Gå til innhold

Overjobber jeg? Han mener at jeg overdriver..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutt på 22 år, jobber i restaurantbransjen altså som kokk og i de siste dagene har det vært veldig hektisk med tanke på høysesong. I mai jobbet jeg 209 timer, jeg ble ganske sliten og sa ifra, ble lovet mindre jobb i juni, problemet er at jeg har faktisk mer jobb i juni enn det jeg hadde i mai.

Uansett så har jeg jobbet 1 uke i strekk nå og jobbet overtid alle dagene og beregnet at jeg har jobbet i 73t, jeg har 4 dager igjen å jobbe før jeg får min første fridag. Jeg føler meg helt utslitt, alt jeg gjør er å sove og jobbe og selv om jeg får 10t+ søv så føler jeg meg fortsatt helt utslitt. Jeg merket det på meg selv at jeg var helt utslitt først igår da jeg daffet fullstending ut de siste timene på jobb.

Dette har jeg sagt ifra til kjøkkensjefen, han mener jeg bare overdriver og dette gjelder bare da høysesongen aka ut denne måned, jeg er en veldig ydmyk person så jeg sier ikke så mye tilbake. 

Er dette normalt eller overdriver jeg?? Har ikke opplevd dette før, noen er her som har opplevd noe lignende?

Anonymkode: d9b4f...0ae

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutt på 22 år, jobber i restaurantbransjen altså som kokk og i de siste dagene har det vært veldig hektisk med tanke på høysesong. I mai jobbet jeg 209 timer, jeg ble ganske sliten og sa ifra, ble lovet mindre jobb i juni, problemet er at jeg har faktisk mer jobb i juni enn det jeg hadde i mai.

Uansett så har jeg jobbet 1 uke i strekk nå og jobbet overtid alle dagene og beregnet at jeg har jobbet i 73t, jeg har 4 dager igjen å jobbe før jeg får min første fridag. Jeg føler meg helt utslitt, alt jeg gjør er å sove og jobbe og selv om jeg får 10t+ søv så føler jeg meg fortsatt helt utslitt. Jeg merket det på meg selv at jeg var helt utslitt først igår da jeg daffet fullstending ut de siste timene på jobb.

Dette har jeg sagt ifra til kjøkkensjefen, han mener jeg bare overdriver og dette gjelder bare da høysesongen aka ut denne måned, jeg er en veldig ydmyk person så jeg sier ikke så mye tilbake. 

Er dette normalt eller overdriver jeg?? Har ikke opplevd dette før, noen er her som har opplevd noe lignende?

Noen orker å jobbe mye, andre litt mindre, du jobber mye mer enn en vanlig arbeidsuke og det er helt opp til deg selv om du orker eller ikke. To måneder med så mye jobb er helt klart voldsomt, greit nok for en måned, men når det ikke er lys i tunnelen har du all rett til å si stopp!

Håper du får betalt godt for all overtiden? Selv har vi også voldsomme arbeidsmengder til tider, men hos oss varer de kun i seks uker, så er det bråstopp. Og vi sitter igjen med en pen slump penger som gjør at det blir et stort plaster på såret. Vi kan fort jobbe 40 dager i strekk uten en eneste fridag. 

Synes du selv skal kjenne på hva du orker og sette ned foten om du ikke ønsker å jobbe så mye. Si at du virkelig trenger noen fridager, hvis ikke går du i bakken. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du titter litt på lovdata.no, så vil du kunne lese teksten i arbeidsmiljøloven der det står noe om hvor mye du kan jobbe pr dag, uke og måned. Dersom du jobber mer enn dette, eller ikke har de lovpålagte pauser mellom hovedarbeidsøkter, så bryter arbeidsgiver loven.

Jeg husker ikke grensene i hodet, men jeg synes det høres ut som om du jobber veldig mye.

Anonymkode: 371df...d64

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Les arbeidsmiljøloven; Spesielt om ordinær arbeidstid, overtid og daglig og ukentlig arbeidsfri. Det er grenser for hvor mye overtid arbeidsgiver kan pålegge.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_11

Jeg har jobba på kafe/utested/restaurant selv, og har erfart at i den bransjen brytes arbeidsmiljøloven ofte. Hva står det i kontrakten din?

Fra paragraf 10-6. overtid;

4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

(5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 50 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.

Fra paragraf 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri; 

1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.
(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.
(3) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Det kan ikke avtales kortere arbeidsfri periode enn 8 timer i løpet av 24 timer eller 28 timer i løpet av sju dager. Grensen på 8 timer gjelder ikke når arbeid utover avtalt arbeidstid (jf. § 10-6 første ledd) eller arbeid ved utkalling under beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser. Ved virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiver og arbeidstakernes representanter på samme vilkår skriftlig avtale arbeid i den arbeidsfrie perioden, når dette er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser.

Anonymkode: 61fd9...408

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du overdriver ikke. 

Anonymkode: d1e0d...46c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiveren din bryter trolig loven. Ta en prat med tillitsvalgt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til dagens arbeidsliv. I mange bransjer gjennomsnittsberegnes arbeidstiden, og man må regne med topper. 

Anonymkode: 06419...bfb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Velkommen til dagens arbeidsliv. I mange bransjer gjennomsnittsberegnes arbeidstiden, og man må regne med topper. 

Joda, men også da må arbeidsgivere forholde seg til loven;

"§ 10-6. Overtid; (8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker, likevel slik at den samlede arbeidstiden etter § 10-5 andre ledd og § 10-6 femte ledd ikke overstiger 69 timer i noen enkelt uke."

TS jobbet 73 timer forrige uke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Send et tips til LO sin sommerpatrulje.

Anonymkode: ea1a5...2a2

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men også da må arbeidsgivere forholde seg til loven;

"§ 10-6. Overtid; (8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker, likevel slik at den samlede arbeidstiden etter § 10-5 andre ledd og § 10-6 femte ledd ikke overstiger 69 timer i noen enkelt uke."

TS jobbet 73 timer forrige uke.

Så langt jeg vet styres restaurantbransjen av tariffavtaler, på lik linje med en del andre bransjer. Og da kan avvik fra det som normalt gjelder i AML avvikes, f. eks. i forbindelse med topper i sesonarbeid osv. Og jeg tror neppe man kommer langt med å argumentere med at sommeren ikke er sesong. 

Men, TS må uansett lese det som gjelder for seg, sin arbeidsavtale, og sin tariffavtale, og deretter ta utgangspunkt i det. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiveren din bryter trolig loven. Ta en prat med tillitsvalgt.

De har sikkert ingen tillitsvalgt og overtidstillegg utbetales sikkert ikke, stemmer det TS?

Din arbeidsgiver må følge Arbeidsmiljøloven og må betale ut til deg all overtiden. Send sjefen et Excelark med all overtid og be om å få det utbetalt.

Vil ikke sjefen det, ring/send e-post til Arbeidstilsynet. De kan ordne opp for deg med arbeidsgiver - på en vennlig måte.

Anonymkode: 64d49...296

AnonymBruker
Skrevet

I seg selv så jobber du ikke så voldsomt mye hvis 209 timer er en typisk arbeidsmåned. Selv jobber jeg så godt som aldri mindre enn 200 timer i løpet av en måned. I gjennomsnitt gjennom året ligger jeg på 210-220 timer jobbing i måneden. Men nå jobber jeg dette i to jobber da. I en enkelt jobb er det ikke lov med så mange timer. Jeg er snart 50 år også da og har jobbet slik i flere år nå, så man blir vant med å jobbe mye.

Anonymkode: 9ecd2...c53

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I seg selv så jobber du ikke så voldsomt mye hvis 209 timer er en typisk arbeidsmåned. Selv jobber jeg så godt som aldri mindre enn 200 timer i løpet av en måned. I gjennomsnitt gjennom året ligger jeg på 210-220 timer jobbing i måneden. Men nå jobber jeg dette i to jobber da. I en enkelt jobb er det ikke lov med så mange timer. Jeg er snart 50 år også da og har jobbet slik i flere år nå, så man blir vant med å jobbe mye.

Anonymkode: 9ecd2...c53

Ts her, har du et tungvint jobb da? Jeg jobber som kokk og mener at det blir veldig tungt i lengden, jobber jeg i feks 12 timer, da står jeg å jobber i 12 timer veldig hektisk, og da mener jeg VELDIG hektisk spesielt nå som det er høysesong. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, skal bare oppdatere det som har skjedd, hehe.

De 2 siste dagene her har jeg også hatt lange vakter og jeg føler meg helt redusert og klarer ikke å holde tempoet oppe. Jeg prøvde å snakke om dette med kjøkkensjefen, men han kommer bare med unnskyldninger med at det kun er ut denne måned. Så jeg måtte bare sette ned foten, nok er nok! Jeg sa opp jobben 

Jeg skjønner at jeg høres noe helsike sippete ut, men etter 12 dager jobb uten pause, 10t+ alle dagene så føler jeg meg helt ferdig.

Til dere som klarer det, masse creds! 👏

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...