Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

sikkert et litt dumt spørsmål, men spør likevel. Til info i butikk som er innmeldt i handel og kontor. Har fått en ny sjef som endrer på alle vaktene mine. Ikke timeantall, men når på dagen jeg jobber. Jobber vanligvis mandag, torsdag, fredag og annenhver lørdag. Hun har satt meg opp på ekstra lørdager og satt meg opp på bare senvakter alle fredager og lørdager. Til vanlig har jeg hatt (i flere år) annenhver helg (fredager og lørdager) med tidligvakt/senvakt. For eksempel har jeg til vanlig hatt tidligvakt en fredag og lørdag en uke, og senvakt fredagen uken etter. 

Mens nå har jeg som sagt bare senvakter og må stå på jobb hver kveld, nesten hver helg. Har jeg noe jeg kunne sagt? Har hun lov til å endre alle de «vanlige» vaktene mine? 

Har snakket med hun, og da fikk jeg bare beskjed om at hun da må sette inn noen andre på jobb på kvelden, og dermed korte ned vaktene mine (så jeg får mindre betalt). 

Anonymkode: d7467...a34

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen kan gjøre akkurat det sjefen vil. Men man skal ikke jobbe hver helg. Så du må nesten bruke fagforbundet, er de wom er rette instans for å kjempe mot slike ting. 

Anonymkode: b0c82...11c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sheit, hater hun deg eller? :P Hva står det i kontrakten din da? 

Anonymkode: 64577...190

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da får jeg ringe forbundet og høre. 

Om hun hater meg aner jeg ikke, men virker jo nesten sånn. Hun startet med å gi meg bare senvakter på lørdager, mens kollegaen min fikk alle tidligvaktene. Mens nå har hun gjort det samme med alle fredager også. 

I kontrakten står det bare at «kvelds og helgearbeid må påberegnes» om jeg ikke husker feil. 

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke helt sikker på om du får hjelp hos HK med mindre du er personlig medlem. At jobben er organisert betyr at dere har en tariffavtale, og bør ha ryddige forhold. 

Anonymkode: 64577...190

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes det høres veldig rart ut at du får alle senvaktene. Er ikke sen og tidligvaktene like lange? Da er det jo naturlig å fortsette slik som du har hatt det tidligere med annenhver tidlig/sen. Hvorfor skal hun måtte kutte ned på timene dine for å la deg slippe å jobbe hver eneste kveld? Syntes unnskyldningen til sjefen din var veldig tynn. 

Har du snakket med hun som får alle tidligvaktene om hva i alle dager som skjer? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er personlig organisert i handel og kontor også. 

Jo, sen og tidligvaktene er like lange. Men vi er bare en som åpner butikken og en som stenger + mellomvakt de dagene det er fullt kjør.

Fikk meld nå om at sjefen har kortet ned vakten min, og gitt meg en kort «mellomvakt» de dagene det gjelder/ jeg har ment er feil ifht. mine vanlige vakter jeg har hatt tidligere. Kollegaen min som har fått tidligvaktene sa hun måtte ha de tidligvaktene fordi hun er midt i en flytteprosess. Føler jeg heller bare får la de kronene gå, for syns trivsel og litt fritid er viktigere enn pengene. Er uansett på jobbsøking pga endt utdanning. Så får bare håpe de kommende intervjuene jeg skal på går bra, så jeg får sluttet så fort som mulig... 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber annenhver helg sammen med ei fast ei, og da jobber vi annenhver tidlig og sent. Mest rettferdige for begge to. Syns det nesten bare skulle mangle at man fikk det, så dette syns jeg er litt uhørt av sjefen din..

Anonymkode: 02348...9a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var en bedriten sjef.

Men, har hun lov til å gi deg færre timer da? 

Greit om hun med kontrakten/loven i hånd kan si at hun har rett til å gi deg de vaktene hun vil, men du skal jo ha timene dine om det er skrevet i kontrakten.

Jeg syns det er helt rart at det ikke er som ab...9a9 har det - annenhver vakt tidlig/sein i helgene. Det er jo det som er mest rettferdig for alle. Da får både du og den andre fri på dagen og fri på kvelden etter tur. 

Anonymkode: 9dcd2...c05

• Liker 2
Skrevet

Nei det har hun ikke lov til og gjøre uten varsel. 

Dette gjør vi selv på arbeidsplassen min når det nærmer seg sommer og vi må endre på vakter. 

Vi må da sende varsel til arbeidstaker om oppsigelse av arbeidstider(eller noe i den duren). 

Legger ved et avsnitt fra landsoverenskonsen fra handel og kontor vist det er denne dere følger :

2.3

ARBEIDSTIDENS INNDELING  OG  PLASSERING I  tillegg til reglene i  arbeidsmiljøloven  gjelder  følgende: Fastsettelse  av  arbeidstidsrammen  for  bedriften  og  inndelingen  av  den  daglige arbeidstid  med  faste  spisepauser  av  minst  1/2  times  varighet,  fastsettes  etter forhandlinger  og særskilt  avtale mellom  bedriften  og personalet ved  dets  tillitsvalgte. Det  skal  settes  opp protokoll  fra disse forhandlinger. Endringer  i  avtalt  arbeidstidsordning  kan  bare  skje  etter  forhandlinger  mellom  bedriften og  personalet  ved  dets  tillitsvalgte,  og  etter  at  bestående  arbeidstidsordning  er  sagt opp  skriftlig  med  4  ukers  varsel.  Ny  arbeidstidsordning  skal  fremlegges  senest  3  uker før  varslingsfristens  utløp.  Dersom  fremleggelsen  skjer  senere,  skal  iverksettelsestidspunktet forskyves  tilsvarende.   

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen kan gjøre akkurat det sjefen vil. Men man skal ikke jobbe hver helg. Så du må nesten bruke fagforbundet, er de wom er rette instans for å kjempe mot slike ting. 

Nei det kan de ikke gjøre så lenge bedriften er organisert. Då må de faktisk følge de avtalene som er laget. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan etter regelverket jobbe hver lørdag, men man skal ikke jobbe to søndager etter hverandre. Likevel skal den nye sjefen følge den avtalen den ansatte har. 

Anonymkode: 5cf88...9de

• Liker 2
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Dette høres ut som en liten butikk. Hun gjør det sikkert for å slippe å jobbe kveld selv.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Lollipop1 skrev:

Nei det kan de ikke gjøre så lenge bedriften er organisert. Då må de faktisk følge de avtalene som er laget. 

Nå skrev ikke Ts noe om når endringene begynner. Sjefen bestemmer når hvem skal jobbe. Noen arbeidsplasser har spesielle avtaler, dette gjelder ikke alle. Derfor henvisning til fagforbund

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er personlig organisert i handel og kontor også. 

Jo, sen og tidligvaktene er like lange. Men vi er bare en som åpner butikken og en som stenger + mellomvakt de dagene det er fullt kjør.

Fikk meld nå om at sjefen har kortet ned vakten min, og gitt meg en kort «mellomvakt» de dagene det gjelder/ jeg har ment er feil ifht. mine vanlige vakter jeg har hatt tidligere. Kollegaen min som har fått tidligvaktene sa hun måtte ha de tidligvaktene fordi hun er midt i en flytteprosess. Føler jeg heller bare får la de kronene gå, for syns trivsel og litt fritid er viktigere enn pengene. Er uansett på jobbsøking pga endt utdanning. Så får bare håpe de kommende intervjuene jeg skal på går bra, så jeg får sluttet så fort som mulig... 

TS

Kanskje kollegaen din har pratet med sjefen om denne flytteprosessen og sjefen dermed har endret dine for å få det til. Men hun burde ha informert deg og pratet med deg hva du synes først. Dersom det viser seg at dette kun er pga flytteprosess for hun ene kollegaen din nå, så kan det kanskje gå for deg å jobbe slik dersom det endres når flyttingen er ferdig? Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor en som er i en flytteprosess MÅ ha tidligvakter. Er jo mulig å flytte på dagtid før seinvakt også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Luckiness skrev:

Kanskje kollegaen din har pratet med sjefen om denne flytteprosessen og sjefen dermed har endret dine for å få det til. Men hun burde ha informert deg og pratet med deg hva du synes først. Dersom det viser seg at dette kun er pga flytteprosess for hun ene kollegaen din nå, så kan det kanskje gå for deg å jobbe slik dersom det endres når flyttingen er ferdig? Forøvrig skjønner jeg ikke hvorfor en som er i en flytteprosess MÅ ha tidligvakter. Er jo mulig å flytte på dagtid før seinvakt også. 

Det med flytteprosessen fikk kollegaen min vite om i dag, så hun har ikke spurt sjefen om det. Er sjefen som selv har satt det opp slik, for kollegaen min ble veldig glad når hun så det mtp at hun fikk kjøpt leilighet i dag. Og hun sa derfor «hadde det ikke vært for at vi skal flytte, så hadde jeg selvfølgelig hjulpet deg med dette». Så er sjefen som ene og alene har satt meg opp på alle disse kveldsvaktene. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skrev ikke Ts noe om når endringene begynner. Sjefen bestemmer når hvem skal jobbe. Noen arbeidsplasser har spesielle avtaler, dette gjelder ikke alle. Derfor henvisning til fagforbund

Endringen startet smått nå i mai/juni hvor jeg bare har fått senvakter lørdager. Sa ifra til sjefen om det, men sa at det går fint fordi jeg vet hun har mye å sette seg inn i og gjøre. Men så fikk vi augustplanen nå og der har hun endret enda mer, inkl. Ekstra lørdagsvakter og bare senvakter på fredager og lørdager. 

Men bedriften følger det meste fra handel og kontor, og jeg er også organisert. Så jeg har jo mulighet til å ta dette videre om jeg ønsker (som sagt søker jeg etter ny jobb, så mulig jeg ikke orker det styret rett før jeg slutter). 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

sikkert et litt dumt spørsmål, men spør likevel. Til info i butikk som er innmeldt i handel og kontor. Har fått en ny sjef som endrer på alle vaktene mine. Ikke timeantall, men når på dagen jeg jobber. Jobber vanligvis mandag, torsdag, fredag og annenhver lørdag. Hun har satt meg opp på ekstra lørdager og satt meg opp på bare senvakter alle fredager og lørdager. Til vanlig har jeg hatt (i flere år) annenhver helg (fredager og lørdager) med tidligvakt/senvakt. For eksempel har jeg til vanlig hatt tidligvakt en fredag og lørdag en uke, og senvakt fredagen uken etter. 

Mens nå har jeg som sagt bare senvakter og må stå på jobb hver kveld, nesten hver helg. Har jeg noe jeg kunne sagt? Har hun lov til å endre alle de «vanlige» vaktene mine? 

Har snakket med hun, og da fikk jeg bare beskjed om at hun da må sette inn noen andre på jobb på kvelden, og dermed korte ned vaktene mine (så jeg får mindre betalt). 

Trodde ikke det var lov at en person jobber hver helg, er noe regler rundt dette.

Anonymkode: 57945...365

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det med flytteprosessen fikk kollegaen min vite om i dag, så hun har ikke spurt sjefen om det. Er sjefen som selv har satt det opp slik, for kollegaen min ble veldig glad når hun så det mtp at hun fikk kjøpt leilighet i dag. Og hun sa derfor «hadde det ikke vært for at vi skal flytte, så hadde jeg selvfølgelig hjulpet deg med dette». Så er sjefen som ene og alene har satt meg opp på alle disse kveldsvaktene. 

TS

Jobber sjefen din også helger? Kanskje sjefen setter deg på seinvakter fordi hun selv kun ønsker å gå tidlig? Isåfall lite kollegialt...Det står ingenting i kontrakten din om maks antall seinvakter/lørdager? Isåfall lite å gjøre med det annet enn å prate med sjefen og fortelle din frustrasjon. Kanskje hun forstår og endrer det.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke det var lov at en person jobber hver helg, er noe regler rundt dette.

Anonymkode: 57945...365

Mener dette går på søndager. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...