Gå til innhold

Har du opprettet egen konto til barnet hvor venner og familie kan gi penger i stedet for bursdagsgaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurer litt på å opprette en konto til barnet mitt, kanskje en BSU konto. Der kan familie og venner velge å putte inn penger i stedet for å kjøpe bursdagsgaver hvis de ønsker det.

Hva tenker du om dette? Er dette noe du har gått for? Er det kanskje mye hyggeligere å få presanger og gaver fra familie enn penger på en konto? :)

Endret av Energi-jenta
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke opprett konto i barnets navn, spesielt ikke BSU. BSU bør ikke barnet begynne med før hen tjener nok penger til å få skattefordelen. I tillegg ville jeg vært litt forsiktig med å sette det inn på barnets konto, ettersom hen får tilgang på alt når hen fyller 18. En annen fallgruve kan være at hvis det blir for mye penger på kontoen kan barnet få utfordringer med blant annet stipend senere.

Opprett en konto i ditt navn.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette synes jeg ikke er greit. 
Barnet vil neppe synes det er spesielt gøy aldri å få gaver. 
Og jeg synes ikke det er greit å legge opp til pengegaver på den måten. Det er veldig gjennomsiktig hvor mye som blir gitt, og giver kan fort føle press på størrelse på sum.

Alt som har med bursdag, jul osv å gjøre bør være helt opp til giver, og ikke mottaker.

Noe av poenget med bursdag blir borte synes jeg.

Anonymkode: ee4a1...e52

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Jeg lurer litt på å opprette en konto til barnet mitt, kanskje en BSU konto. Der kan familie og venner velge å putte inn penger i stedet for å kjøpe bursdagsgaver hvis de ønsker det.

Hva tenker du om dette? Er dette noe du har gått for? Er det kanskje mye hyggeligere å få presanger og gaver fra familie enn penger på en konto? :)

Blir kanskje litt stusselig gavebord noen ganger, men penger kommer alltid godt med så er litt i tvil om hva jeg skal gjøre.

Barnets bursdagsgavepenger skal vel ikke være noe som "kommer godt med" for deg? For barn er penger på konto et veldig abstrakt begrep, mens gaver alltid er stas. Selv om man likevel får penger, er det å få dem fysisk i en konvolutt mer konkret og mer "gave" for et barn.

Anonymkode: e2990...0d3

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnets bursdagsgavepenger skal vel ikke være noe som "kommer godt med" for deg? For barn er penger på konto et veldig abstrakt begrep, mens gaver alltid er stas. Selv om man likevel får penger, er det å få dem fysisk i en konvolutt mer konkret og mer "gave" for et barn.

Anonymkode: e2990...0d3

Pengene går jo til han i hans navn står det jo, det har ingenting å "komme godt med" for meg. Pengene vil komme godt med for han dersom han vil ha hjelp til bil-lappen eller andre ting senere.

Skrevet
26 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Blir kanskje litt stusselig gavebord noen ganger, men penger kommer alltid godt med så er litt i tvil om hva jeg skal gjøre.

Hvorfor skal folk gi den der ungen din der penger på konto`?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, bursdagsgaver er i mitt hode noe som skal være til glede for barnet her og nå, og ikke noe som skal komme godt med senere. Det har hendt at han har fått penger i bursdagsgave, men da har det vært kontanter, og vi har brukt dem ganske umiddelbart på å kjøpe noe som kunne være morsomt for ham. Etter hvert som han har blitt større har han valgt selv hva han ville bruke dem på. Nå til 7-årsdagen ønsker han seg bare penger, men det er fordi han sparer til en spillkonsoll, ikke for å spare til lappen. ;)

Anonymkode: 89af1...ffa

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, O.G. said:

Hvorfor skal folk gi den der ungen din der penger på konto`?

Hvis de skal uansett kjøpe bursdagsgave men ikke vet hva de skal kjøpe kan de velge å gi penger som barnet kan bruke på andre ting han ønsker. Det er det som er tanken. Familie og venner er selvfølgelig frie til å kjøpe gave i stedet dersom de ønsker det.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, bursdagsgaver er i mitt hode noe som skal være til glede for barnet her og nå, og ikke noe som skal komme godt med senere. Det har hendt at han har fått penger i bursdagsgave, men da har det vært kontanter, og vi har brukt dem ganske umiddelbart på å kjøpe noe som kunne være morsomt for ham. Etter hvert som han har blitt større har han valgt selv hva han ville bruke dem på. Nå til 7-årsdagen ønsker han seg bare penger, men det er fordi han sparer til en spillkonsoll, ikke for å spare til lappen. ;)

Anonymkode: 89af1...ffa

Godt poeng det :)

Skrevet
6 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Hvis de skal uansett kjøpe bursdagsgave men ikke vet hva de skal kjøpe kan de velge å gi penger som barnet kan bruke på andre ting han ønsker. Det er det som er tanken. Familie og venner er selvfølgelig frie til å kjøpe gave i stedet dersom de ønsker det.

Men en sånn konto blir hurtig til tigging av penger på ungens vegne.

Skrevet (endret)
2 minutter siden, O.G. said:

Men en sånn konto blir hurtig til tigging av penger på ungens vegne.

Uff, nei det ønsker jeg hvertfall ikke. Går nå vekk fra denne tanken om å opprette egen BSU-konto i ungens navn. Ser mange gode poeng over her om hvorfor det ikke er en så god idé.

Endret av Energi-jenta
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Energi-jenta skrev:

Jeg synes det er litt spekulativt. Hvem skal beskytte barna mot at foreldre uten selvkontroll utbytter barnas pengegaver? 

Jeg ville isåfall kun ha gitt pengegave dersom jeg visste med sikkerhet at kontoen var låst 100% frem til barnet er 18 år og kan disponere kontoen selv - og selv kan se alle innskuddene som har blitt gjort siste årene.

Anonymkode: c7484...7c1

Skrevet
Akkurat nå, Energi-jenta skrev:

Uff, nei det ønsker jeg hvertfall ikke. Går nå vekk fra denne tanken om å opprette egen BSU-konto i ungens navn. Ser mange gode poeng over her om hvorfor det ikke er en så god idé.

BSU konto er ikke smart før man får skattefordeler av det uansett.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er litt spekulativt. Hvem skal beskytte barna mot at foreldre uten selvkontroll utbytter barnas pengegaver? 

Jeg ville isåfall kun ha gitt pengegave dersom jeg visste med sikkerhet at kontoen var låst 100% frem til barnet er 18 år og kan disponere kontoen selv - og selv kan se alle innskuddene som har blitt gjort siste årene.

Dersom kontoen står i barnets navn kan ikke foreldrene røre pengene uansett hvor lite selvkontroll de skulle ha ;)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har observert at en 18 åring brukte opp 700000kr på under 6 måneder, så å gi en 18 åring nøklene til en konto med mye penger, er ikke noe jeg ville gjort nei.

Skrevet
1 minutt siden, O.G. said:

Jeg har observert at en 18 åring brukte opp 700000kr på under 6 måneder, så å gi en 18 åring nøklene til en konto med mye penger, er ikke noe jeg ville gjort nei.

Annet godt poeng til å la vær å opprette konto til han. Jeg er herved overbevist 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fadderen til eldste gutten min setter inn 200kr til hver bursdag og jul på en konto hun har opprettet til han i sitt navn. Han får halve beløpet kontoen inneholder til konfirmasjonen om han velger det, om ikke får han alt på 18årsdagen sin. Øremerket bolig elle billappen. Men skal sies at han får nå gaver fra henne støtt og stadig utenom, men syns det er en fin ting. 

Begge ungene har egne kontoer som vi setter inn butsdagspenger, når sparebøssen er full, besteforeldre kan sette inn penger osv.

Anonymkode: 7eeba...8c4

• Liker 2
Skrevet

Ungene våre har sparekontoer der vi setter inn penger de får til bursdag og jul. Synes det er bedre enn å absolutt skulle bruke opp kontantene på spontankjøp i en lekebutikk. De har jo uansett fått mange andre gaver til jul/bursdag.

• Liker 2
Skrevet

Jeg satt inn penger på fond til mine nevøer i dåps og bursdagsgaver, da de  har «alt» og stor familie. Den eldste har blitt 18 år og beløpet er vesentlig høyere enn det jeg har satt inn. Pengene kommer veldig godt med for han i denne fasen av livet, så jeg er glad jeg valgte dette istedenfor å gi gaver da de sjelden ønsker seg noe og får en haug med gaver uansett.  Dessuten: hvis man er redd for at de skal bruke alle pengene på kort tid bør man vel heller ikke gi penger i konfirmasjonsgave? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barna våre har hver sin bankkonto der vi har satt inn pengene de fikk i dåpen og hvis de får jul/bursdagspenger. Jeg synes det er greit å ha et sted å gjøre av slike penger. Vi har kun valgt å opprette sparekontoer i barnas navn, og ikke bsu. Dette er kontoer vi har tatt av når barna trenger nye sykler, ønsker å dra på sommerleir etc, altså ting som kommer barna til gode når de trenger noe som koster over budsjett. (Vi er i lavere middelklasse, har orden på økonomien, men det ligger ikke inne 2-3000kr til ny sykkel på ordinært mndbudsjett.) Dette er en ordning som funker bra for oss.

Anonymkode: dbfc9...21d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...