AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #1 Skrevet 20. juni 2018 Jeg er deltidsansatt i en butikk ved siden av en annen jobb med større stillingsprosent, og er satt opp på en vakt i morgen kveld. Begynte å brygge på noe i går kveld, og dro tidlig fra den andre jobben i dag fordi jeg ble dårligere og dårligere. Nå ligger jeg på sofaen og evner såvidt å flytte på meg. Har rennende nese, øyne og vond hals i tillegg. Ringte derfor butikksjefen for å gi beskjed om at jeg ikke kan jobbe. Både fordi jeg ikke fysisk klarer det, at det vil sinke tilfriskningsprosessen, men også fordi jeg mener det er uforsvarlig å sitte 8 timer i kassa og ta på kundenes varer når jeg potensielt er smittsom. Jeg fikk grei beskjed om at han ikke kunne gjøre noe, og at jeg må bytte vakt selv, med noen andre som ikke jobber i morgen. Jeg spurte om jeg da må jobbe dersom jeg ikke får byttet. Ja, det må jeg, i følge han. Jeg vet at jeg har rett på egenmelding, men visste ikke helt hva jeg skulle si, så jeg sa bare ok, fordi jeg ble tatt litt på senga. Har nå sendt melding til de to kollegaene jeg har som kan gjøre de samme arbeidsoppgavene som meg. Har enda ikke fått svar, men jeg tviler på at jeg får ordnet dette. Nå er jeg livredd for at jeg må sitte med feber og forkjølelse på jobb i åtte timer. Vurderer å ringe legen i morgen tidlig og be om en time for å vurdere om jeg kan få sykemelding for to dager. Men det skal vel ikke være nødvendig? Jeg har ikke brukt egenmelding én eneste gang tidligere i år. Begrunnelsen jeg fikk for at jeg måtte ordne det selv var at "det ikke er så mye han kan gjøre med dette i ferietiden". Det KAN jo ikke stemme at jeg må gå på jobb syk hvis jeg ikke selv klarer å finne noen som kan ta vakten? Anonymkode: 0b39c...ba5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #2 Skrevet 20. juni 2018 Du har rett på egenmelding, hans problem. Anonymkode: e4c1e...7de 10
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #3 Skrevet 20. juni 2018 For en useriøs arbeidsgiver. Når det dreier seg om sykdom er det selvsagt arbeidsgivers ansvar å finne noen til å dekke vakten, og det vet du nok også godt selv. Anonymkode: 6d46c...20d 7
Skogkløver Skrevet 20. juni 2018 #4 Skrevet 20. juni 2018 Med mindre du er ansvarsvakt mens sjefen har ferie må han fikse det selv. Det er ikke ditt ansvar å finne en erstatter. 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #5 Skrevet 20. juni 2018 Takk for svar. Vet jo egentlig at jeg har krav på egenmelding, men var litt usikker på om han på en eller annen måte har lov til å kreve at jeg jobber syk. Men greit å vite. Er det noen som vet om en paragraf i et lovverk jeg kan vise til? Er litt ør i hodet selv og har litt febertåke (hehe) så jeg sliter med å finne noen annen informasjon enn generelle artikler og forum.. TS Anonymkode: 0b39c...ba5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #6 Skrevet 20. juni 2018 Retten til egenmelding finner du i Folketrygdloven https://lovdata.no/NL/lov/1997-02-28-19/%C2%A78-24. Dersom virksomheten har IA-avtale har du utvidende rett til egenmelding. På Nav sine sider finner du god beskrivelse av reglene rundt egenmelding https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/egenmelding Anonymkode: f18c0...c7f
Gjest amaryllish Skrevet 20. juni 2018 #7 Skrevet 20. juni 2018 hei TS, så grusomt å ha en sånn sjef! Det han gjør er ulovlig, og det skal normalt stå spesifisert om sykdom og fravær i kontrakten din. Hvis ikke har du en god artikkel med paragrafer her: https://lovdata.no/artikkel/hvordan_er_reglene_for_egenmelding/41 ring han igjen så fort som mulig å gi beskjed om at du ikke kommer på jobb. Han vet godt at det han gjør er ulovlig, og har nok bare satset på at du er for konfliktsky til å gjøre noe med det. dette skal du ikke finne deg i! Klem fra en butikksjef
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #8 Skrevet 20. juni 2018 Ring og si du er syk. Ferdig snakka. Anonymkode: 6d4b0...8c9
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #9 Skrevet 21. juni 2018 Dersom du har jobbet lenge nok i den jobben til å ha opptjent egenmeldingsrett (minst to måneder), så kan du bruke det. Det er selvfølgelig ikke ditt ansvar å sørge for bemanning, hverken ved normal avvikling, i ferier eller ved sykdom. Dette er sjefens jobb, det kan du bare fortelle h*n. Anonymkode: e2597...ad4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå