Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Hvordan er egentlig arbeidsmarkedet for leger? Har hørt det er veldig vanskelig å få seg jobb, stemmer dette? Har også hørt at det er vanlig å få 6-måneders vikariater gjennom omtrent hele karrieren, men det kan jo ikke stemme?

Hvordan er egentlig lønnen? Har inntrykk av at flere tror leger tjener så mye, men at de egentlig har en ganske gjennomsnittlig lønn?

Hvordan er arbeidstidene? Hvor mange timer i uka er det normalt å jobbe, og jobber man mye dag og natt i løpet av en uke?

Kan man kombinere det å være lege på et sykehus med familie, som kvinne? 

Anonymkode: dec9e...a51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig med vikariater, ja. Det er slett ikke uvanlig å gå på vikariater til og med som overlege. Mitt inntrykk er at dette er verre på større og sentrale sykehus enn på mindre sykehus, der har de oftere faste stillinger til legene. Altså, de har jo selvsagt faste stillinger på universitetssykehusene også, formelt sett MÅ man være vikar for en spesifikk stilling for at det skal være et vikariat, men hvem egentlig har disse faste stillingene, det vet jeg ikke... 

Har ikke tariffen i hodet, men lønna er over det jeg vil kalle gjennomsnittlig, men den er ikke høy (på sykehus). Bruttolønn trekkes opp av utvidet arbeidstid og tillegg, selvfølgelig. Som spesialist kan man tjene endel mer, men det varierer med spesialitet og fra sykehus til sykehus. 

Det er mange sykehusleger med barn, dette er jo det samme uansett kjønn.  Men vaktene gjør at du må ha en partner evt annet nettverk for å få det til å gå rundt. Kjenner flere alenemødre som bevisst har valgt spesialiseringer med lite/ingen vaktbelastning (og i de fleste tilfeller lavere status og lønn). Mannen min er lege (overlege på sykehus), og han hadde ikke kunnet ha den jobben han har nå uten meg som tar i et (vel, mange) ekstra tak på hjemmebane. 

Anonymkode: 99ee9...00e

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Første problem er å få turnustjeneste, som nå er søknadsbasert. Her må en skaffe seg erfaring/kontakter under studiet som kan være vanskelig. Er flere som må vente en stund på dette. Deretter kan jeg jobbe som fastlege, men har er det mye arbeid, gj.snitt 55 timer hver uke, og heller ikke så godt betalt tatt i betraktning at en må dekke pensjon, sykepenger osv selv. På sykehus jobber en turnus, ofte 8-9 delt, vakt hver 8-9 natt, og da er det veldig vanlig med opp til 19 timers vakter. Startlønn for turnuslege er rundt 500 000 i året, og fersk sykehuslege 580 000, men inkludert i dette er 2,5 timers ubetalt overtid hver uke, så lønnen er ikke super. Vanlig med 42-43 timers arbeidsuke hver uke. Kan være vanskelig å kombinere med familieliv, og da mange utdannes i utlandet tror jeg ikke det kommer til å være plenty med arbeid fremover. Mye ansvar, og ofte alene på natt og en tar da som nokså fersk lege uten veldig mye erfaring vanskelige avgjørelser. Er ikke vanlig at erfaren leger/overleger er på sykehuset på natten. 

Anonymkode: 1e5bc...242

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...