AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #1 Skrevet 19. juni 2018 Man har tatt en lang utdanning, men får ikke jobb. Så tenker man jo etter hvert at det er bedre å jobbe i butikk, bensinstasjon, assistent i barnehage/sfo eller noe lignende enn å gå arbeidsledig. Men hva skriver man i søknaden og sier på intervju da? Arbeidsgiver skjønner jo at søkeren kommer til å søke på relevante jobber og si opp om hun får en. Man kan jo juge og si på intervju at «jeg fant ut at utdannelsen jeg tok ikke passet for meg likevel, så jeg kunne tenkt meg å jobbe på bensinstasjon», men er ikke det litt dumt da? Så søker man jobber i hemmelighet, og må juge på seg til «legetimer» for å dra på intervju. Du vil jo få spørsmålet «Hvorfor ønsker du å jobbe hos oss?». Der det ærlige svaret er: «Jeg er desperat og tar hva som helst». Hvordan selger man seg da? Anonymkode: 44970...71e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #2 Skrevet 19. juni 2018 Kom en ekstra «på» der... ignorer den. Anonymkode: 44970...71e
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. juni 2018 #3 Skrevet 19. juni 2018 Tror ingen kjøper at en høyt utdannet har et lidenskapelig ønske om å jobbe på Narvesen Det er dessverre vel så vanskelig å få en jobb man er overkvalifisert for som en man er underkvalifisert for. Som du selv antar så vil jo arbeidsgiver regne med at du vil forlate en bensinstasjon- eller butikkjobb så fort du får noe relevant. Det er nok lurest å være ærlig - si at du er utdannet x, men arbeidsmarkedet er dårlig, og siden du har så utrolig stor arbeidskapasitet og arbeidslyst så søker du denne jobben. Legg vekt på det siste, at du ønsker å bidra i arbeidslivet og til samfunnet osv.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #4 Skrevet 19. juni 2018 At den man har er relevant. Anonymkode: 31d08...e56
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #5 Skrevet 19. juni 2018 Jeg smurte på for å få meg en ny butikkjobb, har selv mastergrad. Sa at jeg ønsket å jobbe i butikk for jeg trivdes med det. Reelt synes jeg ikke det er så ille selv om jeg har høy utdannelse. Men jeg har jobbet mange år i butikk mens jeg har studert så mulig derfor jeg fikk den jobben. Anonymkode: 6244f...167
Gjest ilsep Skrevet 19. juni 2018 #6 Skrevet 19. juni 2018 (endret) Du sier at du trenger inntekten og tar gjerne andre utfordringer som gir nyttig erfaring mens du fortsetter med å søke jobber innenfor ditt fagfelt. (Ikke legg skjul på ting. Mitt intrykk er at arbeidsgivere helst vil ha redelige og ærlige mennesker rundt seg.) Endret 19. juni 2018 av ilsep
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #7 Skrevet 20. juni 2018 7 timer siden, ilsep skrev: Du sier at du trenger inntekten og tar gjerne andre utfordringer som gir nyttig erfaring mens du fortsetter med å søke jobber innenfor ditt fagfelt. (Ikke legg skjul på ting. Mitt intrykk er at arbeidsgivere helst vil ha redelige og ærlige mennesker rundt seg.) Ingen vil ansette en som søker andre jobber med en gang man har begynt i ny jobb. De vil ha stabilitet, ikke lære opp nye hele tiden. Anonymkode: 1d942...409 1
*melis* Skrevet 20. juni 2018 #8 Skrevet 20. juni 2018 Hva med å søke vikariater? Da slipper du å lyge, og samtidig kan du fortsette å søke andre jobber.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #9 Skrevet 20. juni 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Ingen vil ansette en som søker andre jobber med en gang man har begynt i ny jobb. De vil ha stabilitet, ikke lære opp nye hele tiden. Anonymkode: 1d942...409 Men hvordan får man seg jobb da? Anonymkode: 44970...71e
Slarti Skrevet 20. juni 2018 #10 Skrevet 20. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan får man seg jobb da? Anonymkode: 44970...71e Man kontakter et bemanningsbyrå og jobber via dem som utleievikar. Da kan du takke nei til nye oppdrag når du får deg jobb som er relevant til utdanning. Man kan faktisk få et oppdrag som er relevant å få jobb på den måten om man er ekstra heldig.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #11 Skrevet 20. juni 2018 On 6/19/2018 at 9:38 PM, Anonymus Notarius said: Tror ingen kjøper at en høyt utdannet har et lidenskapelig ønske om å jobbe på Narvesen Det er dessverre vel så vanskelig å få en jobb man er overkvalifisert for som en man er underkvalifisert for. Som du selv antar så vil jo arbeidsgiver regne med at du vil forlate en bensinstasjon- eller butikkjobb så fort du får noe relevant. Det er nok lurest å være ærlig - si at du er utdannet x, men arbeidsmarkedet er dårlig, og siden du har så utrolig stor arbeidskapasitet og arbeidslyst så søker du denne jobben. Legg vekt på det siste, at du ønsker å bidra i arbeidslivet og til samfunnet osv. Dette, pluss at jeg syns at hvis man har ressurser til å ta en høyere utdanning så bør man også ha ressurser til å kunne vente på og skaffe seg en relevant jobb, og ikke prøve å stjele jobber fra oss som ikke har NOEN utdanning og faktisk ikke har mulighet til å skaffe seg andre jobber. Så jeg syns det er bra at tydelig overkvalifiserte heller ikke får slike "søplejobber" som mange av oss andre må basere livene våre på. Anonymkode: 17284...8b6
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. juni 2018 #12 Skrevet 21. juni 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette, pluss at jeg syns at hvis man har ressurser til å ta en høyere utdanning så bør man også ha ressurser til å kunne vente på og skaffe seg en relevant jobb, og ikke prøve å stjele jobber fra oss som ikke har NOEN utdanning og faktisk ikke har mulighet til å skaffe seg andre jobber. Så jeg syns det er bra at tydelig overkvalifiserte heller ikke får slike "søplejobber" som mange av oss andre må basere livene våre på. Anonymkode: 17284...8b6 Folk med høy utdanning er ikke nødvendigvis rike Vi må leve vi også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå