Gå til innhold

Det har gått halvannen uke siden søknadsfristen utløp og jeg har ikke hørt noe. Kan jeg regne med at jeg ikke er aktuell for jobben?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt et par stillinger som hadde søknadsfrist fredag 8. juni. I begge stillingsannonsene stod det at de ønsket at folk startet i jobben snarest mulig, da de trenger folk i sommer pga ferieavvikling og høysesong med mye turister. Nå har det gått halvannen uke siden fristen utløp og jeg har ikke hørt noe, bortsett fra at jeg fikk epost som bekreftet mottatt søknad samme dag som jeg søkte, så jeg begynner å miste håpet om å høre noe fra noen av bedriftene og tenker at jeg kan regne med at jeg ikke er aktuell til de stillingene. Er jeg for pessimistisk?

Hvordan pleier tidslinja i en ansettelsprosess å se ut? Hvor raskt etter søknadsfristens utløp er det vanlig å kalle inn aktuelle kandidater til intervju? Og hvor lang tid pleier det å ta fra søknadsfristen utløper til man har ansatt noen og de som ikke fikk jobben får beskjed om at stillingen er besatt?

Stillingene jeg har søkt er kundeservice- og butikkjobber i større, seriøse bedrifter. Den ene er delvis statseid - de har forresten offentlige søkerlister, noen som vet hvor man kan se dem?

Anonymkode: 0de1c...bcc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de ønsker noen til sommersesongen er det ikke et godt tegn at du ikke har hørt noe. Kan du ikke bare ringe bedriften og spørre?

Anonymkode: 38789...111

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare ringt og spurt.

Anonymkode: d4eab...e5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke ringt fordi jeg har hørt fra flere at arbeidsgivere anser det som masete om man ringer bare for å spørre om hvordan de ligger an i ansettelsesprosessen uten å ha noe mer enn det å spørre om eller tilføye, og at det kan slå ut negativt. Derfor har jeg latt vær. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs veldig. Jeg har opplevd å få svar dagen etter søknadsfrist, og jeg har opplevd at det har tatt månedsvis. Jeg ville ringt - det er jo ikke slik at du ringer for å mase, du bare lurer oppriktig på når du kan regne med å få svar på søknaden. Jeg syns det er ryddig, og ser ikke hvordan det er masete.

Anonymkode: 7ab7f...a3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke ringt fordi jeg har hørt fra flere at arbeidsgivere anser det som masete om man ringer bare for å spørre om hvordan de ligger an i ansettelsesprosessen uten å ha noe mer enn det å spørre om eller tilføye, og at det kan slå ut negativt. Derfor har jeg latt vær. 

TS

Vent ut uken kanskje, og så ring?

Anonymkode: d4d0d...5bc

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs veldig. Jeg har opplevd å få svar dagen etter søknadsfrist, og jeg har opplevd at det har tatt månedsvis. Jeg ville ringt - det er jo ikke slik at du ringer for å mase, du bare lurer oppriktig på når du kan regne med å få svar på søknaden. Jeg syns det er ryddig, og ser ikke hvordan det er masete.

Anonymkode: 7ab7f...a3d

Så det er greit å ringe firmaene i morgen og spørre? Hvordan bør jeg ordlegge meg? Bare presentere meg, si at jeg har søkt på xx stilling og lurer på hvor i ansettelsesprosessen de er og når jeg kan vente å få en tilbakemelding på søknaden min?

I den ene stillingsannonsen står det forresten ikke noe telefonnummer til kontaktpersonen. Kan jeg ringe sentralbordet og spørre etter vedkommende? Eller bør jeg sende en epost til adressen som står oppgitt?

Føler meg ganske tåpelig som er så usikker, men har som sagt hørt flere steder at det å ringe å følge opp en søknad ikke teller i søkers favør, snarere tvert i mot. 

Det er forresten snakk om faste stillinger, ikke sommervikariater. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det er greit å ringe firmaene i morgen og spørre? Hvordan bør jeg ordlegge meg? Bare presentere meg, si at jeg har søkt på xx stilling og lurer på hvor i ansettelsesprosessen de er og når jeg kan vente å få en tilbakemelding på søknaden min?

I den ene stillingsannonsen står det forresten ikke noe telefonnummer til kontaktpersonen. Kan jeg ringe sentralbordet og spørre etter vedkommende? Eller bør jeg sende en epost til adressen som står oppgitt?

Føler meg ganske tåpelig som er så usikker, men har som sagt hørt flere steder at det å ringe å følge opp en søknad ikke teller i søkers favør, snarere tvert i mot. 

Det er forresten snakk om faste stillinger, ikke sommervikariater.  

TS

Jeg vil si at det som oppleves som masete, er alle som ringer opp "fordi de skal ringe opp" og ikke har noe konkret å spørre om.

Du har et konkret spørsmål. Det står ingenting om dette i annonsen, og du kan ikke få svar ved å lese på bedriftens hjemmeside. Da maser du ikke ved å ringe!

Du kan jo sikkert forklare har flere søknader inne forskjellige steder, og at du er veldig interessert i jobben hos dem, derfor vil du vite hvor lenge du skal vente på svar.

Den eneste gangen jeg har ringt og fulgt opp en søknad er i en tilsvarende situasjon. Den jobben fikk jeg, og de opplevde det ikke som masete at jeg ringte. (Nå hadde jeg tilbud fra noen andre og ringte for å si at de måtte gi meg et svar, ellers tok jeg den andre... Det hjalp jo sikkert.)

Anonymkode: c7266...d7f

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Fikk avslag på den ene stillingen i formiddag, før jeg rakk å gjøre noe mer. Prøvde å ringe den andre arbeidsgiveren, men fikk beskjed om at HR-ansvarlig ikke var tilgjengelig før på mandag pga eksternt kurs, så da er det jo bare å smøre seg med litt mer tålmodighet og prøve igjen over helgen.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...