Gå til innhold

Hvilke do-/pottevaner har dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi er snart 17 måneder, og vi har vært veldig late når det kommer til bleieavvenning, og pottetrening. Jeg tror det er mest fordi vi ikke har hørt så mye om det av verken familie eller helsesøster, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem og hvilke rutiner jeg skal lage. Vi kjøpte potte for 5 måneder siden, som hun har sittet på av og til, uregelmessig. Hun er ikke særlig glad i å sitte på potte, og når hun først setter seg, sitter hun i 5-10 sekunder før hun reiser seg. Selv om hun får leker, musikk, bok eller iPad. I det siste har det blitt veldig lite sitting på potte. Og jeg merker at jeg henger langt bak når jeg hører at andre på hennes alder nå kan si ifra når de skal på do, er tørre på natten, og bare bruker bleie pga uhell. Det virker ikke som om jenta mi har noe kontroll på når hun må tisse/ bæsje (det er vel vår feil), og selv om hun har sittet litt på potte har hun aldri tisset på den. Og når hun tisser, tisser hun på gulvet, ikke potta. Da har hun som regel gått rundt på badet og tisser et helt annet sted enn ved potta. Jeg prøver å gjøre henne oppmerksom på at «nå tisser du!» og si at hun kan tisse på potten neste gang (på en fin og oppmuntrende måte altså). Nå begynner hun snart i barnehage, og har på følelsen av at de kommer til å spørre om hvilke rutiner vi har iforhold til dette med potte og do, og tenker at nå er det vel på tide å innføre rutiner og gjøre det skikkelig. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal starte!

noen tips?

Anonymkode: 8a137...548

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte ganske tidlig med potte, men har hele tiden brukt bleie. Mini er 21 mnd og er bleiefri når vi er hjemme. Må ha bleie med soving og hvis vi skal lenger enn nærmeste lekeplass, men uhell våken og hjemme er de voksnes feil. 

Ville begynt med å sette henne på potten ved hvert bleieskift og med en gang dere står opp om morgenen. Kan hun få gå uten bleie hjemme på dagtid? Ha potten lett tilgjengelig og ta turen innom potten hver time. Mini liker veldig godt å gå i bare trusen. 

Anonymkode: 3152b...216

AnonymBruker
Skrevet

Og dere er absolutt ikke sent ute i fht trenden i bhg vår. Men det kan være fint å begynne å øve så dere får en god overgang.

Anonymkode: 3152b...216

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som du gjør en god jobb med pottetrening, og du trenger virkelig ikke stresse med bleieslutt! Jeg har en sønn som sluttet med bleie på dag og natt da han var 3 år. Han var den første på sin avdeling som sluttet. De hadde felles pottetrening med de største barna på småbarnsavdelingen siste halvåret før de sluttet på småbarn. Ingen forventer at barnet ditt går på do enda! La pottetrening være en lek, ikke mas om det, så skjer det av seg selv når hun er klar! 

Anonymkode: 11a23...70a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør en flott jobb. Jeg jobber i barnehage (småbarns AVD),og der stresser vi ikke med bleie avvenning på så små barn. Er hun klar selv til å slutte(sier fra at hun må tisse,St det er bæsj i bleia ) er det bare flott å fortsette leken mer potta. Ha den tilgjengelig ,og bruk den i naturlige situasjoner (etter måltider f.eks) for å lære en dorutine. 

Selv ble ikke min datter bleiefri natt og dag før hun var drøyt 3.5 år. Vi hadde forsøkt siden hun var 2år med jevne mellomrom,hun var ikke klar og hadde mye uhell og negative opplevelser. Vi ble rådet av helsestasjonen til å roe helt ned og ikke fokusere på det. Hun sa selv en dag at hun ikke ville ha bleie mer......3 uhell og 2dsger senere var hun helt tørr. 

Så stå på 😀

Anonymkode: 3230e...bb6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Så godt å høre at vi ikke ligger langt bak, og takk for gode ord! Da skal vi prøve å gå litt uten bleie hjemme og sitte på potte ved bleieskift, så tar vi det i hennes tempo😃

ts

Anonymkode: 8a137...548

• Liker 1
Skrevet

Da hun var 17 mnd hadde vi absolutt ingen rutiner på sånt. Hadde ikke streifet meg å prøve engang ;)

Hun var bleiefri både dag og natt da hun var 2 år og 7 mnd, og hun var ikke seint ute blant de vi omgås, ihvertfall!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har hun tørre bleier etter dupp?

Anonymkode: 52e4c...aa9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på do om morgenen når jeg står opp, videre kanskje en gang til før jeg går ut døra. På jobb går jeg som regel før lunsj, og kanskje en gang litt etter lunsj, samt før jeg går hjem. Så på do etter middag, og før jeg legger meg. Noe sånt, fører ikke logg akkurat, men blir jo en vane.

Anonymkode: d088c...93b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på do om morgenen når jeg står opp, videre kanskje en gang til før jeg går ut døra. På jobb går jeg som regel før lunsj, og kanskje en gang litt etter lunsj, samt før jeg går hjem. Så på do etter middag, og før jeg legger meg. Noe sånt, fører ikke logg akkurat, men blir jo en vane.

Anonymkode: d088c...93b

😂

Anonymkode: 6028f...c2d

• Liker 2
Skrevet

Vår treåring er som din, han sitter ikke lenge omgangen. Men det virker som han begynner å få mer kontroll nå. Tenker vi skal lage en rutine nå i sommer som skal følges. Vår 3 åring har vært tidlig ute med det meste og hs mener at da kan bleieslutt drøye en stund

AnonymBruker
Skrevet

Prøv doring på do i stedet, og ha en ekstra krakk som du kan sitte på. Dette gjør at dere får samme øyehøyde, og det er vanskeligere å forlate doen enn potta. Etter måltider eller før soving hjemme kan dere sette henne på do, og så lese en bok, et eventyr eller ta noen regler, eventuelt snakke om hva dere har gjort, hva dere skal gjøre eller ting som er morsomt. Etter passe lang tid (det bør gå noen minutter, men ett kvarter er for lenge) kan dere si "det ble ikke noe tiss i doen nå, men kanskje neste gang", i en munter tone. Hvis det kommer noe i do er det viktig å være veldig begeistret (tenk på alle bleiene dere slipper å skifte, det gjør begestringen mer ekte).

Dette virket på jenta mi, som heller ikke klarte å sitte i ro. Vi gjorde det hyggelig å sitte på do (og trente språk samtidig), og dermed klarte hun å sitte så lenge at tissen og bæsjen havnet i do, heller enn i bleia fem minutt etterpå.

Anonymkode: 85f58...68b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...