på 46.000, for jeg har unnet meg litt ekstra her og der i det siste og ikke så mye til sparing. Men spares skal det. Føler meg mest komfortabel når bufferkontoen er på såpass som hundre tusen. Det er ca fire netto månedslønner. Man vet aldri hva som kan skje.

I tillegg sparer jeg på en egen konto for å kjøpe en Miele vaskemaskin tidlig neste år. Badene i borettslaget skal totalrenoveres, og da blir badekaret kastet ut til fordel for dusj, sånn at jeg får plass til vaskemaskin for første gang. Nå må jeg bruke vaskekjelleren i blokka. Skal bli godt med egen vaskemaskin i leiligheten, og slippe å løpe opp og ned tre etasjer til vaskekjelleren. Jeg har bestemt meg for Miele vaskemaskin da disse gjerne har en levetid på over det dobbelte av mange andre merker, brukstid på opptil 20 år eller mer. Så de er verdt pengene.

Så vaskemaskin og bufferkonto er det det spares til her nå.

Ferie blir det ikke. Jeg reiser ikke på ferie, da jeg er uføretrygdet og ikke får feriepenger. Kunne spart til ferie, men prioriterer andre sparemål istedet.

Anonymkode: 0a02c...5be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sparer 4000 hver måned. 3 av de til ferie. Resten for å bygge opp buffer. 

Anonymkode: bf95c...05e

AnonymBruker
Skrevet

Vi har spart til oppussing av bad, men er nå ferdige og skal pusse opp :) Så nå sparer vi til evt uforutsette utgifter og lengre ferier.

Anonymkode: 46a2f...cbf

AnonymBruker
Skrevet

Enebolig, 13000 i mnd.

Anonymkode: cc62a...68e

AnonymBruker
Skrevet

sparer til et lengre opphold i utlandet, der jeg samtidig må ta høyde for at leieinntektene her hjemme ikke vil dekke utgiftene jeg betaler på boliglån. Sparer ca 3000 i mnd, men kommer til å øke til 5000 i mnd. Iår blir det dermed ingen ferie, mindre alkohol og jeg har også shoppestopp (nesten,). Det føles herlig med shoppestoppen, jeg har og hatt altfor mye impulskjøp av klær som deg TS. De få plaggene jeg skal kjøpe iår blir derfor kun kvalitetsplagg jeg samtidig virkelig trenger.

Anonymkode: 10a65...7dd

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sparer til enebolig. 14 000 i måneden pluss nedbetaling av eksisterende boliglån. Regner med å være i boks om rundt 2 år. 

Anonymkode: ca576...927

14 tusen? Hvordan klarer du det? Er dere to om det spare prosjektet ? Any tips her? :)

Anonymkode: 6f803...274

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp tatt 200.000 av sparepengene mine og nedbetalt på boliglånet, pga den kommende renteøkningen.

På senvinteren tok jeg også 60.000 fra bufferkontoen min til å betale for 2 kosmetiske operasjoner, samt en rørleggerjobb jeg måtte ha i leiligheten. Da ble bufferkontoen redusert til 40.000, og jeg driver nå og sparer den opp til 100.000 igjen. Foreløbig er den bare på 46.000, for jeg har unnet meg litt ekstra her og der i det siste og ikke så mye til sparing. Men spares skal det. Føler meg mest komfortabel når bufferkontoen er på såpass som hundre tusen. Det er ca fire netto månedslønner. Man vet aldri hva som kan skje.

I tillegg sparer jeg på en egen konto for å kjøpe en Miele vaskemaskin tidlig neste år. Badene i borettslaget skal totalrenoveres, og da blir badekaret kastet ut til fordel for dusj, sånn at jeg får plass til vaskemaskin for første gang. Nå må jeg bruke vaskekjelleren i blokka. Skal bli godt med egen vaskemaskin i leiligheten, og slippe å løpe opp og ned tre etasjer til vaskekjelleren. Jeg har bestemt meg for Miele vaskemaskin da disse gjerne har en levetid på over det dobbelte av mange andre merker, brukstid på opptil 20 år eller mer. Så de er verdt pengene.

Så vaskemaskin og bufferkonto er det det spares til her nå.

Ferie blir det ikke. Jeg reiser ikke på ferie, da jeg er uføretrygdet og ikke får feriepenger. Kunne spart til ferie, men prioriterer andre sparemål istedet.

Anonymkode: 0a02c...5be

Oi da er du meget flink å klare å spare så mye som i uføretrygdet. Hvor mye får du i uføretrygd? Har du noe utbetaling fra forsikring som hjelper på? 

Jeg har vurdert om jeg bør ha en sånn foridkirng da jeg kun jobbe som vikar for tiden og tenker å gjøre det i hvertfall en stund fremover...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi da er du meget flink å klare å spare så mye som i uføretrygdet. Hvor mye får du i uføretrygd? Har du noe utbetaling fra forsikring som hjelper på? 

Jeg har vurdert om jeg bør ha en sånn foridkirng da jeg kun jobbe som vikar for tiden og tenker å gjøre det i hvertfall en stund fremover...

Mer enn jeg har i lønn, tydeligvis. «Det skal lønne seg å jobbe», vel....... 

Anonymkode: 17224...c4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Bufferkonto til renteøkningen. Jeg går på minstesats på AAP og om renten går over 4 prosent så begynner det å bli trangt. Det ønsker jeg å forhindre. Det står 10.000 der og føler meg ikke komfortable før det står minst 100.000 der. 

2. Jeg har en konto til alle variable utgifter som kommer nå og da. Kontigenter til barnet mitt sin fritidsaktiviter, lisensen, og annet. 

Hva det går på bekostning av? Tja, renteøkningen som er nevnt og behovet for å øke bufferkontoen går på bekostning av ferie. Jeg har drømt om å ta med barnet mitt på ferie og det hadde vært så koselig, men det blir utsatt litt til nå. 

Anonymkode: 2823f...a9d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer i fond, for fremtidig avkastning som kan være en liten tilleggsinntekt for fremtiden

Sparer også for fremtidige utbedringer på brl leiligheten, blir jeg boende her, så vil jeg kanskje ha et nytt bad om 10-15-20 år, dette blir alså ikke tatt av borettslaget her. 

Anonymkode: 741ea...245

AnonymBruker
Skrevet

Sparer opp bufferkontoen som jeg vil skal være minst 100.000.Har tatt  mye av den ifbm oppgradering av el-anlegg/bad/kjøkken på hytta de siste tre årene, så kontoen er bare på 65.000. Sparer IPS for å kunne gå av med pensjon tidligere, pga partner som er eldre enn meg. Sparer også ved å ha hard nedbetaling på huslånet (det er nedbetalt om ett år) for å ha slingringsmonn til nyere bil og en litt større båt enn vi har nå. 

Anonymkode: 21cc7...c1c

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sparer opp bufferkontoen som jeg vil skal være minst 100.000.Har tatt  mye av den ifbm oppgradering av el-anlegg/bad/kjøkken på hytta de siste tre årene, så kontoen er bare på 65.000. Sparer IPS for å kunne gå av med pensjon tidligere, pga partner som er eldre enn meg. Sparer også ved å ha hard nedbetaling på huslånet (det er nedbetalt om ett år) for å ha slingringsmonn til nyere bil og en litt større båt enn vi har nå. 

Glemte svare på alt: sparingen gjør at jeg nedprioriterer kleskjøp /pynteting/stadig utskifting av møbler, men jeg føler ikke at det er et stort offer. Ville vært verre om vi ikke tok oss råd til å reise litt. 

Skrevet

Jeg sparer i banken for å ha penger om noe ryker, ferie osv..

Hjemme sparer jeg mynter i et syltetøyglass for å ha kontanter når barna i nabolaget selger lodd :) 

AnonymBruker
Skrevet

Sparer penger til oppgradering av bolig, ferier, ny bil etterhvert, større framtidige utgifter (som kommer med barn som gjerne vil konfirmeres, lappen etc).

Setter av 5000 kr/mnd.

Anonymkode: 1c2b3...9dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...