Gå til innhold

Kan potensielle arbeidsgivere komme til å ringe den siste arbeidsgiveren selv om jeg ikke har oppgitt ham som referanse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har endelig klart å få nok mot til å komme meg ut av et forhold med en utrolig manipulerende kjæreste. Et av problemene nå er at jeg har jobbet for ham de siste 8 årene.

Jeg kan naturligvis ikke legge ham til som referanse, men arbeidsstedet må jo stå i CV'en. 

1. Kan potensielle arbeidsgivere komme til å ringe ham selv om jeg ikke har oppgitt ham som referanse?

2. Siden jeg ikke har andre nye referanser, kan det bli vanskelig å få jobb?

Anonymkode: e38db...5b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Din potensielle sjef kan ikke ringe andre enn dine referanser, dette må respekteres og er muligens lovrregulert? Hvis en arbeidsgiver er usikker på  å ansatte deg i utgangspunktet så er det ikke verdt å jobbe for dem. Husk hva en JOBB er for noe!

Anonymkode: e32ab...0f2

AnonymBruker
Skrevet

Uten referanser kan det bli svært vanskelig for deg å få jobb ja, ingen andre du kan bruke? I min bransje er det vanlig at det skal oppgis 2-3 referanse, hvorav den ene skal være siste leder. 

Anonymkode: 80f5b...c2e

Skrevet

Bare forklar at forrige leder er din eks, da vil ikke en referanse fra ham være så verdifull uansett.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten referanser kan det bli svært vanskelig for deg å få jobb ja, ingen andre du kan bruke? I min bransje er det vanlig at det skal oppgis 2-3 referanse, hvorav den ene skal være siste leder. 

Anonymkode: 80f5b...c2e

Nei, har ingen andre fra de siste 5 årene. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå hvis jeg ikke finner en nye jobb :(

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Viktualia skrev:

Bare forklar at forrige leder er din eks, da vil ikke en referanse fra ham være så verdifull uansett.

Men hva om jeg ikke blir kalt inn til intervju en gang på grunn av dette?

Skrevet

Da jeg søkte ny jobb satte jeg opp en kollega fra daværende arbeidsplass som referanse.
Jeg hadde jo ikke lyst til å si til sjefen at jeg skulle slutte. Var redd for dårlig stemning om jeg ikke fikk jobben. 
Og nei, arbeidsgiver kan ikke ringe noen du ikke har satt opp som referanse. Den som sa det var x'en hadde også en godt poeng. Det kan du si

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du oppgir ikke referanser når du søker på jobben. 
Det kommer først om det er aktuelt å ansette deg.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, kaleidoskop skrev:

Du oppgir ikke referanser når du søker på jobben. 
Det kommer først om det er aktuelt å ansette deg.

Ahh, det var godt å høre. Takk for oppklaring.

AnonymBruker
Skrevet

Det er litt dumt å ikke ha ferske referanser. Har du noen kollegaer eller mellomledere du kan spørre i stedet? Og du kan bare si på intervjuet at du oppgir denne andre personen fordi din sjef også var din partner, og derfor føler du det vil være uprofesjonelt å bruke han. (Dette er jo noe som kan slå begge veier, og uansett ikke gir en objektiv referanse.)

Anonymkode: cc18b...dd2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din potensielle sjef kan ikke ringe andre enn dine referanser, dette må respekteres og er muligens lovrregulert? Hvis en arbeidsgiver er usikker på  å ansatte deg i utgangspunktet så er det ikke verdt å jobbe for dem. Husk hva en JOBB er for noe!

Anonymkode: e32ab...0f2

Lovregulert? 🤣

Anonymkode: ee77d...4ab

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som sjekker referanser før intervju, så dette er ikke noe problem.

Dersom du sier at din tidligere sjef er din eks, så er det ikke noe problem at han ikke er referanse. Bare vær åpen om dette, så går det helt greit (du sier ikke noe om at forholdet var dårlig, han var ikke god eller noe i den duren. Det trengs ikke og det er ikke i din interesse å gå nærmere inn på det.)

• Liker 6
Skrevet

Kanskje du kan skrive noe om det i søknaden din når du skal si noe om tidligere erfaring? Som at du forlot din siste jobb pga nære relasjoner i arbeidsforholdet som ikke lot seg forene med å fortsette arbeide der eller noe slikt..

Men det er ikke unormalt at man kontakter forrige arbeidssted selv om dette ikke står som referanse, men kanskje det er noen andre i firmaet du kan sette opp som referanse for å slippe at de ringer eksen din?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på jobbintervju igår og de ville ringe nåværende arbeidsgiver selv om jeg har oppgitt andre referanse som har vært mine ledere. Kjempetrist om de bestemmer seg å ringe nærværende arbeidsgiver siden vi har våre uenigheter. Jeg har fersket sjefen min i ting er interessant for politiet dersom de hadde prioritert.

Anonymkode: 44d19...ff5

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan dessverre skje at de søker deg opp og forsøker å få kontakt med andre enn de(n) man har oppgitt som referanse. 

Anonymkode: d8951...c5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan dessverre skje at de søker deg opp og forsøker å få kontakt med andre enn de(n) man har oppgitt som referanse. 

Anonymkode: d8951...c5d

Kan de ringe andre enn referanser uten å gi beskjed til jobbsøker? Håper de gir meg beskjed slik at jeg kanskje får en mulighet til å godsnakke med eksen. Ønsker virkelig ikke å ta kontakt med ham igjen. Men jeg må jo hvis de gjør det. Dessverre har eksen også et stort talent for å lage opp løgner som virker helt troverdige. Han ønsker ikke at jeg skal jobbe for andre.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan de ringe andre enn referanser uten å gi beskjed til jobbsøker? Håper de gir meg beskjed slik at jeg kanskje får en mulighet til å godsnakke med eksen. Ønsker virkelig ikke å ta kontakt med ham igjen. Men jeg må jo hvis de gjør det. Dessverre har eksen også et stort talent for å lage opp løgner som virker helt troverdige. Han ønsker ikke at jeg skal jobbe for andre.

Tipper at de ikke har noe lyst til å snakke med ham etter du har sagt at han er eksen din. Du trenger ikke utbrodere forholdet deres, men bare si når det blir snakk om referanser (eller bring det på banen selv) at du har oppgitt referanse A og referanse B, og at din forrige arbeidsgiver også var din eks, og at du derfor ikke synes det er naturlig å oppgi ham. Da tror jeg det er meget lite sannsynlig at de ringer vedkommende.

Anonymkode: b3c81...f96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tipper at de ikke har noe lyst til å snakke med ham etter du har sagt at han er eksen din. Du trenger ikke utbrodere forholdet deres, men bare si når det blir snakk om referanser (eller bring det på banen selv) at du har oppgitt referanse A og referanse B, og at din forrige arbeidsgiver også var din eks, og at du derfor ikke synes det er naturlig å oppgi ham. Da tror jeg det er meget lite sannsynlig at de ringer vedkommende.

Anonymkode: b3c81...f96

Jeg håper bare ikke at det oppfattes som uprofesjonelt at jeg har jobbet hovedsakelig for eksen. De andre referansene er mer enn 5 år nå, og de var verv. Så de er ganske uviktige nå dessverre.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper bare ikke at det oppfattes som uprofesjonelt at jeg har jobbet hovedsakelig for eksen. De andre referansene er mer enn 5 år nå, og de var verv. Så de er ganske uviktige nå dessverre.

Beklager at jeg gjentar noe andre har nevnt nå: Har du en kollega du kan bruke som referanse i det firmaet ex har din sjef?

Anonymkode: 67e98...370

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at jeg gjentar noe andre har nevnt nå: Har du en kollega du kan bruke som referanse i det firmaet ex har din sjef?

Anonymkode: 67e98...370

Nei, han driver outsourcing. Jeg var ikke lenge nok i kontakt med andre til å bruke dem som referanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...