Gå til innhold

En dag i Paris, tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi kommer til å være en dag i Paris og lurer på om noen har tips til hva som er must å se/gjøre der ? 

Anonymkode: 5dc16...a39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er dere? Hva liker dere? 

Om dere vil se flest mulig av severdighetene (Eiffeltårnet, Triumfbuen, Notre Dame, Sacre Coeur, Champs Elysees, Invalidedomen, Louvre +++) er det mest effektive en sightseeingbuss.

Anonymkode: b4789...c05

• Liker 2
Skrevet (endret)

Med én dag ville jeg droppet alle de vanlige sightseeingstedene, og holdt meg i området Le Marais

Det er selvfølgelig kjekt å se Eifeltårnet, Sacre Coeur osv.. (da har man jo krysset av dét på listen) men avstandene er store, så det tar tid å forflytte seg. Jeg ville nedprioritert det. Hvis du absolutt skal ha utsikt ville jeg heller valgt Montparnasse-tårnet med flott utsikt over hele Paris, inkl. Eifeltårnet.  Eifeltårnet har laaaaange køer, treg heis og er stappfullt med masse turister og selgere hele året. På Montparnasse får du superrask heis, mye bedre utsikt og en kafé på toppen som server mat/drikke/kaffe og til og med vin og øl, hvis det frister. 

Le Marais er et av de koseligste stedene i Paris, og du har alt du trenger innenfor et arrondissement (bydel).

Det er nydelige parker (f. eks. Place des Vosges, der kan du gå på Victor Hugo museet), lunsj ved Place Sainte-Catherine eller på Chez Janou. Museet Musée Carnavalet er dessverre steng for renovering, hvis ikke hadde jeg anbefalt det. Picasso-museet ligger også der, og det er en veldig hyggelig kafé/restaurant som heter Glou rett ved. 

Picasso-museum

Glou - restaurant

Masse fine små butikker, både klær og interiør. 

Place de la Bastille ligger akkurat på grensen til bydelen. Det er der stormingen av det gamle fengselet foregikk, og som var en av de viktigste hendelsene under den franske revolusjonen. Kanalene i området er også hyggelig å gå tur langs.

Metro linje 1 med stopp St. Paul korresponderer med RER B, som er linjen som går til Charles de Gaulle. Du kan bytte på Gare de Lyon (2 stopp på metroen).

Jeg stopper her, men bobler egentlig over av godord for denne bydelen. 

Edit: Rettet fra RER A til RER B etter applestories selvfølgelige retting. Takk applestories

Endret av Hazey Jane
  • Liker 4
Skrevet

Og jeg glemte.. Hvis dere skal tilbringe kvelden/natten der, er det masse liv på Place de la Bastille. Spesielt i Rue de Lappe - Men det passer kanskje best hvis man er interessert i litt liv og røre. 

Skrevet
9 minutter siden, Hazey Jane skrev:

Metro linje 1 med stopp St. Paul korresponderer med RER A, som er linjen som går til Charles de Gaulle.

Jeg stopper her, men bobler egentlig over av godord for denne bydelen. 

Mange gode tips 😍

Men det er vel fortsatt B-linjen som går til CDG?

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, applestories said:

Mange gode tips 😍

Men det er vel fortsatt B-linjen som går til CDG?

Selvfølgelig... du har selvfølgelig helt rett. 🤫🤭

Takk! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...