Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.tv2.no/nyheter/9925498/

Er det bare jeg som synes at hun syter? Hun klager over at hun ikke får kjøpt bolig midt i Oslo, og at hun ikke får mer enn 2,1 i boliglån. Samtidig så får hun hjelp av foreldrene slik at hun kan kjøpe for 3,1mill. Ærlig talt. De fleste må gå sammen for å kjøpe en helt ok bolig, flytte ut av sentrum eller spare i flere år uten hjelp.

Eller?

Endret av Hvalen
  • Liker 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virker som om enkelte har helt urealistiske forventinger. 

Anonymkode: 4b7ab...90a

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare skummet over det som sto. Men ja, jeg synes det virker litt urealistisk. Skal man bo sentrumsnært og særlig i Oslo, så må man enten ha penger man har fått eller arvet, eller man må være to om kjøpet. Alle kan ikke bo der alle ønsker å bo, og derfor koster det å bo i de mest attraktive områdene. Det er ingen menneskerettighet å skulle bo akkurat i Oslo sentrum som førstegangskjøper. Man må rett og slett justere ned forventningene litt og heller kjøpe noe litt i utkanten av sentrum. Selv har jeg en leilighet på ca 80 kvadrat i utkanten av en av byene som jeg har kjøpt alene uten drahjelp med EK eller kausjonist. Betalte rundt 2.2 mill for 3 år siden. Så det er fullt mulig å kjøpe bare man har realistiske forventninger.

Jeg hører at de ønsker å få til at man skal kunne bruke BSU-pengene som pant istedenfor EK for å hjelpe førstegangskjøpere. Jeg synes at det er et litt rart forslag. Jeg mener det at hvis det først er nok penger på BSUen til at de kan stilles som sikkerhet, så kan de samme pengene også faktisk brukes til boligkjøpet slik de var tenkt. Ja, det innebærer at man må bruke BSUen og at man mister muligheten til å spare videre, men samtidig så har man jo da oppnådd målet med BSU - å være drahjelp til å komme inn i boligmarkedet for de som trenger det.

Har man fått den drahjelpen man trenger, så trenger man egentlig ikke muligheten for å melke systemet videre for skattefordelene på fellesskapets bekostning. Denne endringen kommer egentlig bare til gode for de som trenger BSUen minst. Det fremstår dessuten som en litt rotete løsning at man skal pante kapitalen fremfor å bruke den. En ryddigere løsning som ville oppnådd samme effekt, hadde vært at man heller kunne bruke BSU-pengene til et boligkjøp uten å miste muligheten til å spare videre på BSU etter boligkjøpet. At man kunne spart videre inntil man har fått fordelen av totalt 300.000kr frem til året man fyller 33/34. Det er mye ryddigere enn en merkelig panteordning.

Anonymkode: 729d0...263

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, er det ikke dumt at vi halvrike ikke kan få låne så mye vi vil?

Anonymkode: 1c606...786

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun er jo helt urealistisk, menner hun må leie en bolig til 14-15.000 bare hun alen dersom hun ikke kjøper. Folk i dag trenger en virkelighetssjekk. 

Anonymkode: b622b...18d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hun syter, men det er sånn det er å være bortskjemt. De færreste har råd til å kjøpe drømmeboligen  når de er 25, da handler det om å komme seg inn på markedet og finne et objekt der man kan trives innen de rammene man har råd til. For mange er det mye kompromisser som må tas for å kunne kjøpe i det hele tatt. Hun får lære seg å ta kollektivtrafikk, så går det nok greit å finne en fin leilighet litt utenfor sentrumsgryta. Selv kjøpte jeg utenfor sentrum første gangen jeg kjøpte og mange himlet med øynene over at jeg skulle bo så langt vekke (dette var i Bergen da, men 12 min med buss til Torgalmenningen).Så gikk det noen år og de flyttet etter, fordi det var mindre kult å ha unger midt i byen med konstant støy, dårlig med uteplasser og farlig skolevei. tror nok hun her gremmes over seg selv når hun blir mer voksen. 

Anonymkode: 17421...4aa

• Liker 8
Skrevet

Hun sliter jo ikke med å komme seg inn på boligmarkedet, sånn sett syns jeg tittelen er misvisende. Hun sliter med å kjøpe seg akkurat den boligen hun ønsker seg i akkurat det området som hun ønsker seg. Det er veldig få mennesker som kan gjøre akkurat det i den alderen. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Enig, dette er bare sutring. Det er ingen menneskerett å eie en stor leilighet i Oslo sentrum. 🙄

Anonymkode: 2f2af...b1d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ironiske er at om foreldre hadde sluttet hjelpe barna sine, ville færre klart by så høyt og prisene ville sunket. Samme med lånene husbanken gir. Fjern disse og prisene vil gå ned, fordi færre kjøper og færre byr. 

Bankene burde heller se på hvor realistisk det er at de som ønsker låne klarer lånet, om de har høy eller lav inntekt. Det er mennesker som viser over 10 år at de bruker lite penger og sparer konsistent, mens andre bruker hele lønnen på 25k i måneden hver måned. Prioriterer du lån og hus over masse fritidsgøy synes jeg bankene burde se på hva man klarer betale, så kan de heller være mer restriktive med de som viser dårlig spareevne

Anonymkode: 2834a...79b

• Liker 9
Skrevet

En ting jeg også stusser over er at hun omtales som klassisk førstegangskjøper. 
Det er da ikke mange førstegangskjøpere i midten av 20årene som kan få lån på 3,1 mill. 

• Liker 12
Skrevet

På en måte lan man jo si at hun syter, men skal det å eie bolig sentralt i Oslo bare være forbeholdt eliten? Hvor er vi om 20 år om denne utviklingen fortsetter? Vi trenger folk i lavtlønnsyrker ( ikke at hun direkte var det da) i Oslo også. 

Skal alle som jobber på ‘rema’ I Oslo enten leie eller pendle lange veier? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Puny said:

På en måte lan man jo si at hun syter, men skal det å eie bolig sentralt i Oslo bare være forbeholdt eliten? Hvor er vi om 20 år om denne utviklingen fortsetter? Vi trenger folk i lavtlønnsyrker ( ikke at hun direkte var det da) i Oslo også. 

Å kjøpe første bolig et godt stykke utenfor sentrum, bygge seg opp egenkapital der for så å senere flytte mer sentralt er helt normalt og fornuftig.  Jeg har selv bodd fem år i Groruddalen, opparbeidet meg 1 million egenkapital der og bor nå innenfor ring 2.

Anonymkode: 2a0a8...5b5

• Liker 4
Skrevet (endret)
27 minutter siden, Puny skrev:

Man arbeider seg oppover. Du begynner med noe liten i en av bydelene som du har råd til, nedbetaler og arbeider deg oppover i størrelse og/eller beliggenheten. De jeg kjenner som bor i sentrum har gjort nettopp det. De tilhører ikke eliten, men drømmeboligen fikk de ikke på første forsøket. 

Husk at Siv Jensen nå har strammet inn reglene som gjør at det blir vanskeligere for de som har lav inntekt fordi det krever mer egenkapital for å kjøpe noe i Oslo. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kjøpe første bolig et godt stykke utenfor sentrum, bygge seg opp egenkapital der for så å senere flytte mer sentralt er helt normalt og fornuftig.  Jeg har selv bodd fem år i Groruddalen, opparbeidet meg 1 million egenkapital der og bor nå innenfor ring 2.

Anonymkode: 2a0a8...5b5

Ja det er mulig i dag, men utviklingen de siste årene peker i retning av at dette blir vanskeligere og vanskeligere. Både har boligene blitt dyrere OG det har blitt vanskeligere å få lån.

Fortsetter det slik har til slutt bare rike, eldre mennesker råd til å bo sentralt.

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, SesameStreet skrev:

Man arbeider seg oppover. Du begynner med noe liten i en av bydelene som du har råd til, nedbetaler og arbeider deg oppover i størrelse og/eller beliggenheten. De jeg kjenner som bor i sentrum har gjort nettopp det. De tilhører ikke eliten, men drømmeboligen fikk de ikke på første forsøket. 

Husk at Siv Jensen nå har strammet inn reglene som gjør at det blir vanskeligere for de som har lav inntekt fordi det krever mer egenkapital for å kjøpe noe i Oslo. 

Nei ingen får drømmeboligen på første kjøp, men for ikke så lenge siden var det i større grad mulig for unge mennesker å få seg en sentral bolig. Alle disse innstrammingene som er ment å ramme pengesterke boligkjøpere rammer førstegangskjøperne hardest. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Puny skrev:

Nei ingen får drømmeboligen på første kjøp, men for ikke så lenge siden var det i større grad mulig for unge mennesker å få seg en sentral bolig. Alle disse innstrammingene som er ment å ramme pengesterke boligkjøpere rammer førstegangskjøperne hardest. 

Problemet er ikke bare innstramninger, men hele vår samfunnsstruktur og økonomiske system (kort sagt det økonomiske statlige systemet basert på fiatpenger). Det er i sin natur bobleskapende. 

Anonymkode: 34cc4...475

Skrevet
5 minutter siden, Puny skrev:

Ja, jeg er enig med at de rammer førstegangskjøperne hardest, men jeg vil også påpeke at de rammer de ressurssvake førstegangskjøperne hardest. Det er ikke alle som har foreldre som hun i artikkelen som kan hjelpe til med å få deg inn på boligmarkedet. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke hun sutrer. Selvsagt må hun ikke bo i byen. Men noe av poenget er vel også hvor hinsides skrudd boligmarkedet er blitt.

Som enke og aleneforsørger med gjennomsnittlønn og 80% stilling i Staten kunne min mor kjøpe seg villa på Nordstrand. Selv  har jeg ikke nubbsjans å bosette meg der jeg er født og oppvokst,  til tross for en grei utdannelse, grei jobb og med grei lønn (500 000+).

1975: Mamma/enke:  hadde råd til 180 kvm2 på Nordstrand. 
2018: Jeg/singel: har råd til 50 kvm2 på Stovner. 

Yay!

Anonymkode: 56413...284

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, Puny said:

Men skal vi da la førstegangskjøpere ta opp lån langt over hva dem kan betjene ved renteøkning, eller bør vi sette en max sum pr kvm slik at man ikke får noe spesielt verdistigning? 
Disse innstramningene er gjort mye fordi folk låner langt over evne...  
Flere hundretusen tåler ikke en renteøkning på en prosent engang. Jeg har selv lån på 5x inntekt, og en prosent renteøkning vil si tusen kroner mer i måneden. Om folk ikke tåler betale en tusenlapp mer i måneden, hvordan blir det da om det er fritt frem for å låne så mye man vil? Om boliglånsrenten går opp, så vil ikke bare ens eget boliglån rammes, men også borettslag som gir høyere felleskostnader, og studielån følger også boligrenten... Innstramningene vil over tid forhindre at mange havner i skikkelige gjeldskriser. 

Det er synd at mange førstegangskjøpere må vente lenge på å finne seg noe å kjøpe, men det er ikke en menneskerett å eie bolig. 
Men jeg tror en av de beste løsningene for å jevne ut litt, er å sette en grense for leiepriser, slik at det ikke blir så lønnsomt leie ut. Økt skatt på gevinst av utleie for eksempel vil kunne redusere lønnsomheten ved utleie, slik at flere boliger kommer på markedet, samt kunne bidra til å holde leieprisene nede. 

Anonymkode: 6ac90...e23

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skal vi da la førstegangskjøpere ta opp lån langt over hva dem kan betjene ved renteøkning, eller bør vi sette en max sum pr kvm slik at man ikke får noe spesielt verdistigning? 
Disse innstramningene er gjort mye fordi folk låner langt over evne...  
Flere hundretusen tåler ikke en renteøkning på en prosent engang. Jeg har selv lån på 5x inntekt, og en prosent renteøkning vil si tusen kroner mer i måneden. Om folk ikke tåler betale en tusenlapp mer i måneden, hvordan blir det da om det er fritt frem for å låne så mye man vil? Om boliglånsrenten går opp, så vil ikke bare ens eget boliglån rammes, men også borettslag som gir høyere felleskostnader, og studielån følger også boligrenten... Innstramningene vil over tid forhindre at mange havner i skikkelige gjeldskriser. 

Det er synd at mange førstegangskjøpere må vente lenge på å finne seg noe å kjøpe, men det er ikke en menneskerett å eie bolig. 
Men jeg tror en av de beste løsningene for å jevne ut litt, er å sette en grense for leiepriser, slik at det ikke blir så lønnsomt leie ut. Økt skatt på gevinst av utleie for eksempel vil kunne redusere lønnsomheten ved utleie, slik at flere boliger kommer på markedet, samt kunne bidra til å holde leieprisene nede. 

Anonymkode: 6ac90...e23

Og hvordan skal man avgjøre det dersom 4 personer er villige til å betale makssum ved kjøp? Stein, saks, papir?:laugh:

Jeg tror nok dessverre økt skatt ved utleie bare gjør at leieprisene blir høyere. Ingen ønsker å leie ut med tap, for husk at det blir slitasje på leiligheten ved utleie. Dersom det skulle bli en «leiegrense» tror jeg det fort kan bli mangel på leiligheter i leiemarkedet, og at flere går over til evt. korttidsleie/ venter på at reglene skal tre av. Husk at det skal lønne seg for utleier også.

Jeg tror økt rente er løsningen! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...