Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei alle matmomser! :-)

Fikk inspirasjon fra en annen tråd her nå.

Dere vet når dere ser på gamle amerikanske filmer, eller tegnefilmer for den saks skyld..

Da er det alltid noen som stjeler en varm pai som står til avkjøling i vinduskarmen, ikke sant :-)

Disse paiene ser ALLTID like ut, og jeg har ALLTID lurt på hvordan i huleste man lager en slik 'eple' pai som det??

Er det noen som ser for seg hvordan pai jeg prater om, og som vet så ville det være flott!

Den er jo rund, står i form - og har slike små 'dråpehull' rundt hele seg. De ser aldelse smaskens ut! :hjerter2:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne er kjempegod.

God gammeldags eplepai

5 dl hvetemel

¼ ts bakepulver

2 ss sukker

125 g smør

1 egg, lettpisket

4-5 ss vann

5-6 røde epler i skiver

1,5 dl sukker

1 ss maisenna

2 ts revet sitronskall

2 ss sitronsaft

½ ts allehånde

¼ ts malt nellik

½ ts kanel

litt melk og sukker til toppen

Sikt mel og bakepulver i en bolle. Tilsett sukker. Smuldre i smøret. Rør i egg og vann. Elt til deigen er glatt. Dekk med plast og sett i kjøleskap i 15 minutter. Del deigen i to. Kjevle ut den ene delen stor nok til å dekke en 23 cm paiform. Bunnen prikkes med en gaffel. Sett formen i kjøleskap. Rør sammen epleskiver og sukker. Bland maisenna, sitronskall og sitronsaft til melet er glatt. Bland i krydder, hell over eplene og vend sammen. Hell over i paiformen. Kjevle ut resten av deigen til et logg og legg over eplene. Bruk vann/melk som "lim". Pensle lokket med melk og dryss over sukker. Stek ved 210 grader i 15 minutter. Demp så varmen til 180 grader og stek videre i 25 minutter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei! Tusen takk! :-)

Men?? Den blir vel ikke nødvendigvis seende slik ut som de alltid gjør i vinduskarmen til gamle amerikanske filmer og tegnefilmer alikevel, eller?

Den bare MÅ se slik ut :sikle::ler:

Du vet hvordan jeg mener, ikke sant? Rund form, også buler liksom selv paien opp på midten - imensa den har en tykk kant rundt hele seg. Og så er det disse spesielle 'dråpehullene' som den har rundt seg.

Det er så merkelig, for de ser alltid heeelt like ut, uansett vilken film det er :o Det må være en veldig vanlig ting blandt amerikanere, og jeg synes det er forferdelig dårlig av de å ikke dele hemmeligheten med oss :sur:

Gjest Anonymous
Skrevet
People who don't like cats must have been mice in a previous life.
..og vice versa :-)
Skrevet

Den har lokk på og buler litt opp på midten. Hullene på lokket er luftehull, det kan du godt lage om du vil, men er ikke vesentlig for at paien skal bli god.

Gjest Anonymous
Skrevet
Den har lokk på og buler litt opp på midten. Hullene på lokket er luftehull' date= det kan du godt lage om du vil, men er ikke vesentlig for at paien skal bli god.

JO! Men det er jo nettopp det, det er :ler:

Flott! Men hvordan lager de akkurat slike hull da tro? De ser jo dønn like ut - hveeer gang :-) Man kan jo bare skjære det til selvsagt.. Men det er noe muffens ved akkurat denne paien tror jeg :o

Skrevet

Du bruker bare en skarp kniv og lager et lite snitt i lokket, når den stekes utvider hullet seg litt.

Har også lagt merke til disse identiske paiene, og de finnes i tegnefilmer også. Husker ennå da jeg var liten og så Donald o.l, da stod det alltid en pai til avkjøling i vinduskarmen. Det rare er at ikke en eneste av amerikanerne jeg kjenner baker eplepai selv. :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ah! Jeg elsker eplekaker, eplepaier og det som måtte være :-) Savner farmoren min, for hun lagde en aldeles utsøkt sådann :-) Og da ikke bare fordi hun lagede aldeles utsøkte sådann, selvsagt :wink:

Skrevet

du kan lage pai etter oppskrifta lenger oppe, men istedet for lokk kjever du ut resten av deigen og skjærer den opp i strimler som du legger i kryssmønster over paien, bruk melk som lim og strø sukker over. Da blir den slik med hullene dine som du vil ha. eller firkanter om du lager større mellomrom mellom strimlene. LIgger de tett vil de se ut som hull etter steking om du har nok fyll inni.

også må du bruke riktig form. Paiform som er mindre i omkrets men med høyere kant enn vanlige paiformer.

Gjest Anonymous
Skrevet

AHA!

Takk for den også nallemaja :-)

Jeg ser det for meg og det virker kjent det også :-)

Flott! Dette blir bra i begge tilfeller skulle jeg tro :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...