Gå til innhold

Bestemor på 80 har begynt å være frekk mot alle rundt seg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det siste året har hennes forventninger tatt helt av og når det ikke går hennes vei så blir hun veldig frekk. 

For mange år siden tok de et valg ovenfor barna sine som gjorde at to av de snudde ryggen til de (arv.) Den som er igjen har fått høre hele veien at hun ikke er bra nok. Arven ble gjort slik etter ønske fra foreldrene til bestefar, men måten det ble gjort var veldig feil.

Med det i tankene så har hun hatt mye vondt av dette og tenkte vel at det ville gå seg til. Hun tok feil og nå virker det som om hun har innsett at det aldri vil gå over. Og at hun det siste året da lar alt avverget sinne gå utover familien som er igjen. 

Hun forventer besøk nesten hver dag av alle. Folk har ikke tid til det pga egne ting, graviditeter, småbarn. Når samboer jobber sent og vi har småbarn hjemme så er jeg mye sliten også. Hun mener sterkt at mine barn aldri gråter, ikke har de kolikk heller så jeg kan umulig være sliten. 

Hun blander inn andre i familien for å spille på samvittigheten til enkelte. Det var snakk om å ordne litt på kjøkkenet hennes, 2 dagers jobb og hun forventet at jobben skulle gjøres den måneden. Alle var faktisk veldig opptatte da! Så hun ringte et firma og i ettertid fikk vi høre om at siden vi ikke gadd så måtte hun jo koste på det. 

Hver og en opplever mindre hyggelige kommentarer om hvor late vi er, vi ikke gidder osv hver gang vi er der. Jeg prøvde å si at nå har han jobbet mye og jeg har hatt alt hjemme i lang tid. Det var null forståelse og vi var bare fæle med henne. 

Jeg tenker at dama har det veldig vondt og kanskje hun trenger å åpne seg litt da. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg kan få hjulpet henne! Råd?

Anonymkode: 66f04...bb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare for å si først; trist med datteren som aldri føler seg bra nok. Sårende kommentarer og å ikke ta hensyn til andres tidsklemme er ikke OK, uansett om det kommer fra en tenåring eller 80-åring.

Så en litt annen innfallsvinkel på problemet. Ikke "undervurder" de eldre.. Faktisk så tror jeg at veldig mange eldre FORSTÅR at de blir manipulert mht arv. Mange barn/barnebarn smisker med sine gamle foreldre/besteforelder for å få forskudd på arv eller påvirke testamentet. Og de gamle forstår at de blir manipulert og dermed manipulerer de tilbake: Ber om i overkant tid/hjelp, kommer med stikk-kommentarer for å såre, og bevisst jobber for å gi barn/barnebarn dårlig samvittighet... (Tror endel av de eldre ler inne i seg når de ser den yngre garde svette litt..😉)

Har sett dette i SÅ mange familier, så dette er min hovedteori...😉

Er det ikke dette, så kan selvfølgelig begynnende demens/glemsomhet føre til personlighetsendringer. Og mange eldre blir rett og slett bitre (og dermed frekke) med alderen.

Personlig elsker jeg gamle mennesker.❤ Er likevel klar over at de gamle ofte manipulerer/"leker" oss unge litt..😉

• Liker 1
Skrevet

*"leker" MED oss unge...

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det siste året har hennes forventninger tatt helt av og når det ikke går hennes vei så blir hun veldig frekk. 

For mange år siden tok de et valg ovenfor barna sine som gjorde at to av de snudde ryggen til de (arv.) Den som er igjen har fått høre hele veien at hun ikke er bra nok. Arven ble gjort slik etter ønske fra foreldrene til bestefar, men måten det ble gjort var veldig feil.

Med det i tankene så har hun hatt mye vondt av dette og tenkte vel at det ville gå seg til. Hun tok feil og nå virker det som om hun har innsett at det aldri vil gå over. Og at hun det siste året da lar alt avverget sinne gå utover familien som er igjen. 

Hun forventer besøk nesten hver dag av alle. Folk har ikke tid til det pga egne ting, graviditeter, småbarn. Når samboer jobber sent og vi har småbarn hjemme så er jeg mye sliten også. Hun mener sterkt at mine barn aldri gråter, ikke har de kolikk heller så jeg kan umulig være sliten. 

Hun blander inn andre i familien for å spille på samvittigheten til enkelte. Det var snakk om å ordne litt på kjøkkenet hennes, 2 dagers jobb og hun forventet at jobben skulle gjøres den måneden. Alle var faktisk veldig opptatte da! Så hun ringte et firma og i ettertid fikk vi høre om at siden vi ikke gadd så måtte hun jo koste på det. 

Hver og en opplever mindre hyggelige kommentarer om hvor late vi er, vi ikke gidder osv hver gang vi er der. Jeg prøvde å si at nå har han jobbet mye og jeg har hatt alt hjemme i lang tid. Det var null forståelse og vi var bare fæle med henne. 

Jeg tenker at dama har det veldig vondt og kanskje hun trenger å åpne seg litt da. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg kan få hjulpet henne! Råd?

Er det ikke greit å være litt frekk, da? 

Anonymkode: 3ad74...108

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke greit å være litt frekk, da? 

Ikke i den grad det har gått til nå.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje hun begynner å bli dement? Mormoren min begynte å endre adferd og oppførsel da hun ble dement!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kamskje det er det. Hvordan kan man finne ut med sikkerhet?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig at eldre kan endre oppførsel hvis de begynner å bli demente. Noen er utrolig flinke til å skjule begynnende demens.

Anonymkode: 5662c...add

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uvanlig at eldre kan endre oppførsel hvis de begynner å bli demente. Noen er utrolig flinke til å skjule begynnende demens.

Anonymkode: 5662c...add

Hvordan kan vi finne ut innser er slik da?

AnonymBruker
Skrevet

Hun er gammel. Ingen er sitt beste når de er så gamle. Kroppen og hodet begynner å svikte, og hjernen fungerer ikke optimalt. Det er tegn på at kroppen begynner å bli sliten av alderdom. Men det kan jo godt være hun er deprimert?

Anonymkode: b0586...eb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier legen? Kan hun få plass på en institusjon med bl.a terapi og medisiner?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er gammel. Ingen er sitt beste når de er så gamle. Kroppen og hodet begynner å svikte, og hjernen fungerer ikke optimalt. Det er tegn på at kroppen begynner å bli sliten av alderdom. Men det kan jo godt være hun er deprimert?

Anonymkode: b0586...eb3

6 år eldre bestemor på andre siden som fungerer kjempe godt og alltid er hyggelig så tror det er opp til en hver. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier legen? Kan hun få plass på en institusjon med bl.a terapi og medisiner?

Hun burde bodd i mindre leilighet i byen, men bestefar nekter å flytte fra huset han har bygd. Han er ikke helt god til beins og er i tillegg ganske lat. Han har satt seg veldig til, familien får ikke snudd han på noe.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med noen ovenfor her. Kan være demens. Tenker i første rekke på frontal lapp demens. https://nasjonalforeningen.no/demens/ulike-typer-demens/frontallappdemens/

Anonymkode: d5a4a...16b

Kun humøret hennes som er endret, hun driver med sine daglige sysler. Har ikke sett endring på mat eller hygiene.

Skrevet

Det kan være tegn på alzheimers/demens eller noe annen sykdom, prøv å få sjekket det ut først. Mange skifter personlighet å blir paranoide eller redde og kan oppføre seg på underlige måter om de er fysisk/mentalt syk og spesielt i eldre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn ble min bestemor også. Viste seg at hun hadde en form for demens der de mista litt filter og ble ufine. Ville tatt en sjekk. Er ikke kjekt at folk skal huske henne sånn, om det ikke er hennes feil.

Anonymkode: 6e766...77a

AnonymBruker
Skrevet

Støtter de som mener det kan dreie seg om en demenslidelse.

Min farmor var verdens søteste, snilleste og mildeste person, som aldri fikk seg til å si noe vondt om noen. Snarere tvert i mot. Da hun var noenogåtti endret hun brått personlighet. Hun ble sint og sur. Nedlatende og frekk. Krevende. Ingenting var bra nok.

Alt hun ba om hjelp til skulle gjøres utføres umiddelbart. At jeg f.eks. sa jeg kunne komme neste dag å klippe plenen hennes utløste en tirade om hvor lat og udugelig jeg var, giddelaus og slem var jeg som ikke slapp alt jeg hadde i hendene for å gjøre det der og da. Det samme med handling av dagligvarer.

Hun kunne ringe meg klokka 22 på kvelden og skulle ha noe i matbutikken. Måtte ha det NÅ!! At det var sent på kvelden nyttet det ikke å komme hjem med, ei heller at jeg kunne handle for henne neste dag. Når jeg stod på at "nei, jeg kan ikke handle i kveld, men ordner det gjerne i morgen" utløste grov kjeft og at hun fortalte resten av familien om hvor fæl og lite hjelpsom jeg var.

Hun ble diagnostisert med demens et års tid etter at personligheten hennes begynte å endre seg.

Anonymkode: 81b89...f28

AnonymBruker
Skrevet

Eldre mennesker mister gjerne et filter...

Anonymkode: 75e02...88e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...