Gå til innhold

Altfor høy strømregning. Og dette har blitt trukket i tomt hus.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en liten enebolig som bruker alt for mye strøm. Den er ca 10 år gsmmel og ca 100 kvm. Kvartalsvis ligger strømregningen på ca 13.000 kroner. Nå prøver vi å finne en grunn til hvorfor vi har så høyt forbruk men finner ikke svar. Hatt elektriker men de finner heller ikke noe. 

Nå har vi hatt en 10 dagers ferie og huset har stått tomt. Allikevel har det blitt brukt 170 Kw på disse dagene. Da er faktisk fe fleste Ledninger trukket ut. Hvordan går dette an? Og er det mye på 10 dager synes dere? I tomt hus ....

Anonymkode: 769d5...495

Videoannonse
Annonse
Gjest HanenIFlokken
Skrevet (endret)

Har du en gammel varmtvannstank så trekker den litt strøm på 10 dager :)

Varmekabler? 

Fortell hva som har stått på da :)

170kw vil si 150-170 kr for strøm og nettleie. 

Endret av HanenIFlokken
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt vanskelig for å tro at det går med så mye strøm. 13000kr i kvartalet vil si at dere bruker rundt 6kW i snitt hele tiden både dag og natt. Det er veldig mye. Har dere mange ovner og varmekabler på? El-bil?

170kW over 10 dager er ikke helt urealistisk selv om dere har vært bortreist. Da har dere hatt ting som bruker ca. 700W i snitt. Det kan være så enkelt som noe varme du har glemt å skru av. Ellers må du se på andre ting:

Varmtvannstank bruker gjerne 70W i snitt på å vedlikeholde varmen.

Kjøleskap bruker i snitt kanskje 50W, fryser 60W.

Ventilasjonsanlegg trekker også litt hvis dere har det. Noen ventilasjonsanlegg har også varmekolbe hvis jeg ikke tar feil.

Så er det alle de andre småtingene som bredbåndsmodem, TV i standby, noen lys som har stått på, en mobillader som ikke er dradd ut osv.. det blir gjerne noen små watt her og der. Jeg vil tippe det finnes en logisk forklaring på det.

Anonymkode: ef425...990

AnonymBruker
Skrevet

I min leilighet på 40 kvm brukte jeg 50 kWt per døgn, så 17 kWt i et "tomt" HUS per døgn syns jeg er normalt.

Anonymkode: 4cded...2a2

AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, sannsynligvis vvb/varmekabler.

En elektriker kan legge inn en strømovervåker over natten, da får dere opp en detaljert oversikt over strømforbruket/peaks time for time o.l.

Anonymkode: 8bd36...717

AnonymBruker
Skrevet

Kjøleskap, fryser, varmekabler, varmtvann, varmepumpe? Mange glemmer at varmepumpa faktisk bruker strøm.

Anonymkode: d0279...e07

AnonymBruker
Skrevet

Elektriker har sjekket alt hos oss og sier at kngenting drar mer strøm enn normalt. 

Når vi var bortreist nå var absolutt ingentkng av varmekabler eller andre slike ting koblet til. Alt av stikkontakter var uten forutenom varmtvannsbereder og kjøleskap osv. 

Anonymkode: 769d5...495

Skrevet

Synes det høres helt normalt ut..

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi hatt en 10 dagers ferie og huset har stått tomt. Allikevel har det blitt brukt 170 Kw på disse dagene. Da er faktisk fe fleste Ledninger trukket ut. Hvordan går dette an? Og er det mye på 10 dager synes dere? I tomt hus ....

Regner med du mener 170 kWh. 

På ti dager blir dette 17 kWh per døgn. En varmtvannsbereder trekker typisk rundt 2-3 kWh per døgn når det ikke brukes varmtvann. Da er vi nede i 15 kWh per døgn. Et raskt søk på kjøleskap på Elkjøp viser at et nytt kjøleskap i dag kan trekke 150 kWh/år. Dette gir i snitt 0,4 kWh per døgn, altså nærmest ingen ting.

Dette gir da gjennomsnittlig konstant 625 watt per time. Avhengig av hva som faktisk var tilkoblet strøm mens dere var bortreist høres dette litt i overkant ut. Smådingser som bredbåndsruter, kabeltv-dekoder i standby etc trekker max et par hundre watt. Det er fortsatt et stykke opp til 600 watt.

Hvis dere er over på automatisk avlesning av strømmåleren kan du logge inn på nettsiden til stømleverandøren og sjekke forbruket per time. Da kan du se om det er noen dager eller tidspunkt som skiller seg ut.

Anonymkode: e1251...787

AnonymBruker
Skrevet

Har du fått AMS-måler (som avleser automatisk) så finnes det en knapp på den der du kan trykke for å se det reelle forbruket i sanntid. Slå av alle sikringene og se at den går i 0. Legg så inn en og en sikring og se hvilke kurser som trekker mye strøm. En gammel varmtvannsbereder eller varmekabler kan etter hvert trekke mer enn normalt da kvaliteten kan forringes. 

Eventuelt kan du logge inn på min side hos strømleverandøren din for å se forbruket.  

Anonymkode: 87cc7...94f

Skrevet

Jeg synes ikke det var så mye. Vi har bolig på drøyt 140 i primærrom, og har sånn ny type automatisk strømmåler. Bor i Oslo og har Hafslund som nettleverandør, så har da lastet ned Hafslund-appen, og der kan vi følge strømforbruket time for time, hver dag, måned og året rundt

På de varme dagene nå nylig, selv om vi ikke var hjemme (evnt bare dusjet om morgenen og ikke noe mer), gikk det 20-30 kWh pr døgn. Dette er da varmekabler på badet (lite bad, varmekablene lavt på), kjøleskap, fryseboks, og annet som står på, eks ruter. 

Vi kan i appen også tydelig se endringer rett etter at vi dusjer om morgenen (varmtvannstanken), når vi lager middag, på kalde dager hvor vi skrur på noen ovner osv.

Hadde ikke vi hatt peis i vinter da det var kaldt, kunne vi lett landet på 13000 kWh på et kvartal, men med mye (!) fyring i peisen brukte vi rundt 6500 kWh på første kvartal. Hittil i juni svinger dagsforbruket mellom 20 og 45.

Hvis du bor en plass med samme måler kan jeg anbefale å laste ned tilsvarende app og følge strømforbruket hvis mulig, det går nesten litt sport i å følge med og prøve å være bevisst :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...