Gå til innhold

Bilsete for barn 9-36kg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som fyller ett år. Trenger derfor et nytt og trygt bilsete for barn 9kg+ som han kan ha i noen år. 

Må være:

-Raskt og enkelt å montere da jeg ikke har bil selv

-MÅ være mulig å montere med belte (ikke kun isofix)

-Max 4000kr

Forslag? Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

9-36 kg kan ikke anbefales da disse ikke er egnet å ha framovervendt.

Men ved å velge en som går fra 0/9-25 kg har du allikevel stol i mange år. Britax Max Way, Axkid Minikid/Rekid/Move evt Klippan Century er gode stoler som vare lenge og har gode muligheter til tilpassing ved montering. Axkid Minikid er den enkleste å montere. Med Axkid Rekid kan man velge mellom isofix eller beltefesting.

Anonymkode: 5a9c0...dd0

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

9-36 kg kan ikke anbefales da disse ikke er egnet å ha framovervendt.

Men ved å velge en som går fra 0/9-25 kg har du allikevel stol i mange år. Britax Max Way, Axkid Minikid/Rekid/Move evt Klippan Century er gode stoler som vare lenge og har gode muligheter til tilpassing ved montering. Axkid Minikid er den enkleste å montere. Med Axkid Rekid kan man velge mellom isofix eller beltefesting.

Anonymkode: 5a9c0...dd0

Kan axkid minikid monteres enkelt i alle biler? Gamle biler også?

Skrevet

Axkid minikid er stort og klumpete. Jeg ville ikke gått for det hvis du skal ha setet i lånte biler. Gå heller for Britax maxway eller Britax two way. Vi har begge disse, og særlig two way er et lett og enkelt sete å ta ut og inn i biler. Vi bruker det i arbeidsbilen til far, og tar det ut og inn hele tiden. Det kan også festes forover og kan brukes med kun bilens belter etter at fempunktsbeltet ikke brukes lenger.

Skrevet

Villeheller ikke valgt minikid om den ikke skal stå fast i en bil. Stolen er tung, klumpete og veldig trang ved skrittstroppen. Ville sett på britax max way, da two way ikke er like enkel monteringsmessig. Sistnevnte har ikke støtteben og skal lenes intill setet forran, men ikke nakkestøtten. Ville egentlig ikke valgt en kombistol, da de ikke skal brukes fremovervent pga vekten. Gutten din er også såppass liten at han bør sitte bakovervendt minst 4 år til

Skrevet
4 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Villeheller ikke valgt minikid om den ikke skal stå fast i en bil. Stolen er tung, klumpete og veldig trang ved skrittstroppen. Ville sett på britax max way, da two way ikke er like enkel monteringsmessig. Sistnevnte har ikke støtteben og skal lenes intill setet forran, men ikke nakkestøtten. Ville egentlig ikke valgt en kombistol, da de ikke skal brukes fremovervent pga vekten. Gutten din er også såppass liten at han bør sitte bakovervendt minst 4 år til

Det er en måte å feste two way på uten å måtte lene til stolen foran. Og det er like lett som bilstolen til min eldste( som er fremovervendt), så vekten er ikke et problem på two way. Men den er litt plundrete å lære seg å feste riktig ja, så hvis du vil ha et idiotsikkert sete, ville jeg gått for maxway. Det er lettere å feste :) (men jeg synes det er litt mer klumpete enn two way.)

AnonymBruker
Skrevet

Vi er veldig fornøyd med minikid, og så enge du ikke skal frakte den langt er det ikke noe problem å bytte mellom biler.

Anonymkode: 0b4b1...28b

Skrevet
27 minutter siden, atropos skrev:

Det er en måte å feste two way på uten å måtte lene til stolen foran. Og det er like lett som bilstolen til min eldste( som er fremovervendt), så vekten er ikke et problem på two way. Men den er litt plundrete å lære seg å feste riktig ja, så hvis du vil ha et idiotsikkert sete, ville jeg gått for maxway. Det er lettere å feste :) (men jeg synes det er litt mer klumpete enn two way.)

Slik jeg har forstått det fra guruene i bilstolgruppen skal den lenes intill stolen forran for å stå stabilt da den ikke har støtteben. 

Skrevet
9 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Slik jeg har forstått det fra guruene i bilstolgruppen skal den lenes intill stolen forran for å stå stabilt da den ikke har støtteben. 

Den har en klaff som kan vippes ut under setet slik at den støtter seg på setet den står på istedet. Det er den mest kompliserte stillingen å få stødig, men den går.

Det kommer jo litt an på hva slags bil man pleier å låne. Hvis man låner femseter er det ingen grunn til ikke å velge two way, jeg synes den er veldig grei å feste når man spenner til fremsetet. Litt mer komplisert hvis man må feste setet i et av fremsetene. Two way er jo også godkjent bakovervendt til 25 kg, så man kan bruke det bakover lenge :)

Skrevet
8 minutter siden, atropos skrev:

Den har en klaff som kan vippes ut under setet slik at den støtter seg på setet den står på istedet. Det er den mest kompliserte stillingen å få stødig, men den går.

Det kommer jo litt an på hva slags bil man pleier å låne. Hvis man låner femseter er det ingen grunn til ikke å velge two way, jeg synes den er veldig grei å feste når man spenner til fremsetet. Litt mer komplisert hvis man må feste setet i et av fremsetene. Two way er jo også godkjent bakovervendt til 25 kg, så man kan bruke det bakover lenge :)

Jeg bestilte det av den årsak, men klarte ikke å montere det stødig nok i fremsetet på skoda ovtavia eller vår passat. 

Skrevet
6 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Jeg bestilte det av den årsak, men klarte ikke å montere det stødig nok i fremsetet på skoda ovtavia eller vår passat. 

Nei, den er vanskelig å montere i et framsete. Men hvis man kan montere i baksete, er det like godt som andre synes jeg :) Det kommer helt an på hva slags bil Ts pleier å låne. Men hvis det ikke er så ofte hun kjører bil, er det like enkelt med maxway :) den er mer klumpete, men lettere å montere. Axkid minikid er helt uaktuell til slik type bruk mener jeg. Den passer mye bedre som fast sete.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, atropos skrev:

Axkid minikid er stort og klumpete. Jeg ville ikke gått for det hvis du skal ha setet i lånte biler. Gå heller for Britax maxway eller Britax two way. Vi har begge disse, og særlig two way er et lett og enkelt sete å ta ut og inn i biler. Vi bruker det i arbeidsbilen til far, og tar det ut og inn hele tiden. Det kan også festes forover og kan brukes med kun bilens belter etter at fempunktsbeltet ikke brukes lenger.

Det er et av de minste på markedet, tenk. 

Anonymkode: 42601...3a9

AnonymBruker
Skrevet

Axkid minikid ❤️ 0-25 kg, vårt all time favorittsete. Nå har vi 2 av den ;)

God komfort, lett å installere, varer ut bakovervendtperioden og er et av de minste setene på markedet. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, atropos skrev:

Den må UANSETT lenes på setet foran! Klaffen er bare der for å få mer støtte når setet står lenger ut på kanten! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Britax two way hadde jeg aldri kjøpt. Dårlig støtte og dritt å installere. Passer bedre for eldre barn.

Av Britax max way hadde jeg valgt plus modellen. Vanlige modellen har også ganske dårlig støtte for de minste, setet er så åpent liksom. 

Skrevet

Britax Maxway har vi god erfaring med. Den har også lang rygg så barnet kan bruke den lenge. :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er et av de minste på markedet, tenk. 

Det kan godt være, men med sine 11 kg veier det mer enn både maxway og twoway som veier 7 kg.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, atropos skrev:

Det kan godt være, men med sine 11 kg veier det mer enn både maxway og twoway som veier 7 kg.

Det har da ingenting med din kommentar å gjøre, du skriver det er stort og klumpete. Det er ingen av delene :) 

Vekt har lite å si uansett. Hvor ofte bærer du et bilsete rundt? Ytterst sjeldent. På de årene min har sittet i minikid(fra babystol) har vi max flyttet det type 2 meter. 

AnonymBruker
Skrevet

Britax Two Way blir ofte anbefalt som ekstrastol, bl.a. fordi den er veldig billig, tåler en god del og er enkel å ha med seg på ferie. Men jeg synes den er utrolig vanskelig å montere. Får den ikke til å stå stødig med mindre jeg monterer med maks helning. 

Den desidert beste og enkleste stolen å montere er AxKid Minikid. Den varer helt til barnet er 25 kg og 125 cm. 

Jeg har forresten hatt flere bilstoler opp gjennom; Besafe, Maxi Cosi Two way Pearl, Britax two way + babybilstoler. Har også montert flere andre, så vil si jeg har god peiling når det kommer til bilstoler. 

Anonymkode: 1e848...10b

AnonymBruker
Skrevet

Vil også nevne at bakovervendt er 5 ganger sikrere enn forovervendt, i tilfelle du ikke er klar over det. 1-åringen din har mange år igjen i en bakovervendt bilstol :) Bakovervendt er anbefalt til minst 4 år, helst enda lengre

Anonymkode: 1e848...10b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...