AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #1 Skrevet 20. juni 2018 Kan dere komme med tips til vegetarmat? Ting jeg må ha i hus, oppskrifter osv Anonymkode: fd136...324 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #2 Skrevet 20. juni 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan dere komme med tips til vegetarmat? Ting jeg må ha i hus, oppskrifter osv Anonymkode: fd136...324 Bare dropp kjøttet, resten er bænkers. Anonymkode: f35c7...247 2
exictence Skrevet 20. juni 2018 #3 Skrevet 20. juni 2018 Linser og bønner er godt. Liker å blande fullkornspasta med lys pasta Grøtsorter?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #4 Skrevet 20. juni 2018 Har ei venninne som stort sett spiser det alle andre spiser, bare uten kjøttet. Men så er hu veldig småspist og plages ikke av å spise bare spagetti med saus 😅 men det er mye godt på butikken nå. Feks syns jeg liv laga burgerne er gode, men jeg deler de i to så de ikke blir så tykke, det blir liksom litt «mye». Å kiwi har noen grillpølser som kunne lurt hvem som helst, de lukter seriøst grillpølser og smaker det samme, men er vegetar. Jeg er ikke vegetarianer mens syns det er fint å variere. Mange bruker masse bønner, linser osv, men jeg har egentlig aldri fått rotet meg til å finne mat jeg kan bruke det til. Anonymkode: a387b...10d
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #5 Skrevet 21. juni 2018 Jeg misliker å følge oppskrifter, så jeg lager som regel mat på slump. Har alltid ferdigbløtet og kokte bønner av diverse slag i fryseren som jeg kan ta opp og koke en 10-15 min Har alltid linser i skapet, og frosne grønnsaker i fryseren. Samt en rekke ulike krydder, frø og ris. Har alltid diverse nøtter jeg kan koke, steke eller spise rå Det jeg gjør er egentlig bare se i kjøleskapet hvilke ferskvarer som vil mygle først, og lage mat av dem. Kan skjøre opp squash, ta en frossen pakke grønnsaker, krydder og koke sammen med linser en 40min og maten er ferdig. Enkelt og greit. Anonymkode: 6033b...3ff
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #6 Skrevet 21. juni 2018 Det kan være lurt å ikke bare droppe kjøttet og spise tilbehør, for da får du lett mangelsykdommer. I noen retter kan du bytte ut kjøttet med bønner, linser eller ferdiglaget kjøtterstatning, mens andre retter er naturlig kjøttfrie. Du må også huske å spise masse og varierte grønnsaker, så du får i deg de vitaminene og mineralene du skal ha. Husk fett. Bønner og linser er (stort sett) mye magrere enn kjøtt, og hvis du også dropper smør og stekeolje kan du få litt lite fett i kosten. Nøtter (nøttesmør) avocado og vegetabilsk olje er fine fettkilder. Eksempler på retter som ligner på kjøttretter - Taco: bytt ut kjøttdeig med bønner eller linser, og tilsett litt sitronsaft i tillegg til tacokrydder. - Bønneburgere, rødbetburgere, linseburgere, andre burgere servert enten som hamburger, kjøttkaker eller på en mer kreativ måte - Linselus, falafel eller andre ting i bolleform servert som kjøttboller. Kan også serveres med vanlig falafel-tilbehør. - Nøttestek - Spagetti med tomatsaus, eventuelt med bønner i. - Spagetti med spinatsaus, eventuelt med bønner (spinat + store hvite bønner + sitronsaft er nam!) Eksempler på naturlig kjøttfrie retter: - Chilli sin carne. - Linsegryte - Grønnsaksuppe, enten med biter eller most. - Ovnsbakte grønnsaker med hummus. - Masse indisk mat, da mange hinduer er vegetarianere. - Kokesjokolade er ofte naturlig vegansk Hvis du skal spise mye vegetarisk mat bør du ha tørkede linser og bønner, det er mye billigere enn hermetiske. Du bør også ha noen bokser hermetiske for de dagene planer endres. Krydder er viktig for å gi smak, og skaper variasjon. Soyasaus, eddik og sitronsaft kan hjelpe med å fremheve smaker og gi retter bedre balanse. Ikke hør på alle de negative kommentarene du kommer til å få. Hvis du spiser variert får du sannsynligvis ikke mangler (B12 kan bli et problem om du er veganer og D om du bor i Norge, men det er ganske lett å fikse med tilskudd.) Du er ikke et grusomt menneske og en hykler dersom du er vegetarianer, men ikke [sett inn et enda høyere mål]. Den som sier dette forsøker bare å trykke deg ned. Anonymkode: 3e38f...2de 2
Inwe Skrevet 21. juni 2018 #7 Skrevet 21. juni 2018 Hummus! Jeg kunne levd på det. Miksa sammen en på 5 min i går. Jeg koker egne kikerter da jeg synes det blir bedre, men du kan fint bruke de hermetiske (ville dog valgt de litt finere for bedre smak). Lager veldig på feeling, men noe sånt som dette: 500g kikerter (ca 2 bokser) 4 spiseskjeer tahini (fåes på innvandrerbutikker iallefall) Safta av en halv sitron Ca 4 spiseskjeer olje 2 fedd hvitløk 3 t-skjeer spisskummen 1 t-skje salt Vann til den har en fin konsistens Kjør med stavmikser. Serverte det med sopp, paprika, rødløk og cherrytomater stekt med olje, salt og pepper. Og hadde pitabrød til. Tok meg ca 15 min å lage middag og jeg har masse hummus igjen i kjøleskapet.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #8 Skrevet 22. juni 2018 Linser og bønner Og bruk gjerne blogger, trines matblogg har også gode vegetarretter. Ellers finner du mange gode blogger via google. Og yndlingsretten min: https://blogg.in-italia.no/parmigiana-di-melanzane-siciliana-auberginerett-med-parmesan-fra-sicilia/ og http://www.vegetarbloggen.no/2011/04/08/shepherds-pie/ Anonymkode: b25b1...ad5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #9 Skrevet 22. juni 2018 Vegetarlasagne, chana masala, falafel i pitabrød, chili sin carne med bønner, quiche med grønnsaker, fylte paprika med ris og grønt, fylt ovnsbakt søtpotet med linser, gulrot- og ingefærsuppe, hamburger med bønneburger, taco med "refried beans", byggrynssalat, tortellini med pastasaus, thaigryte med kokosmelk med nøtter til, pizza med sopp, makaronigrateng med grønnsaker Anonymkode: fdf50...97d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #10 Skrevet 22. juni 2018 På 21.6.2018 den 12.48, AnonymBruker skrev: Det kan være lurt å ikke bare droppe kjøttet og spise tilbehør, for da får du lett mangelsykdommer. I noen retter kan du bytte ut kjøttet med bønner, linser eller ferdiglaget kjøtterstatning, mens andre retter er naturlig kjøttfrie. Du må også huske å spise masse og varierte grønnsaker, så du får i deg de vitaminene og mineralene du skal ha. Husk fett. Bønner og linser er (stort sett) mye magrere enn kjøtt, og hvis du også dropper smør og stekeolje kan du få litt lite fett i kosten. Nøtter (nøttesmør) avocado og vegetabilsk olje er fine fettkilder. Eksempler på retter som ligner på kjøttretter - Taco: bytt ut kjøttdeig med bønner eller linser, og tilsett litt sitronsaft i tillegg til tacokrydder. - Bønneburgere, rødbetburgere, linseburgere, andre burgere servert enten som hamburger, kjøttkaker eller på en mer kreativ måte - Linselus, falafel eller andre ting i bolleform servert som kjøttboller. Kan også serveres med vanlig falafel-tilbehør. - Nøttestek - Spagetti med tomatsaus, eventuelt med bønner i. - Spagetti med spinatsaus, eventuelt med bønner (spinat + store hvite bønner + sitronsaft er nam!) Eksempler på naturlig kjøttfrie retter: - Chilli sin carne. - Linsegryte - Grønnsaksuppe, enten med biter eller most. - Ovnsbakte grønnsaker med hummus. - Masse indisk mat, da mange hinduer er vegetarianere. - Kokesjokolade er ofte naturlig vegansk Hvis du skal spise mye vegetarisk mat bør du ha tørkede linser og bønner, det er mye billigere enn hermetiske. Du bør også ha noen bokser hermetiske for de dagene planer endres. Krydder er viktig for å gi smak, og skaper variasjon. Soyasaus, eddik og sitronsaft kan hjelpe med å fremheve smaker og gi retter bedre balanse. Ikke hør på alle de negative kommentarene du kommer til å få. Hvis du spiser variert får du sannsynligvis ikke mangler (B12 kan bli et problem om du er veganer og D om du bor i Norge, men det er ganske lett å fikse med tilskudd.) Du er ikke et grusomt menneske og en hykler dersom du er vegetarianer, men ikke [sett inn et enda høyere mål]. Den som sier dette forsøker bare å trykke deg ned. Anonymkode: 3e38f...2de Feil. Veldig mange kokesjokolader innholder tørrmelk Og nei man er ikke et grusomt menneske hvis man et vegetarianer,men hvis man blir der pga dyrevelferd og et vel viten om hva som foregår i meieri og eggindustriene er man en hykler Anonymkode: 3269e...de4 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2018 #11 Skrevet 22. juni 2018 Ett tips: Spis mer og oftere, animalske produkter inneholder mye mer konsentrerte kalorier, og holder blodsukkeret lengre oppe. Jeg gjorde den feilen at jeg spiste for lite og altfor lite frukt da jeg prøvde å bli veganer for noen år tilbake, så jeg endte opp med å spise kjøtt igjen. Nå har jeg lagt om igjen, og spiser mye mere frukt mellom måltidene som snacks gjennom dagen og det fungerer så mye bedre. Lær å lage fruksmoothier, det er så enkelt og man blir mett raskt. Anonymkode: c746d...226
Inwe Skrevet 23. juni 2018 #12 Skrevet 23. juni 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Feil. Veldig mange kokesjokolader innholder tørrmelk Og nei man er ikke et grusomt menneske hvis man et vegetarianer,men hvis man blir der pga dyrevelferd og et vel viten om hva som foregår i meieri og eggindustriene er man en hykler Anonymkode: 3269e...de4 Ellers så blir man vegetarianer først fordi det er lettere enn å gå helvegansk med en gang, de fleste vegetarianere i dag går jo over til et vegansk kosthold etterhvert. Selv snudde jeg på dagen, men jeg visste hvor dårlig melk var for meg fra før. Nå er jeg veganer mest pga det er det beste for egen helse, miljø og dyrevelferd er bare en skikkelig bra bonus.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #13 Skrevet 23. juni 2018 3 timer siden, Inwe skrev: Ellers så blir man vegetarianer først fordi det er lettere enn å gå helvegansk med en gang, de fleste vegetarianere i dag går jo over til et vegansk kosthold etterhvert. Selv snudde jeg på dagen, men jeg visste hvor dårlig melk var for meg fra før. Nå er jeg veganer mest pga det er det beste for egen helse, miljø og dyrevelferd er bare en skikkelig bra bonus. Bruker man det som en steppingstone er det selvsagt noe annet :) Jeg snudde også over natta. Gikk fra alteter til veganer,men jeg har full forståelse for at alle ikke greier det. For veganisme omhandler jo så mye mer enn hva man spiser. Det er jo et livssyn :) Anonymkode: 3269e...de4
Tibbie Skrevet 23. juni 2018 #14 Skrevet 23. juni 2018 Jeg spiser det samme, bare uten kjøtt (pizza best i test!). Men en matrett/siderett jeg har oppdaget gjennom vegetarlivsstilen, er faconskiver! Det er SYKT godt, og kan virkelig anbefales 😍 Så sørg for å alltid ha alle ingrediensene i hus, for når du først har spist det, så kommer du ofte til å få lyst på det. Hovedingrediensen er rispapir : )
Inwe Skrevet 23. juni 2018 #15 Skrevet 23. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker man det som en steppingstone er det selvsagt noe annet Jeg snudde også over natta. Gikk fra alteter til veganer,men jeg har full forståelse for at alle ikke greier det. For veganisme omhandler jo så mye mer enn hva man spiser. Det er jo et livssyn Anonymkode: 3269e...de4 Det kommer an på hvorfor man er veganer, for meg handler det mest om hva jeg spiser. Jeg gjør dette for egen helse først og fremst, miljøet og dyrevelferd er bare en super bonus oppå det igjen.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #16 Skrevet 23. juni 2018 1 time siden, Inwe skrev: Det kommer an på hvorfor man er veganer, for meg handler det mest om hva jeg spiser. Jeg gjør dette for egen helse først og fremst, miljøet og dyrevelferd er bare en super bonus oppå det igjen. Men da er man plantebasert :) Veganisme har jo en klar definisjon,men det betyr jo ikke at den ene er mere perfekt enn den andre 😀 Anonymkode: 3269e...de4 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #17 Skrevet 23. juni 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Bruker man det som en steppingstone er det selvsagt noe annet Jeg snudde også over natta. Gikk fra alteter til veganer,men jeg har full forståelse for at alle ikke greier det. For veganisme omhandler jo så mye mer enn hva man spiser. Det er jo et livssyn Anonymkode: 3269e...de4 Så jeg kan ikke kalle meg veganer hvis jeg spiser vegansk og bruker skinnklær? Anonymkode: c746d...226
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #18 Skrevet 23. juni 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg kan ikke kalle meg veganer hvis jeg spiser vegansk og bruker skinnklær? Anonymkode: c746d...226 Spørs om du bruker skinnklærne dine kun for å "bruke dem ut" til de blir ødelagte og deretter kjøper inn et vegansk alternativ eller om du aktivt kjøper inn nye skinnsko. Samme med dyretestet sminke, silke, og ull. Likevel så kan ull være et unntakstilfelle dersom man bor i et kaldt klima og ikke har andre muligheter. Handler ikke om å være perfekt eller følge regler, men tanken bak. Anonymkode: fdf50...97d 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #19 Skrevet 23. juni 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg kan ikke kalle meg veganer hvis jeg spiser vegansk og bruker skinnklær? Anonymkode: c746d...226 Nei! Rediger Overvåk denne siden Les på et annet språk Veganisme Veganisme er et etisk standpunkt og en levemåte basert på respekt for alt levende, dyr inkludert. Veganere har et plantebasert kosthold og unngår all mat av animalsk opprinnelse. Det vil si at dietten ekskluderer kjøtt, fisk, skalldyr, egg, meieriprodukter og honning, og andre ingredienser som stammer fra dyr. Veganere unngår også å benytte dyreprodukter som lær, pels, ull, silke osv. og veganere unngår å støtte produksjonsformer som utnytter dyr, så langt det er mulig. Veganere støtter ikke dyreforsøk og unngår produkter som er fremstilt ved bruk av forsøk på dyr, som kosmetikk, hudpleie- og husholdningsartikler. Veganere støtter heller ikke underholdningstjenester som baserer seg på utnytting av dyr, som sirkus, akvarier og kommersielle dyrehager. Veganere er også imot pelsdyrindustrien og alle former for jakt og fangst. Anonymkode: 3269e...de4 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #20 Skrevet 23. juni 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Feil. Veldig mange kokesjokolader innholder tørrmelk Og nei man er ikke et grusomt menneske hvis man et vegetarianer,men hvis man blir der pga dyrevelferd og et vel viten om hva som foregår i meieri og eggindustriene er man en hykler Anonymkode: 3269e...de4 Jeg spiser vegansk som regel, men er jeg på ferie/restaurant el får jeg nok i meg litt egg/melk, fordi det sikkert noen ganger er litt smør eller en melkeskvett i det jeg spiser. Derfor sier jeg ikke jeg er veganer, men jeg lever 99% vegansk. Anonymkode: b25b1...ad5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå