AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #1 Skrevet 20. juni 2018 Kjenner jeg skikkelig forbanna nå og må bare få det ut. I det siste har jeg vært vikar i mange ulike barnehager, men det skal sies at jeg har jobbet i barnehage før. Denne ranten gjelder småbarnsavdelinger. I vikarjobben har jeg virkelig fått innblikk i hvor ulik en barnehage kan være fra en annen og her er det virkelig store forskjeller! Det som gjør meg så sint er hvordan de voksne ofte kan være de største pådriverne for mer hyperaktivitet og mer støy! Slik jeg ser det, blir de yngste barna overveldet av alle inntrykkene og klarer ikke lenger å anvende det de har lært, som for eksempel hvordan man leker sammen. Resultatet er masse krangling, gråt, korte lunter og kjeft fra de voksne. Men for pokker, tenker jeg, det la de voksne virkelig opp til selv! Og så kjefter de på barna for at de agerer og reagerer (på en klønete måte såklart, men dette er tross alt små barn!!!) på stemningen som de voksne setter?!?! Det er skikkelig urettferdig å kjefte på lille Ole fordi han løper veggimellom, skriker, hyler og dytter (i kampens hete fordi han ville noe), når de voksne har tatt initiativ til å leke bjørnen sover, høre på en helt annen sang på full guffe på stereoannlegget, løpe frem og tilbake, hoppe på tjukkassen, skrike og hyle og leke med *ekstra spennende leke som er spesiell for den barnehagen*. Og alt dette på en gang, i samme rom?!?! Herregud, jeg blir sliten bare av å skrive det. Og jeg vet at når jeg blir sliten av for mange inntrykk blir jeg enten trøtt eller irritert. I begge tilfeller vet jeg at det hjelper å trekke meg litt tilbake. Men barna? Stakkars, de er helt sjanseløse ;( Anonymkode: d3833...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #2 Skrevet 20. juni 2018 Dette er desverre min erfaring også. Og ved feks utetid, der de små etter en hvil hadde vært klare for å utforske, mulighet til å ta ting i sin egen tempo så blir de bare plassert i hver sin vogn og må se på de som er stødigere til å gå og "klarer seg selv" leke. Og så vanvittig mye kjefting, gjerne på barn som ikke har startet noe selv men blitt dratt opp eller med av voksne samt voksne som ikke klarer å møte små barn på følelsene sine. ("Nei vel klarer du ikke å si hva det er men bare griner så får du ha det så godt" var noe som traff meg mest denne uken og gitt meg vondt i magen.) Altfor mange voksne på altfor få barn, og altfor mange voksne uten innsikt til hvordan de selv håndterer situasjoner eller initierer. Og selvsagt finnes det heldigvis flotte bhg også, men det hjelper ikke de som er tapperene i bhg lotteriet. Anonymkode: 05304...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #3 Skrevet 20. juni 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er desverre min erfaring også. Og ved feks utetid, der de små etter en hvil hadde vært klare for å utforske, mulighet til å ta ting i sin egen tempo så blir de bare plassert i hver sin vogn og må se på de som er stødigere til å gå og "klarer seg selv" leke. Og så vanvittig mye kjefting, gjerne på barn som ikke har startet noe selv men blitt dratt opp eller med av voksne samt voksne som ikke klarer å møte små barn på følelsene sine. ("Nei vel klarer du ikke å si hva det er men bare griner så får du ha det så godt" var noe som traff meg mest denne uken og gitt meg vondt i magen.) Altfor mange voksne på altfor få barn, og altfor mange voksne uten innsikt til hvordan de selv håndterer situasjoner eller initierer. Og selvsagt finnes det heldigvis flotte bhg også, men det hjelper ikke de som er tapperene i bhg lotteriet. Anonymkode: 05304...4f3 uff.. Å ha barna i vogner på den måten har jeg aldri vært borti, men jeg kjenner meg igjen i manglende evne til å møte barna der de er og la de utforske ting i eget tempo. Men jeg er uenig med deg i at løsningen ligger i flere voksne. Jeg mener løsningen heller ligger i bedre voksne og hvordan barnehagen organiseres. Etter mitt syn betyr ikke bedre voksne nødvendigvis høyere utdannede voksne, men at pedagogene må tørre å innta en veilederrolle og faktisk veilede! Andre ting som kan være aktuelt er å ikke blande avdelingene ved hver forbanna mulighet, men heller splitte de opp i mindre grupper. Anonymkode: d3833...cdc 2
Gjest Bøff Eløff Skrevet 20. juni 2018 #4 Skrevet 20. juni 2018 Herregud jeg er glad i barnehagen vår!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå