Gå til innhold

Hvordan håndtere det når barn nekter å smøre seg med solkrem/ pusse tenner osv.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn på snart 6 år som er veldig viljesterk og som av og til nekter å smøre seg med solkrem. De gangene vi må ut i sterk sol, har jeg måttet tvandssmørt han IG det blir mye hyling og skriking og av og til slag og spark til meg. Er det andre som har opplevd dette? Hvordan kan man best mulig håndtere slike situasjoner. Har prøvd utallige ganger å forklare rolig hvorfor man må ha solkrem og hvorfor vi må pusse tenner på morgen og kveld. 

Anonymkode: 2f2f6...bf1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mente forresten at han alltid nekter solkrem, ikke av og til. TS. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han ikke smører seg, får han ikke være ute. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 3d17d...e1e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke ting som det finnes alternativ til så den kampen må du nok bare ta hver gang. Er man konsekvent så skjønner de etter hvert at det ikke nytter å krangle. 

Anonymkode: 1f3e3...4d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte ting må man bare, selv om man ikke vil. Tannpuss og solkrem f.eks..

En 6-åring er så gammel at han bør skjønne konsekvensen av å nekte solkrem; vil han ikke smøre seg så får han heller ikke ut i sola. 

Kunne det kanskje vært et alternativ med sånn spray? Nivea har f.eks en solkremspray som man bare sprayer på og som man ikke trenger å fordele utover med hendene. Kjapp og effektiv. La han smøre ansiktet med krem selv og bruk spray på kroppen. 

Anonymkode: 10fda...b38

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Først forklarer hva som skal skje (dette skjer jo gjerne etappevis), om det blir protest tar jeg, om vi har tid, en runde for å se om vi kan komme til et kompromiss. Om dette ikke fører frem, gjentar jeg hva som skal skje og at jeg bestemmer dette. Det de nå kan velge er frivillig eller ufrivillig, det jeg har bestemt blir gjennomført. Om de enda er uenig, blir aktiviteten gjennomført under tvang. Som regel kommer vi frem til en løsning før dette, og om ikke velger de som regel frivillig gjennomføring fremfor tvang.

Anonymkode: f3468...a19

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sønn på snart 6 år som er veldig viljesterk og som av og til nekter å smøre seg med solkrem. De gangene vi må ut i sterk sol, har jeg måttet tvandssmørt han IG det blir mye hyling og skriking og av og til slag og spark til meg. Er det andre som har opplevd dette? Hvordan kan man best mulig håndtere slike situasjoner. Har prøvd utallige ganger å forklare rolig hvorfor man må ha solkrem og hvorfor vi må pusse tenner på morgen og kveld. 

Da hadde jeg gitt han beskjed om at om han ikke oppfører seg og tar på solkrem uten videre styr så blir det ikke noe ut på han og at vi andre evt da drar. Om han ikke hadde gitt seg hadde jeg gjennomført det og i tillegg tatt fra han en gode. Dette hadde blitt gjentatt helt til han hadde oppført seg og gjort som jeg sa. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg harr forsøkt tvang. Vold og spark ville ført til konsekvenser som fratatt gode, mens bare krangling og vrienhet ville før til konsekvens som er direkte knyttet til solkremen. At barnet må bli hjemme, leveres hos bestemor for å være inne mens resten av familien er ute, eller må ha på seg langbukser, pologenser og caps langt ned i fjeset. Vil du ha av et plagg? La meg smøre. 

Tannpuss kranglet mine ferdig om i 3-4 års alderen. Men én seksåring som kranglet på dette, her ville jeg startet leggetiden mer enn en time tidligere enn vanlig. Og forklar med at i dag må du legge deg halv sju. Det må vi gjøre helt til du begynner å bli flink til å pusse tenner, for du må gjerne krangle og hyle over tannkosten, men pusse tenner SKAL du. Og sånn som du tøyser i det siste så går det ut over leggetiden din. Du trenger søvn. Spis kveldsmaten din nå, jeg vet det er kort tid siden middag. Men du skal jo snart legge deg."

Muligheten er stor for at tannpuss krangle på får å kjøpe noen ekstra minutter før leggetid. Så dette ville hatt helt feil effekt og trolig virket raskt på mine. 

Anonymkode: 6bdc7...93a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres helt rart ut med et barn som slår seg så vrang for bagateller. Har han alltid vært slik? Hvordan er han i barnehagen når de tar på solkrem? 

Anonymkode: cbdd8...9b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan håndtere at 13 åringen min har begynt å henge med unge kriminelle?

Guuud, som jeg savner de ubetydelige "problemene" man hadde da barna var små.

Anonymkode: 01a0c...379

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan håndtere at 13 åringen min har begynt å henge med unge kriminelle?

Guuud, som jeg savner de ubetydelige "problemene" man hadde da barna var små.

Anonymkode: 01a0c...379

Enig 🤣 jeg har både tenåring og to små toddler. Utfordringene med de to minste er så mye enklere enn med eldstemann. 

Anonymkode: 12965...539

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres helt rart ut med et barn som slår seg så vrang for bagateller. Har han alltid vært slik? Hvordan er han i barnehagen når de tar på solkrem? 

Anonymkode: cbdd8...9b7

Tusen takk for gode råd alle sammen! Skal ta de til utprøving. Det må å ta fra gode dersom han slår og sparker, skal jeg prøve. Vi må smøre han før barnehagen de dagene det er sol, men sønnen min vil at personalet der skal smøre han. Jeg skal prøve å la han smøre selv i ansiktet med spray-solkrem, så smører jeg kroppen. Når det gjelder tannpuss, så glemte jeg å skrive at han samarbeider greit før leggetid, men at etter frokost før vi drar til barnehagen slår han seg ofte vrang. Da må jeg bruke mye ekstra tid på å overtale han og i verste fall tvangspusse litt fort og gæli, men med forsiktig hånd. 

AnonymBruker
Skrevet

Mine får valget:

Enten smører du selv, eller så smører jeg. I barnehagen SKAL du, og i dag er det sol, det betyr at du MÅ ha på solkrem.

Gjerne lagt frem som ett skikkelig valg, der barnets mening teller.

Vil du smøre deg med solkrem selv i dag? Eller skal mamma smøre deg? Eller vil du vi skal smøre litt hver?

Noen ganger hjelper opplevelsen av bestemmelsesrett. (Altså ikke rett til å bestemme solkrem eller ikke, den avgjørelsen tar du, men retten til å bestemme HVORDAN solkremen kommer på.)

Husk skryt de dagene det går fint og ungen smører selv!

Og hvis ingenting annet virker... Belønningssystemer er bedre enn sitt rykte. (Smører du deg med solkrem HELT SELV, får du en nonstop/stjerne/et jordbær eller noe annet som motiverer.) Min erfaring er at ting fort blir en vane, og ikke lenger krever belønning.

Anonymkode: 70daa...974

Skrevet

Solkrem må på, hvis ikke må han ha på seg langermet genser og bukse. Så enkelt. Ja, det blir varmt, men du kan ikke ta av, for du vil ikke smøre. Bade? Nei, for du vil ikke smøre deg. Konsekvenser direkte fra manglende solkrembruk.

Tannpuss må man. Jeg ville snakket med ham i fredstid, det er du som vet hva som er goder for ham. Jeg er forsåvidt for å ta fra goder, men hvis han krangler mest om morgenen blir det VELDIG lenge etter en hel barnehagedag å få beskjed om at "siden du kranglet på tannpuss nå får du ikke bruke ipad i kveld". Tror det kan bli litt lenge for en 6-åring... Finnes det noen SMÅ goder han er villig til å jobbe litt for? Det er som sagt du som kjenner ham. Den tiden han evt tjener på å pusse tenner med en gang (fem minutter bare altså, mener ikke at du skal stå opp en halvtime før) får han bruke til noe han liker? Evt. "tjene" poeng, og etter fem poeng(?) får han bestemme middag/male/snekre/en ny fotball (hvis han uansett trenger), hva vet jeg.... Som sagt, du kjenner gutten og vet best hvordan han fungerer....

Hvis det er tannpusskrangel om kvelden ville jeg  jo dratt inn lesetid, satt på timer og vist at han må legge seg så og så mye tidligere kvelden etter osv... Men om morgenen har de fleste ikke allverdens tid, så det er derfor jeg lurer på om det er bedre å "lokke" med goder for å få ham inn i et bedre mønster.

Slag og spark er IKKE lov, det er nulltoleranse herfra til evigheten, og DA ryker alt av goder umiddelbart, også om kvelden! Det må han også få beskjed om i fredstid ;) 

Også må jeg si meg enig - nå som yngste nærmer seg 13 er det nesten så jeg "savner" disse problemstillingene ;) 

Skrevet

Har du spurt hva det er han ikke liker med solkremen da? 

Kanskje lukter den for sterkt? Eller oppleves seig eller klam? 

Skrevet

Ved tannpusskrangling ville jeg sagt at barnet ikke kan få snop/dessert/juice frem til det er helt på plass. Du må også forklare hvor viktig tannpuss er. 

Dersom barnet nekter solkrem kan det ikke gå ut. Evt. må han kle seg i heldekkende plagg. Forklar også her hvorfor man må smøre seg.

Belønningssystem på slikt fungerer ikke. Da kommer motivasjonen utenfra, og vil ikke bli internalisert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...