AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #1 Skrevet 20. juni 2018 Jeg har en gammel, barnløs tante. Hun er min mors eneste søster (det er 20 års avstand mellom de), og enke, og bor i en stor leilighet i Oslo. Leiligheten er nå verdt enormt (enormt etter min skala, anslår rundt 10-12 mill). Hun sier hun vil at jeg skal arve leiligheten. Mine foreldre bryr seg ikke, de bor i en nedbetalt større enebolig og har det bra. Jeg har noen brødre som kommer til å synes dette er urettferdig, men mine brødre har aldri hatt særlig kontakt med tante, på tross av at hun hvert år sender både julegaver og bursdagsgaver. De ringer ikke engang og takker. Det er jeg som stiller opp for tante (eller foreldrene mine). Jeg er glad i brødrene mine, men de er snyltere, de har aldri bidratt noe hjemme i oppveksten eller som unge voksne. Tilbyr seg aldri å klippe plenen eller måke snø hos foreldrene våre. Inviterer aldri foreldrene på middag. De har bodd hjemme i lange perioder i voksenlivet og fått maten servert og klærne vasket. Og uten å betale husleie. De er ikke dumme, onde eller noe slikt, bare veldig passive og ser ikke hva som trengs å gjøres rundt en. Denne mentaliteten har gjort at de heller ikke har fått seg særlig utdannelse, de har gjort det dårlig på arbeidsmarkedet og sitter generelt trangt i det. Jeg har tatt en fin utdannelse i utlandet, finansiert ved hjelp av lånekassen og enormt mye jobbing i alle sommerferier. Jeg tjener bra i dag. Jeg er skilt og har barn, og den ene broren min har en datter. Kan tante testamentere leiligheten til meg? Og hva skjer da? Hvis jeg bestemmer meg for å selge, bør jeg dele pengene med mine søsken? Hvis jeg bestemmer meg for å flytte inn, bør jeg da "kompensere" mine søsken? Får jeg formueskatt? Hvis jeg bestemmer meg for å leie ut, hva da..? Tante er gammel, men heldigvis sprek, så disse tankene plager meg ikke nevneverdig. Om mine brødre gjennomgår en "omvendelse" før tante dør, dvs om de begynner å bry seg om andre enn seg selv, så vil jeg mer enn gjerne dele av arven. Jeg trenger jo egentlig ikke pengene, har det bra som jeg har det. Men jeg liker ikke tanken på at brødrene mine blir millionærer etter så mange år med snylteri, slabbedaskeri og latskap .. Anonymkode: de632...228
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #2 Skrevet 20. juni 2018 Dersom tanten ikke har livsarvinger og testamenterer boligen til deg behøver du ikke dele med mindre du ønsker det. Men hadde jeg vært deg, og ønsket å fortsatt ha et forhold til brødrene mine, hadde jeg delt summen med de dersom jeg hadde solgt leiligheten. Eier du leilighet i dag, slik at du vil ha råd til å gi brødrene dine en pen sum hver dersom du velger å flytte inn i leiligheten selv? Du må altså ikke gi de noe som helst, men dette er oppskriften på å ødelegge familieforhold. Anonymkode: 875eb...b48
Ulven Skrevet 20. juni 2018 #3 Skrevet 20. juni 2018 Tanten din sitt ønske skal og bør respekteres. Derfor er leiligheten din alene og du skal ikke dele hverken salgssum eller annet med resten av familien. Hadde dine søsken deltatt på lik linje som deg, men blitt utelatt fra testamentet hadde det vært en mer moralsk tvilsom sak, men her har du tatt ansvar for å hjelpe tanten din selv om du strengt tatt ikke hadde behøvd, mens dine søsken har sittet på gjerdet. Det er derfor bare rett og riktig å respektere hennes siste vilje. 13
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #4 Skrevet 21. juni 2018 14 timer siden, Ulven skrev: Tanten din sitt ønske skal og bør respekteres. Derfor er leiligheten din alene og du skal ikke dele hverken salgssum eller annet med resten av familien. Hadde dine søsken deltatt på lik linje som deg, men blitt utelatt fra testamentet hadde det vært en mer moralsk tvilsom sak, men her har du tatt ansvar for å hjelpe tanten din selv om du strengt tatt ikke hadde behøvd, mens dine søsken har sittet på gjerdet. Det er derfor bare rett og riktig å respektere hennes siste vilje. Enig. Det er ingen grunn til at du skal dele arven med dem bare for å være grei. De har ikke hatt noe med henne å gjøre, det har du. De burde ha skamvett til å forstå hvorfor du arver og ikke dem. Det hadde vært annerledes hvis det hadde vært deres foreldre, men det er det altså ikke. Anonymkode: e1d4d...d7c 3
Gjest Nina1975 Skrevet 21. juni 2018 #5 Skrevet 21. juni 2018 Jeg hadde aldri delt. Som man reder, ligger man. Man høster det man sår etc.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #6 Skrevet 21. juni 2018 Tanten din kan helt fint testamentere leiligheten til deg. Du vil mest sannsynlig få formueskatt ja, men skatten er jo bare en liten del av den enorme verdien du tilegner deg. Hvis du selger leiligheten kan du velge selv om du vil dele med brødrene dine, men det er jo en grunn til at tanten din vil at DU skal ha den. Som man reder, ligger man Anonymkode: f9cac...23d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå