Gå til innhold

Grusomme mensen smerter, hvilke smertestillende fungerer best?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har helt grusomme mensen smerter, hvilke smertestillende fungerer best? Og er det mulig å spørre legen om sterkere, reseptbelagte smertestillende? Hvilke av disse anbefales eventuelt?

Anonymkode: 83579...0e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du grusomme menssmerter, så gå til lege og be om utredning for endometriose. 

Den sykdommen gir ofte mye menssmerter. Endometriose er viktig å behandle tidlig i sykdomsforløpet. 

Anonymkode: ee93d...092

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ibux

Anonymkode: dcca5...dd1

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke være endometriose. Jeg har muskelknuter i livmoren, og det gir sterke menssmerter. Naproxen er det som virker best på meg. Og voltaren da, men det er verken reseptfritt eller anbefalt.

Anonymkode: e4a41...508

Skrevet

Jeg har også muskelknuter i livmoren, og har sterke menssmerter. Venter på operasjon nå for å få de ut. I mellomtiden har naproxen funket bra for meg. Det skal nevnes at det var en gang jeg hadde så vondt at jeg fikk pinex forte, men jeg anbefaler deg heller naproxen og utredning hos lege. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du grusomme menssmerter, så gå til lege og be om utredning for endometriose. 

Den sykdommen gir ofte mye menssmerter. Endometriose er viktig å behandle tidlig i sykdomsforløpet. 

Anonymkode: ee93d...092

Skjønner, jeg har time om litt så jeg får ta det opp da.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg også å bli utredet for endometriose. Veldig mange som har dette uten å få det sjekket. Jeg ble operert og har ikke hatt smerter siden.

Anonymkode: edcee...4a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en kombinasjon av paracet og naproxen (mener den heter Proxan eller noe sånt på apoteket)

Anonymkode: e3be9...ae4

AnonymBruker
Skrevet

Har forresten et spørsmål om naproxen, ser det er pakken på 250 mg som er reseptfri, bruker dere å ta to tabletter i gangen?

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg av signert helsepersonell

Minner om Retningslinjene for Kropp og Helse-forumet

Sitat

* Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren i tråder som omhandler sykdom, medisinering, dosering og lignende. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer, farmasøyter eller annet helsepersonell, samt personer som er under utdanning i disse yrkene. Det er ikke tillatt å diskutere dosering av medisiner, kosttilskudd og lignende. Se utfyllende forklaring her.

Perelandra, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Naproxen funker for meg. Om det ikke tar bort smerten så demper den når det er som verst. Tar to første gangen også en hver 6-8 time hvis behov.

Men er jo en av disse som er dårlige for hjertet og skulle gjerne hatt noe alternativ. Diclofenac (Voltaren) som jeg fikk av legen funket i en tid men så ble de ubrukelige. Også dårlige for hjertet...

Anonymkode: 3641a...f8e

AnonymBruker
Skrevet

^ Glemte å si at jeg blir utrolig kvalm av Naproxen

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Naproxen funker for meg. Om det ikke tar bort smerten så demper den når det er som verst. Tar to første gangen også en hver 6-8 time hvis behov.

Men er jo en av disse som er dårlige for hjertet og skulle gjerne hatt noe alternativ. Diclofenac (Voltaren) som jeg fikk av legen funket i en tid men så ble de ubrukelige. Også dårlige for hjertet...

Takk for svar, da satser jeg på å ta to jeg også. Vet du forresten forresten hvorfor det er dårlig for hjertet?

AnonymBruker
Skrevet

Fikk resept på Naproxen hos legen. Det var det som tok menssmerter best, sa hun. 

Anonymkode: 2936f...1ff

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar, da satser jeg på å ta to jeg også. Vet du forresten forresten hvorfor det er dårlig for hjertet?

Det er en type salt, så er nok derfor :)

Man tar to når smertene kommer også etter behov. Tanken er å unngå smerten før den kommer isteder for å måtte vente når den allerede er der.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv fått Vimovo på resept pga kraftige menssmerter, og disse fungerer kjempebra for meg iallefall. 

Anonymkode: 8ddfc...d55

Skrevet

Ville tatt en tur til gynekologen og knasket noe sterkt reseptfritt fra apoteket enn så lenge... Men beste er nok å få både utredning for smertene, og få resept på sterke smertestillende til en eventuell diagnose er kurert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Grønn te skrev:

Ville tatt en tur til gynekologen og knasket noe sterkt reseptfritt fra apoteket enn så lenge... Men beste er nok å få både utredning for smertene, og få resept på sterke smertestillende til en eventuell diagnose er kurert. 

Ja, skal gjøre det. Håper bare at gynekologen finner ut hva det er.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg bruker cataflam som er en sterkere NSAIDS som man får på resept av lege. Tar dette sammen med 1 gram paracet. Det fjerner ikke smertene helt, men det gjør virkelig ikke Tramadol eller Paralgin Forte heller, og man slipper å bli dopa som man blir av Tramadol. Legen kan henvise for utredning av endometriose, men vær forberedt på at det kan ta flere år å få diagnose og det kan uansett ikke behandles annet enn kunstig overgangsalder i perioder eller hormonprevensjon som kan fjerne menstruasjon. 

Anonymkode: d4d54...399

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mensen fra helvete.  Blødde som faen i 10 dager. Hadde helt uutholdelige smerter og ingen smertestillende hjalp.  Hadde den veldig uregelmessig ,den kom oftere enn normalt. Jeg fikk p-piller av legen for å regulere hormonene og dermed drastisk mindre både blødning og smerter. Nå er mensen bare noen dråper et par dager, og smerter finnes ikke. Så gå til legen og få utredet det mens du tar sterke tabletter 

Anonymkode: 6a08b...227

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...