Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror du man gjør seg fortjent til tragediene eller oppturene i livet sitt?

Anonymkode: c33a4...bf0

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Nei. Absolutt ikke

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Nei,dét tror jeg virkelig ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er skjebnen.

Anonymkode: 082e9...a06

Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Men samtidig tror jeg man får flere oppturer hvis man er generelt glad og positiv, hjelper andre og smiler til verden. Nedturene kommer oftere hvis man er sur og negativ. Eller det føles sånn :) Synes i hvert fall livet ble mye bedre etter jeg selv ble et positivt menneske. Pluss at nedturene blir lettere å takle hvis man ser lysere på ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, alt er i utgangpsunktet tilfeldig. Men man kan øke eller minke sannsynligheten for ulike ting som skjer ved ulike typer oppførsel og innsats i forskjellige situasjoner.

Anonymkode: 47317...3e7

AnonymBruker
Skrevet

Nei, naturligvis ikke. Selvfølgelig mulig å finne årsaker og årsakssammenhenger, men det er ikke forutbestemt av "universet" eller noe lignende surr og det er ingen overordnet mening med det.

Anonymkode: 75364...dbf

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjort seg fortjent? 

Jeg tror det ligger en mening bak mye, men ikke i form av at det er fortjent. Vel, karma er jo karma, og den gir deg jo innsikt i hvordan andre opplevde dine handlinger. Men nå er det jo slik at det kun er i de verste og tyngste erfaringene våre at man faktisk lærer noe. Joda, man lærer jo et og to ved positive erfaringer også, men ikke på samme måte som ved de tyngste erfaringene.

Læring fra erfaring og så har man jo uttrykket "med vondt skal vondt fordrives".

Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet

Tror det generelt er en dårlig idé å koke metafysiske spørsmål ned til individnivå. Det blir i overkant egosentrert uansett hvordan du vrir og vender på det. Så ja, jeg tror at alt skjer av en grunn, og at skaperverket alltid søker en eller annen form for balanse, men det betyr ikke nødvendigvis at årsakssammenhengene kan forklares på individnivå, at man som individ har "fortjent" enten det ene eller det andre.

Jeg ser heller på det sånn: Dersom jeg har en lei diare, og må ta meg en antibiotikakur, så gråter jeg ingen tårer over alle de "snille" bakteriene i rævva mi som også må bøte med livet, eller eventuelle andre celler fra min kropp som blir tatt med i dragsuget. Mitt eneste fokus da er at jeg vil at kroppen min som helhet skal være sunn og frisk og i balanse. Og akkurat på samme måte tror jeg en evt. Gud eller høyere makt forholder seg til skaperverket. Som individ er jeg temmelig irrelevant.

Skrevet

Hvis det er en mening bak alt som skjer, tror jeg ikke vi er i stand til å fatte hva den meningen i så fall er. Kanskje i et eventuelt neste liv, men jeg har til gode å se overbevisende argumenter for at det er tilfelle.

Men alt som skjer har jo en årsak, så slik sett skjer alt av en grunn. Alt er forårsaket av noe annet. Alt fra hvor bitene havner på gulvet når du mister et glass, til hva du føler, og det at du eksisterer i det hele tatt, det er ingenting som skjer tilfeldig i egentlig forstand. Hadde ikke svartedauden eller andre verdenskrig skjedd, ville ingen av oss vært her i dag. Når du tenker på at absolutt alt som skjer er en direkte konsekvens av det som har skjedd før, kan du miste både illusjonen om at vi har en fri vilje og at noe skjer tilfeldig. Det er befriende.

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på det finnes en mening i at noen skal oppleve overgrep, voldtekter mm. ,Så nei.

Anonymkode: d831f...a4e

Skrevet

Jeg har en sterk følelse av at livet består av tilfeldigheter, noen heldige, noen ikke så heldige, men i bunn og grunn tilfeldigheter alt sammen.

Skrevet

Jeg tror at det ikke finnes noe som bestemmer over hvem du er, hva du gjør, hva som skjer med deg, eller hva som er rett eller galt.

Det man må gjøre er å ta til seg det man kan av lærdom, utvikle seg og leve videre med en større forståelse av seg selv som person og hva man bør bruke tid på.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Maruwan skrev:

Tror det generelt er en dårlig idé å koke metafysiske spørsmål ned til individnivå. Det blir i overkant egosentrert uansett hvordan du vrir og vender på det. Så ja, jeg tror at alt skjer av en grunn, og at skaperverket alltid søker en eller annen form for balanse, men det betyr ikke nødvendigvis at årsakssammenhengene kan forklares på individnivå, at man som individ har "fortjent" enten det ene eller det andre.

Jeg ser heller på det sånn: Dersom jeg har en lei diare, og må ta meg en antibiotikakur, så gråter jeg ingen tårer over alle de "snille" bakteriene i rævva mi som også må bøte med livet, eller eventuelle andre celler fra min kropp som blir tatt med i dragsuget. Mitt eneste fokus da er at jeg vil at kroppen min som helhet skal være sunn og frisk og i balanse. Og akkurat på samme måte tror jeg en evt. Gud eller høyere makt forholder seg til skaperverket. Som individ er jeg temmelig irrelevant.

Tror absolutt du har et poeng, at naturen har en hensikt med mennesker, men ikke med individene blant oss.

Skrevet

Jeg tror mye er tilfeldig, men tror også mye skjer for en grunn :)

Gjest Tamsi
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å se noen grunn bak naturkatastrofer, epidemier, voldtekter, at små barn skal få kreft - eller voksne for den del. Man kan gjerne si at når en dør lukkes åpnes en ny, men det passer virkelig ikke i alle tilfeller. 

Skrevet

Man kan legge mening i hva som helst. 

Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet (endret)
22 hours ago, AnonymBruker said:

Tror absolutt du har et poeng, at naturen har en hensikt med mennesker, men ikke med individene blant oss.

At naturen har en hensikt med menneskearten fremstår for meg som rimelig åpenbart. Alt liv på jorda er jo dødsdømt dersom det ikke vokser frem en art som kan bli interplanetarisk. Og enn så lenge ser det ut til at den arten er oss.

Endret av HerrBæsjerumpehull
Gjest boblebrist
Skrevet

Nei, jeg tror verden er grunnleggende meningsløs, og lever helt fint med det. Egentlig finner jeg det ganske befriende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...