Gå til innhold

Hjelp sletting av gjeld

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har et inkasso på 30 000. Har en deltidsjobb hvor jeg noen ganger tjener over sosialsatsen og får hjelp av sosialen til å dekke de siste kronene i utgiftene mine noen av månedene. Slik har det vært i 2 år, og jeg har betalt inkasso 200 kroner måneden men den stiger bare mer og mer

Nå vil jeg begynne på videregående til høsten. Da får jeg sosialstønad av NAV mens jeg går 100% på skole. 

Nå har jeg fått 20 000 i ferie og skattepenger, og ønsker virkelig å bli kvitt mitt inkasso og starte med blanke ark. 

En venninne foreslo at jeg kunne prøve å inngå en avtale med inkassobyrået, hvor jeg tilbyr de 20 000 hvis de kan slette de resterende 10 000.

Jeg vet ikke om dette er realistisk, men vet at det er flere som har fått dette til (dog handlet det om større beløp) 

Jeg skal gå på VGS i 2 år og vil ikke ha mer enn 200 å betale i måneden, og etterpå skal jeg på høyskolen i 3 år og kan fortsette å betale ikke mer enn 200.

Har noen erfaringer eller tanker om hvordan jeg kan gå fram med dette til inkassobyrået? Tips til hvordan jeg kan få til en avtale og hvordan jeg kan gå fram? 

Anonymkode: d3bc4...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke noe å tape på å kontakte dem, men hvis du sier at du har 20 000 tilgjengelig nå, så er det jo ikke sikkert at de er villige til å ettergi noe. Si heller først at du lurer på det er mulig å endre den nåværende avtalen. Kr 200 per måned er jo ingenting. Som du sier; det er ikke en gang nok til å betale ned på gjelden. Foreslå at du kan øke beløpet vesentlig mot at de kutter i rentesatsen eller ettergir noe av selve gjelden. Når du har fått dem på gli, så kan du tilby 20 000 med en gang.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er Lindorff som har saken din så sier jeg masse lykke til.

Jeg hadde sak der i fjor og sendte mail og spurte om de kunne ettergi noe mot at jeg da betalte ut alt jeg skyldte, men de så ingen grunn til det fordi de trakk bare av lønn/trygd. 

Ellers har jeg truffet på hyggelige mennesker i de forskjellige inkassoselskapene (jeg hadde mye drit som har hopet seg opp i mange år) og det er som du sier, TS, det bare baller på seg. Det blir aldri ferdig.

Jeg ville prøvd det Testosteron forelsår - at du kontakter de og spør om du kan få ettergitt noe mot at du betaler hele den summen, men at du da ikke sier at du har akkurat 20 000,- Ikke før de har kommet med et forslag først i hvert fall. 

Anonymkode: cff96...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

Dette er nye ting og nye ord for meg. Å ettergi vil si det samme som å kutte da eller? 

Jeg tenkte å kanskje si at jeg har et familiemedlem som kan tilby 20 000 for at jeg skal bli gjeldsfri (dermed er det jo ikke mine penger det er snakk om). Hvis ikke de vil gå med på det får de heller ikke de 20 000 

Det er ikke Lindorf men Svea. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med ikke låne penger man ikke har...

Anonymkode: 394b6...135

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenkte å kanskje si at jeg har et familiemedlem som kan tilby 20 000 for at jeg skal bli gjeldsfri (dermed er det jo ikke mine penger det er snakk om). Hvis ikke de vil gå med på det får de heller ikke de 20 000

Med mindre du har tenkt å gå på sosialstøtte resten av livet vil de på et eller annet tidspunkt kunne kreve trekk fra lønn. Det vil derfor lønne seg for dem å si nei til de 20 000 slik at beløpet stiger enda mer fram til da.

Anonymkode: 51c78...3ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du få NAV til å forhandle for deg?

Anonymkode: dbe64...8aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du er i stand til å gå skole.. så må du jo også være i stand til å jobbe... 
Betal ned 20.000 kr med en gang, få deg en sommerjobb/deltidsjobb og betal ned resterende beløp.

Anonymkode: c0c4b...24c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Umoralskt ikke betale tilbake det en skylder. Blir stempla for alltid. Blir nok ikke lett å få lån senere av det. Betalingsviljen er jo på bunn her.

Anonymkode: cab14...971

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg betaler det jeg har hatt mulighet til å betale. Jeg har en deltidsjobb, har søkt om 100% stillinger det siste året for å øke inntekten min men jeg får ikke napp. Velger da å begynne på utdanning for å være mer ønsket i arbeidsmarkedet i framtiden.

Når det kommer til inkassoet har jeg lånt det beløpet til noen andre jeg hadde stor tillit til skulle betale meg tilbake innen det året var gått. Det skjedde ikke. Så jeg behøver ikke høre hvor dumt det er o.l for dette vet jeg veldig godt. Nå er jeg i denne situasjonen og ønsker å gjøre det beste ut av det. 

De vil få de 20 000 uansett, jeg er bare ute etter å kunne betale minst mulig. Hva jeg skal si og hvordan gå fram? Hvis noen vet selv eller har erfaring med dette hadde jeg satt pris på svar fra deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ingenting å tape på å spørre :) Jeg har vært i samme situasjon, bare at jeg hadde flere saker. De eneste jeg slet (og fortsatt sliter) med å forhandle med er Lindorff. De andre godtok reduksjon, og virket villige til å hjelpe. Feks. hadde jeg en sak å 20.000 som ble redusert til 15.000. Og en sak på 14.000 som ble redusert til 6.000. 

Skriv ned budsjettet ditt etter du blir student, slik at det vises at du da bare vil ha 200 kr å betale per måned. Spør om de kunne vært villige til å redusere noe av beløpet, du har 20.000 nå i dag som du kan bruke på å nedbetale, spør ydmykt om det finnes noen mulighet for å få saken helt oppgjort med de 20.000. Kanskje sier de at du må betale i 5 måneder til etter dette, men jeg vil heller tro de gjør det meste for å få saken ute av verden.

Anonymkode: 68178...12e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Dette er nye ting og nye ord for meg. Å ettergi vil si det samme som å kutte da eller? 

Det er ikke Lindorf men Svea. 

Lyv aldri for et inkassoselskap, den typen løgn du her tenker å pressentere avsløres lett. 

Fortell heller aldri i innledende fase hvor mye penger du har til rådighet. Det blir som å gå inn i en budrunde å si du har 3 mill til megleren, når boligen er priset til 2,5 mill. 

Ring inkassoen. Fortell situasjonen din med at du har betalt kr. 200 i siden x dato, og at det er beløpet det ser ut til at du fortsatt vil kunne betale, med mindre dere kan forhandle dere frem til en avtale nå som du kan klare å inngå med et ekstrabeløp du uventet har fått tilgjengelig. Spør om de er villig til å komme deg i møte for å få til en avtale og i tilfellet hvilket beløp de da kan tilby deg for å bli ferdig med saken. 

Når de kommer med et beløp, så ser de om det er mer eller mindre enn det du kan betale, og forhandler der og da dersom beløpet er høyere enn det du kan betale. Får du et lavere beløp så godtar du umiddelbart. 

Be om å få tilbudet skriftlig på epost når de ringer deg tilbake med et tilbud du kan akseptere, og vær rask med å svare skriftlig at du godtar tilbudet, først da har du en bindende avtale. 

Lykke til. Fortell oss gjerne hvordan det gikk når avtalen er i box.

Anonymkode: 1c27a...01b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Får du ikke storstipend i august som du kan betale de resterende 10 000 med?

Anonymkode: cc1b6...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer jo storstipend i august. 

Anonymkode: 43561...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Umoralskt ikke betale tilbake det en skylder. Blir stempla for alltid. Blir nok ikke lett å få lån senere av det. Betalingsviljen er jo på bunn her.

Anonymkode: cab14...971

Nei, man blir ikke stempla for alltid. Og jo, man får lån senere så lenge man har betalt det som man skyldte og har inntekt til å betjene lån. 

Ser det er en annen AB som også har dårlige erfaringer med Lindorff. De er skikkelig stramme.

Jeg har fått ettergitt masse tidligere. Jeg hadde en regning på 22 000 som hadde vokst til mye mer, og når jeg kom til penger så jeg fikk gjort opp for meg så fikk jeg ettergitt mer enn hovedstol var på. 

Anonymkode: cff96...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg skal gå på videregående og tar ikke lån av lånekassen da, får sosialstønad for å dekke utgifter. Så ingen stor stipend nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lyv aldri for et inkassoselskap, den typen løgn du her tenker å pressentere avsløres lett. 

Fortell heller aldri i innledende fase hvor mye penger du har til rådighet. Det blir som å gå inn i en budrunde å si du har 3 mill til megleren, når boligen er priset til 2,5 mill. 

Ring inkassoen. Fortell situasjonen din med at du har betalt kr. 200 i siden x dato, og at det er beløpet det ser ut til at du fortsatt vil kunne betale, med mindre dere kan forhandle dere frem til en avtale nå som du kan klare å inngå med et ekstrabeløp du uventet har fått tilgjengelig. Spør om de er villig til å komme deg i møte for å få til en avtale og i tilfellet hvilket beløp de da kan tilby deg for å bli ferdig med saken. 

Når de kommer med et beløp, så ser de om det er mer eller mindre enn det du kan betale, og forhandler der og da dersom beløpet er høyere enn det du kan betale. Får du et lavere beløp så godtar du umiddelbart. 

Be om å få tilbudet skriftlig på epost når de ringer deg tilbake med et tilbud du kan akseptere, og vær rask med å svare skriftlig at du godtar tilbudet, først da har du en bindende avtale. 

Lykke til. Fortell oss gjerne hvordan det gikk når avtalen er i box.

Hvordan kan de avsløre? Har de tilgang til min kontooversikt? 

Jeg er helt uviten på disse tingene, så å få det inn med teskje setter jeg pris på!

Men la oss si jeg ringer og sier jeg vil forhandle og lurer på hva de kan tilby, så spør de meg hva jeg har hva svarer jeg da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan de avsløre? Har de tilgang til min kontooversikt? 

Jeg er helt uviten på disse tingene, så å få det inn med teskje setter jeg pris på!

Men la oss si jeg ringer og sier jeg vil forhandle og lurer på hva de kan tilby, så spør de meg hva jeg har hva svarer jeg da? 

Skattepengene har du ikke fått, du vet ikke enda hvor mye du får fordi skatteetaten skal behandle skattemeldingen din før de kommer frem til om forslaget til skattemelding blir slik den var satt opp. Feriepengene har du fått dem? 

Dermed kan du svare at du sannsynligvis får en del penger å betale ned med men vet ikke hvor mye, enda. Du tar også telefonen før du får skattepengene, slik at du slipper å lyve. 

Hvordan inkassobyråene arbeider, er interne rutiner man ikke legger ut på nettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...