AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #1 Skrevet 19. juni 2018 Jeg står litt fast i et veiskille her, om jeg kan kalle det for det. Får kontinuerlig innspill fra venner og kjære, men jeg klarer liksom aldri helt og ta det fullstendig til meg og virkelig bruke noe av det ordentlig og nyttig. Så kanskje det hjelper å uttrykke noe her, og få et helt nytt perspektiv på det.. Jeg har en kjæreste som jeg har vært sammen med i mer eller mindre 3 år. Det har vært veldig turbulent, og aldri hatt en offentlig status som kjærester, mest fordi h*n ikke har villet/vært klar. Det har vært mye som har skjedd i dette forholdet (jeg kaller det for det, for jeg har alltid følt at jeg er i et forhold med h*n), og jeg skal ikke gå inn på alle detaljer i dette innlegget da jeg i hovedsak vi ha fokus på kun én ting akkurat nå. Men for å få et helhetsbilde, så må jeg vel inn med noen form for stikkord eller korte setninger om andre ting også; H*n har flørtet med venner og ekser. Sendt nakenbilder og sex-videoer frem og tilbake med ovennevnte. Flørtet med fremmede. Skjult kontakt med eks og fremmede som h*n har blitt tatt i å flørte med før. H*n har slått meg én gang. Dyttet meg flere ganger og bitt meg ved en hendelse. H*n har kalt meg opp med alle vonde ord i alfabetet. H*n har spilt på min samvittighet når det kommer til å være med familie og venner, i den form av at jeg ikke har følt at det er greit fordi h*n har sagt at da velger jeg bort h*n og velger noen andre. H*n har brukt hersketeknikker og manipulerende metoder for å snu på mitt tankesett og fått meg til å stille spørsmål ved min egen psyke og min egen hukommelse. Men i all hovedsak er problemet dette akkurat nå: Jeg har fra før vi flyttet sammen, betalt for alle middager og dater, betalt for telefonregninger hvis h*n har sagt at den sperres snart og da kan vi ikke snakke sammen, jeg har betalt for dyre behandlinger som har vært på bakgrunn av medisinske årsaker (ikke helt sikker på dette), jeg har betalt tog, jeg har lånt bort bilen min og latt h*n kjøre den til endinga, når vi flyttet sammen var avtalen at jeg skulle betale 1-2 husleier og deretter skulle vi dele det. Jeg har nå betalt full husleie, strøm, TV, Internett, mat, andre regninger, møbler, telefon, klær - i ett og et halvt år. H*n har betalt 2 halve husleier og en TV regning, og kanskje kan jeg telle på en hånd at h*n har betalt for handling (under 700kr). H*n har hele tiden sagt «jeg skal hjelpe til neste måned, jeg får lønn da og da, jeg skal jobbe så og så mye så jeg endelig kan hjelpe deg». Når det har kommet til stykket så er lønninga feil, den har ikke kommet eller så har det vært autotrekk h*n ikke visste om, så h*n har ikke kunnet hjelpe til. Det har vært så mye, så lenge, på så mange plan - at mine venner og familie har prøvd å ta grep på mine vegne, uten hell. Jeg har ikke tatt «muligheten», men fortsatt vært hos h*n. For noen uker siden så satte jeg ned foten, sa opp leiligheten og fikk oss begge til å flytte og avsluttet ting. Men jeg fikk løfter om gull og grønne skoger, atter en gang, og jeg fikk følelsen av at denne gangen er det kanskje alvor. Så jeg har sagt jeg kan gi h*n en siste sjanse, siste mulighet til å bevise og overbevise om at h*n kan gjøre bedre og vil gjøre bedre. Vise at h*n kan være selvstendig å betale for seg, vise at h*n kan behandle meg godt og starte å gjøre opp for alle feilene. Alt fra manglende kjærlighet, manglende forpliktelse, til manglende hjelp økonomisk. Så jeg har sett noe forandring og forbedring på følelses-fronten. I form av at h*n viser litt mer kjærlighet og snakker tildels penere til meg. Men i dag fant jeg ut via noen andre, at h*n hadde bestilt seg storby-tur med en venn, allerede neste uke, når jeg på forhånd har sagt hva jeg ville syntes om det om dette ble tilfelle. Det er trossalt snakk om minimum noen tusen kroner, men - (mulig jeg er egoistisk i denne tankegangen) jeg mener at uavhengig av hva h*n skulle hatt til overs, så burde det gå til meg da jeg sitter å betaler på gjeld som har kommet av at jeg har betalt for h*n i lang, lang tid. Jeg betaler i dag på gjeld og lån, som er husleie, regninger, møbler, mat osv osv. Jeg har fått noen hundre tusen mer i gjeld i denne perioden, fordi jeg har måttet betale noen hundre tusen mer enn hva man egentlig skulle måtte gjøre. Jeg har vært både dum og naiv - men jeg har nå gjort det, så må bare stå i det. Men mitt spørsmål er vel dette; er det feil av meg å reagere for at h*n skal på tur, som jeg ikke en gang ble informert om eller spurt om på noe vis, og når h*n ikke da har tenkt på den situasjonen h*n har satt meg i..? Jeg ble helt ærlig veldig skuffet, veldig sint og veldig såret - og jeg mener h*n burde avlyse turen uavhengig av hva h*n har avtalt med sin venn. H*n har lovet en forandring, lovet å hjelpe til, lovet å gjøre bedre og gjøre opp for seg på alle plan - og da føler jeg at h*n ikke bryr seg nok en gang om meg og mine følelser, og hva dette kan gjøre for og mot meg. Mtp alt som har vært og situasjonen jeg sitter i pga h*n, i mange år frem i tid. Værsåsnill, vær ærlig i deres mening - for jeg står som sagt ved et veiskille, hvor jeg ikke helt vet hvor jeg burde eller skal gå. Skal jeg la dette fare, og la h*n bare dra på tur uten og gi det noen form for konsekvens, eller skal jeg sette ned foten nok en gang? Takk for at du orket å lese og på forhånd takk for all respons. Anonymkode: 15ec0...af1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 Populært innlegg #2 Skrevet 19. juni 2018 Du skal si stopp, deretter gå din vei!! Ikke se deg tilbake, for tro meg dette blir ikke bedre! Du blir utnytta og brukt. Gå din vei. Slett og blokkér! Livet har bedre ting å by på! Anonymkode: e11cb...fd8 57
Yuumi Skrevet 19. juni 2018 #3 Skrevet 19. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du skal si stopp, deretter gå din vei!! Ikke se deg tilbake, for tro meg dette blir ikke bedre! Du blir utnytta og brukt. Gå din vei. Slett og blokkér! Livet har bedre ting å by på! Anonymkode: e11cb...fd8 ^ 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #4 Skrevet 19. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal si stopp, deretter gå din vei!! Ikke se deg tilbake, for tro meg dette blir ikke bedre! Du blir utnytta og brukt. Gå din vei. Slett og blokkér! Livet har bedre ting å by på! Anonymkode: e11cb...fd8 👏👏👏 Anonymkode: 59470...df5 7
Sokkar Skrevet 19. juni 2018 #5 Skrevet 19. juni 2018 Trenger du å spørre om dette? Les innlegget ditt: du hadde bedd en annen kvinne som beskrev en slik mann holde seg unna! 16
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #6 Skrevet 19. juni 2018 Ikke feil å reagere på turen, tvert imot. Men jeg må vel si at den økonomiske utnyttelsen bare representerer toppen av isfjellet. Den psykiske trakasseringen, krenkelsene og svikene du har opplevd opp gjennom er jo MYE verre!!! Vær så snill å gå. Dette blir ikke bedre, jeg lover deg. God klem til deg❤ Anonymkode: 5276b...c61 13
Namine Skrevet 19. juni 2018 #7 Skrevet 19. juni 2018 (endret) Hvis det var en venninne av deg som skrev dette, eller spurte deg om din mening, hva hadde du svart til henne da? Hvorfor skal du nøye deg med noe mindre enn det du hadde anbefalt en annen? Forlat relasjonen umiddelbart! Her må du legge til side all dårlig samvittighet du eventuelt måtte ha fordi h'n ikke klarer å betale for seg, det er bare tull at h'n ikke skal kunne klare seg, og noe den personen bruker mot deg, fordi det fungerer. H'n ser at du har samvittighet, og h'n tror du ikke klarer deg uten den personen, følelsesmessig. Dessuten har du ingen grunn til å ha dårlig samvittighet, når denne personen er så til de grader stygg med deg, og utnytter deg så grovt! H'n vil jo ikke en gang være offisiell med deg?! Det er fordi h'n egentlig vil ha en som betaler for seg, mens h'n kuller rundt. Du blir brukt og utnyttet på det groveste her, og vips, så har du kastet bort de fineste årene av livet ditt på et luftslott som kommer til å eksplodere i ansiktet ditt en dag, og h'n kommer til å dumpe deg hardt og brutalt en dag h'n ikke lengre har bruk for deg. Gjør deg selv den største tjenesten du kan her i livet, å forlat relasjonen så fort du kan! Allier deg med venner og familie som ønsker deg godt! Ønsker deg alt godt videre ts dette er ikke bra for deg Endret 19. juni 2018 av Namine 12
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #8 Skrevet 20. juni 2018 3 timer siden, Namine skrev: Hvis det var en venninne av deg som skrev dette, eller spurte deg om din mening, hva hadde du svart til henne da? Hvorfor skal du nøye deg med noe mindre enn det du hadde anbefalt en annen? Forlat relasjonen umiddelbart! Her må du legge til side all dårlig samvittighet du eventuelt måtte ha fordi h'n ikke klarer å betale for seg, det er bare tull at h'n ikke skal kunne klare seg, og noe den personen bruker mot deg, fordi det fungerer. H'n ser at du har samvittighet, og h'n tror du ikke klarer deg uten den personen, følelsesmessig. Dessuten har du ingen grunn til å ha dårlig samvittighet, når denne personen er så til de grader stygg med deg, og utnytter deg så grovt! H'n vil jo ikke en gang være offisiell med deg?! Det er fordi h'n egentlig vil ha en som betaler for seg, mens h'n kuller rundt. Du blir brukt og utnyttet på det groveste her, og vips, så har du kastet bort de fineste årene av livet ditt på et luftslott som kommer til å eksplodere i ansiktet ditt en dag, og h'n kommer til å dumpe deg hardt og brutalt en dag h'n ikke lengre har bruk for deg. Gjør deg selv den største tjenesten du kan her i livet, å forlat relasjonen så fort du kan! Allier deg med venner og familie som ønsker deg godt! Ønsker deg alt godt videre ts dette er ikke bra for deg Støtter dette fult ut. Kom deg vekk, og få det bedre. Anonymkode: 516c4...f6b 4
solmåneogstjerner Skrevet 20. juni 2018 #9 Skrevet 20. juni 2018 Ja han utnytter deg. Bare det er nok til at du burde gå, for godt. Men han har også utøvd vold mot deg både fysisk og psykisk. Han er ingenting å spare på. Han klarer vel å oppføre seg noe finere en liten periode og så er det tilbake igjen. Det er faktisk ingenting ved det du skriver om ham som er noe positivt i det hele tatt. Du må nødt til å komme deg vekk nå, før du blir enda mer nedbrutt og blakk! 4
Gjest Sjokoladeknask Skrevet 20. juni 2018 #10 Skrevet 20. juni 2018 Gah! Forholdet er definitivt drepen for deg, TS, og du bør vekk så fort som mulig!
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #11 Skrevet 20. juni 2018 Tusen takk for så mange innspill, det setter jeg veldig pris på. Jeg har prøvd å gå min vei mange ganger, men jeg får det aldri til. Det er derfor mine venner og familie og har prøvd å ta grep for meg, prøvd og få h*n bort for meg, men jeg klarer liksom ikke og gå. Og jeg klarer ikke finne ut hvorfor. Jeg vet jeg elsker dette mennesket alt for høyt, men til tider så vet jeg ikke hvorfor. Jeg har gjort mine ting i dette jeg også, opp igjennom, men jeg har aldri brukt hverken fysisk eller psykisk vold, ei heller hverken flørtet eller vært i nærheten av noe utroskap på noe som helst plan. Jeg har gitt dette mennesket alt jeg eier, har og er - som jeg hvert fall føler det selv, og jeg har en ekstrem trang til å gjøre det. H*n er veldig flink til å spille på min samvittighet, å bruke setninger og kommentarer som stikker dypt hos meg og som gjør at jeg alltid sitter igjen med følelsen av at det er jeg som setter igang noe. At det er jeg som tenker å mener feil, eller jeg som tar feil av situasjonen. «Lager mine egne sannheter», som h*n sier, «vrir på realiteten», «gjør det ekstremt og blåser det opp». Derfor føler jeg meg veldig egoistisk i denne situasjonen også, som er den som er pågående akkurat nå, og derfor sitter jeg med dårlig samvittighet fordi jeg føler jeg dikterer livet til personen - fordi dette er det jeg får høre tilbake. «Nikkedukke» føler h*n seg som, fordi jeg uttrykker hvor sterkt jeg mener at dette er feil. Uansett hva jeg sier eller har sagt om denne turen, hva jeg mener og hva det gjør for meg på bakgrunn av alt som har skjedd og løftene om forandring - så får jeg høre; «denne turen skjer uansett. Jeg går ikke tilbake på et løfte ovenfor en venn, kun fordi du blåser dette opp». Derfor blir jeg usikker på om det er riktig av meg å reagere som jeg gjør.. Anonymkode: 15ec0...af1
Namine Skrevet 20. juni 2018 #12 Skrevet 20. juni 2018 Jeg syns du skal la h'n dra på tur, og mens h'n er på tur, sier du i fra til familien at du ønsker å ut av det, men klarer ikke alene. Når h'n er avgårde, pakker du ned absolutt alt du kan av dine ting, så drar du. På den måten får ikke h'n overbevist deg om å bli mens du holder på. Kan det være en ide, da? Ønsker du å ha det slik resten av livet? 21
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #13 Skrevet 20. juni 2018 Jeg har allerede gjort dette. Mine venner og familie «tok meg på sengen» en dag og hadde en såkalt intervensjon. Hvor de ikke gikk sin vei før jeg hadde avsluttet ting. Det var da jeg sa opp leiligheten, fikk oss begge til å flytte og klarte og holde meg borte en liten periode. Men så fikk jeg løfte om gull og grønne skoger, og sa jeg kunne gi h*n en ny sjanse. Så per nå, bor vi ikke sammen, og jeg har sagt at veien til noe sånt er veldig lang og krever mye fra h*n - men at h*n skulle få muligheten til å vise meg bedre. Anonymkode: 15ec0...af1
Roci Skrevet 20. juni 2018 #14 Skrevet 20. juni 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: H*n er veldig flink til å spille på min samvittighet, å bruke setninger og kommentarer som stikker dypt hos meg og som gjør at jeg alltid sitter igjen med følelsen av at det er jeg som setter igang noe. At det er jeg som tenker å mener feil, eller jeg som tar feil av situasjonen. «Lager mine egne sannheter», som h*n sier, «vrir på realiteten», «gjør det ekstremt og blåser det opp». Derfor føler jeg meg veldig egoistisk i denne situasjonen også, som er den som er pågående akkurat nå, og derfor sitter jeg med dårlig samvittighet fordi jeg føler jeg dikterer livet til personen - fordi dette er det jeg får høre tilbake. «Nikkedukke» føler h*n seg som, fordi jeg uttrykker hvor sterkt jeg mener at dette er feil. Uansett hva jeg sier eller har sagt om denne turen, hva jeg mener og hva det gjør for meg på bakgrunn av alt som har skjedd og løftene om forandring - så får jeg høre; «denne turen skjer uansett. Jeg går ikke tilbake på et løfte ovenfor en venn, kun fordi du blåser dette opp». Derfor blir jeg usikker på om det er riktig av meg å reagere som jeg gjør.. Anonymkode: 15ec0...af1 Han manipulerer deg for å få det som han vil, dette er helt klassiske manipulasjonsteknikker. Du "setter ikke i gang" noe som helst, dine reaksjoner er fullstendig normale ut fra hvordan han behandler deg. Det kan se ut som om han har klart å bryte deg ned og manipulere deg tilstrekkelig til at du har havnet i et usunt avhengighetsforhold til ham, selv om du innerst inne vet at han ikke er bra for deg. Jeg skjønner godt at familien din er engstelig for deg og prøver å få deg vekk fra ham. Du må rett og slett stå opp for deg selv her og kutte all kontakt med ham, selv om det ikke er lett. Ikke slipp ham inn i leiligheten, blokker ham på mobil og sosiale medier. Jeg mistenker at han kommer til å gi opp temmelig fort når han møter motstand, han er alt for egoistisk til å gidde å holde på særlig lenge hvis du klarer å stenge ham ute. 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #15 Skrevet 20. juni 2018 Jeg ønsker absolutt ikke og ha det slik resten av livet, men jeg har et konstant håp om at h*n skal gjøre bedre å være bedre. Og jeg leter alltid etter det gode i mennesker og tviholder på det lille som er. Ønsket om at det skal være h*n, klarer jeg ikke å slå fra meg. Etter så lang tid, så vet jeg ikle hvordan.. Anonymkode: 15ec0...af1
Roci Skrevet 20. juni 2018 #16 Skrevet 20. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker absolutt ikke og ha det slik resten av livet, men jeg har et konstant håp om at h*n skal gjøre bedre å være bedre. Og jeg leter alltid etter det gode i mennesker og tviholder på det lille som er. Ønsket om at det skal være h*n, klarer jeg ikke å slå fra meg. Etter så lang tid, så vet jeg ikle hvordan.. Anonymkode: 15ec0...af1 Hvorfor skal han forandre seg? Han har jo akkurat det han vil, en underdanig og nedbrutt kjæreste som han kan herse med som han ønsker. Beklager at jeg er så hard med deg, men du må innse at han aldri kommer til å endre seg. 7
Gjest Dævendøtte Skrevet 20. juni 2018 #17 Skrevet 20. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker absolutt ikke og ha det slik resten av livet, men jeg har et konstant håp om at h*n skal gjøre bedre å være bedre. Og jeg leter alltid etter det gode i mennesker og tviholder på det lille som er. Ønsket om at det skal være h*n, klarer jeg ikke å slå fra meg. Etter så lang tid, så vet jeg ikle hvordan.. Anonymkode: 15ec0...af1 En ting er at du blir utnyttet, men du lar deg også utnytte ganske enkelt. Stå opp for deg selv og ikke finn deg i sånn behandling. Du vet selv at dette er riv ruskende galt. Ta litt ansvar for deg og ditt eget liv, en vakker dag gidder ikke venner og familie hjelpe deg lengre, siden du ikke klarer å ta tak i noe selv. Vis at du kan og vær sterk! Lykke til, du fortjener bedre. Snu ryggen til henne og blokker alle muligheter for at hun kan ta videre kontakt. Eller han... eller hen. Uansett, kom deg videre i livet og få alt på rett kjøl igjen.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #18 Skrevet 20. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker absolutt ikke og ha det slik resten av livet, men jeg har et konstant håp om at h*n skal gjøre bedre å være bedre. Og jeg leter alltid etter det gode i mennesker og tviholder på det lille som er. Ønsket om at det skal være h*n, klarer jeg ikke å slå fra meg. Etter så lang tid, så vet jeg ikle hvordan.. Anonymkode: 15ec0...af1 Hvorfor ønsker du at det skal være han, som behandler deg så dårlig? Vær ærlig med deg selv, ikke bare si vet ikke! Du må våge å gå dypere i deg selv, selvom det gjør vondt... Anonymkode: 71e5c...c06 3
Namine Skrevet 20. juni 2018 #19 Skrevet 20. juni 2018 (endret) 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker absolutt ikke og ha det slik resten av livet, men jeg har et konstant håp om at h*n skal gjøre bedre å være bedre. Og jeg leter alltid etter det gode i mennesker og tviholder på det lille som er. Ønsket om at det skal være h*n, klarer jeg ikke å slå fra meg. Etter så lang tid, så vet jeg ikle hvordan.. Anonymkode: 15ec0...af1 Det er desverre ikke enkelt, det der.. Og man må desverre finne ut av det selv. Jeg brukte 9 år (de første årene var han god og snill, så alt ble veldig vanskelig) på å bryte ut av et dårlig forhold selv, da jeg var redd. Dette forholdet var det mye godt i også, men utrolig mye vondt i. Jeg brøt, og kom meg vekk til slutt, og nå to år senere, har jeg verdens beste kjæreste, som behandler meg med respekt, kjærlighet, og som ser på meg som en likestilt person i forholdet. Jeg tok kontakt med min lege, ble henvist videre til en ekspert på dette. Det hjalp meg mye å få en utenforstående person sine tanker og meninger. Mye støtte fra familie og venner, samt tiden jeg trengte for å virkelig innse fakta, og at slik ønsker jeg ikke å ha det. Det er bedre å være ensom alene, enn ensom med noen. Han kommer ikke til å endre seg, desverre. Når han ikke endrer seg når han ser hvor vondt dette er for deg, kommer han i alle fall ikke til å gjøre det av seg selv! Endret 20. juni 2018 av Namine 2
Gjest Lexie Grey Skrevet 20. juni 2018 #20 Skrevet 20. juni 2018 (endret) 29 minutter siden, Namine skrev: Jeg syns du skal la h'n dra på tur, og mens h'n er på tur, sier du i fra til familien at du ønsker å ut av det, men klarer ikke alene. Når h'n er avgårde, pakker du ned absolutt alt du kan av dine ting, så drar du. På den måten får ikke h'n overbevist deg om å bli mens du holder på. Kan det være en ide, da? Ønsker du å ha det slik resten av livet? Denne støtter jeg!^ TS: Hvorfor tror du kjæresten din spiller på samvittigheten din? Ser du ikke at h*n manipulerer deg? Det er jo akkurat det som skjer. H*n vet hva h*n må si for at du skal bli lei deg og gi deg dårlig samvittighet, fordi da tar du på deg skylden og h*n kan fortsette å ha makten over deg. Du har blitt utnyttet for tusenvis av kroner fordi det bare kommer unnskyldning på unnskyldning fra h*ns side. Dette har pågått i et år, sier du. Et helt år! Ser du det ikke selv? Du kan ikke være sammen med denne personen her, du blir lurt trill rundt på alle måter og brukt! Ikke sitt der og unnskyld deg selv, ikke sitt der og hold fast i håpet om at ting endrer seg eller blir bedre, ikke hold fast i de få gode sidene til kjæresten din. H*n er ikke til å stole på! Hva tenker du om at h*n velger å reise avgårde på en tur til noen tusen kroner, i stedet for å betale deg det h*n skylder? Dra nå, ikke se deg tilbake. Denne personen er en utnytter som spiller et spill med deg, som du dessverre går på. Vær så snill og kom deg bort! Endret 20. juni 2018 av Moondance Skrivefeil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå